30 listopada – 14 grudnia 2023 roku
Regionalny Ośrodek Kultury, Edukacji i Dokumentacji Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
Utwory współczesnych młodych kompozytorek i kompozytorów coraz częściej wychodzą poza dźwięk. Tworzenie z wykorzystaniem warstwy wideo, gestu czy ruchu jest tendencją, którą można zaobserwować od wielu lat i której popularność cały czas rośnie. Liczne przykłady zastosowania tych środków odnajdziemy w kompozycjach Kuby Krzewińskiego, gościa 82. edycji Musica Moderna. Jak mogliśmy przeczytać w książce programowej 66. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień: „Interesuje go dotyk jako geneza dźwięku oraz medium jego percepcji, dotyk jako źródło bogatego spektrum brzmień związanych z intymnością, dotyk jako naturalne medium komunikacji międzyludzkiej obciążone rozmaitymi kulturowymi tabu”. Artysta jest jedną z najbardziej wyrazistych postaci młodego pokolenia, a jego utwory były prezentowane na takich festiwalach, jak wspomniana Warszawska Jesień czy Musica Polonica Nova.
Głos młodych wyraźnie zaznaczy się zresztą w całym programie jesiennej Moderny. Rozpocznie się projektem dyrygencko-kompozytorskim zainicjowanym przez dyrygenta Dawida Bera. Studenci i studentki kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej zmierzą się z utworami swoich koleżanek i kolegów, reprezentującymi rozmaite pomysły, estetyki i problemy wykonawcze, napisanymi specjalnie z myślą o tym wydarzeniu. O efektach tej współpracy będzie można przekonać się na koncercie 30 listopada.
Oprócz stałego punktu programu festiwalu – „Koncertu Młodych” z utworami studentek i studentów kompozycji (12 grudnia) – przed publicznością zaprezentuje się Alert Ensemble (14 grudnia). Członkowie tego nowo powstałego zespołu kształcą się w różnych uczelniach muzycznych w Polsce, a okazją do ich spotkania były tegoroczne Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki dla Wykonawców w Bydgoszczy. Sympatię do muzyki najnowszej podzielają również klarnecista Dominik Domińczak i akordeonista Aleksander Stachowski, tworzący Aldo Duo. Artyści od wielu lat budują repertuar przede wszystkim z dedykowanych im kompozycji, a 13 grudnia zaprezentują wybór utworów z warstwą elektroniczną.
Kontrapunktem będzie występ Nowicki Duo (11 grudnia) – projektu stosunkowo młodego, bo powstałego przed dwoma laty, ale zainicjowanego przez artystów bardzo zasłużonych dla muzyki nowej. Tworzą go bracia, Paweł i Piotr Nowiccy, będący też członkami Kwartludium – zespołu, który we wrześniu otrzymał Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich za 20-letnią konsekwentną promocję najnowszej muzyki polskiej i światowej.
Serdecznie zapraszamy na wszystkie wydarzenia 82. festiwalu Musica Moderna!
dr hab. Artur Zagajewski, prof. AM
Kierownik Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi
ORGANIZATORZY


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.



PATRONAT MEDIALNY


PROGRAM FESTIWALU
Inauguracja 82. Festiwalu Musica Moderna
PROJEKT DYRYGENCKO-KOMPOZYTORSKI
koncert kameralny
30 listopada 2023 roku, czwartek, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie utwory
Michała Wiosny, Miłosza Kowalewskiego, Gabriela Flisa, Aleksandra Duńca, Piotra Grzelaka, Syntii Chojnowskiej, Pawła Stypułkowskiego, Wojciecha Ilskiego
Więcej informacji ZOBACZ
WIECZÓR MUZYCZNY – NOWICKI DUO
koncert kameralny
11 grudnia 2023 roku, poniedziałek, godz. 18.15
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie utwory
Tadeusza Wieleckiego, Artura Kroschela, Macieja Jabłońskiego, Piotra Peszata, Artura Zagajewskiego
Więcej informacji ZOBACZ
KONCERT MŁODYCH
koncert kameralny
12 grudnia 2023 roku, wtorek, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie utwory
Heleny Pyłki, Mikołaja Więckowskiego, Huberta Polańskiego, Hanny Ważnej, Franciszka Puka, Jakuba Sofińskiego, Piotra Grzelaka, Michała Wiosny, Gabriela Flisa
Więcej informacji ZOBACZ
ALDO DUO
koncert kameralny
13 grudnia 2023 roku, środa, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie utwory
Olgi Hans, Wojciecha Glądysa, Artura Zagajewskiego, Jakuba Junga, Wojciecha Lemańskiego
Więcej informacji ZOBACZ
Utwór Ciemne i szare naoczności Olgi Hans został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.


KUBA KRZEWIŃSKI – SPOTKANIE Z KOMPOZYTOREM
14 grudnia 2023, czwartek, godz. 11.00
Laboratorium Dźwięku, ROKEiDM, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie utwory
Olgi Hans, Wojciecha Glądysa, Artura Zagajewskiego, Jakuba Junga, Wojciecha Lemańskiego
Więcej informacji ZOBACZ
ALERT ENSEMBLE & FLAVA TRIO
14 grudnia 2023, czwartek, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie utwory
Wojciecha Glądysa, Rebeki Saunders, Salvatora Sciarrina, Aleksandra Kościowa, Francesca Filideiego, Pierre’a Bouleza
Więcej informacji ZOBACZ
16 kwietnia – 14 maja 2024 roku
Regionalny Ośrodek Kultury, Edukacji i Dokumentacji Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
Cyrk pod Zielonym Xiężycem, ul. Rewolucji 1905 r. 10
Kilka lat temu w łódzkiej Akademii Muzycznej powstał zespół muzyki nowej pod kierownictwem Macieja Koczura. Grupa, która przyjęła nazwę SoundCheck – New Music Ensemble, została zaproszona do udziału w 34. edycji festiwalu Musica Polonica Nova, odbywającej się w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Specjalnie na tę okazję SoundCheck przygotował program złożony w większości z nowych utworów – wśród nich znalazły się kompozycje Rafała Augustyna, Wojciecha Glądysa, Andrzeja Kwiecińskiego, Jacka Sotomskiego i Marty Śniady. W Łodzi usłyszymy je na koncercie 16 kwietnia i ten mocny akcent zainauguruje 83. festiwal Musica Moderna.
Cytry węgierska, krzyżowa i akordowa, cymbały chińskie, psalterium, banjo, valiha, guzheng, autoharfa i lap steel guitar – dźwięki tych instrumentów zabrzmią 22 kwietnia. Gościem wiosennej Moderny będzie bowiem Wojciech Błażejczyk, kompozytor i gitarzysta, którego twórczość cechuje brzmieniowa oryginalność wynikająca z poszukiwań dźwiękowych, wspartych wykorzystaniem wyrafinowanej elektroniki. Konwencjonalne instrumentarium twórca chętnie zastępuje zużytymi przedmiotami codziennego użytku, tak zwanymi obiektofonami, co stało się jednym z wyróżników jego działań artystycznych. Na poniedziałkowym koncercie zaprezentuje Muzykę strun – fragment innego projektu, który rozwija konsekwentnie od wielu lat. Rozmaite efekty połączeń elektroniki i instrumentów akustycznych poznamy również w środę, 24 kwietnia, na koncercie Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej, będącego przestrzenią eksperymentów w zakresie technologii komputerowej. Tego samego dnia, w Pałacu Akademii Muzycznej, zaprezentowane zostaną instalacje dźwiękowe, które już na stałe zagościły w programach festiwalu.
Musica Moderna pozostaje zdominowana przez najnowszą twórczość młodych kompozytorek i kompozytorów. Potwierdzi to aż siedem koncertów dyplomowych. Polecamy je szczególnej uwadze, bo młodzi artyści i artystki wypracowali już w większości charakterystyczne style i – co najważniejsze – mają pomysły na swoją muzykę.
Serdecznie zapraszamy na wszystkie wydarzenia 83. festiwalu Musica Moderna!
dr hab. Artur Zagajewski, prof. AM
Kierownik Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi
ORGANIZATORZY


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.


PATRONAT MEDIALNY


PROGRAM FESTIWALU
Inauguracja 83. Festiwalu Musica Moderna
KONCERT 71/42
16 kwietnia 2024 roku, wtorek, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
wejściówki: 20 zł
w programie
utwory Wojciecha Glądysa, Artura Zagajewskiego, Andrzeja Kwiecińskiego, Rafała Augustyna, Jacka Sotomskiego i Marty Śniady
Więcej informacji ZOBACZ
WOJCIECH BŁAŻEJCZYK – MUZYKA STRUN
22 kwietnia 2024 roku, poniedziałek, godz. 18.15
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie
wykład i koncert z utworami Wojciecha Błażejczyka
Więcej informacji ZOBACZ
KONCERT MŁODYCH
23 kwietnia 2024 roku, wtorek, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie
utwory Mikołaja Więckowskiego, Huberta Polańskiego, Hanny Ważnej, Aleksandra Borosia, Gabriela Flisa, Wojciecha Ilskiego, Krzysztofa Sadeckiego
Więcej informacji ZOBACZ
STUDIO KOMPUTEROWE MUZYKI ELEKTRONICZNEJ
koncert kameralny
24 kwietnia 2024, środa, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie
utwory
Grzegorza Żyłki, Michała Wiosny, Alicji Janowskiej, Niny Kubasiak, Marcina Murawskiego, Marka Rybińskiego, Mikołaja Więckowskiego, Huberta Polańskiego, Macieja Nowackiego, Hanny Ważnej, Jacka Partyki, Marii Łojko, Franka Mauceriego, Macieja Walczaka, Wojciecha Lemańskiego, Krzysztofa Sadeckiego
Więcej informacji ZOBACZ
INSTALACJE
24 kwietnia 2024, środa
Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp wolny
Więcej informacji ZOBACZ
KONCERT DYPLOMOWY JAKUBA SOFIŃSKIEGO I GRZEGORZA ŻYŁKI
25 kwietnia 2024, czwartek, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie
utwory Jakuba Sofińskiego i Grzegorza Żyłki
Więcej informacji ZOBACZ
WIELOJEDNOŚĆ. KONCERT DYPLOMOWY MIŁOSZA KOWALEWSKIEGO
26 kwietnia 2024, piątek, godz. 19.30
Cyrk pod Zielonym Xiężycem, ul. Rewolucji 1905 r. 10
wstęp wolny
w programie
utwory Miłosza Kowalewskiego
Więcej informacji ZOBACZ
KONCERT DYPLOMOWY PAWŁA STYPUŁKOWSKIEGO I MICHAŁA WIOSNY
27 kwietnia 2024, sobota, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie
utwory Pawła Stypułkowskiego i Michała Wiosny
Więcej informacji ZOBACZ
KONCERT DYPLOMOWY SYNTII CHOJNOWSKIEJ I PIOTRA GRZELAKA
14 maja 2024, wtorek, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
wejściówki: 20 zł
w programie
utwory Syntii Chojnowskiej i Piotra Grzelaka
Więcej informacji ZOBACZ
4-12 grudnia 2024 roku
Regionalny Ośrodek Kultury, Edukacji i Dokumentacji Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
Klubokawiarnia Ignorantka, ul. Legionów 22
Serię koncertów 84. Musica Moderna poprzedzi spotkanie z duńskim kompozytorem, performerem i twórcą instalacji, pracującym na pograniczu muzyki instrumentalnej i elektronicznej, wideo i performansu, Simonem Steen-Andersenem.
Poza koncertem z kameralnymi utworami wykładowców łódzkiej Akademii, tę odsłonę festiwalu zdominują multimedia i elektronika: pokaz studenckich etiud filmowych w zaprzyjaźnionej klubokawiarni Ignorantka, koncert Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej czy multimedialna instalacja Marty Śniady.
Muzykę z udziałem mediów elektronicznych zaprezentuje również specjalizujące się w prezentacji twórczości najnowszej wrocławskie trio Ensemble Kompopolex. Przed koncertem odbędzie się rozmowa z artystami..
Na wszystkie wydarzenia festiwalu wstęp wolny.
Serdecznie zapraszamy!
ORGANIZATORZY


PARTNERZY



Klubokawiarnia Ignorantka
PATRONAT MEDIALNY


PROGRAM FESTIWALU
Inauguracja 84. Festiwalu Musica Moderna
SIMON STEEN-ANDERSEN – SPOTKANIE Z KOMPOZYTOREM
4 grudnia 2024, środa, godz. 12.00
Laboratorium Dźwięku, ROKEiDM, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
Więcej informacji
PREZENTACJA ETIUD FILMOWYCH
5 grudnia 2024, czwartek, godz. 18.00
Klubokawiarnia Ignorantka, ul. Legionów 22
wstęp wolny
w programie etiudy
Natalii Barcikowskiej, Antoniny Bartyś, Aleksandra Borosia, Gabriela Flisa, Alicji Gury, Julii Horszwald, Wojciecha Ilskiego, Alicji Janowskiej, Magdaleny Juroszek, Niny Kubasiak, Mateusza Kucharskiego, Oliwii Kwiatkowskiej, Jacka Partyki, Mateusza Piróga, Huberta Polańskiego, Jakuba Sofińskiego, Zofii Starosty, Marii Stefańskiej, Wiktora Szklarza, Antoniego Syzdóła, Oliwii Warnel, Hanny Ważnej, Mikołaja Więckowskiego, Patrycji Wojsznis, Aleksandry Żakowskiej
Więcej informacji
WIECZÓR MUZYCZNY – ŁÓDZCY KOMPOZYTORZY
koncert kameralny
9 grudnia 2024, poniedziałek, godz. 18.15
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie utwory
Olgi Hans, Macieja Kabzy, Sławomira Kaczorowskiego, Grzegorza Łapińskiego
Więcej informacji
ENSEMBLE KOMPOPOLEX
koncert kameralny
11 grudnia 2024, środa, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie utwory
Katariny Gryvul, Rafała Ryterskiego, Kelley Sheehan, Stellan Veloce
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.


Więcej informacji
MARTA ŚNIADY – BODY X ULTRA
instalacja
12 grudnia 2024, czwartek, godz. 10.00-18.00
Sala Konferencyjna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
Projekt sfinansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy przez Unię Europejską Next Generation EU.
Projekt dofinansowany z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Więcej informacji
STUDIO KOMPUTEROWE MUZYKI ELEKTRONICZNEJ
koncert kameralny
12 grudnia 2024, czwartek, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
w programie utwory
Małgorzaty Cybulskiej, Gabriela Flisa, Anny Kozy, Jacka Partyki, Jakuba Pękali, Jakuba Piątkowskiego, Karoliny Potrzebskiej, Franciszek Puka, Krzysztofa Sadeckiego, Marii Stefańskiej, Janusza Szewczyka, Iwo Tylmana, Hanny Ważnej
Więcej informacji
15 listopada 2023 – 8 maja 2024
SZTUKA BIZNESU. Działalność gospodarcza – Prawo – Podatki to cykl warsztatów i wykładów dla studentów Akademii Muzycznej w Łodzi. W ramach spotkań z ekspertami grupy UNI-LEX uczestnicy zdobędą wiedzę z zakresu m.in. strategicznego planowania biznesu artystycznego, prawa własności intelektualnej, kwestii podatkowych w działalności artystycznej oraz sposobów rozwiązywania problemów prawnych i podatkowych.
Każdy uczestnik, który weźmie udział w co najmniej 3 spotkaniach, otrzyma certyfikat potwierdzający uczestnictwo.
Zapisy do 12 listopada 2023.
Prosimy o wypełnienie formularza PRZEJDŹ
- Prowadzący warsztaty i wykłady:
Eksperci Grupy UNI-LEX - Moderatorka spotkań:
redaktor Ewa Tyszko (dziennikarka TV TOYA i Pulsu Biznesu, współpracowniczka Grupy UNI-LEX)
HARMONOGRAM SPOTKAŃ
Spotkania odbywają się raz w miesiącu, w wybraną środę, w godzinach 17.00-18.00
Aula (Sala 3.30), ROKEiDM, al. 1 Maja 4
15 listopada 2023 | środa | PANEL I
Temat:
Znaczenie strategii biznesowej w branży artystycznej. Wsparcie prawne i podatkowe – umiejętny dobór ekspertów
Specjaliści:
- Janusz Piotrowski – Prezes Zarządu Grupy UNI-LEX
- Adwokat Andrzej Śmigielski – Partner Zarządzający w Kancelarii Prawnej Śmigielski i Partnerzy
- Adwokat Mariusz Pongowski – Partner w Kancelarii Prawnej Śmigielski i Partnerzy
- Szymon Krawczyk – Doradca Podatkowy, Partner Grupy UNI-LEX
Więcej informacji
13 grudnia 2023 | środa | PANEL II
Temat:
Ochrona własności intelektualnej. Zagadnienia z zakresu prawa autorskiego
Specjaliści:
- Adwokat Andrzej Śmigielski – Partner Zarządzający w Kancelarii Prawnej Śmigielski i Partnerzy
- Adwokat Mariusz Pongowski – Partner w Kancelarii Prawnej Śmigielski i Partnerzy
Więcej informacji
10 stycznia 2024 | środa | PANEL III
Temat:
Zbywanie praw autorskich. Kluczowe elementy skutecznych umów
Specjaliści:
- Adwokat Andrzej Śmigielski – Partner Zarządzający w Kancelarii Prawnej Śmigielski i Partnerzy
- Adwokat Mariusz Pongowski – Partner w Kancelarii Prawnej Śmigielski i Partnerzy
Więcej informacji
21 lutego 2024 | środa | PANEL IV
Temat:
Dochodowy charakter praw autorskich. VAT i podatek dochodowy w działalności artystycznej
Specjaliści:
- Szymon Krawczyk – Doradca Podatkowy, Partner Grupy UNI-LEX
Więcej informacji
13 marca 2024 | środa | PANEL V
Temat:
Planowanie podatkowe w branży artystycznej – minimalizacja obciążeń. Zarządzanie ryzykiem prawno-podatkowym
Specjaliści:
- Szymon Krawczyk – Doradca Podatkowy, Partner Grupy UNI-LEX
Więcej informacji
10 kwietnia 2024 | środa | PANEL VI
Temat:
Negocjacje w branży artystycznej – umowy partnerskie i o współpracy. Rozstrzyganie sporów w dziedzinie własności intelektualnej
Specjaliści:
- Adwokat Andrzej Śmigielski – Partner Zarządzający w Kancelarii Prawnej Śmigielski i Partnerzy
- Adwokat Mariusz Pongowski – Partner w Kancelarii Prawnej Śmigielski i Partnerzy
Więcej informacji
8 maja 2024 | środa | PANEL VII
Temat:
Ocena mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń w działalności artystycznej. Księgowy jako partner w prowadzeniu bezpiecznego biznesu
Specjaliści:
- Janusz Piotrowski – Prezes Zarządu Grupy UNI-LEX
Więcej informacji
HARMONOGRAM SPOTKAŃ POBIERZ
16-19 października 2023
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
Wstęp dla studentów Akademii Muzycznej w Łodzi
Wojciech Kościelniak
Reżyser, pedagog, aktor. Absolwent PWST im. L. Solskiego w Krakowie, Wydziały Zamiejscowe we Wrocławiu. Od IV roku studiów występował na scenach teatralnych (Teatr im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze, Teatr Polski we Wrocławiu). Od 1995 roku reżyseruje muzyczne spektakle teatralne, koncerty i widowiska telewizyjne. Jest jednym z najwybitniejszych reżyserów teatru muzycznego w Polsce, reprezentuje nowe myślenie o teatrze muzycznym – poszukiwanie „trzeciej drogi”, próbę wypełnienia luki pomiędzy klasyczną operą czy operetką a typowym broadwayowskim musicalem.
W latach 2002-2006 dyrektor Teatru Muzycznego CAPITOL. W roku 2006 dyrektor artystyczny 27. Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Z PPA i Capitolem współpracuje na stałe. Zrealizował tu „Kombinat” na podstawie utworów Republiki (Gala 23. Przeglądu Piosenki Aktorskiej, 2002), „Operę za trzy grosze” Brechta/Weilla (premiera 2002, nagroda dla najlepszego spektaklu na 2. Festiwalu Teatrów Muzycznych Gdynia 2009), show muzyczny „Gorączka” na podstawie przebojów Elvisa Presleya (na zlecenie TVP, z okazji jubileuszu 40-lecia wrocławskiego ośrodka Telewizji Polskiej), „Mandarynki i pomarańcze” – poezję Juliana Tuwima z muzyką Leszka Możdżera (Gala 24. Przeglądu Piosenki Aktorskiej, 2003), „West Side Story” Bernsteina (premiera 25. PPA, 2004) oraz „Galerię” – piosenki Jacka Kaczmarskiego (wydarzenie 25. PPA), „Scat, czyli od pucybuta do milionera” z muzyką Leszka Możdżera (prapremiera 2005) – pierwszy na świcie musical bez słów, „Steruj krwią swoją do oceanu spokoju – piosenki Marka Grechuty” (Gala 28. PPA, 2007), „Grę szklanych paciorków” (Gala jubileuszowego 30. PPA, 2009), „Idiotę” wg powieści Fiodora Dostojewskiego (2009), „Frankensteina” (2011), „Tak jest – piosenki Jacques’a Brela” (Gala 33. PPA, 2012) oraz – na otwarcie Capitolu po przebudowie – „Mistrza i Małgorzatę” wg powieści Michaiła Bułhakowa (2013). W 2018 roku wyreżyserował tam „Blaszany bębenek” wg Guntera Grassa, a w 2023 „A statek płynie” wg filmu Federico Felliniego pod tym samym tytułem.
Reżyseruje w wielu teatrach w Polsce, ważne realizacje stworzył w Teatrze Muzycznym w Gdyni, gdzie wystawił m.in. polską prapremierę „Hair”, transoperę „Sen Nocy Letniej”, „Lalkę” i „Chłopów”.
Konferencja
14 listopada 2023, wtorek, godz. 16.00
Budynek Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a, sala –1.27
15 listopada 2023, środa, godz. 10.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
W PROGRAMIE
wykłady, panele dyskusyjne, koncerty
Rudi Mahall, Kasper Tom Christiansen, Marek Kądziela, Kamila Drabek, Piotr Scholz, Grzegorz Tarwid, Jakub Mielcarek
14 listopada 2023 – szczegółowy program dnia
15 listopada 2023 – szczegółowy program dnia
29 listopada 2023, środa
Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
Szanowni Państwo,
z przyjemnością mamy zaszczyt zaprosić do udziału w I Konferencji Doktorantów organizowanej przez Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Wydarzenie obędzie się 29 listopada 2023 roku w Pałacu Akademii Muzycznej (ul. Gdańska 32) jako towarzyszące 11. edycji AŻ Festiwalu (18 listopada – 3 grudnia 2023). Opiekę merytoryczną nad przedsięwzięciem sprawuje Pani dr hab. Anna Liszewska, prof. AM.
Konferencja jest otwarta dla wszystkich doktorantów (zarówno uczestników Szkół Doktorskich jak i realizujących przewód doktorski w trybie eksternistycznym) prowadzących badania w łódzkich uczelniach wyższych.
Konferencja będzie okazją do przedstawienia przez Doktorantów referatów, przeprowadzenia dyskusji z nimi związanych, a przede wszystkim wymiany doświadczeń i szansą na nawiązanie nowych kontaktów artystyczno-naukowych oraz zacieśnienia współpracy międzyuczelnianej.
Z racji kierowania zaproszenia do przedstawicieli różnorodnych środowisk zarówno artystycznych, jak i naukowych, chcemy zachować szerokie spektrum oraz interdyscyplinarny charakter tematów referatów. Preferowane zagadnienia to te związane z szeroko rozumianą sztuką i kulturą lub z okolicznością 600-lecia miasta Łodzi. Prosimy by wystąpienie trwało nie dłużej niż 25 minut. Przygotowany zostanie folder zawierający abstrakty referatów oraz krótkie biogramy uczestników.
Zakwaterowanie, koszty przejazdu i utrzymania pokrywają uczestnicy.
Uzupełniony formularz zgłoszeniowy wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych (RODO) proszę przesyłać na adres mailowy
Z wyrazami szacunku,
Julian Paprocki
Przewodniczący Rady Doktorantów
Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
I Konferencja Doktorantów – karta zgłoszenia i RODO pobierz plik .docx
II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna
3-5 listopada 2023
Katedra Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza do udziału w drugiej edycji Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej „AltoPortrety & Viola Meeting”, która odbędzie się w pałacowych wnętrzach Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 3-5 listopada 2023 roku (wydarzenia w ramach konferencji będą także transmitowane na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi), a towarzyszyć jej będzie I Ogólnopolski Konkurs Altówkowy im. Mieczysława Szaleskiego.
Celem tegorocznej konferencji jest promowanie polskiej szkoły altówkowej, współczesnych trendów wykonawczych, wymiana doświadczeń artystycznych i naukowych oraz integracja altówkowego środowiska artystyczno-naukowego, zarówno na poziomie akademickim, jak i szkół muzycznych I i II stopnia. Innymi celami będą: popularyzacja literatury altówkowej a także próba ukazania podstawowej problematyki wykonawczej i interpretacyjnej altowiolistów w procesie kształcenia oraz podjęcie próby rozwiązywania wszelkich zagadnień z tego zakresu podczas m. in. wygłoszonych wykładów i referatów. Konferencja ta jest kontynuacją przedsięwzięcia z roku 2021 (I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „AltoPortrety – Altówka solo i w muzyce kameralnej”) i zarazem jej druga edycją. W programie imprezy zaplanowano: wykłady, referaty oraz koncerty, a do udziału zaproszono znanych i cenionych wykładowców z polskich uczelni artystycznych.
Adresatami konferencji są uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia, studenci, nauczyciele oraz miłośnicy sztuki altówkowej.
Wydarzeniem towarzyszącym Konferencji będzie I edycja „Ogólnopolskiego Konkursu Altówkowego im. Mieczysława Szaleskiego”. Patron konkursu był pierwszym profesorem klasy altówki w reaktywowanej po II wojnie światowej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (wcześniej Państwowe Konserwatorium Muzyczne, obecnie rodzima Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi) zaś jego pierwszym łódzkim wychowankiem i następcą, był profesor Zbigniew Frieman. Konkurs jest skierowany do uczniów klas altówki szkół muzycznych II stopnia wraz z ich pedagogami oraz studentów i absolwentów klas altówki polskich uczelni artystycznych. Grono jurorów składać się będzie z zaproszonych na konferencję profesorów uczelni artystycznych w Polsce.
Zaproszeni goście:
- prof. dr hab. Lech Bałaban
Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu,
Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy - dr hab. Ewa Guzowska, prof. AMP
Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu - prof. dr hab. Marcin Murawski
Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu - dr hab. Błażej Maliszewski
Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku - prof. dr hab. Piotr Reichert
UMFC Warszawa, Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy - dr hab. Wojciech Kołaczyk, prof. AS
Akademia Sztuki w Szczecinie - prof. dr hab. Jolanta Kukuła-Kopczyńska
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi - dr hab. Róża Wilczak, prof. AM
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi - dr hab. Dorota Stanisławska, prof. AM
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
Koncepcja i kierownictwo artystyczne konferencji
- dr hab. Róża Wilczak, prof. AM
Wydarzenie towarzyszące
I Ogólnopolski Konkurs Altówkowy im. Mieczysława Szaleskiego zobacz
HARMONOGRAM KONFERENCJI
3 listopada 2023 | piątek
11.00 | OTWARCIE KONFERENCJI
dr hab. Wojciech Kubica, prof. AM, Dziekan Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi11.15 | WYKŁAD I
Passacaglia for viola
prof. dr hab. Marcin Murawski | Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu12.00 | WYKŁAD II
Rola duetu w rozwoju altowiolisty
dr hab. Wojciech Kołaczyk, prof. AS | Akademia Sztuki w Szczecinie12.45 | WYKŁAD III
Postawa i aparat gry w zgodzie z układem kostnym i mięśniowym
dr hab. Błażej Maliszewski | Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku16.30 | KONCERT INAUGURACYJNY
AltoPortret I – Róża Wilczak, Ludwika Maja Tomaszewska-Klimek
AltoPortret II – Dorota Stanisławska, Adam Manijak, Julian Paprocki
AltoPortret III – Marcin Murawski
AltoPortret IV – Jolanta Kukuła-Kopczyńska, Bruno Deredos
AltoPortret V – Jolanta Kukuła-Kopczyńska, Róża Wilczak
Szczegółowy plan dnia ZOBACZ
4 listopada 2023 | sobota
9.00 | WYKŁAD IV
Środki wykonawcze w najnowszych utworach na altówkę solo kompozytorów polskich
prof. dr hab. Lech Bałaban | Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu | Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy9.45 | WYKŁAD V
Twórczość kompozytorska kobiet na podstawie wybranych utworów
dr hab. Ewa Guzowska, prof. AMP | Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu11.00 | PRZESŁUCHANIA KONKURSOWE
19.00 | KONCERT WIECZORNY
AltoPortret VI – Błażej Maliszewski
AltoPortret VII – Wojciech Kołaczyk, Ewa Sarwińska-Kowalczyk
AltoPortret VIII – Lech Bałaban, Krzysztof Sowiński
AltoPortret IX – Ewa Guzowska, Maria Koszewska-Wajdzik
Szczegółowy plan dnia ZOBACZ
5 listopada 2023 | niedziela
10.00 | PRZESŁUCHANIA KONKURSOWE
19.00 | OGŁOSZENIE WYNIKÓW
Szczegółowy plan dnia ZOBACZ
dla uczniów szkół muzycznych II stopnia
oraz studentów i absolwentów polskich uczelni muzycznych
Łódź, 4-5 listopada 2023
Patron konkursu – Mieczysław Szaleski – był pierwszym profesorem klasy altówki w reaktywowanej po II wojnie światowej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (wcześniej Państwowe Konserwatorium Muzyczne, obecnie Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi) zaś jego pierwszym łódzkim wychowankiem i następcą, był profesor Zbigniew Frieman. I Ogólnopolski Konkurs Altówkowy im. Mieczysława Szaleskiego jest przeznaczony dla uczniów polskich szkół muzycznych II stopnia, studentów oraz absolwentów polskich uczelni muzycznych. W Jury konkursu zasiądą wybitni instrumentaliści – pedagodzy polskich akademii muzycznych.
Lista zakwalifikowanych uczestników
Harmonogram przesłuchań konkursowych
Wyniki konkursu
INFORMACJE O KONKURSIE
ORGANIZATORZY
- Katedra instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
- Dyrektor Konkursu – dr hab. Dorota Stanisławska, prof. AM
ADRESACI
- Uczniowie szkół muzycznych II stopnia
- Studenci polskich uczelni muzycznych (studia I i II stopnia)
- Absolwenci polskich uczelni muzycznych – bez górnej granicy wieku
REPERTUAR
- GRUPA I
Uczniowie szkół muzycznych drugiego stopnia, czas prezentacji do 20 minut- Dowolna etiuda lub kaprys na altówkę solo
- Część 1. lub 2. i 3. koncertu lub sonaty na altówkę i fortepian
- Kompozycja w opracowaniu Mieczysława Szaleskiego lub jemu dedykowana
- GRUPA II
Studenci polskich uczelni muzycznych – studia pierwszego stopnia, czas prezentacji do 25 minut- Dowolna etiuda lub kaprys na altówkę solo
- Część 1. lub 2. i 3. koncertu lub sonaty na altówkę i fortepian
- Kompozycja w opracowaniu Mieczysława Szaleskiego lub jemu dedykowana
- GRUPA III
Studenci polskich uczelni muzycznych – studia drugiego stopnia, czas prezentacji do 25 minut- Dowolna etiuda lub kaprys na altówkę solo
- Część 1. lub 2. i 3. koncertu lub sonaty na altówkę i fortepian
- Kompozycja w opracowaniu Mieczysława Szaleskiego lub jemu dedykowana
- GRUPA IV
Grupa otwarta, przeznaczona dla absolwentów polskich uczelni muzycznych, bez górnej granicy wieku. Czas prezentacji do 25 minut- Dowolna etiuda lub kaprys na altówkę solo
- Część 1. lub 2. i 3. koncertu lub sonaty na altówkę i fortepian
- Kompozycja w opracowaniu Mieczysława Szaleskiego lub jemu dedykowana
MIEJSCE I TERMIN
Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 4-5 listopada 2023 roku w Sali 12 Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Gdańskiej 32. Szczegółowy harmonogram przesłuchań zostanie ogłoszony uczestnikom nie później niż 31 października 2023 roku.
Konkurs jest otwarty dla publiczności.
ZGŁOSZENIA
Zgłoszenia uczestnictwa w konkursie należy przesyłać droga elektroniczną w nieprzekraczalnym terminie do 20 października 2023 roku na adres mailowy:
- Do zgłoszenia należy dołączyć:
- skan dowodu tożsamości, indeksu lub legitymacji szkolnej
- krótką notę biograficzną do 1000 znaków ze spacjami
- fotografię w wysokiej rozdzielczości w wersji elektronicznej do publikacji na stronie internetowej Uczelni
- dowód wpłaty wpisowego w wysokości 100 PLN (słownie sto złotych) dokonanej na konto Akademii Muzycznej w Łodzi:
Bank PEKAO SA II O/ Łódź, nr rachunku: PL 97 12403028 1111 0000 2822 1999
W tytule przelewu należy wpisać: KONKURS ALTÓWKOWY, IMIĘ I NAZWISKO UCZESTNIKA
REGULAMIN KONKURSU I KARTA ZGŁOSZENIOWA
REGULAMIN
I Ogólnopolskiego Konkursu Altówkowego im. Mieczysława Szaleskiego
§ 1
- Organizatorem I Ogólnopolskiego Konkursu Altówkowego im. Mieczysława Szaleskiego jest Katedra Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
- Konkurs odbędzie się w dniach 4-5 listopada 2023 roku w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
- Założeniem Konkursu jest propagowanie wykonawstwa kompozycji przeznaczonych na altówkę, ze szczególnym uwzględnieniem utworów opracowanych przez Mieczysława Szaleskiego, a także jemu dedykowanych.
- W Konkursie mogą brać udział uczniowie polskich szkół muzycznych II stopnia oraz studenci i absolwenci polskich uczelni muzycznych. Konkurs jest jednoetapowy, a przesłuchania otwarte dla publiczności.
§ 2
- Udział w konkursie należy zgłaszać na załączonym do niniejszego Regulaminu formularzu do dnia 20 października 2023 roku na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - Do zgłoszenia należy dołączyć:
- skan dowodu tożsamości, indeksu lub legitymacji szkolnej
- krótką notę biograficzną do 1000 znaków ze spacjami
- fotografię w wysokiej rozdzielczości w wersji elektronicznej do publikacji na stronie internetowej Uczelni
- dowód wpłaty wpisowego w wysokości 100 PLN (słownie sto złotych) dokonanej na konto Akademii Muzycznej w Łodzi:
Bank PEKAO SA II O/ Łódź, nr rachunku: PL 97 12403028 1111 0000 2822 1999
W tytule przelewu należy wpisać: KONKURS ALTÓWKOWY, IMIĘ I NAZWISKO UCZESTNIKA
Wszystkie dodatkowe opłaty bankowe pokrywa wpłacający. Wpłata ma charakter bezzwrotny, również w przypadku rezygnacji z udziału w Konkursie.
- Administratorem danych osobowych jest Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
- Uczestnicy Konkursu wyrażają zgodę na utrwalenie ich prezentacji artystycznej oraz wizerunku w postaci dokumentacji fotograficznej, nagrań audiowizualnych oraz na korzystanie przez organizatorów z materiałów zarejestrowanych w trakcie trwania konkursu, bez ograniczeń terytorialnych i czasowych; zgoda obejmuje wykorzystanie, utrwalenie, rozpowszechnianie i powielanie wizerunku uczestników, prawo do publicznego odtwarzania prezentacji artystycznej, prawo wprowadzania wizerunku do pamięci komputera, prawo do korzystania z wizerunku w celu promocji Konkursu oraz w celach informacyjnych związanych z Konkursem.
- O umieszczeniu na liście uczestników Konkursu kandydaci zostaną powiadomieni drogą mailową do dnia 25 października 2023 roku.
§ 3
- Uczestnicy Konkursu zobowiązani są do zgłoszenia się w Biurze Konkursu mieszczącym się w budynku ROKEiDM przy al. 1 Maja 4 w dniu prezentacji konkursowej, najpóźniej na dwie godziny przed występem.
- Szczegółowy harmonogram Konkursu, w tym także kolejność prezentacji zostanie ogłoszony uczestnikom do dnia 31 października 2023 roku.
- Wszystkie przesłuchania konkursowe odbywać się będą w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi przy ul. 1 Maja 4 w Łodzi.
- W przypadkach uzasadnionych względami organizacyjnymi Jury, za zgodą zainteresowanych uczestników, ma prawo zmienić kolejność prezentacji konkursowych.
- W Konkursie mogą wziąć udział altowioliści, którzy uczą się u członków Jury. Juror nie ocenia występu swojego ucznia.
§ 4
- Skład Jury Konkursu powołuje Katedra Instrumentów Smyczkowych. Zostanie on podany do wiadomości publicznej przed rozpoczęciem Konkursu, nie później niż 3 listopada 2023 roku.
- Jury składać się będzie z przedstawicieli polskich uczelni muzycznych.
- Jury będzie pracować w oparciu o zatwierdzony na pierwszym posiedzeniu Regulamin Pracy Jury.
- Wszystkie decyzję Jury są nieodwołalne.
§ 5
- Program Konkursu:
- GRUPA I
Uczniowie szkół muzycznych drugiego stopnia, czas prezentacji do 20 minut- Dowolna etiuda lub kaprys na altówkę solo
- Część 1. lub 2. i 3. koncertu lub sonaty na altówkę i fortepian
- Kompozycja w opracowaniu Mieczysława Szaleskiego lub jemu dedykowana
- GRUPA II
Studenci polskich uczelni muzycznych – studia pierwszego stopnia, czas prezentacji do 25 minut- Dowolna etiuda lub kaprys na altówkę solo
- Część 1. lub 2. i 3. koncertu lub sonaty na altówkę i fortepian
- Kompozycja w opracowaniu Mieczysława Szaleskiego lub jemu dedykowana
- GRUPA III
Studenci polskich uczelni muzycznych – studia drugiego stopnia, czas prezentacji do 25 minut- Dowolna etiuda lub kaprys na altówkę solo
- Część 1. lub 2. i 3. koncertu lub sonaty na altówkę i fortepian
- Kompozycja w opracowaniu Mieczysława Szaleskiego lub jemu dedykowana
- GRUPA IV
Grupa otwarta, przeznaczona dla absolwentów polskich uczelni muzycznych, bez górnej granicy wieku. Czas prezentacji do 25 minut- Dowolna etiuda lub kaprys na altówkę solo
- Część 1. lub 2. i 3. koncertu lub sonaty na altówkę i fortepian
- Kompozycja w opracowaniu Mieczysława Szaleskiego lub jemu dedykowana
- GRUPA I
- Organizatorzy konkursu nie zapewniają udziału pianistów.
§ 6
- Nagrody i wyróżnienia:
- Jury ma prawo do dowolnego podziału miejsc i nagród.
- Jury może przyznać wyróżnienie w każdej grupie.
- Jury może przyznać nagrodę specjalną.
- Wysokość nagród finansowych oraz informacja o pozostałych nagrodach zostanie podana w późniejszym terminie na stronie www Akademii Muzycznej w Łodzi.
- Laureaci nagród są zobowiązani do nieodpłatnego udziału w koncercie laureatów.
- Organizator nie pokrywa kosztów podróży ani pobytu uczestników, ich pedagogów i opiekunów oraz pianistów w Łodzi.
- Ewentualne wątpliwości i kwestie sporne będą rozstrzygane w oparciu o niniejszy regulamin.
PLIKI DO POBRANIA
REGULAMIN KONKURSU pobierz
KARTA ZGŁOSZENIOWA pobierz
KARTA ZGŁOSZENIOWA pobierz