12. AŻ Festiwal
- 30
- listopada 2024
Światło, dźwięk i obraz w elektronicznym kalejdoskopie
30 listopada 2024, sobota, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a
bilety: 50 zł i 30 zł
w systemie KICKET
wykonawcy:
- Igor Filip Costa e Silva (Portugalia) – gitara elektryczna, instrumenty elektroniczne
- Piotr Sutt – instrumenty perkusyjne, prowadzenie koncertu
- Zofia Płaziuk – flet
- Zuzanna Zajda – saksofon
- The Bacewicz Percussion Ensemble Akademii Muzycznej w Łodzi w składzie: Maja Saunders, Patrycja Urbańska, Zuzanna Wyszyńska,
Fabian Czajka, Bruno Deredos, Oleksii Skliarenko, Oliwier Sobieszek (gościnnie)
w programie:
- Igor C Silva – My Empty Hands for flexible percussion ensemble, electronics and video (2018)
- Jeffrey Peyton – The Final Precipice for timpani and tape (1993)
- Igor C Silva – Sweet Data (no amnesia) for percussion ensemble and electronics (2018)
- Igor C Silva – Static on my fingers for flexible ensemble, electronics and video (2017)
- Piotr Sutt/Benedykt Odya – Space of Time for percussion solo, electronics and video (2005)
- Igor C Silva – Smart-alienation for small flexible ensemble, electronics and video (2016)
- prowadzenie koncertu – Piotr Sutt
Gościem The Bacewicz Percussion Ensemble będzie portugalski kompozytor muzyki elektronicznej, aktualnie mieszkający w Amsterdamie. Artysta tworzy projekty, wykorzystując nowe technologie, które dają odbiorcom wielozmysłowe doświadczenia.
Igor e Silva jest zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Otrzymał pierwsze nagrody w konkursie Areon Flutes Commissioning Prize 2018 (USA); I Międzynarodowym Konkursie Kompozycji Elektroakustycznych i Intermedialnych „eviMus” (Niemcy, 2017); II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Jorge Peixinho (Portugalia, 2015); V Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Póvoa de Varzim (Portugalia, 2010); II Konkursie Kompozytorskim Casa da Música/ESMAE w Porto (Portugalia, 2009).
IGOR C SILVA
Portugalski kompozytor muzyki elektronicznej, aktualnie mieszkający i wykładający w Amsterdamie. Tworzy projekty interdyscyplinarne, wykorzystując najnowsze technologie, multimedia oraz synergię artystów i elektroniki, dającą wykonawcom i odbiorcom wielozmysłowe doświadczenia.
Igor C Silva ukończył kompozycję na Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo w Porto w 2011 roku, a dwa lata później uzyskał tytuł magistra w dziedzinie kompozycji i teorii muzyki. Uczestniczył także w seminariach prowadzonych przez Magnusa Lindberga, Jonathana Harveya, Pauline Oliveros, Kaiję Saariaho, Wolfganga Mitterera, Betty Olivero, Marko Cicilianiego, Pascala Dusapina, Bruce’a Pennycooka i innych. W 2017 roku kompozytor uzyskał dyplom magisterski z dziedziny live electronics w Konserwatorium w Amsterdamie.
Artysta zapraszany jest do udziału w różnych projektach, zarówno ze strony festiwali, jak i zespołów i indywidualnych artystów. Na swoim koncie ma aktywną współpracę z solistami, formacjami i zespołami jazzowymi, poświęcając część swojej działalności scenicznej i kompozytorskiej na improwizację oraz interaktywne występy z wykorzystaniem elektroniki i narzędzi multimedialnych. Kompozytor regularnie publikuje nagrania własnych utworów.
W 2012 roku Igor C Silva pełnił funkcję młodszego kompozytora-rezydenta w Casa da Música. Był także kompozytorem-rezydentem w Miso Music Studios w roku 2015, a w latach 2018-2019 w Drumming GP. Jego kompozycja Plastic Air na elastycznie dobrany duet muzyków, elektronikę i obraz/efekty świetlne, zdobyła rekomendację na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów na Węgrzech w 2018 roku.
Spośród ostatnich projektów na uwagę zasługuje premiera nowej Opery Multimedialnej (Holandia, 2021); premiera nowego utworu na zespół i elektronikę napisanego dla Trash Panda Collective, którego jest współzałożycielem, a także wiele innych koncertów i premier, m.in. w Holandii, Belgii, Hiszpanii, USA, Portugalii, Niemczech, Luksemburgu, Francji, Japonii, Wielkiej Brytanii, Finlandii i Argentynie.
Muzyk jest zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Otrzymał pierwsze nagrody: w konkursie Areon Flutes Commissioning Prize 2018 (USA); I Międzynarodowym Konkursie Kompozycji Elektroakustycznych i Intermedialnych „eviMus” (Niemcy, 2017); II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Jorge Peixinho (Portugalia, 2015); V Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Póvoa de Varzim (Portugalia, 2010); II Konkursie Kompozytorskim Casa da Música/ESMAE w Porto (Portugalia, 2009).
Aktualnie Igor C Silva jest doktorantem na brukselskim Uniwersytecie Vrije i Królewskim Konserwatorium w Brukseli, gdzie równocześnie prowadzi zajęcia z live electronics.
THE BACEWICZ PERCUSSION ENSEMBLE
Zespół perkusyjny tworzą studenci klasy perkusji Akademii Muzycznej w Łodzi pracujący pod kierunkiem prof. Piotra Sutta.
Repertuar formacji obejmuje etniczną muzykę̨ perkusyjną z Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej, tradycyjną amerykańską muzykę marszową, klasykę perkusyjną XX i XXI wieku, transkrypcje literatury minionych epok oraz muzykę najnowszą, tworzoną dla zespołu.
O kolorystyce i różnorodności brzmienia The Bacewicz Percussion Ensemble decyduje niezwykle bogate instrumentarium – od orkiestrowych instrumentów perkusyjnych począwszy, poprzez klasyczne instrumenty solowe, marszowe, etniczne, awangardowe, a na elektronicznych skończywszy. Zespół pracował i koncertował z największymi sławami światowej sztuki perkusyjnej, w gronie których nie zabrakło Emmanuela Séjourné (Francja), Johna Wootona (USA), Javiera Nandayapy (Meksyk), Kaia Stensgaarda (Szwecja), Ignacia Ceballosa Maritina (Hiszpania), Andersa Åstranda (Szwecja), Alexandre’a Espereta (Francja) oraz Marka Forda (USA). Podczas 11. AŻ Festiwalu formacja koncertowała z francuskim duetem akordeonowo-perkusyjnym: Florent Sepchat – Renaud Detruit.
PIOTR SUTT
Perkusista – solista i kameralista, wieloletni pierwszy perkusista Polskiej Filharmonii Kameralnej, pedagog, autor książek i wykorzystywanych w muzykoterapii interdyscyplinarnych projektów łączących sztukę z osiągnięciami nauki. Założyciel i lider nieprzerwanie działającej od 1985 roku Gdańskiej Grupy Perkusyjnej „Jeunesses Musicales” oraz kierownik artystyczny The Bacewicz Percussion Ensemble.
Artysta występował na koncertach symfonicznych i kameralnych w wielu krajach europejskich i obu Amerykach. Wśród artystycznych osiągnieć ma liczne prawykonania dzieł dedykowanych soliście, wielokrotnie zarejestrowanych w Polskim Radiu.
Piotr Sutt współpracował z wieloma wybitnymi artystami, m.in. z Pierre’em Boulezem, George’em Crumbem, Steve’em Reichem, Herbertem von Karajanem, Chuckiem Mangione, Emmanuelem Séjourné, Neyem Rosauro, Witoldem Rowickim, Wojciechem Michniewskim i Leszkiem Możdżerem.
Jako pierwszy perkusista brał udział w nagraniach 18 płyt Polskiej Filharmonii Kameralnej, w tym nominowanych do Fryderyków. W 2007 roku wraz z Fundacją ISKIERKA na rzecz dzieci z chorobą nowotworową zainicjował powstanie Dziecięcej Orkiestry Onkologicznej, którą nieprzerwanie prowadzi. Wspólnie nagrali 3 płyty oraz występowali z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Grupą MoCarta, Natalią Kukulską, Pauliną Przybysz, Miką Urbaniak, Ralphem Kamińskim, Grzegorzem Turnauem i zespołem Carrantuohill.
Od 2013 roku prowadzi klasę perkusji w łódzkiej Akademii Muzycznej na stanowisku profesora zwyczajnego, gdzie sprawuje funkcję kierownika Zakładu Perkusji. Od 2015 roku jest dyrektorem artystycznym Ogólnopolskich Warsztatów Perkusyjnych w Gdańsku.
Należy do grona międzynarodowych artystów firmy Bergerault, Angelini Mallets i Innovative Percussion, od 2023 roku reprezentuje Polskę w prestiżowym International Committee Percussive Arts Society w USA, pełniąc funkcję przewodniczącego komitetu. Prof. Piotr Sutt został uhonorowany Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej.