II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna
11-12 grudnia 2024
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
wstęp wolny
W ramach II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej Sztuka perkusyjna – historia i kierunki rozwoju, integrującej wszystkie polskie akademickie ośrodki perkusyjne, zaprezentowane zostaną referaty poruszające najistotniejsze aspekty szeroko pojętej sztuki perkusyjnej w kontekstach: nauki, sonorystyki, techniki i praktyki wykonawczej oraz kierunki rozwoju współczesnej dydaktyki. Konferencja adresowana jest zarówno do kadry naukowej, nauczycieli wszystkich stopni edukacji artystycznej, jak i studentów, uczniów oraz miłośników świata perkusji. Zamykające każdy dzień Konferencji koncerty, ukażą rzeczywistą korelację wiedzy, teorii, artyzmu i żywej sztuki dzięki prezentacji kluczowych dzieł i bogatego instrumentarium perkusyjnego. W trakcie Konferencji czynne będą także stoiska z instrumentami i akcesoriami perkusyjnymi.
Zapraszamy!
ORGANIZATORZY:
- Zakład Perkusji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
- prof. dr hab. Piotr Sutt – kierownictwo artystyczno-naukowe
HARMONOGRAM
ŚRODA, 11 GRUDNIA
- 13.30 | inauguracja konferencji
- 14.00-16.30 | referaty
-
Metafora a dosłowność w kontekście interpretacji na wybranych przykładach literatury perkusyjnej
mgr Ewelina Hajda (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi) -
Barwa dźwięku, rytmiczna złożoność, ekspresja i czas jako czynniki kształtujące narrację w utworach solowych, kameralnych i orkiestrowych Krystyny Moszumańskiej
dr Paweł Nowicki (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku) -
Suita francuska na zestaw perkusyjny Marcina Lemiszewskiego jako nowa koncepcja wykorzystania współczesnego zestawu perkusyjnego
dr Mariusz Mocarski (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Filia w Białymstoku, Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki) -
Dźwięk, obraz, interakcja: wibrafon jako siła napędowa live electronics i wizualizacji audio-reaktywnych
mgr Tomasz Herisz (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
-
Metafora a dosłowność w kontekście interpretacji na wybranych przykładach literatury perkusyjnej
- 18:00 | koncert inauguracyjny
Kameralnie i monumentalnie. Bogactwo instrumentarium perkusyjnego
wykonawcy:- Zespół Perkusyjny Akademii Muzycznej w Poznaniu
- The Bacewicz Percussion Ensemble Akademii Muzycznej w Łodzi
- Gdańska Grupa Perkusyjna Jeunesses Musicales OSM I i II st. w Gdańsku
PROGRAM KONCERTU
CZWARTEK, 12 GRUDNIA
- 12.00-13.55 | referaty
-
Indywidualne spojrzenie na instrumenty perkusyjne
dr Bartek Miler (Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu) -
Klasyka, jazz, współczesność. Świadomość perkusisty w obecnych czasach
dr hab. Maciej Hałoń (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie) -
Wybrane instrumenty perkusyjne w kontekście muzyki etnicznej i rozrywkowej
dr hab. Miłosz Pękala (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) -
Synergia i sonorystyka – inspiracje
prof. dr hab. Piotr Sutt (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi)
-
Indywidualne spojrzenie na instrumenty perkusyjne
- 15.20-17.00 | referaty
-
Teatr Instrumentalny – nieodzownie wpisujący się nurt muzyczny we współczesne techniki wykonawcze perkusisty
mgr Bartłomiej Dudek (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu) -
Relacja obrazu i dźwięku w literaturze perkusyjnej XX wieku – znaczenie syntezy sztuk w interpretacji dzieł muzyki perkusyjnej
dr Antonina Kadur (Akademia Sztuki w Szczecinie) -
Wykorzystanie perkusji w utworach elektroakustycznych – perspektywa twórcza
mgr Bartłomiej Sutt, Przemysław Pacek (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie)
-
Teatr Instrumentalny – nieodzownie wpisujący się nurt muzyczny we współczesne techniki wykonawcze perkusisty
- 18:00 | koncert finałowy
Wirtuozeria Młodości
wykonawcy:- studenci klas perkusji uczelni muzycznych w Polsce
PROGRAM KONCERTU
II Ogólnopolska Konferencja Naukowa Instytutu Instrumentalistyki Jazzowej
28-29 listopada 2024
Sala –1.27, Budynek Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, ROKEiDM, al. 1 Maja 4
Instytut Instrumentalistyki Jazzowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza do udziału w drugiej edycji Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, która odbędzie się w dniach 28-29 listopada 2024 roku, a której tematem przewodnim będzie „Bebop i nowoczesność – jak tradycja jazzowa kształtuje współczesną muzykę improwizowaną”.
Obserwując ewolucję jazzu od lat 30-tych, można zauważyć, że tradycja bebopu miała ogromny wpływ na współczesną muzykę improwizowaną. W czasie konferencji zaprezentowane zostaną kluczowe koncepcje i techniki charakterystyczne dla stylu bebop, kształtujące wciąż nowoczesne podejście do jazzu. Omówione zostaną zagadnienia m.in.: złożone struktury akordowe, szybkie tempo, skomplikowane linie melodyczne oraz techniki improwizacji. Pokazane zostanie również, jak zastosować powyższe techniki w kontekście harmonii oraz formy utworu, ukazując, w jaki sposób tradycja bebopu inspiruje i wpływa na współczesnych muzyków jazzowych. Na zakończenie konferencji odbędzie się koncert z udziałem kadry pedagogicznej Instytutu Instrumentalistyki Jazzowej z gościnnym udziałem artysty – Rémi Bolduc
HARMONOGRAM
28 listopada 2024 | czwartek
Sala -1.27, Budynek Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
- 13.00-16.00 | WARSZTATY INSTRUMENTALNE / SAKSOFONOWE – Rémi Bolduc
- 16.30-19.00 | MASTERCLASS dla zespołów
29 listopada 2024 | piątek
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, ROKEiDM, al. 1 Maja 4
- 11.00-12.00 | WYKŁAD
Wpływ tradycyjnej harmonii jazzowej na wybrane aspekty stylistyczne współczesnego jazzu
dr Witold Janiak - 12.00-13.00 | WYKŁAD
Element improwizacji w literaturze na saksofon klasyczny
dr hab. Łukasz Wójcicki, prof. AM - 13.00-14.00 | WYKŁAD
Współczesne techniki improwizacji w kontekście gitary elektrycznej
dr hab. Marek Kądziela - 14.00-15.00 | PRZERWA OBIADOWA
- 15.00-16.00 | WYKŁAD
Symetria w muzyce, współczesne techniki w improwizacji
dr Maciej Kądziela - 16.00-17.00 | WYKŁAD/ARTISTIC TALK
Jazz Journeys: The Saxophone Chronicles with Rémi Bolduc
Rémi Bolduc (The Schulich School of Music, McGill University, Montreal, Kanada) - 18.00 | KONCERT
wybranego zespołu studentów-uczestników wartsztatów - 19.00 | KONCERT
pedagogów Instytutu Instrumentalistyki Jazzowej z gościnnym udziałem Rémiego Bolduca
wykonawcy: - Rémi Bolduc – saksofon altowy
- Maciej Kądziela – saksofon altowy
- Witold Janiak – fortepian
- Marek Kądziela – gitara
- Paweł Puszczało – kontrabas
- Kacper Kaźmierski – perkusja
- udział czynny – 150 zł
- udział bierny – 100 zł
OPŁATY I REJESTRACJA
Warunkiem uczestnictwa w konferencji jest przesłanie mailowego zgłoszenia oraz wniesienie opłaty konferencyjnej.
Liczba miejsc ograniczona.
Wpłaty prosimy kierować na konto:
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
90-716 Łódź, ul. Gdańska 32
Bank PEKAO SA II O/Łódź
97 1240 3028 1111 0000 2822 1999
W tytule przelewu należy wpisać: Bebop i nowoczesność, imię, nazwisko / faktura (osoby które chcą otrzymać fakturę)
Dla osób fizycznych uczelnia wystawia fakturę tylko na wyraźną prośbę. Fakturę VAT można wystawić tylko na osobę lub instytucję, która dokonuje wpłaty – płatnika przelewu. Osoby, chcące otrzymać fakturę proszone są o podanie w zgłoszeniu następujących danych: nazwę, adres oraz NIP instytucji, na która ma być wystawiony dokument.
kontakt:
Partnerem konferencji jest Yamaha Music Europe, oddział w Polsce
Instytut Muzyki Kameralnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewicza w Łodzi zaprasza do udziału w najstarszym polskim konkursie muzyki kameralnej, którego historia liczy już ponad 60 lat. W 1995 roku konkursowi nadano imię Kiejstuta Bacewicza – jego inicjatora, wybitnego pianisty kameralisty, pedagoga, kompozytora, wieloletniego rektora Akademii Muzycznej w Łodzi. Do piętnastej edycji konkurs był imprezą międzyuczelnianą dla studentów polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Od 2007 roku jest przeznaczony dla wszystkich zespołów kameralnych, które spełniają wymogi regulaminu – średnia wieku wszystkich członków zespołu nie może przekraczać 30. roku życia w dniu rozpoczęcia konkursu.
WYNIKI
XXII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi PRZEJDŹ
PROGRAM
XXII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi PRZEJDŹ
Transmisja przesłuchań I i II etapu
XXII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi
na kanale YouTube Akademii Muzycznej w ŁodziZOBACZ
Harmonogram przesłuchań II etapu
XXII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi PRZEJDŹ
Harmonogram prób przed przesłuchaniami II etapu
XXII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi PRZEJDŹ
Lista zespołów zakwalifikowanych do II etapu
XXII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi PRZEJDŹ
Harmonogram przesłuchań I etapu
XXII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi PRZEJDŹ
Harmonogram prób przed przesłuchaniami I etapu
XXII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi PRZEJDŹ
JURY
- Sofya Gulyak – PRZEWODNICZĄCA JURY
- Grzegorz Biegas
- Bogna Czerwińska-Szymula
- Ryszard Groblewski
- Elio Orio
- Tomasz Strahl
- Takahiro Yoshikawa
- Sylwia Michalik – SEKRETARZ JURY
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
SPONSOR
REGULAMIN
XXII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi POBIERZ
ZAŁĄCZNIK DO REGULAMINU (treść formularza zgłoszeniowego)
XXII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi POBIERZ
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY ONLINE
XXII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi PRZEJDŹ
HISTORIA KONKURSU
Konkurs odbywa się w Akademii Muzycznej w Łodzi co trzy lata od 1961 roku, a jego głównym organizatorem jest obecnie Instytut Muzyki Kameralnej (poprzednio Katedra Kameralistyki). Powołany do życia przez organizacje młodzieżowe przy współudziale władz łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, początkowo odbywał się pod nazwą Konkurs Muzyki Dawnej (1961, 1964), następnie jako Konkurs Muzyki Klasycznej (1968), Ogólnopolski Międzyuczelniany Konkurs Kameralnej Muzyki Romantycznej (1971), Ogólnopolski Międzyuczelniany Konkurs Kameralnej Polskiej Muzyki Współczesnej (1974), Ogólnopolski Międzyuczelniany Konkurs Muzyki Kameralnej poświęcony twórczości Ludwiga van Beethovena oraz kompozytorów rosyjskich i radzieckich (1977), Ogólnopolski Międzyuczelniany Konkurs dla Pianistów Kameralistów (1980), Ogólnopolski Międzyuczelniany Konkurs Muzyki Kameralnej poświęcony twórczości Johannesa Brahmsa (1983), Ogólnopolski Międzyuczelniany Konkurs Polskiej Muzyki Kameralnej XX wieku (1986), Ogólnopolski Międzyuczelniany Konkurs Muzyki Kameralnej poświęcony twórczości Franciszka Schuberta i Józefa Haydna (1989), Międzyuczelniany Konkurs Muzyki Kameralnej poświęcony twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz muzyce polskiej XIX i XX wieku (1992).
W 1992 roku Konkurs stał się imprezą międzynarodową, w 1995 nadano mu imię Kiejstuta Bacewicza – jego inicjatora. Do piętnastej edycji w 2004 roku był imprezą międzyuczelnianą dla studentów polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Od 2007 roku jest przeznaczony dla wszystkich zespołów kameralnych, w których średnia wieku członków zespołu nie przekroczy 30 lat w dniu rozpoczęcia konkursu.
Konkurs rozgrywany jest w dwóch etapach, w kilku kategoriach, z których najczęściej powtarzające się to: kwartety smyczkowe, tria, kwartety i kwintety fortepianowe oraz różnorodne duety, w tym wielokrotnie śpiew z fortepianem. Od edycji w 2007 roku zmienił się sposób klasyfikowania zespołów: do 2004 roku konkurs rozgrywany był w kilku kategoriach (tria, kwartety etc.) i w każdej oddzielnie przyznawano nagrody. Od 2007 roku wszystkie ansamble są klasyfikowane łącznie, bez względu na skład.
Kolejne edycje konkursu często miały tematy przewodnie: od muzyki dawnej (1961, 1964), przez klasyczną (1968), romantyczną (1971, 2004), twórczość wybranych kompozytorów (Ludwiga van Beethovena 1977, Johannesa Brahmsa 1983, Josepha Haydna i Franza Schuberta 1989, Wolfganga Amadeusa Mozarta 1992), po muzykę współczesną (1974, 1986, 1992, 1995, 2001).
Laureaci poprzednich edycji Konkursu POBIERZ
KIEJSTUT BACEWICZ – Patron Konkursu
pianista, kameralista, kompozytor, pedagog
Urodził się 13 czerwca 1904 roku w Łodzi. Był pierwszym dzieckiem polsko-litewskiego małżeństwa Bacevičiusów. Pierwszych lekcji muzyki pobierał u swojego ojca. Kształcił się w łódzkich Liceum i Konserwatorium Muzycznym Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej w klasie fortepianu Antoniego Dobkiewicza. U niego kontynuował studia pianistyczne, równocześnie ucząc się kompozycji u Romana Statkowskiego i Piotra Rytla w Konserwatorium Warszawskim. Ponadto w roku 1924 rozpoczął studia filozoficzne na Uniwersytecie Warszawskim, który ukończył z tytułem magistra w roku 1931.
Czas nauki upłynął także pod znakiem koncertowania kameralnego oraz współpracy z różnymi instytucjami kultury, takimi jak Towarzystwo Muzyki Współczesnej, Towarzystwo Polskich Widowisk Artystycznych, Organizacja Ruchu Muzycznego „Ormuz” czy rozgłośnią Polskiego Radia.
W latach 1931-39 prowadził działalność pedagogiczną (w tym przez pięć lat w litewskim Kownie), publicystyczną i koncertową. Jako kameralista grał z czołowymi muzykami przedwojennej Warszawy – Stanisławą Korwin-Szymanowską, Anielą Szlemińską, Janiną Baranowicz, Tadeuszem Kowalskim i innymi. Czas okupacji spędził w stolicy, gdzie występował w polskich teatrach i kawiarniach, a także brał udział w tajnych koncertach muzyki polskiej.
Po II wojnie światowej wrócił do Łodzi. Tu uczestniczył w pracach nad restytucją szkolnictwa muzycznego. W 1945 roku zatrudniono go w konserwatorium, w którym prowadził zajęcia fortepianu i pełnił rolę akompaniatora. W tym samym czasie został dyrektorem Państwowej Średniej Szkoły Muzycznej, którym kierował do roku 1950. W Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej zatrudniono go w charakterze wykładowcy psychologii i etyki, a także nauki akompaniamentu i czytania a vista. Po zakończeniu okresu zarządzania szkołą średnią, zaczął pełnić w Uczelni funkcję Dziekana Wydziału Instrumentalnego (1950-57), a następnie – przez cztery kadencje – Rektora (1957-69).
W 1957 roku przyczynił się do powstania w strukturach PWSM Katedr Teorii Muzyki, Fortepianu oraz Instrumentów Orkiestrowych. Dzięki uporowi i determinacji Kiejstuta Bacewicza, z początkiem roku akademickiego 1957/58 Ministerstwo Kultury i Sztuki powołało do życia pierwszą w Polsce i przez wiele lat jedyną w kraju Katedrę Muzyki Kameralnej. Profesor kierował nią do roku 1974.
Nie porzucał działalności artystycznej, prowadząc ożywioną współpracę estradową między innymi ze skrzypaczkami Eugenią Umińską, Ireną Dubiską, Bronisławą Rotsztatówną, skrzypkami Zenonem Honorem, Zenonem Płoszajem, altowiolistami Zbigniewem Friemanem, Mieczysławem Szaleskim oraz śpiewaczkami Olgą Olginą, Teresą Żylis-Garą, Lidią Skowron, Adelą Winiarską oraz śpiewakiem Andrzejem Hiolskim. Wiele koncertował z żoną Halszką Baranowicz oraz siostrą Grażyną, z którą dokonał szeregu prawykonań i pierwszych nagrań jej utworów kameralnych. Sam komponował pieśni i utwory fortepianowe. Opublikował wiele prac naukowych z zakresu problematyki kameralistyki fortepianowej.
Kiejstut Bacewicz został odznaczony między innymi Krzyżem Kawalerskim i Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz tytułem Zasłużonego Nauczyciela. 22 maja 1993 roku Senat Akademii Muzycznej w Łodzi, w uznaniu artystycznej, naukowej i pedagogicznej wielkości, nadał Profesorowi Bacewiczowi tytuł doktora honoris causa.
Zmarł 27 sierpnia 1993 roku w Zgierzu. Spoczął w Alei Zasłużonych Cmentarza Komunalnego na Dołach w Łodzi.
w ramach projektu FUZJA Z LATEM
koncerty kameralne | 29 czerwca – 21 września 2024
Niezobowiązująco, lekko, „na luzie” – tak zapowiadają się sobotnie wieczory z muzyką klasyczną w śródmiejskich Ogrodach Anny, czyli nowy cykl koncertów z muzyką kameralną „Klasyka w szortach”. Repertuar stawia na młodość, energię i różnorodność, a wykonawcami będą artyści związani z Akademią Muzyczną w Łodzi.
Koncerty „Klasyka w szortach” zaplanowane są na wszystkie soboty od 29 czerwca do 21 września (13 koncertów) w kompleksie przy ul. Milionowej 6. W razie niepogody organizatorzy planują przeniesienie wydarzenia z Ogrodów Anny do wnętrza zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera. Inspiratorem projektu „Klasyka w szortach” była spółka Elektrownia Re.
Początek koncertu zawsze o 18.30. Wstęp wolny.
HARMONOGRAM KONCERTÓW
Klasyka w szortach | INAUGURACJA | POLISH VIOLIN DUO
29 czerwca 2024, sobota, godz. 18.30
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
Klasyka w szortach | LUMIÉRE QUARTET
6 lipca 2024, sobota, godz. 18.30
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
Klasyka w szortach | YAMAKO TRIO
13 lipca 2024, sobota, godz. 18.30
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
Klasyka w szortach | STASZEWSKI & POLAŃSKA
20 lipca 2024, sobota, godz. 18.30
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
Klasyka w szortach | VIVENDA STRING QUARTET
27 lipca 2024, sobota, godz. 18.30
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
Klasyka w szortach | ALDO DUO
3 sierpnia 2024, sobota, godz. 18.30
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
Klasyka w szortach | KWARTET SMYCZKOWY
10 sierpnia 2024, sobota, godz. 18.30
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
Klasyka w szortach | BARRELS CELLO QUARTET
17 sierpnia 2024, sobota, godz. 18.30
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
Klasyka w szortach | FLAVA TRIO
24 sierpnia 2024, sobota, godz. 18.30
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
Klasyka w szortach | BUKOJEMSKA & MAJCHROWSKI
31 sierpnia 2024, sobota, godz. 18.30
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
Klasyka w szortach | JAZZ INSTRUMENTALNIE
7 września 2024, sobota, godz. 18.30
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
Klasyka w szortach | JAZZ WOKALNIE
14 września 2024, sobota, godz. 18.30
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
Klasyka w szortach | KOSMOS
21 września 2024, sobota, godz. 17.00
Ogrody Anny / Elektrownia Karola Scheiblera, ul. Milionowa 6a
wstęp wolny
PROGRAM KONCERTU
7 lipca – 25 sierpnia 2024
Park Źródliska I w Łodzi, al. Józefa Piłsudskiego
wstęp wolny
Do zielonego serca Łodzi – Parku Źródliska przy al. Piłsudskiego, w wakacyjne niedziele ze wszystkich krańców miasta przybywają melomani… Dlaczego? Ponieważ udział w koncertach w parkowej altanie, to znany łodzianom od lat sposób na połączenie kulturalnego popołudnia z chwilami wytchnienia w otoczeniu przyrody!
Zarząd Zieleni Miejskiej oraz Akademia Muzyczna w Łodzi już po raz 12 zapraszają na cykl koncertów, których wykonawcami będą studenci, absolwenci i pedagodzy łódzkiej Uczelni. W programach koncertów znajdą się arie operowe i operetkowe, jazz nowoorleański, muzyka filmowa i musicalowa, piosenki z repertuaru Zbigniewa Wodeckiego oraz muzyka klezmerska. Wśród wykonawców m.in. kwartet smyczkowy, jazzowy band, duo klarnetowo-akordeonowe oraz wokaliści klasyczni i rozrywkowi.
Wakacyjny repertuar, młodzieńcza energia i zielona przestrzeń Parku Źródliska, to przepis na udane popołudnie! Pierwszy koncert w niedzielę 7 lipca, tradycyjnie o 17.00. Wstęp wolny.
HARMONOGRAM KONCERTÓW
WAKACYJNY opeRAJ
7 lipca 2024, niedziela, godz. 17.00
PROGRAM KONCERTU
TRIPPER STOMPERS – PODRÓŻ DO NOWEGO ORLEANU
14 lipca 2024, niedziela, godz. 17.00
PROGRAM KONCERTU
Zacznij od Bacha – KALEJDOSKOP POLSKIEJ PIOSENKI
21 lipca 2024, niedziela, godz. 17.00
PROGRAM KONCERTU
SOPRANOWE LATO
28 lipca 2024, niedziela, godz. 17.00
PROGRAM KONCERTU
ALDO DUO – KLASYCZNIE I ROZRYWKOWO
4 sierpnia 2024, niedziela, godz. 17.00
PROGRAM KONCERTU
MELODIE DUŻEGO EKRANU
11 sierpnia 2024, niedziela, godz. 17.00
PROGRAM KONCERTU
Powoli Molly – FRAGMENTY Z AUTORSKIEGO MUSICALU
18 sierpnia 2024, niedziela, godz. 17.00
PROGRAM KONCERTU
MUZYKA Z ŻYDOWSKIEJ SKARBNICY
25 sierpnia 2024, niedziela, godz. 17.00
PROGRAM KONCERTU
dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia
Łódź, 28-30 marca 2025 roku
IV Ogólnopolski Konkurs Muzyki Kameralnej im. Wiłkomirskich jest przeznaczony dla uczniów polskich szkół muzycznych I i II stopnia. Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 28-30 marca 2025 roku w trybie jednoetapowym. W Jury konkursu zasiądą wybitni instrumentaliści – pedagodzy polskich akademii muzycznych, którzy są uznanymi autorytetami w obszarze muzyki kameralnej, a ich doświadczenie pedagogiczne obejmuje także pracę z uzdolnioną młodzieżą szkół muzycznych. Konkurs z powodu swojej otwartej programowo formuły jest wyjątkowym wydarzeniem dającym uzdolnionej artystycznie młodzieży możliwość wspólnej, zespołowej muzycznej konfrontacji na polu literatury kameralnej w zróżnicowanych składach. Uczestnicy konkursu i ich pedagodzy, przygotowując program prezentacji, będą mogli dowolnie kształtować repertuar tak, by służył on także indywidualnemu rozwojowi instrumentalnemu każdego z członków zespołu, wpływając jednocześnie na jego umiejętności i kompetencje społeczne współdziałania i odpowiedzialności za wykonanie artystyczne.
WYNIKI
HARMONOGRAM PRZESŁUCHAŃ
HARMONOGRAM PRÓB AKUSTYCZNYCH
ORGANIZATORZY
- Fundacja im. Stanisława Liszewskiego
- Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
ADRESACI
Konkurs skierowany jest do uczniów szkół muzycznych I i II stopnia. W Konkursie mogą brać udział instrumentalne zespoły kameralne od duetu do kwintetu, o dowolnym składzie (z wyłączeniem zespołów z organami i klawesynem).
GRUPY WIEKOWE
Uczestnicy Konkursu wystąpią w następujących grupach wiekowych:
- grupa I – uczniowie klas I-III szkół muzycznych I stopnia
- grupa II – uczniowie klas IV-VI szkół muzycznych I stopnia
- grupa III – uczniowie klas VII-VIII szkół muzycznych I stopnia oraz klas I-III szkół muzycznych II stopnia
- grupa IV – uczniowie klas IV-VI szkół muzycznych II stopnia
W przypadku różnych przynależności do grup wiekowych członków zespołu, uczestników kwalifikuje się do grupy wiekowej zgodnej z poziomem nauczania najstarszego z członków zespołu.
REPERTUAR
- grupa I: program dowolny, do 7 minut
- grupa II: program dowolny, do 10 minut
- grupa III: program dowolny, do 12 minut
- grupa IV: program dowolny, do 15 minut
JURY
- prof. dr hab. Agata Jarecka
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi – PRZEWODNICZĄCA JURY - prof. dr hab. Paweł Kukliński
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku - dr hab. Monika Wilińska-Tarcholik, prof. AM
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie - dr hab. Hanna Holeksa, prof. AM
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi / Fundacja im. Stanisława Liszewskiego - dr Maria Peradzyńska
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie - dr Paweł Kroczek
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu - dr Michał Kluska
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi – SEKRETARZ JURY - dr hab. Anna Liszewska, prof. AM
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi / Fundacja im. Stanisława Liszewskiego – DYREKTOR KONKURSU
BIOGRAMY JURORÓW zobacz
MIEJSCE I TERMIN
Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 28-30 marca 2025 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (ul. Gdańska 32). Konkurs jest otwarty dla publiczności.
OPŁATA
Wpisowe wynosi 100 zł od każdego członka zespołu. Wpłaty należy dokonać na konto Fundacji:
89 1140 2004 0000 3402 7937 9129, a potwierdzenie przelewu przesłać jako załącznik drogą elektroniczną wraz ze zgłoszeniem uczestnictwa.
ZGŁOSZENIA
Zgłoszenia uczestnictwa w Konkursie należy przesłać drogą elektroniczną wypełniając formularz znajdujący się na stronie internetowej Akademii Muzycznej w Łodzi, w nieprzekraczalnym terminie do dnia 3 marca 2025 roku, oraz dokonując wpłaty wpisowego: 100 zł od każdego członka zespołu.
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Prosimy o zapoznanie się ze szczegółowym regulaminem Konkursu.
POBIERZ REGULAMIN KONKURSU
POBIERZ ZAŁĄCZNIK DO REGULAMINU KONKURSU
treść formularza zgłoszeniowego
KONTAKT
PATRONAT HONOROWY
PATRONAT MEDIALNY
Sfinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
6-8 grudnia 2024
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
HARMONOGRAM
6 grudnia 2024 | PIĄTEK
- 10:30
Otwarcie Konferencji
Słowo Dyrektora Szkoły Doktorskiej – dr hab. Anna Liszewska, prof. AM - 11:00-13:00
Sala 31, Pałac Akademii Muzycznej, ul. Gdańska 32- Anna Rusin, Szkoła Doktorska, II rok, specjalność teoria muzyki
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Promotor: dr hab. Agnieszka Draus, prof. AMKP
Karnawał postaci w opéra-bouffe. O Cyckach Tyrezjasza Francisa Poulenca i Bezdomnej jaskółce Szymona Laksa - Karolina Wahl, Szkoła Doktorska, II rok, specjalność teoria muzyki
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Promotor: prof. AMP dr hab. Mikołaj Rykowski
Koncepcja formy etiudy w twórczości fortepianowej Marii Szymanowskiej oraz Fryderyka Chopina – podobieństwa i różnice - Szymon Nehring, Szkoła Doktorska, V rok, specjalność instrumentalistyka – fortepian
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Promotor: Prof. dr hab. Katarzyna Popowa-Zydroń
Herman Nehring, Józef Hofmann, Ignacy Friedman - polscy pianiści-wirtuozi. Powiązania, konteksty, inspiracje - Mikołaj Durka, Szkoła Doktorska, II rok, specjalność teoria muzyki
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Promotor: prof. dr hab Monika Karwaszewska
O wpływie materiału na brzmienie instrumentów dętych
- Anna Rusin, Szkoła Doktorska, II rok, specjalność teoria muzyki
- 13:00-14:30
Sala 31, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32- Oktawia Pączkowska, Szkoła Doktorska, III rok, specjalność kompozycja
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Promotor: ad. dr hab. Aldona Nawrocka-Woźniak
Immersja jako strategia kompozytorska w twórczości multimedialnej i elektroakustycznej - Szymon Wieczorkiewicz, Szkoła Doktorska, III rok, specjalność jazz i muzyka estradowa - gitara basowa
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Promotor: prof. dr hab Wojciech Kazimierz Olszewski
Synteza apokrewnych wskazań metodycznych jako podstawa rozwoju nowatorskich technik wykonawczych na gitarze basowej bezprogowej w muzyce jazzowej XX i XXI wieku - Tomasz Herisz, Szkoła Doktorska, I rok, specjalność instrumentalistyka – perkusja
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Promotor: prof. dr hab. Grzegorz Jurczyk
Taśma, a live electronics – gdzie leży granica? Na przykładzie utworu Kierana Brunta pt. Cold Tingle of Infinity
- Oktawia Pączkowska, Szkoła Doktorska, III rok, specjalność kompozycja
- 14:30-15:30
przerwa obiadowa - 15:30-18:00
Sala 31, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32- Hubert Żmudzki, Szkoła Doktorska, II rok, specjalność kompozycja
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Promotor: prof. dr hab. Krzysztof Olczak
Dlaczego mikrotonowość - Anna Dańda, Szkoła Doktorska, IV rok, specjalność rytmika
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Promotor: dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP
Promotor pomocniczy: dr Julia Kosk-Wojciechowska
III Symfonia Janusza Orlika jako przykład solowej ruchowej interpretacji utworu muzycznego - Karolina Kapela, Szkoła Doktorska, II rok, specjalność budowa instrumentów muzycznych
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Promotor: prof. dr hab. Maria Banaszkiewicz-Bryła
Klawikord wiązany Johanna Christopha Maijwaldta (Pobiedna 1728 r., nr inw. MNP I 47) - Mateusz Pieróg, Szkoła Doktorska, I rok, specjalność teoria muzyki
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Promotor: prof. AMP dr hab. Monika Kędziora
Znaczenie mediów w życiu i twórczości Tadeusza Szeligowskiego
- Hubert Żmudzki, Szkoła Doktorska, II rok, specjalność kompozycja
- 19:00
KONCERT I
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, budynek ROKEiDM, al. 1 Maja 4PROGRAM KONCERTU
7 grudnia 2024 | SOBOTA
- 9:00-12:00
Sala 31, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32- Dominik Kisiel, Szkoła Doktorska, III rok, specjalność jazz i muzyka estradowa – fortepian
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Promotor: prof. dr hab. Leszek Kułakowski
Otwarta improwizacja jako sposób na kreowanie wyrazu artystycznego - Mikołaj Sarad, Szkoła Doktorska, II rok, specjalność instrumentalistyka – saksofon
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Promotor: dr. hab. Włodzimierz Spodymek, prof. AMFN
Nowe ujęcie etiudy saksofonowej w twórczości Christiana Lauby - Justyna Wróblewska, Szkoła Doktorska, III rok, specjalność instrumentalistyka – klawesyn
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Promotor: prof. dr hab. Maria Banaszkiewicz-Bryła
Klawesynowe transkrypcje Thomasa Billingtona – w poszukiwaniu orkiestrowego brzmienia w fakturze klawiszowej - Stanisław Stanicki, Szkoła Doktorska, III rok, specjalność instrumentalistyka – wiolonczela historyczna
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Promotor: prof. AMP dr hab. Jarosław Thiel
Tempo rubato. Sekrety zapisu tekstu muzycznego - Julia Malik, Szkoła Doktorska, I rok, specjalność wokalistyka – śpiew solowy
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Promotor: prof. dr hab. Piotr Kusiewicz
Analiza zagadnień wykonawczych na przykładzie cyklu pieśni op.13 Karola Szymanowskiego do poezji ekspresjonistycznych poetów niemieckich w zestawieniu z wybranymi pieśniami Wagnera (Der Engel/Wesendonck Lieder WWV91), Regera (Maria Wiegenlied op. 76 nr 2) i Straussa (Die Nacht op.10 nr 3) - Jakub Borowczyk, Szkoła Doktorska, II rok, specjalność wokalistyka – śpiew solowy
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Promotor: prof. dr hab. Piotr Kusiewicz
Problematyka adaptacji pieśni na głos kontratenorowy, na przykładzie wybranych utworów Michaela Nymana i Philipa Glassa - Łukasz Kurzawski, Szkoła Doktorska, II rok, specjalność reżyseria dźwięku
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Promotor: prof. dr hab. Barbara Okoń-Makowska
Optymalizacja sposobu realizacji nagrań muzycznych i technik mikrofonowych pod kątem rozszerzenia stereofonii do systemów 3D.
- Dominik Kisiel, Szkoła Doktorska, III rok, specjalność jazz i muzyka estradowa – fortepian
- 12:30
KONCERT II
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, budynek ROKEiDM, al. 1 Maja 4PROGRAM KONCERTU
- 14:00-15:00
przerwa obiadowa - 16:00-19:00
Zebranie Dyrektorów Szkół Doktorskich
Sala Konferencyjna, budynek ROKEiDM, al. 1 Maja 4- dr hab. Anna Liszewska, prof. AM
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi - dr hab. Elżbieta Szczurko, prof. AM
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy - prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku - prof. dr hab. Marek Stefański
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie - prof. dr hab. Warcisław Kunc
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu - dr hab. Jarosław Wróblewski, prof. UMFC
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie - dr hab. Tomasz Kienik, prof. AMKL
Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
z udziałem
- JM Rektor prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
oraz gośćmi specjalnymi
- prof. dr hab. Grzegorz Biegas
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, członek KEN przy MNiSW - prof. dr hab. Urszula Kryger
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, członek RDN - dr Artur Żuchowski
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, członek RMN przy MNiSW
- dr hab. Anna Liszewska, prof. AM
- 19:00
KONCERT III
Sala Balowa, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32PROGRAM KONCERTU
8 grudnia 2024 | NIEDZIELA
- 10:00-11:45
Sala 31, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32- Jakub Kapała, Szkoła Doktorska, I rok, specjalność instrumentalistyka – organy
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Promotor: prof. dr hab. Dariusz Bąkowski-Kois
Dodekatonia w twórczości Hermanna Schroedera - Maciej Kończak, Szkoła Doktorska, II rok, specjalność instrumentalistyka – lutnia
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Promotor: dr hab. Henryk Kasperczak
Strój instrumentów szarpanych z rodziny lutni oparty o cechy wspólne dla Accords nouveaux wariantu piątego i Nouvel accord ordinaire - Jan Staruch, Szkoła Doktorska, I rok, specjalność instrumentalistyka – skrzypce
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Promotor: dr hab. Karol Kisiel, prof. UWM
Wpływ ćwiczeń fizycznych na swobodę ruchową w grze na instrumencie oraz redukcję napięć związanych z intensywną eksploatacją mięśni
- Jakub Kapała, Szkoła Doktorska, I rok, specjalność instrumentalistyka – organy
- 11:45
przerwa – bufet kawowy - 12:00-15:00
Sala 31, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32- Filip Grześkowiak, Szkoła Doktorska, I rok, specjalność instrumentalistyka – fortepian
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Promotor: dr hab. Małgorzata Sajna-Mataczyńska
Wpływ ćwiczeń plyometrycznych na wybrane aspekty gry na fortepianie - Maria Kożewnikow, Szkoła Doktorska, I rok, specjalność wokalistyka – śpiew solowy
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Promotor: prof. dr hab. Robert Cieśla
O kształceniu wokalisty-aktora według K.S. Stanisławskiego - Paweł Popko, Szkoła Doktorska, III rok, specjalność instrumentalistyka – kameralistyka fortepianowa
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Promotor: dr hab. Robert Morawski, prof. UMFC
Problematyka artystycznej interpretacji muzyki współczesnej na przykładzie wybranych dzieł kameralnych na fortepian, klarnet i wiolonczelę Pawła Mykietyna, Marcela Chyrzyńskiego, Pawła Szymańskiego - Julian Paprocki, Szkoła Doktorska, III rok, specjalność instrumentalistyka – klarnet
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Promotor: dr hab. Mariusz Barszcz
Relacja i zależność. Muzyka multimedialna w dobie cyfrowego panoptykonu - Tomasz Raff, Szkoła Doktorska, III rok, specjalność wokalistyka – śpiew solowy
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Promotor: prof. dr hab. Ewa Marciniec
Z liryki Afanasija Feta op. 134 – ostatni cykl pieśni Mieczysława Weinberga. Perspektywa wykonawcza, konteksty, okoliczności powstania, wykonywania i nagrania cyklu
- Filip Grześkowiak, Szkoła Doktorska, I rok, specjalność instrumentalistyka – fortepian
- 15:00
przerwa obiadowa - 17:00
KONCERT IV
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, budynek ROKEiDM, al. 1 Maja 4PROGRAM KONCERTU
Serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnej, XIII edycji Ogólnopolskiej Konferencji Doktorantów Uczelni Muzycznych, która odbędzie się w dniach 6‑8 grudnia 2024 roku w siedzibie łódzkiej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Wzorem lat ubiegłych, uczestnicy biorący aktywny udział w konferencji będą mogli zaprezentować swoje badania i dokonania zarówno w formie referatu, jak i występu artystycznego na jednym z czterech, zaplanowanych koncertów.
Na zgłoszenia online czekamy do 31 października 2024 roku.
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Zakwaterowanie, utrzymanie oraz koszty przejazdu pokrywają uczestnicy OKDUM.
Zadanie współfinansowane z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego
PATRONAT HONOROWY
PATRONAT MEDIALNY
7-12 lipca 2024
Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
WYKŁADOWCY

prof. dr hab. Dariusz Mikulski
AM Łódź | Polska

prof. Peter Arnold
Niemcy

dr hab. Tomasz Bińkowski
UMFC Warszawa | Polska

mgr Dávid Bagoly
Państwowa Filharmonia Košice | Węgry

mgr Monika Paprocka-Całus
Filharmonia Poznańska | Polska
PIANISTKA
Joanna Kowalewska – AM Łódź | Polska
INFORMACJE
Katedra Instrumentów Dętych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na wakacyjny Waltorniowy Kurs Mistrzowski, który odbędzie się w dniach 7-12 lipca 2024 roku (niedziela-piątek) w Pałacu Akademii Muzycznej przy ul. Gdańskiej 32. Kurs jest skierowany do uczniów szkół muzycznych, studentów i absolwentów uczelni muzycznych w specjalności waltornia.
Każdy uczestnik kursu bierze udział w sześciu wspólnych rozgrzewkach waltorniowych i ma zagwarantowanych co najmniej sześć 45-minutowych lekcji indywidualnych obejmujących pracę nad repertuarem oraz zagadnieniami technicznymi i warsztatowymi (m.in.: łączenie skali, tryle wargowe, podwójne i potrójne staccato, technika zatykania, technika oddechowa oraz przygotowanie do egzaminu do orkiestry).
HARMONOGRAM KURSU
07 lipca 2024, niedzielaSala 31, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
Sale 12 i 31, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
Sala 12, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
TERMIN NADSYŁANIA ZGŁOSZEŃ
5 lipca 2024
Zgłoszenia wraz z dowodem wpłaty prosimy przesyłać na adres email:
KOSZT
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
POBIERZ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
REGULAMIN
Waltorniowy Kurs Mistrzowski 2024
- Organizatorem Waltorniowego Kursu Mistrzowskiego, zwanego dalej WKM 2024 jest Katedra Instrumentów Dętych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, zwana dalej Akademią oraz Fundacja MikulskiART zwana dalej Fundacją.
Dyrektorem organizacyjnym i merytorycznym jest prof. dr hab. Dariusz Mikulski. - Waltorniowy Kurs Mistrzowski jest organizowany w specjalności waltornia.
- Uczestnicy, którzy nie ukończyli 18 lat mogą brać udział w WKM pod warunkiem dostarczenia Akademii wraz z formularzem zgłoszeniowym, wydanej na piśmie zgody opiekuna prawnego na udział w zajęciach.
- Zajęcia w ramach WKM odbywają się w okresie od 7 do 12 lipca 2024 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
- Każdy uczestnik ma zagwarantowanych sześć 45-minutowych lekcji indywidualnych obejmujących pracę nad repertuarem oraz nad zagadnieniami technicznymi i warsztatowymi (m.in. łączenie skali, tryle wargowe, podwójne i potrójne staccato, technika zatykania, technika oddechowa). Każdego dnia odbywać się będzie dodatkowo codzienna wspólna „rozgrzewka waltorniowa“. W ramach kursu zaplanowana jest praca nad fragmentami studiów orkiestrowych, zajęcia z kameralistyki oraz praca z akompaniatorem, odbędą się również „mini” recitale i prezentacje muzyczne. Wszystkie zajęcia prowadzone są w formie otwartej.
- Uczestnicy we własnym zakresie zobowiązani są zagwarantować materiał nutowy dla pianistki-akompaniatorki.
- Uczestnicy wyrażają zgodę na bezpłatną rejestrację fotograficzną, fonograficzną lub audiowizualną zajęć/koncertów z ich udziałem w ramach trwania WKM dla celów reklamowych lub archiwizacyjnych Akademii oraz Fundacji. Uczestnicy wyrażają zgodę na publikację wizerunku w mediach społecznościowych.
- Każdy z uczestników otrzyma dyplom uczestnictwa w ramach WKM.
- Warunkiem uczestnictwa w kursie jest przesłanie w terminie do 05 lipca 2024 roku (decyduje data wpłynięcia) wypełnionego formularza zgłoszeniowego pocztą elektroniczną na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wpisując w temacie wiadomości nazwę: WKM-WALTORNIA 2024
Do formularza należy dołączyć dowód wpłaty wpisowego za wybrany kurs. - Wysokość wpisowego dla uczestników czynnych i biernych wynosi:
- dla uczestników czynnych – 1 000 zł (słownie: tysiąc złotych)
- dla uczestników biernych – 400 zł (słownie: czterysta złotych)
- Wpisowe należy wpłacić na rachunek:
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Bank PEKAO SA II O/ Łódź
97 1240 3028 1111 0000 2822 1999
Tytuł przelewu: Imię i Nazwisko + Waltorniowy Kurs Mistrzowski 2024- Kwota, wpłacana na konto tytułem opłaty za uczestnictwo, winna być dokładnie tej samej wysokości, jak podana w regulaminie.
- Wpisowe obejmuje wyłącznie opłatę za udział w zajęciach kursu.
- Wszystkie koszty związane z obsługą przelewu bankowego ponoszą uczestnicy.
- Akademia oraz Fundacja nie pokrywa kosztów podróży, zakwaterowania ani wyżywienia uczestników.
- Akademia oraz Fundacja nie pośredniczy w organizacji transportu, noclegów, wyżywienia uczestników.
- Przesłanie wypełnionego i podpisanego przez uczestnika, a w przypadku uczestników niepełnoletnich podpisanego przez opiekuna prawnego formularza oznacza akceptację niniejszego regulaminu.
- W przypadku rezygnacji uczestnika z udziału w kursie wpisowe nie podlega zwrotowi.
- Liczba czynnych uczestników jest ograniczona. O zakwalifikowaniu się do grona czynnych uczestników decyduje kolejność zgłoszeń.
- Dodatkowe informacje dotyczące WKM można uzyskać pisząc na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , podając w temacie wiadomości: WKM 2024 - Przesłanie wypełnionego i podpisanego przez uczestnika, a w przypadku uczestników niepełnoletnich podpisanego przez opiekuna prawnego formularza oznacza dobrowolną zgodę na przekazanie Akademii oraz fundacji danych osobowych oraz wyrażenie zgody na publikację wizerunku w mediach społecznościowych. Administratorem danych jest Akademia oraz Fundacja. Dane te będą przetwarzane wyłącznie w celu niezbędnej obsługi organizacyjnej kursu.
DYREKTOR ARTYSTYCZNY I MERYTORYCZNY
prof. dr hab. Dariusz Mikulski
www.mikulski.me
www.meetmikulski.com
www.mikulskiart.com
KONTAKT
Dariusz Mikulski
telefon: +48 507 222 558
email:
First International Conference
Translating Music #1
The Idea of a Musical Work and Its Transformations
26th–27th March 2026
The Grażyna and Kiejstut Bacewicz Academy of Music
Łódź, Poland
The question regarding the idea of a musical work touches one of the most interesting aspects of Western culture. The issue is essential to the understanding of how music had functioned in the periods before the rise and after the fall of the Romantic concept of Werktreue, which sees a musical composition as a finished and complete work of art that should not be changed any further. This way of perceiving art seems neither adequate for the music of earlier periods, as it has been shown in studies of Lydia Goehr (The Imaginary Museum of Musical Works: an Essay in the Philosophy of Music) and Anna Maria Busse Berger (Medieval Music and the Art of Memory), nor for the avant-garde and postmodernist pieces of the 20th and 21st centuries (as shown on some examples by Umberto Eco in The Open Work). All these issues raise important questions about the identity of musical work and its different versions and transformations.
The starting point for our considerations is the definition of musical translation, understood as a rendition of the musical text and its essential features, which involves necessary changes and transformations resulting from the time, place, and purpose of the new version. Like in literature, the prerequisite for a translation to occur in music is the already existing musical text, be it a musical score, a live human-made musical performance, or a recording thereof. Technically then, the term encompasses such phenomena as transcription, arrangement, orchestration, reduction, performance or cover version. Yet, the process of translating music is not to be viewed as a merely reproductive activity, but one that involves an interpretation and recreation of the work. It also often implies some intersemiotic work with the verbal text, especially in the case of vocal music.The conference is addressed to musicologists, music theorists, musicians involved in the historically informed performance of early music, as well as scholars conducting interdisciplinary research, especially in literature. The Program Committee kindly invites all the interested to send their submissions within the following areas in particular:
- Arrangements, transcriptions, reductions and orchestrations in Western Classical music: music-analytical and historical perspectives;
- The mutual influence of composing and arranging music;
- Social aspects of arranging and translating music;
- From the score to the sound: musical performance as a reproductive, creative and transformative act;
- Cover versions and reinterpretations in popular music;
- Word-sound mediations in the context of translating music (singable translations, intabulations, contrafacta, etc.);
- Interdisciplinary negotiations between musicology and Translation Studies – methodological inquiries.
The official language of the conference is English.
Scientific Board
- Agnieszka Draus (Associate Professor, The Krzysztof Penderecki Academy of Music, Kraków)
- Tomasz Dobrzański (Ph.D., Cantores Minores Vratislavienses, Wrocław)
- Paweł Gancarczyk (Professor, Polish Academy of Sciences)
- Ryszard Daniel Golianek (Professor, The Adam Mickiewicz University, Poznań)
- Małgorzata Grajter (Assistant Professor, The Grazyna and Kiejstut Bacewicz Academy of Music, Łódź)
- Marek Nahajowski (Associate Professor, The Grazyna and Kiejstut Bacewicz Academy of Music, Łódź)
- Szymon Paczkowski (Professor, University of Warsaw)
- Mikołaj Rykowski (Associate Professor, Academy of Music, Poznań)
Application details
The papers must be limited in duration to twenty-five minutes. Abstracts of maximum 500 words and short biographies should be sent to:
Conference fee: 100 EUR
The organizers do not cover travel expenses, accommodation or board. All the speakers selected for presentation of their papers, will receive all necessary information (including bank transfer details and list of suggested hotels and hostels) via e-mail.
Call for Papers