The Grazyna and Kiejstut Bacewicz Academy of Music in Lodz
  • START
  • Academy
    • About us
    • Authorities
    • Senate
    • Structure
    • Staff
      • Full Professors
      • Associate Professors
      • Habilitated Doctors
      • Doctors
      • Assistants
      • Senior Lecturers
      • Lecturers
      • Other Teachers
    • Our successes
  • Studies
    • Academic calendar
  • For students
    • Webmail
    • Virtual University
    • FAQ
  • For candidates
    • Additional recruitment 2025/2026
    • Study in English - programs
      • Bachelor’s & Master’s studies
      • Postgraduate Studies
      • Doctoral traineeship
      • Preparatory courses
      • Artistic training program
    • Facilities for students with disabilities
    • Required documents
    • British Council EnglishScore
    • Tuition Fees
  • Erasmus+
  • News and Events
    • Academy news
    • Upcoming concerts and events
    • Cyclical concerts
    • Other recurring events
    • Music competitions
    • Previous concerts and events – archive
    • The 3rd Eugeniusz Towarnicki Flute Competition For Students
    • Translating Music #1
  • Contact

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi Korzenie – Przemiany

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi Korzenie – Przemiany

Magdalena Kaczmarek
Jacek Szerszenowicz

Łódź 2020
ISBN 978-83-60929-74-2
objętość: 168 stron
cena: 50 zł

SPIS TREŚCI
  1. Drzewo genealogiczne
  2. Początki szkolnictwa muzycznego w Łodzi w XIX wieku
    Szkoła śpiewu i muzyki Julii Elszewicz / Szkoła muzyczna Daniela Böhma
    Szkoła muzyczna Tadeusza i Ignacego Hanickich
    Szkoła Mail Bojanowskiej
  3. Szkoły muzyczne Heleny Kijeńskiej
    Helena Kijeńska
    Szkoła muzyczna Heleny Kijeńskiej
    Liceum muzyczne Heleny Kijeńskiej
    Konserwatorium muzyczne Heleny Kijeńskiej
  4. Städtische Musikschule Litzmannstadt
    Städtische Musikschule Litzmannstadt
    Pałac Karola Poznańskiego
  5. Transformacja: od Konserwatorium do Akademii
    Przełom
    Nacjonalizacja
    Owoce
  6. Aneksy
    Szkoła muzyczna Tadeusza i Ignacego Hanickich
    Szkoły muzyczne Marii Bojanowskiej
    Szkoły Heleny Kijeńskiej
    Städtische Musikschule Litzmannstadt
    Transformacja
  7. Bibliografia i źródła

 

OPIS

Instytucja Akademii Muzycznej w Łodzi istnieje 75 lat (uroczystość inauguracji miała miejsce 18 kwietnia 1945 r.), ale jej drzewo genealogiczne sięga swoimi korzeniami do czasów burzliwego rozwoju Łodzi, gdy edukacja muzyczna odbywała się jeszcze w formie prywatnych lekcji domowych. Z pamiętnika Artura Rubinsteina – Moje młode lata – poznajemy nazwisko nauczycielki jego najstarszej siostry, której czteroletni Artur zawdzięczał też swoje pierwsze doświadczenia pianistyczne: „Z czasem zamiast siostry grywałem z panią Kijeńską utwory na cztery ręce...”.
Zenobia Kijańska uczyła również swoją córkę, Helenę, rozwijającą później swe talenty w klasie Henryka Melcera w Szkole Muzycznej we Lwowie. Po powrocie do Łodzi Helena Kijańska nostryfikuje swój dyplom w szkole muzycznej Marii Bojanowskiej, następnie podejmuje w niej pracę, z pomocą matki przejmuje kierownictwo tej placówki, aby w końcu zostać jej właścicielką. Zarejestrowana w roku 1912 szkoła muzyczna Heleny Kijeńskiej staje się trwałym elementem pejzażu miasta. Następne lata to rozszerzanie oferty edukacyjnej i podnoszenia statusu szkoły – do stopnia Liceum Muzycznego (1917) oraz Konserwatorium (1922). Wysoki poziom nauczania gwarantują pedagodzy tej miary, co Egon Petri, Henryk Melcer, Adela Comte-Wilgocka, Antoni Dobkiewicz, Jan Maklakiewicz, Kazimierz Sikorski, Alfred, Maria i Kazimierz Wiłkomirscy, Olga Olgina… Owocami tej pracy są postaci wybitnych absolwentów: rodzeństwo Bacewiczów (Kiejstut, Witold i Grażyna), pianista Władysław Kędra...
Wraz z dotychczasowymi pedagogami z tworzą trzon kadry nauczycielskiej dla powojennego Szkolnictwa muzycznego w Łodzi.

Na scenicznych deskach i pałacowych parkietach

Na scenicznych deskach i pałacowych parkietach

red. Przemysław Rezner
Łódź 2020
ISBN 978-83-60929-80-3
objętość: 238 stron
 
cena: 35 zł

SPIS TREŚCI
  • Przemysław Rezner – Od redakcji
  • Ziemowit Wojtczak – Kilka migawek z dziejów łódzkiej wokalistyki drugiej połowy XX wieku
  • Anna Dzionek-Kwiatkowska, Jolanta Gzella – Delfina Ambroziak
  • Bogna Dulińska – Adam Duliński
  • Bernadetta Grabias – Stanisław Heimberger, „Figaro na rybach”
  • Przemysław Rezner – Tadeusz Kopacki „Ja, Tenor”
  • Wypowiedź Dyrektora naczelnego Teatru Muzycznego w Łodzi Grażyny Posmykiewicz
  • Danuta Dudzińska-Wieczorek, Patrycja Krzeszowska-Kubit – Grażyna Krajewska
  • Krzysztof Bednarek – Zdzisław Krzywicki
  • Kazimierz Kowalski – Antoni Majak
  • Piotr Miciński – Władysław Malczewski „Odzyskać czas utracony”
  • Urszula Kryger – Jadwiga Pietraszkiewicz
  • Ziemowit Wojtczak – Halina Romanowska
  • Wypowiedź Dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego w Łodzi Dariusza Stachury

 

FRAGMENT OD REDAKCJI

Ta publikacja jest próbą zatrzymania nieuchwytnego momentu, a także jego historii, gdyż to takie momenty oddziałują na codzienność naszych bohaterów. To opowieść o solistach łódzkich teatrów: Wielkiego i Muzycznego, będących jednocześnie pedagogami klas śpiewu łódzkiej Akademii Muzycznej. Mimo starań nie udało się napisać o wszystkich, ale moim zamiarem jest uzupełnienie rozdziałów, których dziś zabrakło, w niedalekiej przyszłości. Opowieści (prócz jednej) snute są przez dzisiejszych pedagogów, będących solistami wymienionych scen. Zmiana pokoleniowa, warta utrzymana! Autorzy nie zostali skrępowani zbyt dużą liczbą wytycznych co do formy opowieści. W moim zamyśle miały to być wypowiedzi jak najbardziej osobiste, ciepłe, stąd rozmowy z bohaterami, ich rodzinami, najbliższymi, przyjaciółmi. Wiemy sporo, jeśli nie wszystko, o ich wspaniałych karierach, ale okazało się, że niewiele o nich samych – ludziach skrywających się za kreowanymi przez siebie scenicznymi postaciami. Mam nadzieję, że to wydawnictwo wypełni tę lukę.

Przemysław Rezner

Potwór kontra nowa muzyka. O współczesnej twórczości organowej nieco subiektywnie (książka + CD)

Potwór kontra nowa muzyka. O współczesnej twórczości organowej nieco subiektywnie

Marta Szoka
Łódź 2021
ISBN 978-83-60929-76-6
objętość: 216 stron
cena: 40 zł

ZAWARTOŚĆ KSIĄŻKI
  • Wstęp
  • Introduction
  • Rozdział I. O potworze w nowej muzyce
  • Rozdział II. „Wielkie utopie” w muzyce organowej XX wieku
  • Rozdział III. „Klaster w muzyce organowej – brzmienie, typologia, funkcje
  • Rozdział IV. Muzyka organowa Oliviera Messiaena jako przejaw „l’art. pour Dieu”?
  • Rozdział V. Siła tradycji gatunkowych – „Sonata organowa” Aleksandra Glinkowskiego
  • Rozdział VI. Konwersatorium Organowe w Legnicy – dzieje pewnego eksperymentu
  • Rozdział VII. Współczesna twórczość organowa w Polsce – w oczekiwaniu na nowego Kuźnika?
  • Rozdział VIII. Muzyka organowa Wiesława Rentowskiego jako postmodernistyczne „oswajanie stylów”
  • Rozdział IX. Między eklektyzmem, etnicznością i estetycznym eksperymentem. Amerykańska muzyka organowa – szkic do portretu
  • Literatura przedmiotu
  • Wykaz przykładów nutowych
  • Indeks nazwisk
  • Płyta CD – spis treści

 

ZAWARTOŚĆ PŁYTY CD
  • Aleksander Glinkowski – Sonata organowa
  • Jerzy Bauer – Pentatonium
  • Stanisław Moryto – Cantio Polonica
  • Andrzej Krzanowski – Relief III
  • Wiesław Rentowski – Ab ovo na saksofon i organy na cztery ręce
  • Wiesław Rentowski – Albebragen

 

ZE WSTĘPU

„Idea napisania książki „podsumowującej” nie jest bynajmniej czymś oryginalnym. Chęć pozostawienia jakiejś syntezy własnej działalności przychodzi w określonym momencie życia; w moim przypadku praca nad książką, której koncepcja powstała w 2019 roku, zbiegła się z pandemią koronawirusa, przymusowym zamknięciem, ale również z dodatkowa motywacją. Okazało się bowiem, że szereg dokumentalnych nagrań z moich organowych recitali z lat 1980. i 1990. zachowało się na kasetach magnetofonowych w całkiem dobrym stanie. Co więcej, część z tych utworów nie została nigdy nagrana na płyty, ani przeze mnie, ani przez innych organistów. Stąd decyzja o udostępnieniu kilku wybranych nagrań. O niektórych kompozytorach i ich dorobku organowym pisałam przy różnych okazjach w artykułach, wygłaszanych wystąpieniach konferencyjnych czy recenzjach, ale z uwagi na publikowane nagrania zdecydowałam się sięgnąć po niektóre z tych tekstów i je przypomnieć – w całości lub częściowo. Teksty nigdy nie opublikowane oraz napisane w bieżącym roku, podejmujące nowe tematy dopełniające tę książkę, której koncepcja – jak widać – wynika z bardzo subiektywnej perspektywy własnych doświadczeń artystycznych i naukowych. Mimo, że we wspomnianym okresie stosunkowo często występowałam jako koncertująca organistka, to jednak pozostawałam i nadal pozostaję przede wszystkim teoretykiem muzyki, dla którego najważniejsza jest refleksja naukowa, tj. dociekanie sensów i formalno-technicznych właściwości muzyki, czyli źródeł jej wartości.”

Marta Szoka

Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje

Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje

red. Ewa Kowalska-Zając
Łódź 2021
ISBN 978-83-60929-82-7
objętość: 248 stron
 
cena: 45 zł

SPIS TREŚCI
    • Wstęp
    • Introduction
Teoria
    • Marcin Strzelecki
      Teoria muzyki wobec kultury popularnej – możliwości, ograniczenia, perspektywy
    • Marta Szoka
      Semantyczne dylematy wokół twórczości czasu pandemii. Rekonesans
Praktyka kompozytorka
    • Agnieszka Draus
      Z inspiracji popkulturą… Idee muzyki relacyjnej w twórczości młodych kompozytorów krakowskich
    • Maciej Kabza
      Wpływ muzyki popularnej na twórczości Louisa Andriessena
    • Anna Wójcikowska
      Elementy estetyki jazzowej i muzyki popularnej w repertuarze „Warsztatu Muzycznego” Zygmunta Krauzego
    • Marcin Stańczyk
      Dalece bliżej… O przypadkach twórczej koincydencji
    • Artur Zagajewski
      Pieśni bez melodii
Konteksty
    • Małgorzata Grajter
      Obecność arcydzieł muzyki klasycznej w popkulturze – perspektywa intertekstualna
    • Ryszard Daniel Golianek
      Mozart i jego muzyka w formatach popkultury
    • Anna G. Piotrowska
      O funkcjonowaniu muzyki filmowej w dobie popkultury
    • Marek Nahajowski
      Esperancka muzyka popularna jako wyraz poszukiwań tożsamości uniwersalnej
 
  • Biogramy autorów

 

ZE WSTĘPU

Publikacja Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje jest efektem prac badawczych członków Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz zaproszonych Autorów z innych Uczelni, prac zogniskowanych wokół jednego, wspólnego tematu – relacji szeroko rozumianej współczesnej kultury muzycznej do świata popkultury. Celem projektu było stworzenie syntetycznego ujęcia tego zjawiska w postaci wieloautorskiej publikacji ukazującej kondycję współczesnej twórczości muzycznej ze szczególnym uwzględnieniem rozmaitych form jej interakcji z popkulturą. Przemiany następujące w kulturze muzycznej na przestrzeni ostatnich dekad, a szczególnie intensywnie obserwowane w ostatnich latach, stawiają przed teoretykami muzyki i muzykologami nowe wyzwania. Są one efektem nie tylko procesów zachodzących wewnątrz samej muzyki, wynikających z operowania odmiennymi środkami warsztatowymi i związanych z rozwojem technologii, ale mają często wymiar szerszy. Oprócz nowych rozwiązań warsztatowych generujących nowe jakości stylistyczne i estetyczne pojawiają się także nowe sposoby dystrybucji muzyki oraz jej odbioru. Wielość podejmowanych przez autorów wątków wynikająca z ich naukowych zainteresowań, a także rozmaite pespektywy badawcze uwzględniające zarówno aspekt warsztatowo-kompozytorski, stylistyczno-technologiczny, jak również socjologiczny, zdeterminowały kształt tej książki. Jej struktura wynika z pogrupowania tekstów w trzy bloki tematyczne: Teoria, Praktyka kompozytorska i Konteksty.

Ewa Kowalska-Zając

Zygmunt Gzella. Dyrygent i pedagog

Zygmunt Gzella. Dyrygent i pedagog

red. Ewa Kumik
Łódź 2021
ISBN 978-83-60929-81-0
objętość: 260 stron
 
cena: 35 zł

SPIS TREŚCI
  • Wstęp
  • Introduction
  • Rafał Gzella
    Kilka słów o osobie Ojca
  • Ewa Kumik
    Zygmunt Gzella w świetle zachowanych dokumentów
  • Ilona Grzesiak
    „Radiowiec”. Zygmunt Gzella – redaktor
  • Krystyna Pietranek-Kulis
    Zygmunt Gzella – publicysta
  • Barbara Sobolczyk
    Zygmunt Gzella – wizjoner i wychowawca
  • Krzysztof Grzeszczak
    Działalność dyrygencka i chórmistrzowska Zygmunta Gzelli
  • Ewa Kowalska-Zając
    Zygmunt Gzella i jego kulturotwórcza działalność na rzecz łódzkiego środowiska kompozytorskiego
  • Biogramy autorów
  • Wspomnienia rodziny, współpracowników i studentów
  • Pożegnanie Profesora
  • Bibliografia
  • Wykaz fotografii
  • Informacja o autorach
  • Aneksy

 

Z RECENZJI WYDAWNICZYCH

Wielką zaletą publikacji jest, iż sylwetka Profesora Z. Gzelli została nakreślona przez Autorów rozdziałów publikacji mających bezpośredni kontakt z Profesorem, tj. w kontekście życia rodzinnego, prac akademickich i pełnionych stanowisk, a także podczas trwania studiów czy wspólnego koncertowania.

dr hab. Jadwiga Uchyła-Zroski, prof. WSA

Monografia jest bardzo ważnych przyczynkiem do ocalenia od zapomnienia postaci prof. Zygmunta Gzelli. Inicjatywe niezwykle cenna, podjęta przez środowisko łódzkiej Akademii Muzycznej, z prof. AM dr Ewą Kumik na czele jako redaktor naukową tej publikacji. Bardzo wartościowe jest wszechstronne spojrzenie na postać byłego Rektora łódzkiej uczelni muzycznej, począwszy od naświetlenia dziejów jego życia, poprzez ukazanie wszechstronnej i zróżnicowanej działalności – dyrygenta, niezwykłego organizatora, społecznika, krytyka muzycznego, osoby bardzo mocno zaangażowanej w rozwój i krzewienie idei wychowania muzycznego w Polsce.

dr hab. Marcin Łukaszewski, prof. UMFC

Wartość muzyki we współczesnej przestrzeni życia i edukacji. Wybrane problemy

Wartość muzyki we współczesnej przestrzeni życia i edukacji. Wybrane problemy

red. Ewa Kumik
Łódź 2022
ISBN 978-83-60929-84-1
objętość: 560 strony
 
cena: 45 zł

 

ZAWARTOŚĆ

    • Wstęp – Ewa Kumik
 
Część I MUZYKA WARTOŚCIĄ W RÓŻNYCH SFERACH ŻYCIA CZŁOWIEKA
    • Violetta Przerembska
      O niektórych aspektach uczestnictwa młodzieży we współczesnej kulturze muzycznej
    • Joanna Glenc
      Kształtowanie życia kulturalnego społeczności lokalnych
    • Magda Micherda
      Upowszechnianie kultury polskiej przez działalność pozalekcyjną polskich szkół na Zaolziu w 2018 roku – z badań prasy zaolziańskiej
    • Elżbieta Hoffman
      Muzyka jako byt wypełniający duchową przestrzeń człowieka
    • Agnieszka Mycka
      Postrzeganie kształcenia muzycznego jako treningu wrażliwości sprzyjającego rozwojowi duchowego potencjału ucznia
    • Aleksandra Pawłowska
      Kreatywność jako wartość w edukacji
    • Marcin Michalak
      Estetyka muzyki popularnej Alison Stone w optyce edukacyjnej
    • Aleksandra Bęben
      Funkcja edukacyjna prelekcji koncertowej
    • Agnieszka Łuczyńska
      Musical jako zjawisko artystyczne i kulturowe o wysokim potencjale oddziaływania
    • Dominika Lenska
      Kodályowskie wzorce rozwijania poczucia małych form muzycznych na przykładzie polskich dziecięcych pieśni ludowych
    • Anna Suska
      Autorskie pomysły na wykorzystanie internetowych narzędzi do tworzenia materiałów i pomocy dydaktycznych do zajęć muzycznych na przykładzie Canvy
    • Anna Dańda
      Lekcje Turnen w Hellerau w latach 1910-1912. W poszukiwaniu wartości zasłoniętych i zagubionych
    • Joanna Posłuszna
      Funkcjonowanie i wykorzystanie muzyki w instytucjach totalnych na przykładzie obozów koncentracyjnych
 
Część II MUZYKA WARTOŚCIĄ W EDUKACJI
    • Jadwiga Uchyła-Zroski
      Poglądy Profesora Zygmunta Gzelli na edukację muzyczną studentów jako przyszłych wychowawców estetycznych
    • Anna Szarapka
      Misja szkoły muzycznej w kontekście wartości edukacji muzycznej we współczesnym świecie
    • Agata Jarecka
      Wczesna edukacja muzyczna dziecka na wiolonczeli – autorskie propozycje
    • Zofia Dynak-Chwałko
      Granice osobiste w relacji uczeń-nauczyciel w kontekście zajęć indywidualnych w szkole muzycznej
    • Paulina Wójcik
      Znaczenie indywidualnego śpiewu dziecka w wieku wczesnoszkolnym w aspekcie muzycznym, terapeutycznym i wychowawczym
    • Magdalena Owczarek
      Edukacja – modernizacja – nowe/stare ścieżki. Muzyka i ruch poza murami
    • Jarosław Domagała
      Edukacja w szkole muzycznej w Polsce w ocenie studentów Akademii Muzycznej w Łodzi
    • Katarzyna Kierzkowska
      Uczniowie szkół podstawowych młodymi artystami i naukowcami na wyższych uczelniach w Polsce
    • Stella Kaczmarek
      Cele i marzenia studentów Akademii Muzycznej w Łodzi
    • Aleksandra Zeman
      Zdalna praca ze studentem podczas zajęć z dyrygowania w warunkach pandemii
    • Sebastian Sikora
      Edukacja muzyczna dla każdego i w każdym wieku na przykładzie doświadczeń dyrygenta
    • Grzegorz Mania
      Oblicza lockdownów – szkoły artystyczne w pandemii i wnioski na przyszłość
 
Część III TERAPEUTYCZNE WALORY MUZYKI
  • Lidia Kataryńczuk-Mania
    Muzyka jako wartość w pracy terapeutycznej z młodzieżą
  • Bartłomiej Swebodziński
    Muzyka jako modulator natężenia odczuwanego bólu: perspektywa kliniczna i eksperymentalna
  • Eliza Ludkiewicz
    Wykorzystanie założeń Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT) w budowaniu odporności psychicznej uczniów i nauczycieli szkół muzycznych
  • Andrzej Witusik
    Wiedza na temat zdrowia psychicznego w edukacji muzycznej
  • Katarzyna Turek
    Songwriting, wspólne śpiewanie oraz koncerty o walorach terapeutycznych w muzykoterapii osób z otępieniem
  • Marcelina Schweda
    Terapeutyczny świat muzyki – zajęcia muzyczno-ruchowe z seniorami
  • Julia Laskowska
    Nauka gry na fortepianie jako laboratorium psychosomatycznej samoświadomości
  • Zofia Dynak-Chwałko, Mateusz Kuźniecow
    Wizja wprowadzenia fizjoterapii do edukacji muzycznej na podstawie problematyki pianistycznej

 

Z RECENZJI WYDAWNICZEJ

„Ideą publikacji jest ukazanie muzyki jako wartości w różnych aspektach, tzn. jako sztuki i teoretycznych o niej rozważań, jak i wykorzystania tkwiącego w niej potencjału w oddziaływaniach edukacyjnych i terapeutycznych wobec dzieci, młodzieży i dorosłych. Na niniejszą monografię składa się prezentacja wyników badań nad wartościami w muzyce kształtowanymi przez percepcję i twórczą interpretację w dyskursie muzykologicznym, teorii muzyki oraz w aspekcie artystyczno-wykonawczym i pedagogicznym. Walorem publikacji jest szerokie spektrum podjętej problematyki, związanej z niezmiernie istotną w obecnej rzeczywistości społeczno-kulturowej i edukacyjnej kategorią wartości w edukacji oraz próba powiązania, w kilku tekstach, rozważań teoretycznych z ich empiryczną egzemplifikacją, co służy pogłębieniu zrozumienia prezentowanej wiedzy, a także ujawnieniu obszarów dalszych analiz i badań. Recenzowana książka z pewnością zyska uznanie szerokiego kręgu odbiorców. Jest kierowana do środowisk akademickich, oraz może być wykorzystywana w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli”.

dr hab. Ewa Kochanowska, prof. AT-H

 
„Recenzowana publikacja wpisuje się szeroko w nurt rozważań nad muzyką jako wartością w życiu człowieka. Dokonujący się na naszych oczach proces transformacji, zmian struktur muzycznych, szczególnie w muzyce współczesnej przybiera często charakter niekontrolowany, co pociąga za sobą konieczność nowego namysłu nad omawianymi treściami w kontekście filozoficznym, muzycznym a także pedagogicznym. Zaprezentowane w monografii artykuły wyznaczają jej trójdzielny charakter. Splot rozważań prowadzonych przez autorów poszczególnych artykułów pozwolił na wyodrębnienie przez redaktorkę monografii tematyki pierwszej części, która koncentruje się na wartościach jakie wnosi muzyka w różne przestrzenie życia człowieka. Druga część omawianej książki poświęcona jest wartością muzyki w wychowaniu i edukacji, zaś ostatnia trzecia część dotyka problemów związanych z terapeutycznymi walorami muzyki”.

dr hab. Rafał Majzner, prof. AT-H

MUZYKA – MEDIA – PRAWO – MARKETING, tom II

MUZYKA – MEDIA – PRAWO – MARKETING, tom II

red. Beata Stróżyńska
Łódź 2022
ISBN 978-83-60929-85-8
objętość: 328 strony
 
cena: 40 zł

 

ZAWARTOŚĆ

  • Wstęp
  • Introduction
  • Arleta Nawrocka-Wysocka
    Muzyka i migracje jako przedmiot badań etnomuzykologii w XX i XXI wieku
  • Hanna Jocek
    Repertuar muzyczny uchodźców w Europie w XXI wieku
  • Beata Stróżyńska
    Wątek beduińskiej legendy z VII w. o szalonym poecie Madżnunie i jego ukochanej Lajli w wybranych muzycznych projektach międzykulturowych XX i XXI w.
  • Anita Grzegorzewska, Krzysztof Grzegorzewski
    Ramiona matki. Intencja komunikacyjna ludowych kołysanek z Ciechanowskiego
  • Aleksandra Bęben
    Polskie rozdziały w życiu i twórczości Romana Ryterbanda (1914-1979)
  • Małgorzata Sułek
    Radiowe brzmienie Olimpu – Opowieść o kulawym bogu Hefajstosie Anny Świrszczyńskiej i Witolda Lutosławskiego
  • Piotr Mika
    „Redaktor Wielki”. O stylu pisania i spojrzeniu na krytykę muzyczną Ludwika Erhardta
  • Agnieszka Szynk
    Twórczość filmowa Aleksandra Tansmana
  • Małgorzata Kaczmarek
    Cicho znaczy dyskretnie – rola zarządzania w pracy dyrygenta z orkiestrą
  • Klaudia Stępień
    Charakterystyka i działalność wybranych platform audiowizualnych promujących muzykę
  • Ewa Staszewska
    Odrębności w zatrudnieniu pracowników instytucji kultury ze szczególnym uwzględnieniem statusu prawnego pracowników artystycznych
  • Maria Karcz-Kaczmarek
    Muzyka jako przedmiot regulacji publicznoprawnych – przegląd problematyki
  • Anna Franik, Regina Mynarska
    Wydarzenie muzyczne dostępne dla osób z niepełnosprawnościami
  • Biogramy autorów

 

ZE WSTĘPU

Niniejsza publikacja, podobnie jak poprzednia, otwierająca serię książek Muzyka – Media – Prawo – Marketing, obejmuje zarówno rozważania teoretyczne, jak i porady praktyczne; wszystkie one są zaprezentowane w formie opracowań naukowych. Szerokie spektrum zagadnień, jakimi się zajmujemy, nieograniczanie się do jednego zakresu tematycznego, stanowi odzwierciedlenie wyjątkowo interdyscyplinarnego charakteru Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej.
W pierwszym tomie naszym głównym założeniem było stworzenie pewnego rodzaju przewodnika po niezwykle różnorodnych zagadnieniach, które wiążą się z życiem muzycznym, dziennikarstwem oraz produkcją muzyczną. Jednak od momentu, kiedy prowadziliśmy badania i pisaliśmy artykuły do poprzedniej książki z tej serii, świat bardzo się zmienił. Trudne doświadczenia ostatnich lat, wciąż trwająca pandemia, wojna za nasza wschodnią granicą, sprawiły, iż tym razem staramy się, aby niniejsza książka była nie tylko użyteczna dla środowiska muzycznego oraz melomanów, ale nade wszystko – by skłaniała do refleksji w sprawach związanych z najpoważniejszymi wyzwaniami współczesności. Uważny Czytelnik dostrzeże, iż obok problematyki związanej z migracjami, multikulturalizmem, powszechną dostępnością do dóbr kultury czy zmianą relacji między dyrygentem a muzykami orkiestry na bardziej partnerskie, oparte na wzajemnym poszanowaniu swoich wysokich kompetencji zawodowych, poruszyliśmy też inne wątki związane z uwarunkowaniami polityczno-społecznymi i ich wpływem na losy osób związanych z muzyką.

Beata Stróżyńska

Sztuka wykonawcza we współczesnej muzyce saksofonowej

Analiza i interpretacja wybranych utworów polskich i amerykańskich z przełomu XX i XXI wieku

Sztuka wykonawcza we współczesnej muzyce saksofonowej

Jacek Delong
wydawca: Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Łódź 2011
objętość: 80 stron
cena książki: 25 zł
cena książki + 2 CD: 40 zł

ZAWARTOŚĆ

Wstęp

  • Rozdział I – Historyczne i kulturowe korzenie współczesnej muzyki saksofonowej
    1.1. Instrument i jego twórca
    1.2. Początki literatury saksofonowej
    1.3. Europejska „klasyczność” i amerykańska „plebejskość”
  • Rozdział II – Kryteria doboru utworów
  • Rozdział III – Analiza formalna utworów
    3.1 Analiza utworu Sonata na saksofon altowy i fortepian (Kendor Music INC. New York 1980) Phila Woodsa
    3.2 Analiza utworu Concertino na saksofon altowy i fortepian cz. II Lento Boba Mitznera (Advance Music 40002/3)
    3.3 Analiza utworów Grzegorza Duchnowskiego:
    3.3.1. 8 dzień tygodnia na saksofon altowy i sopranowy i taśmę 4 kanałową (2004)
    3.3.2. Akwarydy na saksofon i orkiestrę symfoniczną (2006)
    3.4 Analiza utworu Reminiscence na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy (2003) Marka Kussa
    3.5 Analiza utworu Canzonetta per sassofono soprano et archi Krzesimira Dębskiego (PWN 2003)
    3.6 Analiza utworów Bronisława Kazimierza Przybylskiego
    3.6.1 Verwandlung 70. na saksofon (tenorowy i sopranowy) i dwa kwartety akordeonowe (Accent Edition 07.16.)
    3.6.2 South for alto saxophone in Es and strings
    3.6.3 Desert Flowers for alto saxophone and strings
  • Rozdział IV – Interpretacja
    4.1 Współczesne techniki saksofonowe jako nośnik wyrazu artystycznego
    4.1.1. Wielodźwięki
    4.1.2. Glissando
    4.1.3. Subtone, ghost notes i chwyty alternatywne
    4.2. Analiza funkcji improwizacji u Woodsa i Duchnowskiego
    4.3. Melika i rytmika. Skale
    4.3.1. Śpiewność w synkopowanych strukturach
    4.3.2. Pentatonika, skala persko-arabska i bluesowa
    4.3.3. Fundament rytmiczny
    4.4. Idiomy
    4.5. Dociekanie pozamuzycznych znaczeń jako punkt wyjścia do rozstrzygnięć wykonawczych
    4.5.1. Przyjemność grania według Phila Woodsa
    4.5.2. Ciekawość poznawcza Boba Mintzera
    4.5.3. Elementy narracji u Marka Kussa
    4.5.4. Pieśń jako esencja liryki u Krzesimira Dębskiego
    4.5.5. Fizyka, matematyka i metafizyka w muzyce Grzegorza Duchnowskiego
    4.5.6. Bronisław Kazimierz Przybylski i jego musica moderna

Sztuka i rzemiosło
Sumary
Bibliografia
Indeks nazwisk
Opis płyt
Spis zdjęć i ilustracji

 

Fragment wstępu

[…] Dzieło, którego opisem jest niniejsza praca, stawia sobie zadanie zmierzenia wrażliwości interpretacyjnej oraz zasobów warsztatowych saksofonisty z wieloletnią praktyką uprawiania muzyki różnej gatunkowo i estetycznie. Polem tego doświadczenia jest najnowsza, powstała na przełomie wieków XX i XXI, muzyka saksofonowa – ta nie dająca się jednoznacznie zaklasyfikować, czerpiąca z różnych źródeł i technik. […]

Jacek Delong

 

Zawartość płyt CD

CD 1
  • Phil Woods – Sonata na saksofon altowy i fortepian, cz. I
  • Bob Mitzner – Concertino na saksofon altowy i fortepian, cz. II Lento
  • Grzegorz Duchnowski – 8 dzień tygodnia na saksofon altowy i sopranowy i taśmę 4 kanałową
  • Grzegorz Duchnowski – Akwarydy na saksofon altowy (barytonowy i sopranowy) i orkiestrę
  • Bronisław Kazimierz Przybylski – Verwandlung 70. na saksofon (tenorowy i sopranowy) i dwa kwartety akordeonowe
CD 2
  • Bronisław Kazimierz Przybylski – South na saksofon altowy i sekstet smyczkowy
  • Krzesimir Dębski – Canzonetta per sassofono soprano et archi
  • Mark Kuss – Reminiscence na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy
  • Bronisław Kazimierz Przybylski – Desert Flowers na saksofon altowy i kwintet smyczkowy

Muzyka J. S. Bacha w twórczości fortepianowej F. Busoniego

Muzyka J. S. Bacha w twórczości fortepianowej F. Busoniego

Łukasz Kwiatkowski
wydawca: Wydawnictwo POLIHYMNIA
Lublin 2013
ISBN: 978-83-7847-129-5
objętość: 174 strony
cena: 20 zł

Wydanie publikacji  współfinansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dotacji statutowej przyznanej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

 

ZAWARTOŚĆ

ROZDZIAŁ 1.
CHARAKTERYSTYKA TWÓRCZOŚCI FORTEPIANOWEJ FERRUCCIA BUSONIEGO

1.1. ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ PIANISTYCZNA FERRUCCIA BUSONIEGO
1.2. BACHOWSKIE INSPIRACJE W DZIEŁACH FERRUCCIA BUSONIEGO
1.3. FERRUCCIO BUSONI JAKO PIANISTA

ROZDZIAŁ 2.
MUZYKA JANA SEBASTIANA BACHA I JEJ WARTOŚCI UNIWERSALNE

2.1. TWÓRCZOŚC JANA SEBASTIANA BACHA
2.2. UNIWERSALNE WARTOŚCI MUZYKI JANA SEBASTIANA BACHA

ROZDZIAŁ 3.
RECEPCJA MUZYKI JANA SEBASTIANA BACHA W UTWORZE „FANTAZJA CONTRAPPUNTISTICA” BV 256, EDIZIONE DEFINITIVA

3.1. GENEZA UTWORU
3.2. CHARAKTERYSTYKA DZIEŁA „DIE KUNST DER FUGE” BWV 1080 JANA SEBASTIANA BACHA
3.3. NOWATORSTWO UTWORU „FANTAZJA CONTRAPPUNTISTICA” FERRUCCIA BUSONIEGO

ROZDZIAŁ 4.
ANALIZA UTWORU „FANTAZJA WEDŁUG JANA SEBASTIANA BACHA” BV 253

4.1. GENEZA UTWORU
4.2. ELEMENTY BACHOWSKIE W UTWORZE „FANTAZJA WEDŁUG JANA SEBASTIANA BACHA”

ROZDZIAŁ 5.
TRANSKRYPCJA „CHACONNY” D-MOLL Z PARTITY II NA SKRZYPCE SOLO JANA SEBASTIANA BACHA, BV B 24

5.1. GENEZA UTWORU
5.2. ORYGINALNE ELEMENTY „CHACONNY” FERRUCCIA BUSONIEGO I ICH UJĘCIE WYKONAWCZE

ZAKOŃCZENIE
ANEKS 1.

UTWORY FORTEPIANOWE FERRUCCIA BUSONIEGO W OPRACOWANIU M. A. ROBERGE (KOLEJNOŚĆ ALFABETYCZNA)

ANEKS 2.

FERRUCCIA BUSONIEGO TRANSKRYPCJE NA FORTEPIAN UTWORÓW JANA SEBASTIANA BACHA

BIBLIOGRAFIA

 

FRAGMENT WSTĘPU

„Podstawowym celem pracy jest identyfikacja barokowych, uniwersalnych wartości artystycznych, charakteryzujących dzieła Jana Sebastiana Bacha oraz ich ukazanie w utworach Ferruccia Busoniego, na przykładzie analizy jego wybranych utworów fortepianowych, takich jak: Fantazja Contrappuntistica BV 256, Edizione Definitiva, Fantazja według jana Sebastiana Bacha BV 253, Chaconna d-moll BV B 24.
Ważnym aspektem analiz pracy jest przedstawienie nowatorskiego sposobu ujęcia wartości uniwersalnych muzyki Jana Sebastiana Bacha przez Ferruccia Busoniego z punktu widzenia techniki wykonawczej i interpretacyjnej, języka muzycznego i stylistyki, poszukiwania tego co nowe i oryginalne. Uniwersalność muzyki Jana Sebastiana Bacha przejawia się w stosowaniu m.in. wielu technik polifonicznych, kontrapunktu, często motorycznej rytmiki, symbolizmu, różnych aspektów języka muzycznego. W pracy podjęta jest próba odpowiedzi na pytanie, które z tych elementów zostały przyjęte przez F. Busoniego.”

  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31