Uroczyste Posiedzenie Senatu
- 19
- października 2024
poświęcone nadaniu Krystianowi Zimermanowi
tytułu doktora honoris causa
19 października, sobota, godz. 17.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
wstęp z zaproszeniami i dla społeczności akademickiej
PROGRAM UROCZYSTOŚCI
- Gaude Mater Polonia
- Wystąpienie JM Rektor prof. dr hab. Elżbiety Aleksandrowicz
- Laudacja promotora prof. Piotra Palecznego
- Nadanie tytułu doktora honoris causa Krystianowi Zimermanowi
- Wystąpienie doktora honoris causa Krystiana Zimermana
- Gaudeamus Igitur
- Część artystyczna
Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową
I Allegro
II Andante
III Vivo
Orkiestra Kameralna PRIMUZ
Łukasz Błaszczyk – dyrygent
Krystian Zimerman
Pianista, wizjoner, artysta nadzwyczajny. Zwycięzca prestiżowych konkursów, w tym Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1975), na którym zdobył także wszystkie nagrody specjalne za interpretacje mazurków, poloneza, sonaty i koncertu. Wykonuje różnorodny program od dzieł Johanna Sebastiana Bacha po muzykę współczesną, ma w repertuarze ponad 50 programów recitalowych i blisko 50 koncertów fortepianowych z orkiestrą. W ciągu półwiecza zagrał około 2500 koncertów w słynnych salach koncertowych Europy, USA i Japonii. Współpracował z ponad 140 dyrygentami, między innymi z takimi mistrzami batuty, jak: Leonard Bernstein, Pierre Boulez, Carlo Maria Giulini, Herbert von Karajan, Kirył Kondraszyn, Seiji Ozawa i Simon Rattle. Jego dorobek fonograficzny, w tym blisko 30 albumów wydanych przez Deutsche Grammophon, doceniono ponad 50 nagrodami. Pianista został wielokrotnie wyróżniony odznaczeniami, takimi jak Order Legii Honorowej, Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski oraz nagrodami: Fundacji Muzycznej Léonie Sonning, Japońskiego Stowarzyszenia Artystów Praemium Imperiale, Diapason d’Or, siedmioma Gramophone Awards i innymi; nominowany do nagrody Grammy. Fenomen pianistyki Krystiana Zimermana wymyka się kategoriom. Perfekcjonizm łączy się w niej z głębią artystycznej refleksji oraz pozostającą w relacji z osobistym rozumieniem dźwięku rozległą wiedzą o mechanice i budowie fortepianów. Realizowana w ten sposób filozofia gry pozwala mu dotykać tego, co niewyrażalne nawet w sztuce.