• 8
  • stycznia 2024
Wieczór kolęd w wykonaniu studentów Katedry Wokalistyki

8 stycznia 2024, poniedziałek, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
bilety: 50 zł i 25 zł

KUP BILET
w systemie KICKET

 

W dawnych czasach zwyczaj składania sobie nawzajem darów i życzeń związany był z kalendą styczniową, czyli pierwszym dniem stycznia. Dlatego też pieśń noworoczną, w której zawarte były życzenia pomyślności i urodzaju na nowy rok, zaczęto nazywać kolędą. Kiedy w XIII wieku franciszkanie zapoczątkowali zwyczaj jasełkowego kołysania Dzieciątka, a przy szopce lub żłóbku wystawiano misteria bożonarodzeniowe, kolędy zaczęły być utożsamiane z pieśniami Bożonarodzeniowymi. Dziś kolęda jest wspólną własnością wszystkich, bez względu na narodowość i poziom kultury duchowej, a śpiewanie kolęd i – jakże charakterystycznych dla naszej kultury ludowych pastorałek – najpiękniejszym zwyczajem polskich rodzin.

Jak co roku studenci Katedry Wokalistyki łódzkiej Akademii Muzycznej chcą zaprosić publiczność do wspólnego przeżywania radości płynącej z kolędowania. Tegoroczny program, zatytułowany Idą kolędnicy albo pastorałka w strasznym dworze, przypomni nie tylko tradycyjne polskie kolędy, ale także liczne pastorałki, pochodzące m.in. z nieco już dzisiaj zapomnianej Pastorałki Leona Schillera i Jana Maklakiewicza, której prapremiera miała miejsce 24 grudnia 1922 roku w Salach Redutowych Teatru Wielkiego w Warszawie.

O polskich zwyczajach noworocznych przypominają nam też dobitnie Jan Chęciński i Stanisław Moniuszko w pierwszych scenach II aktu naszej operowej epopei narodowej, jaką bez wątpienia pozostaje Straszny dwór. Nic dziwnego, że studenci kierunku sztuki sceniczne postanowili w ramach przygotowywanego koncertu ukazać także nieco muzyki ojca polskiej opery narodowej. W widowisku nie zabraknie też odniesień do tradycyjnych ludowych szopek w formie żywych obrazów czy orszaku Trzech Króli, zaś całość będą łączyć ze sobą przyśpiewki kolędników, w tym te o odwiecznej dyspucie diabła i anioła.

 
wykonawcy
  • soprany
    Joanna Janik, Wioletta Liber, Monika Piecka, Dominika Strasińska, Viktoriia Yakymchuk
  • mezzosoprany / alty
    Kinga Czech, Natalia Darkowska, Marta Lasecka
  • tenory
    Amadeusz Majchrowski, Wiktor Sobkowiak
  • basy / barytony
    Krzysztof Kołodziejczyk, Jan Siorek, Michał Słowikowski, Hubert Stachura
  • Ziemowit Wojtczak – śpiew / narracja
  • Małgorzata Zajączkowska-Warsza – fortepian
  • Mateusz Piechnat – fortepian
  • Jacek Dulikowski – gitara
ze specjalnym udziałem profesor Jolanty Gzelli w 45-lecie pracy artystycznej
     
  • scenariusz, inscenizacja i reżyseria – Ziemowit Wojtczak
  • współpraca reżyserska i opieka artystyczna – Bernadetta Grabias
  • opieka artystyczna – Beata Zawadzka-Kłos
  • choreografia – Zuzanna Dinter-Markowska
  • przygotowanie muzyczne solistów – Małgorzata Zajączkowska-Warsza, Mateusz Piechnat
  • reżyseria świateł – Bartosz Lewandowski
  • reżyseria dźwięku – Vadim Radishevskiy
  • projekcje multimedialne – Maciej Leszczyk
 
w koncercie wykorzystano następujące utwory:
  1. Skrzyp, skrzyp – muz. Stanisław Hadyna, sł. Kazimierz Szemioth
  2. Mizerna cicha
  3. Gdy śliczna Panna – oprac. muz. Leon Schiller i Jan Maklakiewicz, sł. ze śpiewnika Michała Mioduszewskiego
  4. Dziś dzień wesoły – oprac. Władysław Świerczek
  5. Śpiewka Korydona (kantyczka z XVIII wieku) – wersja instrumentalna; muz. Leon Schiller, oprac. Jan Maklakiewicz
  6. Wśród nocnej ciszy – frag. oprac. Stanisław Kusztyb
  7. Przybieżeli do Betlejem – oprac. muz. Stanisław Niewiadomski
  8. Kolenda Ryczywoła – muz. Leon Schiller, sł. Michał Mioduszewski
  9. Tusząc pasterze – muz. i sł. Michał Mioduszewski, oprac. Leon Schiller, Jan Maklakiewicz
  10. Dnia jednego o północy
  11. Polonez Trzech Królów – wersja instrumentalna; muz. Leon Schiller, oprac. Jan Maklakiewicz
  12. O, gwiazdo Betlejemska – oprac. Krzysztof Grzeszczak
  13. Mędrcy świata
  14. Lulaj, Synku, lulaj – muz. Mariusz Matuszewski; sł. Emilia Waśniowska
  15. Cicha noc – mel. Franz Gruber, sł. polskie Piotr Maszyński, oprac. L. Chapman, B. Heidenreich, P. Johnston
  16. Straszny dwór, akt II, scena 1–3 – muz. Stanisław Moniuszko, sł. Jan Chęciński
  17. Polonez kolęda – muz. Stanisław Hadyna, sł. Kazimierz Szemioth
  18. Bóg się rodzi – mel. przypisywana Karolowi Kurpińskiemu; sł. Franciszek Karpiński

We wstępie instrumentalnym wykorzystano fragmenty kuranta z arii Stefana z II aktu opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki a także motywy pochodzące z opracowań muzycznych kolęd polskich autorstwa Zuzanny Niedzielak.
Życzenia noworoczne zostały ułożone z wykorzystaniem sugestii wykreowanych przez ChatGPT–4.
W programie znalazły się fragmenty tekstów i wierszy Leona Schillera i Włodzimierza Lewika.
W elementach dekoracji wykorzystano motyw scenograficzny z premiery Halki Stanisława Moniuszki w Operze Łódzkiej z 1958 roku (reż. Kazimierz Dejmek) według koncepcji Ewy Soboltowej i Józefa Rachwalskiego.

 

IDĄ KOLĘDNICY albo pastorałka w strasznym dworze