Spotkanie z wybitnym Absolwentem – ŁUKASZ ZAŁĘSKI
- 17
- kwietnia 2024
Warsztaty wokalne
17 kwietnia 2024, środa
Sala 12, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
lekcje mistrzowskie – 10.00-17.00
ŁUKASZ ZAŁĘSKI

fot. fot. Karpati & Zarewicz
Jeden z najaktywniejszych polskich tenorów młodego pokolenia. W swoim repertuarze posiada ponad dwadzieścia pierwszoplanowych partii operowych i operetkowych. Obecnie występuje na niemal wszystkich scenach operowych w Polsce. Latem 2022 roku zadebiutował na Bregenz Festival 2022 jako Pinkerton w premierowej produkcji spektaklu G. Pucciniego „Madama Butterfly” i powrócił do tej roli w 2023 roku. W sezonie 2022/2023 zadebiutował w Tiroler Landestheater jako Szujski w „Borysie Godunowie” M. Musorgskiego oraz w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu (LNOBT) jako Książę Mantui w „Rigoletcie” G. Verdiego. Wśród najważniejszych wydarzeń tego sezonu należy wymienić m.in. Alfredo w „Traviacie” G. Verdiego w LNOBT, debiut w roli tytułowej w „Fauście” Ch. Gounoda w Operze Nova w Bydgoszczy; Pinkerton w „Madamie Butterfly” G. Pucciniego na Bregenz Festival 2023. Jego debiut operowy to Edgardo w „Lucia di Lammermoor” w Operze Śląskiej w 2014 roku. Profesjonalną karierę sceniczną rozpoczął jednak już w 2010 roku, występując w prapremierze opery “Kochankowie z klasztoru Valdemosa” Marty Ptaszyńskiej w Teatrze Wielkim w Łodzi. Zwycięzca I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego, a także zdobywca nagrody specjalnej dla najlepszego tenora konkursu, wyróżnienia za najlepsze wykonanie arii Stanisława Moniuszki oraz 7 nagród pozaregulaminowych.
Jego najważniejsze role operowe to: Faust (H. Berlioz – „La damnation de Faust”), Książę (A. Dvořák – „Rusalka”), Nemorino (G. Donizetti – „L’elisir d’amore”), Edgardo (G. Donizetti – „Lucia di Lammermoor”), Alfred (G. Verdi – „La Traviata”), Książę Mantui (G. Verdi – „Rigoletto”), Fenton (G. Verdi – „Falstaff”), Stefan (S. Moniuszko – „Straszny Dwór”), Jontek (S. Moniuszko – „Halka”), Kazimierz (S. Moniuszko – „Hrabina”), Pinkerton (G. Puccini – „Madama Butterfly”) oraz Rodolfo (G. Puccini – „La Bohème”). Doskonale odnajduje się także w rolach operetkowych. W repertuarze posiada następujące partie: Tassilo (I. Kálmán – „Gräfin Mariza”), Barinkay (J. Strauss – „Der Zigeunerbaron”) oraz Sou-Chong (F. Lehar – „Das Land des Lächelns”).
Z przytupem świętował 200. urodziny Stanisława Moniuszki. W ramach obchodów wystąpił jako Stefan w premierze opery “Straszny Dwór” w Operze Nova w Bydgoszczy w reż. Natalii Babińskiej (spektakl zainaugurował XXVI Bydgoski Festiwal Operowy), jako Kazimierz w premierze opery “Hrabina” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w reż. Krystyny Jandy oraz jako Max w ostatniej operze S. Moniuszki “Beata” w Operze Krakowskiej. W ramach obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości wziął udział w unikatowym na skalę światową projekcie “100 na 100. Muzyczne dekady wolności“, wykonując w sali koncertowej NOSPRu pod dyrekcją Michała Klauzy tenorową partię solową w “Te Deum” W. Kilara. W jego dorobku płytowym znajdują się nagrania oper S. Moniuszki: „Beata”, gdzie zaśpiewał partię Maxa (nagrana przez polską wytwórnię płytową DUX) oraz „Hrabina”, gdzie kreował partię Kazimierza. Pracował ze znakomitymi reżyserami oraz dyrygentami, m.in. Enrique Mazzola, Andreas Homoki, Oliver von Dohnányi, Thaddeus Strassberger, Ričardas Šumila, Yi-Chen Lin, Tadeusz Kozłowski, Michał Klauza oraz Maciej Prus. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu prof. Krzysztofa Bednarka. W sezonie 2023/2024 m.in. zadebiutuje jako Riccardo w „Balu Maskowym” G. Verdiego, Giano Giani w „Beatrix Cenci” L. Różyckiego i Cavaradossi w „Tosce” G. Pucciniego oraz powróci do swoich popisowych ról m.in. Rodolfo, Książę Mantui oraz Pinkerton.