KLAWESYN BEZ GRANIC
- 14
- marca 2024
Koncert współczesnej muzyki klawesynowej
w ramach Jubileuszu 30-lecia Katedry Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej
14 marca 2024, czwartek, godz. 16.00
Sala Balowa, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp wolny
wykonawcy:
- Duo E&E
Ewelina Zawiślak – flet
Ewa Rzetecka-Niewiadomska – klawesyn - Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawesyn
program:
- Bogdan Dowlasz – Lśnienie na flet i klawesyn
- Marek Kunicki – 6665.Martyris via na klawesyn
- John Cage – 4′33″
Ewelina Zawiślak – flety, Ewa Rzetecka-Niewiadomska – klawesyn - Jerzy Bauer – W siedmiu dźwiękach… w hołdzie Wandzie Landowskiej na klawesyn
- Fulvio Caldini – Les nouvelles baricades op. 86 na klawesyn
- Penka Kouneva – Raga na klawesyn solo
- Andrzej Kurylewicz – Impromptu z rozmarynem na klawesyn solo
- Krzysztof Knittel – Histoire III na klawesyn i taśmę
- Grant McLachlan – Shingalana na klawesyn i taśmę
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawsyn
prowadzenie i opieka artystyczna:
- dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz
- dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska, prof. AM
Duo E&E
Duo w składzie Ewelina Zawiślak i Ewa Rzetecka-Niewiadomska rozpoczęło swoją działalność od 2018 roku wykonując muzykę współczesną na flet i klawesyn. Obie artystki związane są z Akademią Muzyczną im. G.i K. Bacewiczów w Łodzi. Ich współpraca zaowocowała płytą 𝓓𝓮𝓭𝓲𝓬𝓪𝓽𝓲𝓸𝓷𝓼 nagraną w 2022 (Akolada) i nagrodzoną tytułem GOLD STAR DUO w konkursie Music and Stars Awards. Artystki współpracują z wieloma polskimi kompozytorami dedykującymi im swoje utwory (Grzeszczak, Hans, Dowlasz, Kaczorowski i inni).
Muzyka współczesna stała się inspiracją do stworzenia przez Aleksandrę Gajecką-Antosiewicz i Ewę Rzetecka-Niewiadomską Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej Klawesyn bez granic prowadzonego od 2018 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi.
ALEKSANDRA GAJECKA-ANTOSIEWICZ
Klawesynistka i pianistka specjalizująca się w interpretacji muzyki nowej, spadkobierczyni Elżbiety Chojnackiej, wyznaczona przez wybitną klawesynistę na swoją następczynię. Artystka od wielu lat współpracuje z kompozytorami, dokonuje prawykonań utworów jej dedykowanych. Jest również autorką pierwszej w Polsce pracy doktorskiej dotyczącej wykonawstwa muzyki klawesynowej XX i XXI wieku.
W marcu 2018, w Pałacu w Rybnej, założyła Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej, którego zadaniem jest m.in. zachowanie integralności spuścizny Elżbiety Chojnackiej, kontynuowanie i pielęgnowanie tradycji wykonawczej współczesnej muzyki klawesynowej, popularyzowanie muzyki XX i XXI wieku.