LA JOURNÉE DE LA VIOLE DE GAMBE INVITE LE VIOLON BAROQUE
- 13
- stycznia 2025
DZIEŃ VIOLI DA GAMBA ZAPRASZA SKRZYPCE BAROKOWE
III Ogólnopolska Sesja Artystyczno-Naukowa
13 stycznia 2025, poniedziałek
Sala Balowa, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp wolny
HARMONOGRAM
- godz. 10.00 | otwarcie Sesji
- godz. 10.15 | „Życie to bal jest nad bale” – pièces de caractère w twórczości Marina Marais
dr Justyna Młynarczyk (AM Łódź) - godz. 11.00 | Skrzypce nie swoim głosem. Imitazioni della natura w muzyce skrzypcowej
dr Judyta Tupczyńska (AM Łódź) - godz. 12.00-14.30 | lekcje mistrzowskie
dr Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe
dr Justyna Młynarczyk – viola da gambazapisy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - godz. 18.15 | Koncert
- wykonawczynie
Justyna Młynarczyk – viola da gamba
Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe
Joanna Cyrulik – klawesyn - program
- Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704)
Sonata Violino Solo representativa (rękopis Ołomuniec 1669)
Allegro – Nachtigal – CuCu – Frosch – Die Henne – Der Hahn – Die Wachtel – Die Katz – Musketier Marsch – Allemande - Marin Marais (1656-1728) / François Couperin (1668-1733)
Suite d’un goût biographique*- Marin Marais
Les voix humaines (Pieces de viole, Livre II, Paryż 1701) - Marin Marais
Gavotte du goust Theorbe que l’on peut pincer si l’on veut (Pieces de viole, Livre III, Paryż 1711) - François Couperin
Le Dodo ou L’amour au Berceau (Troisiéme Livre de piéces de clavecin, Paryż 1722) - Marin Marais
Sonnerie de Ste Genevieve du Mont de Paris (La gamme et autres morceaux de symphonie pour le violon, la viole et le clavecin, Paryż 1723) - Marin Marais
Le Tableau de l’Operation de la Taille (Pieces de viole, Livre V, Paryż 1725) - Marin Marais
Plainte (Pieces de viole, Livre III, Paryż 1711) - Marin Marais
Grand Ballet (Pieces de viole, Livre III, Paryż 1711)
- Marin Marais
- Johann Paul von Westhoff II (1656-1705)
Sonata a-moll (Sonate a violino solo con basso continuo, Drezno 1694)
Largo – Presto – Imitazione del liuto – Aria grave – Finale
* zastosowano oryginalną pisownię tytułów francuskich - Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704)
- wykonawczynie
dr Justyna Młynarczyk – koncepcja, kierownictwo artystyczne i naukowe
JUSTYNA MŁYNARCZYK
Gambistka, nauczyciel, doktor sztuk muzycznych, adiunkt na Wydziale Wykonawstwa Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie wiolonczeli Piotra Janosika oraz Conservatoire de Musique w Grenoble (Francja), gdzie uzyskała z najwyższą notą Diplôme d’Etudes Musicales w zakresie gry na violi da gamba pod kierunkiem Christine Plubeau. Ukończyła także Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie violi da gamba Marcina Zalewskiego oraz Szkołę Aktorską Lart StudiO. Brała udział w nagraniach kilkunastu płyt, w tym nominowanej do nagrody Fryderyk płyty zespołu Filatura di Musica Canzony znane i nieznane. Współpracuje z czołowymi polskimi zespołami wykonującymi muzykę dawną, m.in. {oh!} Orkiestra, Capella Cracoviensis, Vasa Consort. Od 2013 roku prowadzi klasę violi da gamba w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie w 2021 roku obroniła pracę doktorską na temat XVII-wiecznego paryskiego mistrza violi Monsieur de Sainte Colombe. Współpracuje z kompozytorem Wojciechem Stępniem konsultując i prawykonując jego utwory.
JUDYTA TUPCZYŃSKA
Jest absolwentką specjalności teoria muzyki w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (dyplom z wyróżnieniem). Równocześnie uczyła się gry na skrzypcach barokowych u Agaty Sapiechy w Międzywydziałowym Studium Muzyki Dawnej. W 2007 roku ukończyła podyplomowe studia w Scholi Cantorum Basiliensis w Bazylei (Szwajcaria) w klasie skrzypiec barokowych Chiary Banchini. Wykonuje muzykę średniowiecza, renesansu i baroku na historycznych instrumentach smyczkowych, koncertując w Polsce i zagranicą jako solistka, kameralistka, koncertmistrz oraz muzyk orkiestrowy. Współpracuje z wieloma zespołami, m.in.: Il Tempo, Concerto Polacco, Arte dei Suonatori, Capella Cracoviensis, La Tempesta, Academia Montis Regalis, Il Complesso Barocco (Włochy), Haydn Sinfonietta Wien (Austria), Les Ambassadeurs (Francja), Brevis Consort (Litwa), Weser Rennaisance Bremen (Niemcy). Jest współzałożycielem zespołu Filatura di Musica oraz założycielem i kierownikiem artystycznym zespołu Musarion. Ma na swoim koncie liczne nagrania radiowe i fonograficzne. Wraz z Fundacją Ars Chori zajmuje się organizowaniem projektów artystycznych, m.in. cykli „Bach vs. Händel, czyli spotkanie, którego nie było”, „Barok po francusku” i Festiwalu Muzyka Archiwów. Od 2011 roku związana jest z Akademią Muzyczną w Łodzi, gdzie prowadzi klasę skrzypiec barokowych i altówki barokowej, obecnie na stanowisku adiunkta. Od 2024 roku pełni obowiązki Kierownika Katedry Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
JOANNA CYRULIK
Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie klawesynu prof. dr hab. Ewy Piaseckiej i basso continuo u dr hab. Ewy Mrowca-Kościukiewicz (2012), a także organów w klasie prof. dr hab. Ireny Wisełki-Cieślar i dra Karola Hilli (2016). W 2023 roku uzyskała z wyróżnieniem tytuł doktora sztuk muzycznych. Swoje umiejętności doskonaliła na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych klawesynistów i organistów takich, jak: Nicholas Parle, Jesper Bøje Christensen, Tineke Streenbrink, Benjamin Bayl, Jörg-Andreas Bötticher, Wolfgang Zerer, François Espinasse, Martin Sander, David Franke. W swoim dorobku artystycznym ma udział w licznych koncertach i festiwalach zarówno jako solistka jak i kameralistka, a także w nagraniach fonograficznych (Musicon, DUX). Jest członkiem Łódzkiej Orkiestry Barokowej Altberg Ensemble. Na stałe współpracuje z Filharmonią Łódzką oraz Teatrem Wielkim w Łodzi. Obecnie pracuje w Katedrze Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Łodzi na stanowisku adiunkta.