
Magdalena Kaczmarek
Jacek Szerszenowicz
Łódź 2020
ISBN 978-83-60929-74-2
objętość: 168 stron
cena: 50 zł
SPIS TREŚCI
- Drzewo genealogiczne
- Początki szkolnictwa muzycznego w Łodzi w XIX wieku
 Szkoła śpiewu i muzyki Julii Elszewicz / Szkoła muzyczna Daniela Böhma
 Szkoła muzyczna Tadeusza i Ignacego Hanickich
 Szkoła Mail Bojanowskiej
- Szkoły muzyczne Heleny Kijeńskiej
 Helena Kijeńska
 Szkoła muzyczna Heleny Kijeńskiej
 Liceum muzyczne Heleny Kijeńskiej
 Konserwatorium muzyczne Heleny Kijeńskiej
- Städtische Musikschule Litzmannstadt
 Städtische Musikschule Litzmannstadt
 Pałac Karola Poznańskiego
- Transformacja: od Konserwatorium do Akademii
 Przełom
 Nacjonalizacja
 Owoce
- Aneksy
 Szkoła muzyczna Tadeusza i Ignacego Hanickich
 Szkoły muzyczne Marii Bojanowskiej
 Szkoły Heleny Kijeńskiej
 Städtische Musikschule Litzmannstadt
 Transformacja
- Bibliografia i źródła
OPIS
Instytucja Akademii Muzycznej w Łodzi istnieje 75 lat (uroczystość inauguracji miała miejsce 18 kwietnia 1945 r.), ale jej drzewo genealogiczne sięga swoimi korzeniami do czasów burzliwego rozwoju Łodzi, gdy edukacja muzyczna odbywała się jeszcze w formie prywatnych lekcji domowych. Z pamiętnika Artura Rubinsteina – Moje młode lata – poznajemy nazwisko nauczycielki jego najstarszej siostry, której czteroletni Artur zawdzięczał też swoje pierwsze doświadczenia pianistyczne: „Z czasem zamiast siostry grywałem z panią Kijeńską utwory na cztery ręce...”.
Zenobia Kijańska uczyła również swoją córkę, Helenę, rozwijającą później swe talenty w klasie Henryka Melcera w Szkole Muzycznej we Lwowie. Po powrocie do Łodzi Helena Kijańska nostryfikuje swój dyplom w szkole muzycznej Marii Bojanowskiej, następnie podejmuje w niej pracę, z pomocą matki przejmuje kierownictwo tej placówki, aby w końcu zostać jej właścicielką. Zarejestrowana w roku 1912 szkoła muzyczna Heleny Kijeńskiej staje się trwałym elementem pejzażu miasta. Następne lata to rozszerzanie oferty edukacyjnej i podnoszenia statusu szkoły – do stopnia Liceum Muzycznego (1917) oraz Konserwatorium (1922). Wysoki poziom nauczania gwarantują pedagodzy tej miary, co Egon Petri, Henryk Melcer, Adela Comte-Wilgocka, Antoni Dobkiewicz, Jan Maklakiewicz, Kazimierz Sikorski, Alfred, Maria i Kazimierz Wiłkomirscy, Olga Olgina… Owocami tej pracy są postaci wybitnych absolwentów: rodzeństwo Bacewiczów (Kiejstut, Witold i Grażyna), pianista Władysław Kędra...
Wraz z dotychczasowymi pedagogami z tworzą trzon kadry nauczycielskiej dla powojennego Szkolnictwa muzycznego w Łodzi.
 
 
                                                             
                                                            









