13. AŻ Festiwal
- 28
- listopada 2025
Inauguracja Festiwalu
Francesco Cavalli – opera L’Egisto – polska premiera
28 listopada 2025, piątek, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
bilety: 60 zł, 40 zł
realizatorzy:
- kierownictwo muzyczne – Lilianna Stawarz
- reżyseria – Łukasz Konieczny, Magdalena Szuster
- asystent reżysera – Magdalena Cieślak
- choreografia – Agnieszka Łuczyńska
- kostiumy – Alexia Costea
- multimedia – Justyna Jakóbowska, Roksana Kularska-Król
- przygotowanie solistów, koordynacja projektu – Anna Werecka-Gryć, Adam Kamieniecki
- przygotowanie orkiestry – Jakub Kościukiewicz
- przygotowanie klawesynistów – Ewa Mrowca-Kościukiewicz
- klawesynista korepetytor – Zofia Grzegorzewska
- przygotowanie klawesynów – Zuzanna Budziarek, Natalia Kwiecińska
- przygotowanie tłumaczenia libretta – Filip Adam Zieliński
- przygotowanie materiałów nutowych – Adam Kamieniecki, Dominika Garncarz
wykonawcy:
- soliści:
studenci Wydziału Sztuk Scenicznych Akademii Muzycznej w Łodzi
oraz
uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi- Lidio – Maciej Suligowski
- Egisto – Yin Junlin, Mateusz Wierzbicki
- Climene – Katarzyna Jakubowicz, Karolina Pujer
- Clori – Maria Bińkowska, Julia Glubińska
- Hipparco – Hanna Szostak, Zofia Kozłowska
- La Notte / Dema / Didone – Karolina Bałdyga, Marika Rurarz
- Voluptia / Fedra / Ora Prima – Michalina Papuga, Ewelina Polak
- Venere / Hero / Ora Seconda – Magdalena Major, Yajing Zhang
- Aurora / Amore / Ora Terza – Jing Chen, Joanna Janik
- Semele / Bellezza / Ora Quarta – Magdalena Gnielka, Ewa Kaczmarek
- Apollo – Michał Bolkowski
- Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Łodzi
- Aleksandra Kelm – koncertmistrz (gościnnie)
- Anna Rybińska – skrzypce, altówka
- Dominika Garncarz – skrzypce, altówka (gościnnie)
- Karolina Kelm – wiolonczela
- Jakub Kościukiewicz – koncertmistrz, wiolonczela
- Paweł Muzyka – violone (gościnnie)
- Witold Wilgos – teorba (gościnnie)
- Martyna Dąbrowska, Katarzyna Białorucka, Aleksandra Pawluczuk – flety traverso
- Marek Nahajowski, Gabriela Pietraszewska-Bryła – flety podłużne
- Natalia Kwiecińska, Małgorzata Indrzejczak, Łukasz Paczkowski – klawesyny
- Lilianna Stawarz – klawesyn, kierownictwo muzyczne (gościnnie)
L'Egisto Francesco Cavallego jest pierwszym wykonaniem w Polsce tej XVII wiecznej opery. Przedsięwzięcie wpisuje się w ruch historical informed performance, którego głównym założeniem jest wykonawstwo muzyki dawnej realizowane w oparciu o dane źródłowe – XVII wieczne traktaty i monografie.
„L'Egisto jest dziełem typowym dla epoki, gdzie w mitologicznym przebraniu (imiona postaci, od Egista poczynając, nie mają nic wspólnego z bohaterami mitów greckich) odgrywa się sceniczny karnawał tysiąca wątków i nastrojów. Centrum akcji stanowi zaś nieszczęsny Amor […]. W partyturze aż się przelewa od wzruszających, pikantnych i zabawnych klejnotów. […] – pisze Piotr Kamiński w popularnym przewodniku Tysiąc i jedna opera.
L’Egisto jest dziełem o charakterze przejściowym. Zdobycze wczesnobarokowej monodii, takie jak silnie afektowane recytatywy, zostają zestawione z tanecznymi ariami charakterystycznymi dla środkowego baroku.
Opera miała premierę w 1643 roku w legendarnym weneckim Teatro di San Cassiano – pierwszym w historii publicznym teatrze operowym. Libretto zostało napisane przez Giovanniego Faustiniego. Historia osadzona na greckiej wyspie Zakynthos, nie odnosi się bezpośrednim do mitologicznego wątku, lecz stanowi przejaw własnej inwencji twórczej autora.
Tematyka spektaklu zrealizowana przez Akademię Muzyczną w Łodzi opowiedziana jest językiem teraźniejszym, nie bez powodu ma charakter lustra, w którym przejrzeć się może dzisiejszy odbiorca. Reżyseria dotyka problemów życia współczesnego człowieka, jego obyczajowości i wyborów moralnych, jakich dokonuje na tle rozwijającej się cywilizacji.
Wydarzenie odbywa się w ramach obchodów 80-lecia Uczelni.


