SZCZĘŚCIE – Maciej Kabza
- 21
- grudnia 2025
Koncert i promocja płyty
21 grudnia 2025, niedziela, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
wykonawczynie:
- Paulina Glinka – sopran
- Sylwia Michalik – fortepian
program:
- Maciej Kabza – muzyka
- Julian Tuwim – słowa
cykl pieśni Szczęście na głos wysoki i fortepian
- I Pieśń o radości i rytmie
- II Ptak
- III Słówko o księżycu w stawie
- IV Zapach szczęścia
- V Czereśnie
- VI Do krwi
- VII Ojciec
- VIII Życie moje
Niniejszy koncert powstał dzięki stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” przyznanemu Maciejowi Kabzie w 2025 roku.
MACIEJ KABZA
Kompozytor, teoretyk muzyki, adiunkt w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest także nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi oraz członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Studiował w łódzkiej Akademii Muzycznej: kompozycję w klasie Zygmunta Krauze i teorię muzyki pod kierunkiem Ewy Kowalskiej-Zając. Muzyki elektronicznej uczył się u Krzysztofa Knittla. Kształcił się także podyplomowo w zakresie reżyserii dźwięku w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. W 2025 roku obronił pracę doktorską w dziedzinie sztuki, której promotorem był Artur Zagajewski. Wykształcenie uzupełniał na kursach i warsztatach kompozytorskich między innymi: u Agaty Zubel, Pawła Mykietyna, Marty Ptaszyńskiej, Cezarego Duchnowskiego, Pawła Hendricha, Marca Andre, Marca Stroppy, Doiny Rotaru, Johannesa Kreidlera, Ondřeja Adámka (Międzynarodowy Letni Kurs dla Kompozytorów Synthetis w Radziejowicach), Matthiasa Kranebittera, Pierre’a Jodlowskiego, Elżbiety Sikory (w ramach festiwalu Warszawska Jesień), Sarah Nemtsov, Klausa Langa, Stefana Prinsa i Brice’a Pauseta (Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadcie). Jego utwory były prezentowane między innymi na festiwalach Warszawska Jesień, Młodzi Muzycy Młodemu Miastu 2.0 (Stalowa Wola), Nowe Fale (Gdańsk), Musica Moderna i AŻ Festiwal (Łódź) oraz na ISCM World New Music Days w Tórshavn (Wyspy Owcze). Został laureatem Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2025) oraz Stypendium Artystycznego Miasta Łodzi (2023). Jest zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie (2024), a także laureatem nagrody specjalnej w konkursie Tarptautinis Šv. Kristoforo kompozitorių konkursas w Wilnie (Litwa, 2022), honorowego wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (2022), I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Koszewskiego w Poznaniu (2021) oraz II nagrody i nagrody specjalnej w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Młodzi Muzycy Młodemu Miastu 2.1 w Stalowej Woli (2021). Wybrane utwory: Composinus na komputer (2017), Prelude for Just a Few Notes na klarnet (2018), Studium na orkiestrę symfoniczną (2018), Quantum Leap na gitarę elektryczną, tubę, playback i live electronics (2018, rev. 2022), Uporczywe splątanie na saksofon i fortepian (2018), Fluktuacja I na flet (2018), Junkie na komputer (2019), I am Freq and Seq na komputer (2019), Growl na tubę (2020), Obrazy metafizyczne na flet, klarnet, perkusję, gitarę elektryczną, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2021), Fluktuacja II na klarnet i live electronics (2021), Fluktuacja III na tubę i live electronics (2021), In Varietate Unitas na chór mieszany a cappella (2021), Rage Against Rage na recytatora, saksofon barytonowy, akordeon i zestaw perkusyjny (2022), The Infinity Mirror II na orkiestrę smyczkową (2022), asc/desc – (no) ending na orkiestrę symfoniczną (2024), Signal to Noise na orkiestrę kameralną (2024), Pstryk! na chór żeński a cappella (2024), Raz-dwa-trzy! na chór mieszany a cappella (2025), Time Must Stop! na duży zespół (2025).
PAULINA GLINKA
Śpiewaczka, sopran koloraturowy, specjalistka w zakresie rehabilitacji zaburzeń głosu, konsultantka wokalna Chóru Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Studia wokalne ukończyła w klasie Patrycji Krzeszowskiej-Kubit w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Swoje umiejętności rozwijała ponadto na kursach mistrzowskich z Iwoną Sobotką i Katarzyną Neugebauer, a także w ramach programu Erasmus – w Conservatorio di Musica Arrigo Boito w Parmie (Włochy). Na scenie debiutowała jako Grilletta w Lo speziale Josepha Haydna w Teatrze Wielkim w Łodzi, a na estradzie – w Dixit Dominus Georga Friedricha Händla w Filharmonii Łódzkiej. Występowała między innymi podczas Oslo Operafestival (Norwegia), Geistliche Abendmusik w Kalkar (Niemcy) oraz festiwalu Musica Moderna w Łodzi. Jest laureatką II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach (2015), półfinalistką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Gabrieli Beňačkovej w Jihlavie (2021) oraz zdobywczynią dwóch wyróżnień i nagrody specjalnej Jubileuszowego Międzynarodowego Konkursu Operetkowo-Musicalowego w Krakowie (2022).
SYLWIA MICHALIK
Pianistka, kameralistka, adiunkt w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Ukończyła z wyróżnieniem studia w klasach fortepianu Anny Wesołowskiej-Firlej i kameralistyki Bogusława Pikały w łódzkiej Akademii Muzycznej. Umiejętności doskonaliła w ramach stypendium u Jeana-Claude’a Vanden Eyndena w Koninklijk Conservatorium w Brukseli (Belgia) oraz na stażu artystycznym w klasie fortepianu Alicji Palety-Bugaj na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Tam też ukończyła Podyplomowe Międzywydziałowe Studium Pieśni. Ponadto w sezonie 2018/2019 brała udział w kursie Udo Reinemann International Masterclass w La Monnaie w Brukseli w zakresie interpretacji liryki wokalnej. Od 2014 roku gra w duecie ze skrzypaczką Małgorzatą Wasiucionek-Poterą. Współtworzony przez artystki album Artur Malawski. Piano Chamber Music otrzymał nominację do nagrody Fryderyk 2024. Pianistka jest laureatką wielu konkursów krajowych i zagranicznych; między innymi wraz z mezzosopranistką Małgorzatą Syrek zdobyła I nagrodę w 4. Międzynarodowym Konkursie Duetów Wokalno-Fortepianowych Pianovoce w Moskwie (2019) oraz I nagrodę i nagrodę specjalną za wykonanie utworu Alberto Ginastery w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Józefa Haydna w Wiedniu (2012). Od 2022 roku prowadzi kursy mistrzowskie i zasiada w jury międzynarodowych konkursów pianistycznych dla dzieci i młodzieży w Chinach i Japonii.
