Francesco Cavalli – L’EGISTO
- 8
- maja 2025
wersja koncertowa
8 maja 2025, czwartek, godz. 18.00
Sala Balowa, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp wolny
twórcy:
- muzyka – Francesco Cavalli
- libretto – Giovanni Faustini
realizatorzy:
- kierownictwo muzyczne – Lilianna Stawarz
- przygotowanie solistów, koordynacja projektu – Anna Werecka-Gryć, Adam Kamieniecki
- przygotowanie orkiestry – Jakub Kościukiewicz
- przygotowanie klawesynistów – Ewa Mrowca-Kościukiewicz
- klawesynista korepetytor – Zofia Grzegorzewska
- przygotowanie klawesynów – Zuzanna Budziarek, Natalia Kwiecińska
- przygotowanie tłumaczenia libretta – Filip Adam Zieliński
- przygotowanie materiałów nutowych – Adam Kamieniecki, Dominika Garncarz
wykonawcy:
- soliści:
studenci Wydziału Sztuk Scenicznych Akademii Muzycznej w Łodzi
oraz
uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi- Lidio | Maciej Suligowski
- Egisto | Yin Junlin, Mateusz Wierzbicki
- Climene | Katarzyna Jakubowicz, Karolina Pujer
- Clori | Maria Bińkowska, Julia Glubińska
- Hipparco | Helena Saciuk, Hanna Szostak, Zofia Kozłowska
- La Notte / Dema / Didone | Karolina Bałdyga, Marika Rurarz
- Voluptia / Fedra / Ora Prima | Michalina Papuga, Ewelina Polak
- Venere / Hero / Ora Seconda | Magdalena Major, Yajing Zhang
- Aurora / Amore / Ora Terza | Jing Chen, Joanna Janik
- Semele / Bellezza / Ora Quarta | Magdalena Gnielka, Ewa Kaczmarek
- Apollo | Michał Bolkowski
- Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Łodzi:
- Aleksandra Kelm – koncertmistrz (gościnnie)
- Anna Rybińska – skrzypce, altówka
- Dominika Garncarz – skrzypce, altówka (gościnnie)
- Karolina Kelm – wiolonczela
- Jakub Kościukiewicz – koncertmistrz, wiolonczela
- Martyna Dąbrowska, Katarzyna Białorucka, Aleksandra Pawluczuk – flety traverso
- Marek Nahajowski, Gabriela Pietraszewska-Bryła – flety podłużne
- Natalia Kwiecińska, Małgorzata Indrzejczak, Łukasz Paczkowski – klawesyny
- Lilianna Stawarz – klawesyn, kierownictwo muzyczne (gościnnie)
LILIANNA STAWARZ
Kierownik artystyczny Festiwalu Oper Barokowych, kierownik muzyczny orkiestry Royal Baroque Ensemble, klawesynistka, pedagog UMFC, profesor belwederski, kierownik Międzywydziałowego Zakładu Muzyki Dawnej UMFC. Ukończyła z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (klasa klawesynu prof. W. Kłosiewicza). W 1990 roku uzyskała dyplom Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison, w klasie H. Dreyfus. Od 1991 roku związana była z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynistka-kameralistka, jak i dyrygentka. Uczestniczyła w licznych koncertach i festiwalach realizując basso continuo w takich dziełach operowych, jak: Orfeo, Il Ritorno d’Ulisse in Patria i L’incoronazione di Poppea Claudio Monteverdiego, L’Euridice Jacopo Periego, Satiro e Corisca Tarquinio Meruli, Imeneo, Rinaldo i Giulio Cesare Georga Friedricha Händla, Alceste Jeana-Baptiste’a Lully’ego, Tancrede Andréa Campry i Jephte Michela Montéclaira. Wraz z Jean-Claudem Malgoirem brała również udział w przygotowaniu i wykonywaniu oper: Catone in Utica Antonia Vivaldiego i Il Ritorno d’Ulisse in Patria Monteverdiego. Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, specjalizującego się w muzyce instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej od wczesnego baroku do klasycyzmu. Dokonała z nim wielu nagrań radiowych i płytowych oraz uczestniczyła w licznych koncertach i prestiżowych festiwalach muzyki dawnej w kraju i za granicą, m.in. w: Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym Brunszwiku, Rzymie i Berlinie. W dziedzinie kameralistyki współpracowała z A. Sapiechą, S. Standagem, M. Coudlem, J. Oxleyem, A. Radziejewską, M. Wojciechowską, A. Stefanowiczem, O. Pasiecznik, M. Boberską, D. Lachowicz, J. Staniendą, A. Birulyą, G. Lalkiem i T. Wojnowiczem. Jest laureatką pierwszego Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (II nagroda), Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz finalistką Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Paryżu. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich poświęconych problemom wykonawczym muzyki baroku, m.in. w Akademia Musicale w Sienie oraz w Innsbrucku, Villecroze i Krakowie. W swoim dorobku posiada wiele nagrań płytowych, w tym solowe: C. Ph. Bach (CD Accord), Suity klawesynowe HWV 426-433 G. F. Haendla (Pro Musica Camerata), Inwencje i Sinfonie J. S. Bacha (Polskie Radio), Sonaty na skrzypce i klawesyn obligato BWV 1014-1019 J. S. Bacha (Chopin University Press), Sonaty w opracowaniu na skrzypce i basso continuo – D. Scarlatti z Pawłem Łosakiewiczem (DUX), Suity francuskie BWV 812-817 J. S. Bacha (DUX), Suity angielskie J. S. Bacha (Chopin University Press). Otrzymała nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii Album roku – Muzyka Dawna za płytę z Oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo, wydaną przez Polskie Radio. W tym samym roku otrzymała także nominację do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za kierownictwo muzyczne wykonania opery Farnace Antonio Vivaldiego. Jest współtwórczynią i Kierownikiem Artystycznym Festiwalu Oper Barokowych / Muzyki Dawnej Dramma per Musica, w ramach którego prowadziła od klawesynu opery: Agrippina, Orlando, Alcina Händla, Farnace Vivaldiego, choreo-opera Sognando la Morte, Spektakl Teatro alla Moda wg. B. Marcello oraz liczne koncerty.
JAKUB KOŚCIUKIEWICZ
Wiolonczelista specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych, pedagog i aktywny animator inicjatyw i wydarzeń związanych z historycznym wykonawstwem muzyki dawnej. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli ad. T. Kamińskiej oraz GSMD w Londynie w klasie wiolonczeli barokowej A. McGillivray. Studiował także na Dresdner Akademie für Alte Musik w klasie wiolonczeli barokowej u Ch. Kyprianides. Pobierał również lekcje u R. Zipperlinga, J. ter Lindena, J. Ward-Clarke’a, M. Möllenbecka, B. Cocseta, P. Carrai i B. Málè. Jako kameralista, solista i muzyk orkiestrowy występował i nagrywał z większością polskich zespołów grających na instrumentach historycznych, m.in. z Collegio di Musica Sacra A. Kosendiaka, Dolnośląską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Liryczną, Harmonologią i Kapelą Jasnogórską prowadzonymi przez J. T. Adamusa, Concerto Polacco, Harmonia Sacra, La Tempesta, Hyacinthus Ensemble, Violin Consort, orkiestrą FAMD.PL, Goldberg Baroque Ensemble, Orkiestrą I Rzeczypospolitej, Polską Orkiestrą XVIII wieku, Capella Regia Polonia, Warsaw Harmony, Starck Compagnay, Il Piacere, Silva Rerum, Cantores Minores Wratislavienses, Cameratą Podlaską, Fiori Pari, Nova Silesia, Cappella dell’Ospedale della Pietà, Il Giardino d’Amore, Capella 1547, Maresiénne Consort a także z belgijskimi zespołami Collegium Vocale i Les Muffatti oraz włoskim Sezione Aurea. Występował w Niemczech, Belgii, Szwajcarii, Francji, Holandii, Austrii, Hiszpanii, Słowenii, Chorwacji, Czarnogórze, Macedonii, Czechach, Rosji, Wielkiej Brytanii, Ukrainie, Litwie, Słowacji, Chinach, Japonii i USA. Brał udział w nagraniach ponad 30 płyt CD dla takich wytwórni jak CD Accord, Dux, Sarton, Cypres, LionRecords, Musicon, ProMusica Camerata. Od 2005 roku współpracuje z zespołem Musicae Antique Collegiae Varsoviense przy Warszawskiej Operze Kameralnej (obecnie pełni tam funkcje koncertmistrza) oraz prowadzi klasy wiolonczeli barokowej i zespołów muzyki dawnej w ZPSM im F. Chopina przy ul. Bednarskiej (od 2007 roku). Jest wiolonczelistą Wrocławskiej Orkiestry Barokowej prowadzonej przez J. Thiela (od 2008 roku) oraz zespołu Royal Baroque Ensemble (L. Stawarz) od początku jego istnienia (2014). Założyciel i kierownik artystyczny łódzkiej orkiestry barokowej Altberg Ensemble. W roku 2023 nakładem wydawnictwa Ars Sonora ukazała się jego solowa płyta z sonatami wiolonczelowymi A. Vivaldiego nagranymi wspólnie z brytyjskimi muzykami N. Parlem i S. Chapmanem.