MUZYKA U BIEDERMANNA
- 12
- czerwca 2025
Przemyślny szlachcic z Manczy
12 czerwca 2025 roku, czwartek, godz. 18.00
Pałac Alfreda Biedermanna w Łodzi, ul. Franciszkańska 1/5
określone przez UŁ
Ostatni w tym sezonie koncert w ramach cyklu „Muzyka u Biedermanna” poświęcony będzie liryce wokalnej. Motywem przewodnim programu wydarzenia będzie przemyślny szlachcic z Manczy, zwany także „Rycerzem Smętnego Oblicza” – Don Kichot, czyli słynna postać z powieści Miguela de Cervantesa, która już na stałe wpisała się w do powszechnej świadomości kulturowej. Don Kichot inspirował wielu pisarzy i kompozytorów. Wśród twórców utworów, które zostaną wykonane przez Bartosza Szulca (bas) i Dobrochnę Jachowicz-Zakrzewską (fortepian), znaleźli się Aleksandr Dargomyżski, Jacques Ibert, Mitch Leigh, Jules Massenet, Stanisław Moniuszko i Romuald Twardowski.
wykonawcy:
- Bartosz Szulc – śpiew
- Dobrochna Jachowicz-Zakrzewska – fortepian
program:
- Jules Massenet
Serenada Don Kichota Quand apparaissent les étoiles z opery Don Quichotte (sł. Henri Cain) - Jacques Ibert
Quatre chansons de Don Quichotte- Chanson du départ de Don Quichotte (sł. Pierre de Ronsard)
- Chanson à Dulcinée (sł. Alexandre Arnoux)
- Chanson du Duc (sł. Alexandre Arnoux)
- Chanson de la mort de Don Quichotte (sł. Alexandre Arnoux)
- Aleksandr Dargomyżski
Bolero Sierra Nevada jest spowita mgłą (sł. Walerian Szirkow) - Stanisław Moniuszko
Śpiew Don Kiszota Wszedłem pod czarne sklepienie z krotochwili Nowy Don Kiszot. Czyli sto szaleństw (sł. Aleksander Fredro) - Romuald Twardowski
Trzy sonety do Don Kichota (sł. Miguel de Cervantes)- Orland Szalony do Don Kichota z Manczy
- Solisdan do Don Kichota z Manczy
- Akademicy z Argamasilli na grób Don Kichota
- Mitch Leigh
Impossible Dream z musicalu Man of La Mancha (sł. Joe Darion)
Współorganizator:

BARTOSZ SZULC
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Piotra Micińskiego. W roku 2012 uzyskał dyplom z wyróżnieniem. W 2013 roku ukończył III Międzywydziałowe Podyplomowe Studium Pieśni w Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie uczestniczył w lekcjach takich pedagogów, jak: Robert Holzer, Maja Nosowska, Jadwiga Rappe, Urszula Kryger, Tomasz Herbut i inni. Od 2013 roku pracuje w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi jako nauczyciel śpiewu solowego. Od 2014 roku był studentem studiów doktoranckich w łódzkiej Akademii. Doktorat obronił we wrześniu 2019 roku. W roku 2023 rozpoczął pracę jako asystent na macierzystej uczelni.
Występował na scenach polskich oraz za granicą: w Niemczech, Francji, Włoszech, Holandii i Belgii. Kreował role w przedstawieniach takich, jak: Die Zauberflöte W.A. Mozarta, Lo Speziale J. Haydna, Leonore L. van Beethovena, Giulio Cesare i Semele G.F. Haendla, Gianni Schicchi G. Pucciniego, Błękitny Zamek R. Czubatego, Abu Hassan i Der Freischütz C.M. von Webera czy Il Barbiere di Siviglia G. Rossiniego, Le Rossignol I. Strawińskiego oraz Nos D. Szostakowicza.
W swoim repertuarze ma również wiele utworów oratoryjnych, które wykonywał, współpracując z Filharmonią Łódzką, Warszawską Operą Kameralną, czy występując podczas festiwali muzycznych takich, jak Mistrzowie Modlitwy Muzyką, Kolory Polski, Musica Perpetua czy Słowo i Muzyka u Jezuitów.
W 2012 zdobył III Miejsce w Kategorii B2 oraz nagrodę specjalną – dla najlepszego głosu basowego w II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. G. Perottiego w Ueckermünde w Niemczech. W 2020 roku zajął pierwsze miejsce podczas IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Bella Voce w Busku-Zdroju oraz został laureatem XXX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Kammeroper Schloss Rheinsberg, gdzie w 2021 roku został zaproszony do wykonania oryginalnej wersji opery Fidelio Beethovena.
W 2015 roku podczas festiwalu Sommer Oper Bamberg w Niemczech wykonał rolę Sarastra w przedstawieniu Die Zauberflöte Mozarta. Za tę partię otrzymał stypendium od Richard Wagner Association of the city of Bamberg.
Uczestniczył w kursach wokalnych: Udo Reinemanna, Jard van Nes, Rudolfa Piernaya, Siergeia Leiferkusa oraz kursach aktorskich Cezarego Tomaszewskiego i Andrzeja Żarneckiego.
DOBROCHNA JACHOWICZ-ZAKRZEWSKA
Studiowała w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu Moniki Sikorskiej Wojtachy, a następnie kontynuowała naukę w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Brukseli w klasie fortepianu Daniela Blumenthala. Ukończyła również studia w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Anny Wesołowskiej-Firlej (2007).
Jest laureatką Ogólnopolskich Konkursów Muzycznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu im. Ignacego Jana Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie zdobyła trzecią nagrodę oraz nagrodę specjalną za wykonanie utworu Grażyny Bacewicz, jak również Ogólnopolskiego Konkursu Duetów Fortepianowych w Toruniu, w którym to wraz z Aleksandrą Jabłońską otrzymały II nagrodę, a w roku następnym I nagrodę.
W październiku 2008 roku rozpoczęła trzyletnie studia doktoranckie w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, które ukończyła w czerwcu 2011 roku. Pracę doktorską obroniła w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w październiku 2013 roku, otrzymując stopień doktora sztuk muzycznych. W 2020 roku nadano jej stopień doktora habilitowanego.
Od najmłodszych lat pianistka czuje się szczególnie związana z muzyką kameralną. Współtworzyła duet fortepianowy z Aleksandrą Hałat, Moniką Tomofticiuc, Wimem Van Moerbeke i Julią Laskowską. Współtworzy duet z utalentowanym basem Bartoszem Szulcem. W 2004 roku założyła duet z flecistką Edith van Dyck, który koncertuje w Polsce, Belgii oraz Holandii.