
Formuły i harmonie. Księga jubileuszowa Profesor Marty Szoki
redakcja – Ewa Kowalska-Zając, Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2025
ISBN 978-83-60929-98-8
objętość: 440 stron
cena: 55 zł
SPIS TREŚCI
Wstęp
IDEE I KONCEPCJE MUZYKI
- Marek Nahajowski
Piękno harmonii umysłowej. Kontemplacja muzyczna w Enneadach Plotyna i jej aspekt praktyczny - Jacek Szerszenowicz
Muzyka między geometrią a ekspresją - Jolanta Szulakowska
Orient w kulturze i muzyce francuskiej od XVIII do XX wieku. Zarys problematyki i studia przypadków: Roussel i Debussy - Magdalena Dziadek
Ślady myśli Goethego w niemieckim piśmiennictwie muzycznym początków XIX wieku - Marcin Stańczyk
O potrzebie dystansu
ESTETYKI KOMPOZYTORSKIE
- Beata Bolesławska-Lewandowska
Andrzej Panufnik w kręgu kultury brytyjskiej. Rekonesans - Małgorzata Janicka-Słysz
O inspiracjach kosmologicznych w muzyce Karola Szymanowskiego i Vytautasa Bacevičiusa - Małgorzata Gąsiorowska
O pewnej tajemniczej melodii pojawiającej się w utworach Grażyny Bacewicz - Teresa Malecka
Wymiar humanistyczno-etyczny dzieła i życia Henryka Mikołaja Góreckiego. Kilka myśli - Anna Nowak
Filozofia muzyki Hanny Kulenty: źródła i idee - Violetta Przech
W kręgu kompozytorskich postaw: Zbigniew Bargielski – twórca niezależny - Agnieszka Draus
Formułowanie muzycznego pamiętnika – o muzyce Józefa Rychlika w świetle jej recepcji i kompozytorskiej autorefleksji - Anna Wójcikowska
J’entends parfois une voix quiète d’absente... Akuzmatyczna muzyka instrumentalna Marcina Stańczyka
DZIEŁA I ICH KONTEKSTY
- Iwona Sowińska-Fruhtrunk
Od Woyzecka Georga Büchnera do Wozzecka Albana Berga - Wojciech Stępień
Four Norwegian Moods Igora Strawińskiego – pomiędzy muzyką filmową a aranżacjami muzyki norweskiej - Marcin Trzęsiok
Samotność przemieniona. Makrokosmos III (Music for a Summer Evening) George’a Crumba jako obrzęd przejścia - Miłosz Bazelak
Wyobraźnia intelektem znaczona. O improwizowanych wariacjach na temat Adeste fideles Marcela Duprégo słów kilka - Ewa Kowalska-Zając
Listy na cztery fortepiany i orkiestrę Zygmunta Krauzego jako przejaw muzycznej epistolografii - Artur Zagajewski
Między tonalnością a sonorystyką, aleatoryczną swobodą a matematyczną dyscypliną – o utworze brut na wiolonczelę i zespół barokowy - Michael Heinemann
Przestrzenie zanikania. O Wniebowstąpieniu (iv 15) Marka Andre
INTERPRETACJA, RECEPCJA, EDUKACJA
- Małgorzata Grajter
Od partytury do kreacji wykonawczej: Preludium i fuga es-moll BWV 853 Jana Sebastiana Bacha w interpretacjach Światosława Richtera i Glenna Goulda - Ryszard Daniel Golianek
Aria z perypetią. Dramaturgiczna funkcja dygresji w spektaklach operowych Petera Konwitschnego - Ziemowit Wojtczak
Harmonia ducha i ciała śpiewaka a jej wpływ na wrażliwość percepcyjną odbiorcy - Iwona Lindstedt
Józefa Kofflera formuła nauczania harmonii
Summary
ZE WSTĘPU
(…)
Profesor Marta Szoka jest osobą ważną dla polskiego środowiska teoretyków muzyki nie tylko za sprawą licznych publikacji, często pionierskich pod względem podejmowanej tematyki, ale także z powodu Jej wieloletniej, bezkompromisowej walki o utrzymanie statusu teorii muzyki jako dyscypliny plasującej się na pograniczu nauki i sztuki oraz o stworzenie rozwiązań legislacyjnych umożliwiających kadrze pedagogicznej postępowania przewodowe i uzyskiwanie zawodowego awansu w tej specjalności.
Jeżeli wspomnimy jeszcze o wieloletniej aktywności dydaktycznej i organizacyjnej na rzecz macierzystej Uczelni, nie powinno dziwić, że w kręgu teoretyków muzyki łódzkiej Akademii Muzycznej, miejsca i środowiska, które stanowi epicentrum całej działalności zawodowej Profesor Szoki, pojawił się pomysł na uczczenie Jej jubileuszu w sposób, który w środowisku naukowym jest chyba najbardziej stosowny: poprzez przygotowanie i opublikowanie księgi jubileuszowej Jej poświęconej. Zwróciliśmy się więc do muzykologów, teoretyków muzyki, kompozytorów i artystów muzyków, nie tylko z Łodzi, ale i z innych ośrodków, do osób, które znają Profesor Szokę, cenią Ją i miały okazję z Nią współpracować, z propozycją napisania artykułu naukowego zadedykowanego Jubilatce. Ku naszej radości zaproponowana inicjatywa spotkała się z wielkim odzewem i rezonansem, a na zaproszenie do udziału w tym projekcie odpowiedziały 24 osoby, których teksty złożyły się na niniejszą publikację.
(…)
Mamy nadzieję, że ta okolicznościowa publikacja nie tylko sprawi radość i satysfakcję jej Adresatce, ale stanie się wartościowym głosem we współczesnej dyskusji o muzyce, jej estetyce, znaczeniu, posłannictwie. Wręczając Jubilatce ten prezent, efekt naszej wspólnej admiracji i wdzięczności, chcielibyśmy też złożyć Jej w imieniu wszystkich autorów życzenia zdrowia, pomyślności w życiu osobistym i zawodowym, a także dalszych wielkich osiągnięć naukowo-artystycznych. Ad multos annos!
Ewa Kowalska-Zając
Ryszard Daniel Golianek