Akademia Muzyczna w Łodzi
  • START
  • Akademia
    • WYBORY 2024-2028
    • O nas
      • Historia
      • Patroni
      • Doktorzy Honoris Causa
      • Dokumenty Akademii
      • Zespoły artystyczne
      • Biuro Promocji
      • Biuro wydarzeń artystycznych
      • Biuro Współpracy Międzynarodowej
      • Biuro karier
      • Studio Nagrań
      • Klip o uczelni
      • Partnerzy Uczelni
      • BHP
      • Deklaracja dostępności cyfrowej
    • Oferta Uczelni
    • Oferty pracy
    • Sukcesy
    • Budynki
      • Pałac
      • ROKEiDM
      • Sala koncertowa
      • Dom studencki
    • Pałac Muzyki – wirtualna wycieczka
    • Pałac zwiedzanie | wynajem
    • Sala koncertowa wynajem
    • Strategia/Nauka
      • Strategie wydziałowe
    • Raporty akredytacyjne
    • Tytuły profesorskie, doktoraty i habilitacje
    • Biblioteka i Fonoteka
      • Godziny otwarcia
      • Katalogi
      • Katalogi i bazy bibliograficzne
      • Zasoby cyfrowe
      • Zapytaj bibliotekarza
    • Projekty
    • Fundusze norweskie
    • Akademia w AEC
    • European Opera Academy
    • Stowarzyszenie OPERATIVA
    • Wydawnictwo
      • Zakup i forma płatności
      • Oferta publikacje
      • Rada redakcyjna
      • Regulamin Wydawnictwa
      • Notes Muzyczny
      • Konteksty Kształcenia Muzycznego
      • Zasady przyjmowania wniosków i finansowania projektów
      • Komunikaty
      • Druki do pobrania
      • Materiały promocyjne AM
      • Dział Obsługi Wydawnictwa
    • Kontakt
      • Dla mediów
      • Godziny otwarcia
    • Zgłoszenia wewnętrzne sygnalistów
  • Struktura
    • Władze uczelni
    • Senat
    • Rada uczelni
    • Wydziały
    • Instytuty
    • Katedry
    • Zakłady
    • Pracownie
    • Jednostki międzywydziałowe
    • Koła naukowe
    • Komisje i zespoły
    • Szkoła Doktorska
    • Wykładający pedagodzy
      • Profesorowie tytularni
      • Profesorowie uczelni
      • Doktorzy habilitowani
      • Doktorzy
      • Asystenci
      • Starsi wykładowcy
      • Wykładowcy
      • Pozostali pedagodzy
  • Dla studenta
    • Organizacja roku akademickiego
    • Plany zajęć 2024/2025
    • Letnia sesja egzaminacyjna w roku akademickim 2024/2025
    • Dydaktyka
      • Sylabusy
      • Programy studiów 2020/2021
      • Programy studiów 2021/2022
      • Programy studiów 2022/2023
      • Programy studiów 2023/2024
      • Programy studiów 2024/2025
      • Jakość kształcenia
    • Projekty artystyczne
    • Poczta WWW
    • Nowa Wirtualna Uczelnia
    • Ogłoszenia
    • Dyżury i komunikaty dziekanów
    • Opłaty za studia
    • Wymogi egzaminacyjne
    • Zasady dyplomowania
    • Efekty uczenia się
    • British Council EnglishScore
    • System antyplagiatowy
    • Stypendia
    • Dział Nauczania
    • Dom studencki
    • Samorząd studencki
    • Współpraca międzynarodowa
    • FAQ
    • Pliki do pobrania
  • Dla kandydata
    • Dodatkowa rekrutacja na studia na rok akademicki 2025/2026
    • Rekrutacja 2025/2026 –bieżące informacje | WYNIKI
    • Rekrutacja online
    • Rekrutacja 2025/2026 – informacje ogólne
    • Egzaminy wstępne
    • Harmonogram egzaminów wstępnych
    • Oferta dydaktyczna
    • Szkoła Doktorska
    • Staż doktorski dla cudzoziemców
    • Staże artystyczne
    • Rok zerowy – przygotowawczy
    • Udogodnienia dla studentów z niepełnosprawnościami
    • Potwierdzanie efektów uczenia się
    • British Council EnglishScore
  • Dla pracownika
    • Pracownicze Plany Kapitałowe
    • Nowa Wirtualna Uczelnia
    • Poczta www dla pracownika
    • Organizacja wydarzeń
    • E-Sprawozdanie
    • Konkursy na stanowiska
    • Ogłoszenia
    • Pliki do pobrania
  • Wydarzenia
    • Koncerty i wydarzenia – zapowiedzi
    • Koncerty cykliczne
    • Inne wydarzenia cykliczne
    • Konkursy muzyczne
    • Koncerty i wydarzenia – archiwum
    • 80 lat Akademii Muzycznej w Łodzi
    • Muzyczne Matinée
    • Letnie Koncerty w Altanie
    • VII Ogólnopolskie Spotkania Ruchu, Muzyki i Improwizacji
    • 13. AŻ Festiwal
    • Translating Music #1
    • Jazz Boat Competition
    • III Międzynarodowy Konkurs Fletowy
  • Aktualności
    • Aktualne informacje

MUZYKA – MEDIA – PRAWO – MARKETING, tom II

MUZYKA – MEDIA – PRAWO – MARKETING, tom II

red. Beata Stróżyńska
Łódź 2022
ISBN 978-83-60929-85-8
objętość: 328 strony
 
cena: 40 zł

 

ZAWARTOŚĆ

  • Wstęp
  • Introduction
  • Arleta Nawrocka-Wysocka
    Muzyka i migracje jako przedmiot badań etnomuzykologii w XX i XXI wieku
  • Hanna Jocek
    Repertuar muzyczny uchodźców w Europie w XXI wieku
  • Beata Stróżyńska
    Wątek beduińskiej legendy z VII w. o szalonym poecie Madżnunie i jego ukochanej Lajli w wybranych muzycznych projektach międzykulturowych XX i XXI w.
  • Anita Grzegorzewska, Krzysztof Grzegorzewski
    Ramiona matki. Intencja komunikacyjna ludowych kołysanek z Ciechanowskiego
  • Aleksandra Bęben
    Polskie rozdziały w życiu i twórczości Romana Ryterbanda (1914-1979)
  • Małgorzata Sułek
    Radiowe brzmienie Olimpu – Opowieść o kulawym bogu Hefajstosie Anny Świrszczyńskiej i Witolda Lutosławskiego
  • Piotr Mika
    „Redaktor Wielki”. O stylu pisania i spojrzeniu na krytykę muzyczną Ludwika Erhardta
  • Agnieszka Szynk
    Twórczość filmowa Aleksandra Tansmana
  • Małgorzata Kaczmarek
    Cicho znaczy dyskretnie – rola zarządzania w pracy dyrygenta z orkiestrą
  • Klaudia Stępień
    Charakterystyka i działalność wybranych platform audiowizualnych promujących muzykę
  • Ewa Staszewska
    Odrębności w zatrudnieniu pracowników instytucji kultury ze szczególnym uwzględnieniem statusu prawnego pracowników artystycznych
  • Maria Karcz-Kaczmarek
    Muzyka jako przedmiot regulacji publicznoprawnych – przegląd problematyki
  • Anna Franik, Regina Mynarska
    Wydarzenie muzyczne dostępne dla osób z niepełnosprawnościami
  • Biogramy autorów

 

ZE WSTĘPU

Niniejsza publikacja, podobnie jak poprzednia, otwierająca serię książek Muzyka – Media – Prawo – Marketing, obejmuje zarówno rozważania teoretyczne, jak i porady praktyczne; wszystkie one są zaprezentowane w formie opracowań naukowych. Szerokie spektrum zagadnień, jakimi się zajmujemy, nieograniczanie się do jednego zakresu tematycznego, stanowi odzwierciedlenie wyjątkowo interdyscyplinarnego charakteru Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej.
W pierwszym tomie naszym głównym założeniem było stworzenie pewnego rodzaju przewodnika po niezwykle różnorodnych zagadnieniach, które wiążą się z życiem muzycznym, dziennikarstwem oraz produkcją muzyczną. Jednak od momentu, kiedy prowadziliśmy badania i pisaliśmy artykuły do poprzedniej książki z tej serii, świat bardzo się zmienił. Trudne doświadczenia ostatnich lat, wciąż trwająca pandemia, wojna za nasza wschodnią granicą, sprawiły, iż tym razem staramy się, aby niniejsza książka była nie tylko użyteczna dla środowiska muzycznego oraz melomanów, ale nade wszystko – by skłaniała do refleksji w sprawach związanych z najpoważniejszymi wyzwaniami współczesności. Uważny Czytelnik dostrzeże, iż obok problematyki związanej z migracjami, multikulturalizmem, powszechną dostępnością do dóbr kultury czy zmianą relacji między dyrygentem a muzykami orkiestry na bardziej partnerskie, oparte na wzajemnym poszanowaniu swoich wysokich kompetencji zawodowych, poruszyliśmy też inne wątki związane z uwarunkowaniami polityczno-społecznymi i ich wpływem na losy osób związanych z muzyką.

Beata Stróżyńska

PAWEŁ KLECKI. PORTRET ARTYSTY Z HISTORIĄ W TLE

red. Ewa Kowalska-Zając, Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2023
ISBN 978-83-60929-86-5
objętość: 382 strony
 
cena: 55 zł

 

ZAWARTOŚĆ

  • WSTĘP
  • Introduction
  •  
  • LOSY
  • Maciej Janik
    Paweł Klecki i jego rodzina w świetle archiwaliów
  • Danuta Gwizdalanka
    Meandry europejskiej i światowej kariery Pawła Kleckiego
  • Jolanta Szulakowska
    Paweł Klecki – antykwariusz dawnych manifestów. Formacja estetyczna artysty na tle obrazu muzyki polskiej i niemieckiej przełomu wieków
  •  
  • KARIERA
  • Cédric Güggi
    Paweł Klecki – „dyrygent wyjątkowego formatu”
  • Łukasz Borowicz
    Analiza interpretacji dyrygenckich Pawła Kleckiego
  • Miłosz Bazelak
    By ocalić to, czego już nie ma – o Pawła Kleckiego romantycznym pojmowaniu muzyki w świetle jego interpretacji Ein Deutsches Requiem Johannesa Brahmsa
  •  
  • DZIEŁO
  • Ryszard Daniel Golianek
    Idea i styl symfonii Pawła Kleckiego
  • Timothy L. Jackson
    Zakazana muzyka żydowskiego kompozytora – Capriccio Pawła Kleckiego
  • Marek Nahajowski
    Koncerty Pawła Kleckiego w kontekście tradycji gatunku
  • Marta Szoka
    Przyczynek do analizy stylu kompozytorskiego Pawła Kleckiego. Wariacje orkiestrowe op. 20 i op. 33
  • Ewa Kowalska-Zając
    Kwartety smyczkowe Pawła Kleckiego wobec europejskiej twórczości I połowy XX wieku
  • Adam Manijak
    Introdukcja i Rondo na skrzypce i fortepian op. 21 Pawła Kleckiego jako przykład jego twórczości kameralnej z fortepianem
  • Małgorzata Grajter
    Pawła Kleckiego pieśni na głos i fortepian: relacje słowa i muzyki
  •  
  • KATALOG TWÓRCZOŚCI PAWŁA KLECKIEGO
  • Bibliografia PRZEDMIOTOWA
  • Indeks nazwisk
  • Biogramy AUTORÓW

 

ZE WSTĘPU

Od kilkudziesięciu lat w badaniach nad muzyką polską zaznacza się tendencja do uzupełniania białych plam w historii rodzimej kultury muzycznej oraz przypominania i badania faktów dotyczących zapomnianych postaci artystów i ich dzieł. Niejednokrotnie dodatkowym czynnikiem inspirującym badaczy do podjęcia takich działań stają się okazjonalne jubileusze, takie jak okrągłe rocznice urodzin czy śmierci jakiegoś twórcy lub wykonawcy. Wtedy też zwykle pojawiają się rozmaite inicjatywy związane z promocją danego artysty czy też służące głębszemu zapoznaniu się z jego dorobkiem. Tak właśnie stało się i w przypadku niniejszej pracy, poświęconej osobie i dziełu Pawła Kleckiego (1900–1973), wybitnego dyrygenta o światowej sławie i interesującego kompozytora. Przypadająca w 2023 roku pięćdziesiąta rocznica jego śmierci stworzyła możliwość realizacji rozmaitych projektów wykonawczych, takich jak nagrania, koncerty czy wystawy, przede wszystkim jednak sprowokowała do zainteresowania tą postacią badaczy, którzy albo już wcześniej mieli okazję podjąć studia nad osobą i dziełem artysty, albo z okazji zbliżającej się rocznicy wyrazili chęć pochylenia się nad problematyką jego życia i twórczości. Badania zostały zainicjowane przez teoretyków muzyki reprezentujących łódzkie środowisko i działających w kręgu Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Chęć udziału w realizacji tego przedsięwzięcia zgłosili jednak także teoretycy, muzykolodzy, historycy i dyrygenci z różnych ośrodków akademickich w kraju (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie) i za granicą (University of North Texas – College of Music, Swiss National Library – RISM Digital Center). Ten kilkunastoosobowy zespół doprowadził do stworzenia niniejszej książki, która z pewnością wypełnia istniejącą lukę w wiedzy na temat Pawła Kleckiego, a także stanowi pierwsze tak szerokie i wielowymiarowe naukowe ujęcie aspektów jego biografii oraz działalności dyrygenckiej i kompozytorskiej.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
 

Paul Klecki. A Portrait of the Artist in a Historical Perspective

edited by Ewa Kowalska-Zając, Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2023
ISBN 978-83-60929-87-2
numer of pages: 394 strony
 
cena przedsprzedażowa: 70 zł
Cena obowiązuje w okresie od 6 listopada 2023 do 10 listopada 2023
Cena regularna to 140 zł

 

CONTENT OF THE BOOK

  • Introduction
  •  
  • LIFE
  • Maciej Janik
    Paul Klecki and His Family in the Light of Archival Documents
  • Danuta Gwizdalanka
    The Vicissitudes of Paul Klecki’s Career in Europe and Worldwide
  • Jolanta Szulakowska
    Paul Klecki – An Antiquarian of Old Manifestos. The Artist’s Aesthetic Stance and Background in the Context of Polish and German Music at the Turn of the Century
  •  
  • CAREER
  • Cédric Güggi
    Paul Klecki – „Ein Dirigent von außergewöhnlichem Format“
  • Łukasz Borowicz
    An Analysis of the Conductor Paul Klecki’s Music Interpretations
  • Miłosz Bazelak
    To Salvage What Is No Longer There: On Paul Klecki’s Romantic Understanding of Music on the Example of His Interpretation of Ein Deutsches Requiem by Johannes Brahms
  •  
  • THE OEUVRE
  • Ryszard Daniel Golianek
    The Idea and Style of Paul Klecki’s Symphonies
  • Timothy L. Jackson
    The Music of a ‘Forbidden’ Jewish Composer: Paul Klecki’s Capriccio (1933)
  • Marek Nahajowski
    Paul Klecki’s Concertos in the Context of the Genre’s Traditions
  • Marta Szoka
    Towards an Analysis of Paul Klecki’s Style of Composition. Orchestral Variations Opp. 20 and 33
  • Ewa Kowalska-Zając
    Paul Klecki’s String Quartets in the Context of European Music from the First Half of the Twentieth Century
  • Adam Manijak
    Introduction and Rondo for Violin and Piano, Op. 21 as an Example of Paul Klecki’s Chamber Work with Piano 321
  • Małgorzata Grajter
    Paul Klecki’s Songs for Voice and Piano: Word-and-Music Relations
  •  
  • Catalogue of Paul Klecki’s Works
  • Bibliography of Primary and Secondary Sources
  • Concerning Paul Klecki
  • Index
  • Authors’ Biographical Notes

 

FROM THE INTRODUCTION

The last several dozen years have been marked in Polish music studies by a tendency to explore previously uncharted territories in the history of our musical culture, to present and study data concerning forgotten artists and their outputs. Scholars are frequently additionally inspired to undertake such research by round anniversaries of the composer’s or performer’s birth and death. Such dates typically occasion various initiatives related to the given artist’s promotion or in-depth studies of his or her legacy.

This has also been the case with the present publication, dedicated to the person and oeuvre of Paul Klecki (1900–1973), an eminent and world-famous conductor who was also a notable music composer. The fiftieth anniversary of his death, celebrated in 2023, has created opportunities for various performance projects such as recordings, concerts, and exhibitions. Most of all, it has provoked a group of scholars to do research in this field. Some of the authors had already previously been preoccupied with Klecki’s life and work. Others expressed their willingness to take up this subject in the context of the approaching anniversary. Initiated by Łódź-based music theorists associated with the Department of Theory of Music at the Grażyna and Kiejstut Bacewicz University of Music in Łódź, the project was joined by theorists, musicologists, historians, and conductors from other academic centres in Poland (the Karol Szymanowski Academy of Music in Katowice, the Krzysztof Penderecki Academy of Music in Cracow) as well as abroad (the University of North Texas – College of Music, the Swiss National Library – RISM Digital Center). The thus formed team, which consists of more than a dozen persons, is responsible for the present publication, which undoubtedly fills many gaps in our knowledge about that intriguing man and artist. It is also the first such extensive and multidimensional study of various aspects of Klecki’s biography and of his work as a conductor and composer.

 

Co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage of the Republic of Poland from the Culture Promotion Fund – a state earmarked fund, as a part of the 'Musical Trace' programme implemented by the National Institute of Music and Dance.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
 

Elementarz flecisty

August Eberhard Müller
tłumaczenie – Radosław Orawski
redakcja – Marek Nahajowski
Łódź 2023
ISBN 978-83-60929-88-9
objętość: 184 strony
 
cena: 50 zł

 

ZAWARTOŚĆ

 
Wprowadzenie
  • Wstęp
  • Życie i twórczość Augusta Eberharda Müllera
  • Elementarbuch für Flötenspieler A. E. Müllera w kontekście innych szkół fletowych i instrumentarium na przełomie XVIII i XIX wieku
 
Elementarz flecisty czyli polski przekład Elementarbuch für Flötenspieler A. E. Müllera
  • Od tłumacza
  • Wprowadzenie Ogólne informacje o flecie i o sposobie nauczania gry na tym instrumencie
  • Rozdział I O aplikaturze i sposobie postępowania ze wszystkimi dźwiękami na fletach jednoklapowych i wieloklapowych
  • Rozdział II O dźwięku
  • Rozdział III O nutach i ich wartościach, jak również o kropkach i pauzach
  • Rozdział IV O znakach chromatycznych
  • Rozdział V O gamach, tonacjach i znakach akcydencyjnych
  • Rozdział VI O znakach specjalnych, dotyczących długości trwania utworu, [sposobów] wykonania itd.
  • Rozdział VII O ozdobnikach
  • Rozdział VIII O takcie
  • Rozdział IX O braniu oddechu i o używaniu języka
  • Rozdział X O konserwacji fletu
  • Tabele chwytów

I zeszyt uzupełniający do Elementarza flecisty

II zeszyt uzupełniający do Elementarza flecisty

Bibliografia

 
ZE WSTĘPU

Celem niniejszej publikacji jest udostępnienie współczesnym czytelnikom polskiej edycji Elementarbuch für Flötenspieler, czyli podręcznika do nauki gry na flecie poprzecznym, opublikowanego przez Augusta Eberharda Müllera między 1815 a 1817 rokiem w wydawnictwie Bureau de Musique: C. F. Peters w Lipsku. Powstanie przekładu tej publikacji jest inspirowane tradycją tłumaczenia szkół fletowych przez pedagogów prowadzących klasy fletów historycznych w Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi – Magdalenę Pilch (flet traverso) i Marka Nahajowskiego (flet podłużny) – i ściśle wiąże się z zainteresowaniami autora zgłębiającego pod ich kierunkiem tajniki gry na tych instrumentach, w tym również na jednoklapowych i wieloklapowych fletach poprzecznych z przełomu XVIII i XIX wieku.

Problematyka praktyki wykonawczej muzyki fletowej okresu klasycyzmu była już przedmiotem rozważań polskich badaczy. Główną pozycję stanowi krytyczna edycja traktatu Ausführlicher und gründlicher Unterricht die Flöte zu spielen J. G. Tromlitza, wydanego pierwotnie w Lipsku w 1791 roku, który był przeznaczony jeszcze na flet z dwoma klapami DIS i ES na stopce, a więc taki typ instrumentu, jaki pół wieku wcześniej propagował Johann Joachim Quantz (1697–1773). Drugi podręcznik tego autora, czyli Ueber die Flöten mit mehrern Klappen, wydany w 1800 roku również w Lipsku i napisany z myślą o fletach z dodanymi klapami, nie doczekał się jeszcze polskiego tłumaczenia ani opracowania. Do publikacji poruszających zagadnienia dotyczące gry na przedboehmowskich fletach klapowych należy książka Magdaleny Pilch Kompleksowa wizja fletu romantycznego w zakresie budowy, brzmienia, techniki gry i praktyki wykonawczej według „Die Kunst des Flötenspiels in theoretisch – praktischer Beziehung dargestellt von A.B. Fürstenau op. 138” (Kraków 2011). Praca ta jednak koncentruje się bardziej na epoce romantycznej i na późniejszych typach fletów, niż te, z którymi mógł mieć do czynienia August Eberhard Müller (1767–1817). Dlatego też polska edycja Elementarbuch für Flötenspieler może okazać się idealną pozycją przyczyniającą się do wypełnienia luki w świadomości polskich flecistów, zainteresowanych nauką gry na fletach klapowych opartych na modelach z przełomu XVIII i XIX wieku, a także zagadnieniami praktyki wykonawczej muzyki dojrzałego klasycyzmu (Hochklassik).

Sztuka wykonawcza we współczesnej muzyce saksofonowej

Analiza i interpretacja wybranych utworów polskich i amerykańskich z przełomu XX i XXI wieku

Sztuka wykonawcza we współczesnej muzyce saksofonowej

Jacek Delong
wydawca: Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Łódź 2011
objętość: 80 stron
cena książki: 25 zł
cena książki + 2 CD: 40 zł

ZAWARTOŚĆ

Wstęp

  • Rozdział I – Historyczne i kulturowe korzenie współczesnej muzyki saksofonowej
    1.1. Instrument i jego twórca
    1.2. Początki literatury saksofonowej
    1.3. Europejska „klasyczność” i amerykańska „plebejskość”
  • Rozdział II – Kryteria doboru utworów
  • Rozdział III – Analiza formalna utworów
    3.1 Analiza utworu Sonata na saksofon altowy i fortepian (Kendor Music INC. New York 1980) Phila Woodsa
    3.2 Analiza utworu Concertino na saksofon altowy i fortepian cz. II Lento Boba Mitznera (Advance Music 40002/3)
    3.3 Analiza utworów Grzegorza Duchnowskiego:
    3.3.1. 8 dzień tygodnia na saksofon altowy i sopranowy i taśmę 4 kanałową (2004)
    3.3.2. Akwarydy na saksofon i orkiestrę symfoniczną (2006)
    3.4 Analiza utworu Reminiscence na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy (2003) Marka Kussa
    3.5 Analiza utworu Canzonetta per sassofono soprano et archi Krzesimira Dębskiego (PWN 2003)
    3.6 Analiza utworów Bronisława Kazimierza Przybylskiego
    3.6.1 Verwandlung 70. na saksofon (tenorowy i sopranowy) i dwa kwartety akordeonowe (Accent Edition 07.16.)
    3.6.2 South for alto saxophone in Es and strings
    3.6.3 Desert Flowers for alto saxophone and strings
  • Rozdział IV – Interpretacja
    4.1 Współczesne techniki saksofonowe jako nośnik wyrazu artystycznego
    4.1.1. Wielodźwięki
    4.1.2. Glissando
    4.1.3. Subtone, ghost notes i chwyty alternatywne
    4.2. Analiza funkcji improwizacji u Woodsa i Duchnowskiego
    4.3. Melika i rytmika. Skale
    4.3.1. Śpiewność w synkopowanych strukturach
    4.3.2. Pentatonika, skala persko-arabska i bluesowa
    4.3.3. Fundament rytmiczny
    4.4. Idiomy
    4.5. Dociekanie pozamuzycznych znaczeń jako punkt wyjścia do rozstrzygnięć wykonawczych
    4.5.1. Przyjemność grania według Phila Woodsa
    4.5.2. Ciekawość poznawcza Boba Mintzera
    4.5.3. Elementy narracji u Marka Kussa
    4.5.4. Pieśń jako esencja liryki u Krzesimira Dębskiego
    4.5.5. Fizyka, matematyka i metafizyka w muzyce Grzegorza Duchnowskiego
    4.5.6. Bronisław Kazimierz Przybylski i jego musica moderna

Sztuka i rzemiosło
Sumary
Bibliografia
Indeks nazwisk
Opis płyt
Spis zdjęć i ilustracji

 

Fragment wstępu

[…] Dzieło, którego opisem jest niniejsza praca, stawia sobie zadanie zmierzenia wrażliwości interpretacyjnej oraz zasobów warsztatowych saksofonisty z wieloletnią praktyką uprawiania muzyki różnej gatunkowo i estetycznie. Polem tego doświadczenia jest najnowsza, powstała na przełomie wieków XX i XXI, muzyka saksofonowa – ta nie dająca się jednoznacznie zaklasyfikować, czerpiąca z różnych źródeł i technik. […]

Jacek Delong

 

Zawartość płyt CD

CD 1
  • Phil Woods – Sonata na saksofon altowy i fortepian, cz. I
  • Bob Mitzner – Concertino na saksofon altowy i fortepian, cz. II Lento
  • Grzegorz Duchnowski – 8 dzień tygodnia na saksofon altowy i sopranowy i taśmę 4 kanałową
  • Grzegorz Duchnowski – Akwarydy na saksofon altowy (barytonowy i sopranowy) i orkiestrę
  • Bronisław Kazimierz Przybylski – Verwandlung 70. na saksofon (tenorowy i sopranowy) i dwa kwartety akordeonowe
CD 2
  • Bronisław Kazimierz Przybylski – South na saksofon altowy i sekstet smyczkowy
  • Krzesimir Dębski – Canzonetta per sassofono soprano et archi
  • Mark Kuss – Reminiscence na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy
  • Bronisław Kazimierz Przybylski – Desert Flowers na saksofon altowy i kwintet smyczkowy

Muzyka J. S. Bacha w twórczości fortepianowej F. Busoniego

Muzyka J. S. Bacha w twórczości fortepianowej F. Busoniego

Łukasz Kwiatkowski
wydawca: Wydawnictwo POLIHYMNIA
Lublin 2013
ISBN: 978-83-7847-129-5
objętość: 174 strony
cena: 20 zł

Wydanie publikacji  współfinansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dotacji statutowej przyznanej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

 

ZAWARTOŚĆ

ROZDZIAŁ 1.
CHARAKTERYSTYKA TWÓRCZOŚCI FORTEPIANOWEJ FERRUCCIA BUSONIEGO

1.1. ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ PIANISTYCZNA FERRUCCIA BUSONIEGO
1.2. BACHOWSKIE INSPIRACJE W DZIEŁACH FERRUCCIA BUSONIEGO
1.3. FERRUCCIO BUSONI JAKO PIANISTA

ROZDZIAŁ 2.
MUZYKA JANA SEBASTIANA BACHA I JEJ WARTOŚCI UNIWERSALNE

2.1. TWÓRCZOŚC JANA SEBASTIANA BACHA
2.2. UNIWERSALNE WARTOŚCI MUZYKI JANA SEBASTIANA BACHA

ROZDZIAŁ 3.
RECEPCJA MUZYKI JANA SEBASTIANA BACHA W UTWORZE „FANTAZJA CONTRAPPUNTISTICA” BV 256, EDIZIONE DEFINITIVA

3.1. GENEZA UTWORU
3.2. CHARAKTERYSTYKA DZIEŁA „DIE KUNST DER FUGE” BWV 1080 JANA SEBASTIANA BACHA
3.3. NOWATORSTWO UTWORU „FANTAZJA CONTRAPPUNTISTICA” FERRUCCIA BUSONIEGO

ROZDZIAŁ 4.
ANALIZA UTWORU „FANTAZJA WEDŁUG JANA SEBASTIANA BACHA” BV 253

4.1. GENEZA UTWORU
4.2. ELEMENTY BACHOWSKIE W UTWORZE „FANTAZJA WEDŁUG JANA SEBASTIANA BACHA”

ROZDZIAŁ 5.
TRANSKRYPCJA „CHACONNY” D-MOLL Z PARTITY II NA SKRZYPCE SOLO JANA SEBASTIANA BACHA, BV B 24

5.1. GENEZA UTWORU
5.2. ORYGINALNE ELEMENTY „CHACONNY” FERRUCCIA BUSONIEGO I ICH UJĘCIE WYKONAWCZE

ZAKOŃCZENIE
ANEKS 1.

UTWORY FORTEPIANOWE FERRUCCIA BUSONIEGO W OPRACOWANIU M. A. ROBERGE (KOLEJNOŚĆ ALFABETYCZNA)

ANEKS 2.

FERRUCCIA BUSONIEGO TRANSKRYPCJE NA FORTEPIAN UTWORÓW JANA SEBASTIANA BACHA

BIBLIOGRAFIA

 

FRAGMENT WSTĘPU

„Podstawowym celem pracy jest identyfikacja barokowych, uniwersalnych wartości artystycznych, charakteryzujących dzieła Jana Sebastiana Bacha oraz ich ukazanie w utworach Ferruccia Busoniego, na przykładzie analizy jego wybranych utworów fortepianowych, takich jak: Fantazja Contrappuntistica BV 256, Edizione Definitiva, Fantazja według jana Sebastiana Bacha BV 253, Chaconna d-moll BV B 24.
Ważnym aspektem analiz pracy jest przedstawienie nowatorskiego sposobu ujęcia wartości uniwersalnych muzyki Jana Sebastiana Bacha przez Ferruccia Busoniego z punktu widzenia techniki wykonawczej i interpretacyjnej, języka muzycznego i stylistyki, poszukiwania tego co nowe i oryginalne. Uniwersalność muzyki Jana Sebastiana Bacha przejawia się w stosowaniu m.in. wielu technik polifonicznych, kontrapunktu, często motorycznej rytmiki, symbolizmu, różnych aspektów języka muzycznego. W pracy podjęta jest próba odpowiedzi na pytanie, które z tych elementów zostały przyjęte przez F. Busoniego.”

Dzieła kameralne Maxa Regera. Inspiracja twórczością wielkich kompozytorów (książka z płytą CD)

Dzieła kameralne Maxa Regera. Inspiracja twórczością wielkich kompozytorów

Michał Rot
wydawca: Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Łódź 2017
ISBN: 978-83-60655-89-4
objętość: 144 strony
cena: 30 zł

Publikację sfinansowała Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

Spis treści

Wstęp

  1. Biografia kompozytora
    1.1. Dzieciństwo w Weiden
    1.2. Młodość
    1.3. Wiesbaden
    1.4. Weiden
    1.5. Monachium
    1.6. Lipsk
    1.7. Meiningen
    1.8. Jena
  2. Definicje pojęć kluczowych
    2.1. Inspiracja muzyką innych kompozytorów w twórczości Maxa Regera
    2.2. Ewolucja języka muzycznego na przestrzeni 25 lat twórczych Maxa Regera
  3. Poszukiwanie źródeł inspiracji w dziełach kameralnych utrwalonych na płycie CD
    3.1. Analiza i poszukiwanie źródeł inspiracji kompozytora w Sonacie d-moll op. 1 na skrzypce i fortepian przez pryzmat sonat na fortepian i skrzypce Johannesa Brahmsa
    3.2. Analiza i poszukiwanie źródeł inspiracji kompozytora w Sonacie g-moll op. 28 na wiolonczelę i fortepian
    3.3. Analiza i poszukiwanie źródeł inspiracji kompozytora w Suicie a-moll op. 103a na skrzypce i fortepian w kontekście suity barokowej

Zakończenie
Spis przykładów
Spis ilustracji
Suplement. Wykaz dzieł Maxa Regera
Bibliografia
Wykaz utworów zawartych na płycie CD
Summary

 

Fragment wstępu

W niniejszej publikacji bardziej szczegółowo omówię jeden z najobszerniejszych działów, jaki stanowi w dorobku kompozytora twórczość kameralna. Max Reger darzył szczególną atencją tę gałąź swojej działalności, tworząc m.in.: sonaty skrzypcowe, tria smyczkowe, tria fortepianowe, sonaty wiolonczelowe, kwartety fortepianowe, sonaty klarnetowe, kwintety fortepianowe, kwintet klarnetowy, sekstet smyczkowy oraz ponad 200 pieśni. Jednak istotą moich rozważań jest przede wszystkim udowodnienie, że na rozwój indywidualnego stylu kompozytora miały wpływ liczne fascynacje, które przeżywał. Reger uważał siebie za spadkobiercę wielkich kompozytorów niemieckich. Gruntowne wykształcenie, które odebrał z rąk Adalberta Lindnera oraz Hugo Riemanna, sprawiło, że już w młodości zaznajomił się z dziełami J. S. Bacha, klasyków wiedeńskich czy J. Brahmsa. Oprócz wyżej wymienionych w kręgu zainteresowań kompozytora znalazła się m.in.: muzyka R. Wagnera, F. Liszta, H. Wolfa. Styl wybitnych twórców odcisnął głęboki ślad na estetyce samego Regera.

Michał Rot

Dzieła kameralne Maxa Regera. Inspiracja twórczością wielkich kompozytorów

Zawartość płyty CD

  • Max Reger – Sonata d-moll op. 1 na skrzypce i fortepian
  • Max Reger – Sonata g-moll op. 28 na wiolonczelę i fortepian
  • Max Reger – Suita a-moll op. 103a na skrzypce i fortepian
wykonawcy
  • Patrycja Słomczyńska – skrzypce
  • Krzysztof Karpeta – wiolonczela
  • Michał Rot – fortepian

The Orient in Music – Music of the Orient

The Orient in Music – Music of the Orient

redakcja: Małgorzata Grajter
wydawca: Cambridge Scholars Publishing
Lady Stephenson Library, Newcastle upon Tyne, NE6 2PA, UK, 2017
ISBN (13): 978-1-5275-0295-6
objętość: 229 stron

Akademia nie prowadzi sprzedaży książki.
Więcej informacji: www.cambridgescholars.com

Publikację dofinansowała Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

Table of contents | spis treści

  • Editor’s Note
  • Acknowledgements
  • Representations of the Orient in Western Music: Methods of Music Analysis in Theory and Practise
    Renata Skupin
  • Oriental Music as a Part of the European Collective Consciousness
    David Kozel
  • Somata and Pneumata: On the Relationship between Daseia and Byzantine Musical Notion
    Ewa Bielińska-Galas
  • Zaryab: The Cultural Meeting of East and West
    Bijan Zelli
  • French Music and the East: Colonising the Sound of an Empire
    Edward Campbell
  • The Orient in International Art Music: Musical Orientalism and Beethoven’s Orientation
    Feza Tansuğ
  • The Source and Imagination of the Orient in Karol Szymanowski’s Opera “King Roger” op. 46
    Maki Shigekawa
  • The Poles and the Turks in Franz Doppler’s Opera Wanda (1850)
    Ryszard Daniel Golianek
  • “Three Romanian Dances” by Theodor Rogalski: An Issue of Identity
    Bianca Ţiplea Temeş
  • The Symbolism of Tantra in Andrzej Panufnik’s Triangles for 3 Flutes and 3 Cellos (1972)
    Beata Bolesławska-Lewandowska
  • The Dialogue Between the Orient and the West: Its Manifestations in Latvian Choral Music of the 21st Century
    Baiba Jaunslaviete
  • Variations on a Theme: The Appropriation of the Orient in Popular Music
    Maciej Rodkiewicz
  • The Concepts of Rasa and Dosha and the Stage Archetyoes of Women in the Classical Indian Dance of Odissi
    Beata Stróżyńska
  • Interpreting Some Transformational Aspects of Pentatonicism and Post-tonal Chinese Music
    Man-Ching Donald Yu
  • About the Authors

 

Fragment wstępu

The topic of the Orient and music appears to be an underestimated field of academic research. Due to the necessity of having deep knowledge of the culture of the Orient, which is not accessible to everyone, it seems only rarely to attract the interest of music scholars other than ethnomusicologists. Nevertheless, it still offers a wide array of issues to be discussed within the confines of Western musicology and music theory. Whether the focus is on Oriental influences in Western music or the music of the Orient itself, it is possible to take a closer look at this subject from a variety of perspectives, starting from postcolonial studies and cultural interchange between East and West, and ending with a detailed musical analysis of both Western and Eastern music.

Małgorzata Grajter, Editor

 

Tematyka Orientu i muzyki w badaniach naukowych wydaje się obszarem stanowczo niedocenianym. Ze względu na konieczność posiadania rzetelnej wiedzy w zakresie kultury Orientu, nie dla każdego dostępnej, problematyka ta wzbudza zainteresowanie jedynie nielicznych – może poza etnomuzykologami – badaczy muzyki. Mimo to, obejmuje ona szeroki wachlarz zagadnień, stanowiących przedmiot badań muzykologii i teorii muzyki Zachodu. Niezależnie od tego, czy chodzi tu o wpływy orientalne w muzyce zachodniej, czy też o muzykę Orientu samą w sobie, istnieje możliwość spojrzenia na tę tematykę z wielu różnych perspektyw, od postkolonializmu i wymiany międzykulturowej pomiędzy Wschodem i Zachodem poczynając, a kończąc na szczegółowych analizach muzycznych, związanych z obiema tymi kulturami.

Małgorzata Grajter, redaktor

Znaczenie transkrypcji i aranżacji muzycznej dla artystyczno-instrumentalnego rozwoju flecisty na przykładzie wybranych utworów

Znaczenie transkrypcji i aranżacji muzycznej dla artystyczno-instrumentalnego rozwoju flecisty na przykładzie wybranych utworów

Ewelina Agata Zawiślak
Wydawnictwo Muzyczne POLIHYMNIA Sp. z o.o.
Lublin 2020
ISBN: 978-83-7847-702-0
objętość: 216 stron
materiał promocyjny

ZAWARTOŚĆ

 
Wstęp

Rozdział I Podstawy teorii transkrypcji i aranżacji muzycznej

  1. Geneza i pojęcie transkrypcji muzycznej
  2. Rodzaje transkrypcji muzycznej
  3. Pojęcie aranżacji muzycznej

Rozdział II Teoriopoznawcze zasady analizy dzieła muzycznego

  1. Pojęcie estetyki muzycznej
  2. Pojęcie inspiracji muzycznej oraz koncepcja twórczości muzycznej
  3. Pojęcie ekspresji muzycznej

Rozdział III Transkrypcja Sarabande et Cortège Henri Dutilleux

  1. Sylwetka Henri Dutilleux
  2. Analiza miniatury Sarabande et Cortège na fagot i fortepian
  3. Walory artystyczno-instrumentalne transkrypcji miniatury Sarabande et Cortège Henri Dutilleux na flet i fortepian

Rozdział IV Transkrypcja Sonaty a-moll „Arpeggione” D 821 Franciszka Schuberta

  1. Geneza powstawania Sonaty „Arpeggione” oraz charakterystyka instrumentu
  2. Analiza urtekstu Sonaty a-moll „Arpeggione”
  3. Walory artystyczno-instrumentalne transkrypcji Sonaty a-moll „Arpeggione” na flet i fortepian Franciszka Schuberta

Rozdział V Transkrypcja Sonaty na skrzypce i fortepian Claude’a Debussy’ego

  1. Claude Debussy – impresjonista czy symbolista
  2. Analiza Sonaty g-moll na skrzypce i fortepian Claude’a Debussy’ego
  3. Walory artystyczno-instrumentalne transkrypcji sonaty g-moll na flet i fortepian Claude’a Debussy’ego

Rozdział VI Aranżacja Sonatiny fortepianowej Maurice’a Ravela

  1. Język muzyczny Maurice’a Ravela
  2. Analiza Sonatiny fortepianowej Maurice’a Ravela
  3. Walory artystyczno-instrumentalne aranżacji Sonatiny na flet i kwartet smyczkowy Maurice’a Ravela

Zakończenie
Bibliografia
Spis ilustracji
Spis przykładów nutowych
Streszczenie w języku angielskim (Abstract)

 

ZE WSTĘPU

Całość podjętych w tytule rozważań, zostanie wyrażona w sześciu rozdziałach. Wartym podkreślenia wydaje się jednak, że pozycja zasadniczo składa się z dwóch części, z których pierwsza obejmuje dwa początkowe rozdziały, a druga cztery pozostałe. W pierwszej części podjęte zostaną zagadnienia terminologiczne i teoriopoznawcze, których znajomość wydaje się konieczna dla przejrzystości spostrzeżeń i wniosków zawartych dalej. Część druga natomiast, zawierać będzie próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie o istotę ważniejszych walorów artystyczno-instrumentalnych, zawartych w tytułach, z uwzględnieniem niektórych danych odnoszących się m.in. do: materiału źródłowego, cech kompozytora, specyfiki instrumentu itp. Biorąc pod uwagę zasadnicze różnice pomiędzy tymi dwiema częściami, zarówno co do kolejności przedstawienia, jak i istoty treści w odniesieniu do fletowej praktyki wykonawczej można stwierdzić, iż pierwsza ma charakter teoretyczny, natomiast druga praktyczny.

  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32