red. Magdalena Grajter
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-36-0
objętość: 216 stron
cena: 30 zł
ZAWARTOŚĆ
- Przedmowa
Cisza i Cage
- Jerzy Kutnik
(W) co grają słowa Cage’a - Justyna Humięcka-Jakubowska
The Future of Music: Credo Johna Cage’a a tendencje modernistyczne w muzyce europejskiej II połowy XX wieku - Piotr Podlipniak
Poglądy Johna Cage’a na muzykę a kwestia instynktu muzycznego człowieka
Cisza – filozofia – muzyka
- Jacek Szerszenowicz
Cisza – środowisko czy tworzywo muzyki? - Piotr Orlik
Formy obecności pitagorejskich praktyk milczenia w muzyce - Renata Skupin
Muzyka ciszy i cisza w muzyce kultur Orientu
Cisza i człowiek
- Wioletta Pietruszewska
Niedosłuch wrodzony a nabyty: dwa różne oblicza ciszy - Grażyna Poraj
Cisza jako przestrzeń kontaktu z samym sobą - Magdalena Grajter
Muzyka w ciszy – muzyka w głowie. Rzecz o muzycznych wyobrażeniach słuchowych - Summary
- O autorach
FRAGMENT PRZEDMOWY
Silence. Lectures and Writings. Pod takim tytułem John Cage, jeden z najważniejszych przedstawicieli artystycznej awangardy XX wieku, publikuje w roku 1961 zbiór swoich pism. Od tej pory, a może nawet od czasu premiery utworu 4’33’’ w roku 1952, cisza jest kojarzona z jego nazwiskiem. Setna rocznica urodzin autora Silence, przypadająca w roku 2012, stała się pretekstem do przypomnienia zarówno kompozycji muzycznych Cage’a, jak i ponownego przemyślenia jego poglądów wyrażonych w opublikowanych pismach. W organizacji rocznicowych wydarzeń przodował w Polsce Lublin: tam zaprojektowano szereg rozłożonych w czasie działań, z międzynarodowym sympozjum włącznie, które złożyły się na obchody Roku Cage’a. W Akademiach Muzycznych (w Krakowie, Bydgoszczy, Łodzi) także pamiętano o rocznicy – poświęcono osobie Cage’a oraz jego twórczości sesje naukowe i koncerty.
Publikacja, którą oddajemy w ręce czytelników, choć także inspirowana rocznicą urodzin Cage’a, wykracza poza tematykę ściśle związaną z osobą kompozytora, a rozważania tu zawarte skupiają się wokół ciszy. Czy włączenie do programu koncertu 4’33’’ Cage’a upoważnia do stwierdzenia, że można ciszę nazwać muzyką? Czy cisza jest muzyką? Co sam Cage sądził na ten temat? Czym dla nas dziś jest cisza? Tego rodzaju pytania stawiali sobie autorzy poszczególnych rozdziałów. Reprezentują oni, oprócz muzykologii i teorii muzyki, także inne dyscypliny naukowe, a sposób potraktowania tematu wynika z ich indywidualnych zainteresowań.
Hotteterre Le Romain Jacques-Martin
tłum. Magdalena Pilch
red. Marek Nahajowski
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-36-0
objętość: 80 stron
cena: 35 zł
Pierwsze polskie tłumaczenie traktatu Principes de la flûte traversière, ou flûte d’Allemagne, de la flûte douce, et du hautbois Jacquesa-Martina Hotteterre’a
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
- Od tłumacza
Traktat o flecie poprzecznym
- Przedmowa
- Rozdział I. O podstawie ciała i układzie rąk
- Rozdzaił II. O zadęciu
- Rozdział III. Pierwsze objaśnienie dotyczące dźwięków naturalnych w pierwszej tabeli
- Rozdzaił IV. Pierwsze objaśnienie drugiej tabeli zawierającej tryle na dźwiękach naturalnych
- Rozdział V. Drugie objaśnienie pierwszej tabeli dotyczące dźwięków podwyższonych i obniżonych
- Rozdział VI. Kolejne objaśnienia dotyczące drugiej tabeli zawierającej tryle
- Rozdział VII. Uwagi o niektórych półtonach i trylach
- Rozdzaił VII. O artykulacji, port de voix, accents i doubles cadences na flecie poprzecznym i innych instrumentach dętych
- Rozdzaił IX. O flattements lub tremblements mineur i o battements
Traktat o flecie podłużnym
- Rozdział I. O trzymaniu fletu i układzie palców
- Rozdział II. Objaśnienie pierwszej tabeli wszystkich dźwięków
- Rozdzaił III. Objaśnienie tryli
- Rozdział IV. O flattements i battements
Metoda nauki gry na oboju
- Tabele chwytów
- Bibliografia
FRAGMENT WSTĘPU
Spośród wielu francuskich „dynastii” muzyków i konstruktorów chyba żadne nazwisko nie zapisało się w historii równie mocno jak rodziny Hotteterre. Ich dokonania w zakresie budowy instrumentów dętych drewnianych w znaczący sposób wpłynęły na rozwój estetyki brzmieniowej utworów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. Bez stworzonych przez nich prototypów oboju i fagotu oraz nowych modeli fletów podłużnego i poprzecznego, nie zaistniałyby w obecnym kształcie ani kantaty Bacha, koncerty Vivaldiego, opery Händla, ani symfonika klasyków wiedeńskich. Członkowie rodziny Hotteterre byli jednak nie tylko konstruktorami, ale także wybitnymi instrumentalistami swego czasu. Znaczące zasługi dla rozwoju techniki gry na instrumentach dętych drewnianych, a w szczególności flecie poprzecznym, oddał jeden z jej młodszych członków – Jacques-Martin – twórca licznych kompozycji kameralnych, a przede wszystkim autor jednej z najbardziej znanych szkół gry I połowy XVIII wieku, niewielkiej książeczki zatytułowanej Principes de la flûte traversière, ou flûte d’Allemagne, de la flûte douce, et du hautbois, divisés par tratiés (Paris 1707)…
Adam Manijak
Łódź 2013
ISBN 978-83-60929-37-7
objętość: 134 strony
książka z płytą CD
cena: 35 zł
ZAWARTOŚĆ
Wstęp
Uwagi metodologiczne
ROZDZIAŁ 1. Biografia Pawła Kleckiego i jego miejsce w kulturze muzycznej
1.1. Łódź, Warszawa, Berlin
1.2. Włochy, ZSRR, Szwajcaria. Kariera dyrygencka
ROZDZIAŁ 2. Sonata D-dur na fortepian i skrzypce op. 12
2.1. Kontekst historyczny, geneza i recepcja
2.2. Analiza formalna i interpretacyjna
2.2.1. Andantino, ma non troppo. Allegro appasionato
2.2.2. Andante lugubre
2.2.3. Intemezzo: Vivace
2.2.4. In modo di Basso ostinato con variazioni: Allegro con brio
ROZDZIAŁ 3. Trio D-dur na fortepian, skrzypce i wiolonczelę op. 16
3.1. Kontekst historyczny, geneza i recepcja
3.2. Analiza formalna i interpretacyjna
3.2.1. Allegro moderato
3.2.2. Allegro scherzoso
3.2.3. Adagio
3.2.4. Allegro, molto agitato
ROZDZIAŁ 4. Podsumowanie
4.1. Właściwości formy i języka dźwiękowego
4.2. Zagadnienia interpretacji
4.3. Znaczenie muzyki Kleckiego
SUMMARY
LITERATURA PRZEDMIOTU
INDEKS NAZWISK
OPIS PŁYTY
FRAGMENT WSTĘPU
Praca niniejsza stanowi opis dwóch dzieł kameralnych Pawła Kleckiego: Sonaty na fortepian i skrzypce op. 12 i Tria fortepianowego D-dur op. 16. […] Zadaniem tej pracy jest próba opisania idiomu twórczego kompozytora dająca podstawę możliwie najwierniejszego zaprezentowania jego idei artystycznych. Nacisk położony jest na szczegółową analizę tych aspektów kompozycji, które wskazują na związki z muzyką postromantyczną, do czego zaliczyć należy również inspirację twórczością innych kompozytorów. Praktyczną stroną ilustracji tych powiązań może być np. dostarczenie wykonawcom wskazówek interpretacyjnych.
Tomasz Tarnawczyk
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-39-1
cena: 35 zł
Krzysztof Urbaniak
Kraków 2013
ISBN: 978-83-7643-109-
objętość: 122 strony
materiał promocyjny
Publikacja finansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
ZAWARTOŚĆ
Wstęp
I. Północnoniemiecki kontekst organologiczny
- Linia niderlandzka
- Linia pochodzenia środkowoniemieckiego
- Pruskie odgałęzienie linii północnoniemieckiej
- Arp Schnitger w kontekście wcześniejszych organmistrzów północnoniemieckich
- Wiek XVIII
- Strój średniotonowy
- Techniki kompozytorskie – registracja – konstrukcja i brzmienie organów
II. Registacja
- Registracje proweniencji niderlandzkiej
- Registracje prawdopodobnie rdzennie północnoniemieckie oraz wskazówki Michaela Praetoriusa
- Registracje opisywane przez Johanna Matthesona oraz inne związane z organami z kręgu Fritzsche/Stellwagen
- Registracje zachowane w źródłach pruskich
- Analogie i różnice między wybranymi registracjami północno- i środkowoniemieckimi
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
Indeks nazw geograficznych
Indeks nazw rejestrów
Fragment wstępu:
„(…) W pracy niniejszej zebrałem moim zdaniem najważniejsze informacje dotyczące północnoniemieckich organów, ich klasyfikacji, konstrukcji i aspektów brzmieniowych, które powiązałem z historycznymi przekazami traktującymi o sztuce registracji na tych instrumentach. Z perspektywy wykonawczej szczególnie istotne są wskazówki rejestracyjne, z naszego współczesnego, postromantycznego punktu widzenia często niekonwencjonalne.”
red. Marta Szoka, Tomasz Majewski
Łódź 2014
wydanie I
ISBN: 978-83-60929-42-1
objętość: 252 strony
cena: 40 zł
Sfinansowano z pomocą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
ZAWARTOŚĆ
WSTĘP
ZEITPUNKT 1913
- ALICJA JARZĘBSKA – Rola i znaczenie Święta wiosny Igora Strawińskiego w kulturze XX i XXI wieku
- MARCIN TRZĘSIOK – Zapiski na marginesach Święta wiosny – Trzy liryki japońskie Igora Strawińskiego
- EWA KOWALSKA-ZAJĄC – Fünf Stücke für Orchester op. 10 Antona Weberna – rewolucyjny wymiar twórczej ewolucji
- RYSZARD DANIEL GOLIANEK – Biblia, Veronese, la belle époque: Josephslegende Richarda Straussa I estetyka dzieła spóźnionego
- MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ – W poetyce ekspresjonizmu: Hagith Karola Szymanowskiego
- JOLANTA SZULAKOWSKA-KULAWIK – Zeitpunkt 1913 w alegorycznej restytucji Alberta Roussela – Le Festin d’araignée
- KAMILA STĘPIEŃ-KUTERA – Muzyka w ruchu. Jeux Claude’a Debussy’ego
- MARTA SZOKA – Paryż 1913 – rok tangomanii
WIOSNA MODERNIZMU EUROPEJSKIEGO
- ANNA KULIGOWSKA-KORZENIEWSKA – Niech wiecznie trwa święta wiosna!
- JOANNA SZYMAJDA – Wokół mitologii Święta wiosny – Niżyński, Béjart, Gat
- MAŁGORZATA LEYKO – Frühlingsopfer Piny Bausch – święto ziemi
- JACEK SZERSZENOWICZ – Święto wiosny jako fenomen twórczości wizjonerskiej
- TOMASZ MAJEWSKI – Niebezpieczne związki. Strawiński i przemysł filmowy w Hollywood
- DARIUSZ LEŚNIKOWSKI – Święto wiosny Katarzyny Kozyry (wideo-instalacja 1999-2002)
- BOGDAN BANASIAK – Georges Bataille – człowiek jako nadmiar energii
SPIS PRZYKŁADÓW NUTOWYCH
SPIS ILUSTRACJI
SUMMARY
INDEKS NAZWISK
FRAGMENT WSTĘPU
Nigdy dość dyskusji i refleksji odnoszących się do znaczących dzieł i szczególnie ważnych postaw estetycznych, stanowiących jakiś zasadniczy przełom czy powodujących gruntowną przemianę w myśleniu o sztuce i świadomości społecznej. W stulecie premiery Święta wiosny – baletu z muzyką Igora Strawińskiego i choreografią Wacława Niżyńskiego – w maju 2013 roku pracownicy naukowi Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, we współpracy z warszawskim Instytutem Muzyki i Tańca i zaproszonymi przedstawicielami innych uczelni, podjęli wspólny namysł nad oddziaływaniem tego dzieła na sztukę i kulturę minionego wieku. Uczestnicy projektu reprezentowali różne dyscypliny i metodologie badawcze, co umożliwiło spojrzenie na ikoniczne już dziś Święto wiosny z odmiennych perspektyw naukowych i czasowych, a także dostrzeżenie wielowymiarowego sensu utworu i możliwości jego odczytywania w zmiennych kontekstach kulturowo-estetycznych.
Na niniejszą książkę złożyły się teksty, których podstawą były refleksje zaprezentowane podczas wspólnego spotkania i dyskusji. Ich układ podporządkowany został dwóm zasadniczym perspektywom.
W części pierwszej – ZEITPUNKT 1913 – zamieszczone zostały artykuły o tematyce muzykologicznej, których autorzy – wychodząc od omówienia aspektu muzycznego Święta wiosny Strawińskiego – podejmują studia nad kompozycjami muzycznymi powstałymi w tym samym czasie, szkicują więc swoisty pejzaż muzyczny roku 1913 i proponują „punktową” rekonstrukcję owego ciekawego momentu w historii muzyki.
Na drugą część książki – WIOSNA MODERNIZMU EUROPEJSKIEGO – złożyły się teksty o charakterze kulturoznawczym – z zakresu teatrologii, historii sztuki, filmoznawstwa, estetyki i filozofii – w których balet Strawińskiego / Niżyńskiego jest potraktowany jako źródło inspiracji dla twórców szeroko rozumianego modernizmu, sięgającego w nasze stulecie.
Małgorzata Komorowska
Łódź 2014
wydanie I
ISBN: 978-83-60929-41-4
Redakcja: Danuta Borzęcka (PWM)
objętość: 268 stron
cena: 40 zł
ZAWARTOŚĆ
Od Autorki
I. MEANDRY MUZYCZNEGO LOSU
- Rozdział 1. Wszystko przez Panufnika
- Rozdział 2. Muzyka dla króla
- Rozdział 3. Borys Godunow i inne opery
- Rozdział 4. La grande bacchetta, il Grande Semkow
- Rozdział 5. W Ameryce
Jerzy Semkow Postludia
Szkic do portretu niechcianego przez artystę
II. CHARYZMATYCZNY MISTRZ BATUTY
- Orkiestra
- Repertuar
- Interpretacja
- Cechy kunsztu dyrygenckiego Jerzego Semkowa
Zamiast kroniki
Spis ilustracji
Indeks nazwisk i tytułów
Aneks
Summary
FRAGMENT WSTĘPU
[…] To wyjątkowo bujne życie artystyczne Jerzego Semkowa pozostawało właściwie nieznane. Stąd zrodziła się potrzeba książki dającej szerszy obraz dokonań wielkiego dyrygenta. Książka, daleka od formuły pełnej biografii artystycznej, przedstawia najważniejsze etapy muzycznej drogi Jerzego Semkowa: działalność w Danii, we Włoszech i w Ameryce oraz doświadczenia nabyte w Rosji i operowe pasje. Zawiera też próbę charakterystyki jego dyrygenckiego kunsztu. Czytelnik znajdzie tu również wspomnienia i wypowiedzi artysty. Pochodzą one z rozmów z Autorką, z jego słów cytowanych w artykułach o nim i w recenzjach z jego koncertów różnych autorów, z jego własnych (nielicznych) publikowanych tekstów i takich, które przygotował specjalnie dla tej książki oraz z publikowanych z nim wywiadów.
red. Małgorzata Grajter, Marek Nahajowski
Łódź 2014
wydanie II
ISBN: 978-83-60929-43-8
objętość: 332 strony
cena: 45 zł
ZAWARTOŚĆ
Wstęp
I. Documenta
- IRENA BIEŃKOWSKA
Joseph Kohaut (1734-1777) – w poszukiwaniu stylu i… sponsora - DARIUSZ SMOLAREK
Muzyka instrumentalna w polskich osiemnastowiecznych klasztorach sióstr benedyktynek - REMIGIUSZ POŚPIECH
Rola śpiewów chorałowych w XVIII-wiecznych celebracjach liturgicznych na przykładzie środowisk klasztornych w Polsce
II. Theoria
- MAŁGORZATA GRAJTER
Jak umiejętnie połączyć poezję z muzyką? Aspekt strukturalny związków słowno-muzycznych w niemieckiej teorii muzyki w XVIII wieku - BEATA STRÓŻYŃSKA
Teoria symfonii w świetle niemieckojęzycznego piśmiennictwa muzycznego z XVIII wieku
III. Ars Compositoria
- KONRAD WIŚNIEWSKI
Co to jest Galanterieare? - ANNA RYSZKA-KOMARNICKA
O kompozytorskich inventio, dispositio i decoratio w arii Judyty Parto inerme, e non pavento z oratorium La Betulia Liberata Pietra Metastasia w wybranych opracowaniach z lat 1734-1781 - RYSZARD DANIEL GOLIANEK
Wątek Lodoiski w twórczości operowei końca XVIII wieku: sentymentalizm i romantyzm
IV. Practica
- MAREK NAHAJOWSKI
Między barokiem a klasycyzmem. Uwagi na temat artykulacji w grze na instrumentach dętych w XVIII wieku - MAGDALENA PILCH
Wibracja w świetle historycznych szkół fletowych – świadomie wykonywany ozdobnik, wyraz emocji czy mechaniczna maniera? - TOMASZ DOBRZAŃSKI
Powstanie klarnetu klasycznego – w poszukiwaniu źródeł ewolucji instrumentu - MIKOŁAJ RYKOWSKI
Muzyczne uniwersum brzmieniowe według Valentina Roesera – autora Essai d’instruction (Paris 1764) - MAREK TOPOROWSKI
Strój mezotoniczny jako narzędzie analizy stylistyki utworów Johanna Sebastiana Bacha
Program konferencji
Summary
FRAGMENT WSTĘPU
Wiek XVIII często bywa określany jako moment narodzin współczesnej kultury. To właśnie na ten okres przypadł intensywny rozwój nauk przyrodniczych, medycyny, nowych idei społecznych czy upowszechniania wiedzy. Gwałtowne i krwawe konflikty religijne, charakterystyczne dla XVI i pierwszej połowy XVII wieku, uległy wyciszeniu, zaś rozkwit miast spowodował wzrost kulturalnych aspiracji średnich warstw społeczeństwa i zapotrzebowania na obcowanie ze sztuką w różnych jej przejawach. Zaowocowało to nie tylko rozwojem publicznego życia koncertowego, ale także muzykowania amatorskiego. […]
Najważniejszą ideą niniejszej publikacji było ukazanie muzyki XVIII wieku z wielu perspektyw, a w szczególności podkreślenie związków miedzy teorią, estetyką i praktyką wykonawczą. Jak wiadomo, wielu ówczesnych muzyków i kompozytorów nie stroniło od refleksji teoretycznej, a wybitni teoretycy (często będący jednocześnie praktykami) chętnie wypowiadali się w sprawach dotyczących techniki śpiewu albo fru na instrumentach. Z tego powodu w niniejszym tomie zostały ujęte artykuły nie tylko muzykologów i teoretyków, lecz również wybitnych instrumentalistów, będących specjalistami w dziedzinie historycznego wykonawstwa muzyki dawnej. W miarę możliwości pragnęliśmy skupić się jednak na mniej znanych przejawach XVIII-wiecznej twórczości kompozytorskiej, jedynie sporadycznie odnosząc się do dokonań „wielkiej piątki” – Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Ludwiga van Beethovena – co w dużej mierze zaważyło na kształcie niniejszej publikacji.
Grajter Małgorzata
Łódź 2015
ISBN: 978‑83‑60929‑46‑9
objętość: 274 strony
cena: 35 zł
Sfinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Badania zrealizowano w ramach grantu przyznanego przez Narodowe Centrum Nauki.
ZAWARTOŚĆ
Wstęp
Rozdział 1.
Teoria utworu słowno-muzycznego w XVIII wieku
- Rola słowa i muzyki w osiemnastowiecznych teoriach estetyczno-muzycznych
- Relacje słowa i muzyki w dziele wokalno-instrumentalnym – aspekt strukturalny
2.1. Akcent gramatyczny a akcent muzyczny
2.2. Teoria rytmu muzycznego w XVIII wieku a prozodia antyczna. Versfuß – Klangfuß
2.3. Intonacja i zjawiska wysokościowe - Relacje słowa i muzyki w dziele wokalno-instrumentalnym – aspekt semantyczny
3.1. Inventio
3.2. Dispositio
3.3. Elaboratio
3.4. Decoratio - Wzorcowe opracowanie utworu słowno-muzycznego – podsumowanie
Rozdział 2.
Tekst w twórczości wokalno-instrumentalnej Beethovena – dobór, charakterystyka i zawartość ideowa
- Wykształcenie i kultura literacka Beethovena
- Ważniejsi autorzy tekstów do muzyki wokalnej Beethovena
- Beethovenowskie kryteria doboru tekstów do opracowania muzycznego – próba rozpoznania
3.1. Odniesienia autobiograficzne i kategoria Selbstidentifizierung
3.2. Zawartość ideowa tekstów umuzycznionych przez Beethovena
3.3. Kategorie językowe szczególnie poszukiwane przez Beethovena w tekstach przeznaczonych do opracowania muzycznego - Beethoven jako autor tekstów do własnej muzyki
Rozdział 3.
Aspekt strukturalny twórczości wokalno-instrumentalnej Beethovena – prozodia, rytm, interpunkcja
- Osiemnastowieczny zwrot ku antycznym formom poetyckim. Beethoven i wiersz heksametryczny
- Hierarchia i sposoby akcentuacji wyrazów w języku niemieckim i w muzyce wokalnej Beethovena
- Rytm wiersza – interpunkcja – opracowanie muzyczne. Problem wzajemnych zależności
- Uwarunkowania i konsekwencje Neutextierung – wprowadzania nowego tekstu do istniejącej melodii. Przypadek Erste Liebe / Primo amore i partii wokalnej Fantazji na fortepian, chór i orkiestrę op. 80
Rozdział 4.
Aspekt semantyczny twórczości wokalno-instrumentalnej Beethovena
- Beethoven i semantyka tonacji
- Beethoven i figury retoryczno-muzyczne
2.1. Figury oparte na naśladownictwie wizualnym
2.2. Figury dźwiękonaśladowcze (Onomatopoeien)
2.3. Figury ekspresywne (wyrażające uczucia) - Sytuacja archetypowa „człowieka wyrwanego z ciemności” – ideowe miejsca wspólne i ich muzyczna interpretacja
Suplement.
Pomiędzy strukturą a semantyką. Integracja formy a związki słowno-muzyczne w cyklach Beethovena: Gellert-Lieder op. 48 i An die ferne Geliebte op. 98
Zakończenie
Słowniczek terminów literackich występujących w tekście
Spis przykładów
Spis tabel
Bibliografia
Indeks nazwisk
Summary
Fragment wstępu:
Zasadniczym celem niniejszej pracy jest zbadanie specyfiki relacji słowno‑muzycznych w twórczości Ludwiga van Beethovena w odniesieniu do opcji estetycznych i praktycznych wskazań dotyczących opracowania utworu słowno‑muzycznego ujętych w osiemnastowiecznym piśmiennictwie muzycznym. Przedmiot badań stanowią zależności pomiędzy słowem a muzyką na poziomie strukturalnym (forma tekstu, rytm, długość sylab, rozkład akcentów) i semantycznym (retoryka muzyczna, semantyka tonacji, symbole, reprezentacja idei w muzyce). Dodatkowym celem badań jest określenie, które z tych aspektów są swoiste, indywidualne dla Beethovena jako twórcy muzyki wokalno‑instrumentalnej i wyróżniają go na tle przyjętych w jego epoce konwencji.
Ponieważ Beethoven nigdy nie napisał traktatu o kompozycji, źródłem informacji na temat jego stosunku do własnej twórczości – w tym wypadku muzyki wokalnej – pozostają: korespondencja, dzienniki oraz zeszyty konwersacyjne, wykorzystane w niniejszej pracy jako źródła pomocnicze. Równocześnie wiedza na temat gruntownego wykształcenia Beethovena w zakresie teorii muzyki, jego znajomości pism oraz traktatów muzycznych i estetycznych sprawia, że przyjęcie za główny punkt odniesienia osiemnastowiecznej teorii muzyki wydaje się najbardziej naturalnym i oczywistym ze sposobów umożliwiających odtworzenie krajobrazu estetycznego epoki, w której pojawiło się zjawisko szczególne – „gottliche Erscheinung”, za jakie uważany był kompozytor. Owo „boskie objawienie” to jednak bynajmniej nie deus ex machina, ale owoc intensywnych przemian kulturowych i światopoglądowych przełomu XVIII i XIX wieku. Fakt, iż Beethoven komponując, niejednokrotnie sięgał po teksty teoretycznomuzyczne, pozwala sądzić, że pozycje te miały pewne znaczenie dla jego rozwoju jako twórcy muzyki. Na ile jednak było ono kluczowe i w jakich celach kompozytor się do tych tekstów odwoływał, pozostaje oczywiście do odrębnej dyskusji.”