Materiały z sesji artystyczno-naukowej Rezonans muzyki Fryderyka Chopina i interakcje w muzyce następnych pokoleń
(22 lutego – 1 marca 2010 roku)
Łódź 2010
ISBN: 978-83-60929-09-4
objętość: 113 stron
cena: 15 zł
ZAWARTOŚĆ
- Maria Korecka-Soszkowska – Wprowadzenie
- Jerzy Bauer – Dwa wiersze dla Fryderyka
- Stanisław Dybowski – Chopin a muzyka polska
- Sławomir Zamuszko – Chopin – Skriabin – Szymanowski: drogi inspiracji. Studium porównawcze formy mazurka
- Krystyna Juszyńska – Śladami polonezów Michała Kleofasa Ogińskiego
- Krystyna Juszyńska – Wokół polonezów Fryderyka Chopina
- Anna Wesołowska-Firlej – Kameralistyka Fryderyka Chopina
- Julia Laskowska – Pieśń w dobie romantyzmu
- Beata Cywińska – Wpływ Fryderyka Chopina na twórczość Claude’a Debussy’ego
- Summary
- Program sesji
FRAGMENT WPROWADZENIA
Sesja artystyczno naukowa Rezonans muzyki Fryderyka Chopina i interakcje w muzyce następnych pokoleń została zorganizowana przez Katedrę Fortepianu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w związku z 200-leciem urodzin kompozytora oraz ogłoszonym i celebrowanym Rokiem Chopinowskim.
[...] Tytuł sesji wynikł z idei przedstawienia nie tylko muzyki naszego genialnego kompozytora, ale również z potrzeby ukazania ponadczasowości, uniwersalności i wpływu Jego sztuki na wielu twórców, począwszy od współczesnych Chopinowi jak Maria Szymanowska, Ignacy Feliks Dobrzyński czy Ferenc Liszt, aż po wiek XX z nazwiskami Claude’a Debussy’ego, Aleksandra Skriabina, Sergiusza Rachmaninowa, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Federico Mompou. Obecnie, pomimo zasadniczych różnic w traktowaniu fortepianu, ukochanym instrumencie Chopina, poprzez który w pełni i proroczo wypowiadał się, przewidując jego aktualne brzmienie, nie ma chyba kompozytora, który nie znałby chopinowskich rozwiązań lub nie nawiązał chociaż do chopinowskich nowatorskich pomysłów kształtowania i różnicowania kolorystyki, fragmentów formy a piacere czy faktury.
Materiały z Ogólnopolskiej Sesji Naukowej
Łódź 2010
ISBN: 978-83-60929-13-1
objętość: 372 strony
cena: 20 zł
ZAWARTOŚĆ
- Magdalena Stępień | Warszawa
Prekursorskie idee Emila Jacques-Dalcroze’a w świetle osiągnięć współczesnej pedagogiki - Ewa Wojtyga | Łódź
Koncert, płyta czy partytura? Refleksje nad interpretacją ruchową utworu muzycznego - Marta Rzepczyńska | Poznań
Od analizy i interpretacji dzieła muzycznego do sztuki intermedialnej. „Idea arbor” - Beata Muraszko | Poznań
Wizualizacja muzyki elektroakustycznej z wykorzystaniem rekwizytu - Ewa Wojtyga | Łódź
Rekwizyt źródłem ekspresji w improwizacji ruchowej - Małgorzata Malgeri | Gdańsk
Rytmika i wczesna edukacja dziecka – ogólne spojrzenie przez pryzmat publikacji w języku angielskim - Barbara Dominiak | Łódź
Elementy tańca jazzowego w kształceniu koordynacji ruchowej na zajęciach rytmiki - Marcelina Paniuta, Aneta Skrzypczak | Łódź
Wieloplanowość w muzyce jazzowej inspiracją do tworzenia zadań muzyczno-ruchowych - Halina Dulikowska | Łódź
Czy wszyscy możemy mieć słuch absolutny? - Barbara Dominiak | Łódź
Zmierzyć to, co niemierzalne. Próba odpowiedzi na pytanie, czy warto stosować testy psychologiczne w szkolnictwie muzycznym - Aleksandra Wieloch | Kielce
Piosenka jako pomoc w kształceniu słuchu do wprowadzenia interwalów, na podstawie twórczości kompozytorskiej Magdaleny Wieloch - Magdalena Wieloch | Kielce
Improwizacja fortepianowa do piosenki, jako głównego elementu zajęć rytmiki w oparciu o twórczość własną - Elżbieta Aleksandrowicz | Łódź
Nauka piosenki – uwagi do dydaktyki - Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk | Wrocław
Improwizacja fortepianowa w kształceniu muzykoterapeutów - Helena Cesarz | Wrocław
Muzyka i śpiew w oddziale wczesnej rehabilitacji kardiologicznej - Teresa Siudyło | Szczecin
Znaczenie ruchu w życiu kobiety - Zofia L. Pelc, Magdalena Wacławek, Zofia bubka, Aleksandra Słomka-Wawreczko | Kraków
Ocena wpływu tańca ludowego na sprawność psychofizyczną i zdrowie tancerzy
OD REDAKCJI
Oddajemy w Państwa ręce kolejny tom, zawierający artykuły obejmujące problematykę poruszaną podczas Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i rehabilitacji, zorganizowanej przez Katedrę Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Duża liczba uczestników Sesji świadczy o niesłabnącym zainteresowaniu jej tematyką. Poszerzające się grono specjalistów z różnych dziedzin, którzy uczestniczą w obradach inspiruje i wytycza nowe obszary działań i poszukiwać. Wybrane artykuły wydane drukiem są odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska. Liczne teksty wzbogacone przykładami zadań do realizacji, mogą stanowić pomoc w dydaktyce.
Marta Szoka
Łódź 2011
objętość: 380 stron
cena: 30 zł
ZAWARTOŚĆ
Wprowadzenie
- Założenia metodologiczne
- Intertekstualność jako klucz interpretacyjny
Twórczość George’a Crumba – generalia
- Główne nurty i etapy
- Genealogia procesu twórczego
- Idiom stylistyczny
Poetyka
- O wspólnocie wyobraźni – związki z poezją Federica Garcii Lorki
- Poemat Walta Whitmana i jego umuzycznienie
- Metafory czasu, śmierci, dobra i zła
- Kontemplacja Natury
- Pejzaż w muzyce jako kategoria interpretacyjna
- Teatralizacja działań wykonawczych
- Cytaty, aluzje, stylizacje
- Symbolika notacji muzycznej
- Numerologia, kosmologia, „magiczne formuły”
Technika
- Rodzaje kształtowania formalnego
- Symetryczność na poziomie makro i mikroformalnym
- Mozaikowość dźwiękowego designu
- Organizacja materiału dźwiękowego
- Rola techniki aleatorycznej
- Koncepcje w zakresie technologii brzmienia
- Nowy typ pianistyki
- Rozwój środków techniki wokalnej
- Nowe środki techniki wykonawczej. Nowe instrumentarium
Posłowie
Aneksy
- Kalendarium życia George’a Crumba
- Wykaz utworów George’a Crumba
- Bibliografia
- Wykaz przykładów nutowych
- Indeks nazwisk
Summary
FRAGMENT WPROWADZENIA
Książka George Crumb. Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł stanowi próbę wielowymiarowej syntezy twórczości amerykańskiego kompozytora. Nie jest to jednak monografia utrzymana w konwencji „życie i twórczość” czy „kompozytor i jego epoka”. Jej formę, a zarazem autorską „metodę”, metaforycznie określa tytuł. Dychotomia przekładającego się na dominujące wrażenie oniryzmu muzyki Crumba, owych nieuchwytnych, wyrafinowanych, niezwykle subtelnych wizji brzmieniowych oraz dyscypliny i logiki wewnętrznej struktury, technicznych formuł, jakże często przypominających magiczne gry liczbowe, znajduje odzwierciedlenie w dwóch zasadniczych częściach książki.
Jerzy Rachubiński
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-17-9
objętość: 268 stron
cena: 25 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
1. Ambrozjański hymn Te Deum
- Geneza hymnu
- Tekst łaciński
- Melodia chorałowa
- Zapis nutowy
- Zasady wykonawstwa
- Te Deum jako pieśń towarzysząca wydarzeniom historycznym
2. Z historii gatunku Te Deum
- Kompozytorzy Te Deum na przestrzeni dziejów
– Średniowiecze i renesans
– Barok
– Epoka klasycyzmu
– Doba romantyzmu
– XX i XXI wiek - Te Deum w twórczości kompozytorów polskich
- Rodzaje opracowań hymnu
- Tekst hymnu w językach narodowych
3. Karol Kurpiński, Te Deum
- Geneza dzieła
- Przebieg muzyczny dzieła - analiza formalna
- Aparat wykonawczy i elementy dzieła muzycznego
– Aparat wykonawczy
– Melodyka
– Metrorytmika
– Harmonika
– Faktura
– Agogika, dynamika, artykulacja - Rękopis partytury (1841), a jego opracowanie (1985) - analiza porównawcza
4. Antonin Dvořák, Te Deum
- Geneza dzieła
- Przebieg muzyczny dzieła - analiza formalna
- Aparat wykonawczy i elementy dzieła muzycznego
– Aparat wykonawczy
– Melodyka
– Metrorytmika
– Harmonika
– Faktura
– Agogika, dynamika, artykulacja
5. Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Karola Kurpińskiego i Te Deum Antonina Dvořáka
- Ogólne uwagi dotyczące wykonania dzieła wokalno-instrumentalnego
- Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Karola Kurpińskiego
- Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Antonina Dvořáka
- Wpływ akustyki kościoła na wykonanie hymnów Te Deum Kurpińskiego i Dvořáka
- Zakończenie
- Bibliografia
- Spis przykładów nutowych
- Spis tabeli
- Spis ilustracji
- Aneksy
- Indeks nazwisk
- Summary
- Zussammenfassung
Z RECENZJI WYDAWNICZEJ PROF. KRYSTYNY JUSZYŃSKIEJ
[...] Głównym założeniem pracy jest ukazanie opracowań muzycznych hymnu ambrozjańskiego Te Deum w kontekście historycznym gatunku oraz analiza muzyczna dwóch nagranych dzieł. W literaturze polskiej temat Te Deum jako gatunek muzyki religijnej w takim ujęciu nie był do tej pory podejmowany. Należy podkreślić, że szczegółowa analiza muzyczna Te Deum Kurpińskiego i Dvořáka posłużyła autorowi publikacji – jednocześnie dyrygentowi koncertu – dogłębnemu poznaniu utworów w celu przygotowania jak najlepszego wykonania i właściwej interpretacji artystycznej dzieł.
[...] Na uwagę zasługuje dokonana przez autora analiza porównawcza partytury Te Deum Kurpińskiego (rękopis z 1841), z opracowaniem Jerzego Dobrzańskiego (1985), w wyniku której Autor wykazał wszystkie podobieństwa i różnice.
[...] Autor z wielkim znawstwem omawia problemy wykonawcze dotyczące dzieł wokalno- instrumentalnych, dzieląc się swoim długoletnim doświadczeniem, nie tylko z pracy nad przygotowaniem tych dzieł do koncertu, lecz także z pracy dyrygenta chórów. Bardzo interesujące jest również przedstawienie skomplikowanych zagadnień dotyczących akustyki kościoła, która ma ogromne znaczenie w ostatecznym podejściu do wykonania [...]. Wydaje się, że właśnie ta część pracy może być najbardziej frapująca dla dyrygentów i muzyków.
Materiały z sesji naukowej
21–28 lutego 2011 roku
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-20-9
objętość: 118 strony
cena: 15 zł
ZAWARTOŚĆ
- Krystyna Juszyńska
Od Redakcji - Maria Korecka-Soszkowska
Słowo wstępne - Irena Poniatowska
Dobrzyński – Chopin. Podobieństwa i różnice stylu - Agata Górska-Kołodziejska
Echa chopinowskiej kameralistyki w twórczości I. F. Dobrzyńskiego - Krystyna Juszyńska
Pochopinowska ballada fortepianowa w muzyce europejskiej XIX wieku - Maria Korecka-Soszkowska
Cztery autonomiczne scherza Fryderyka Chopina – struktura, kontrasty, kulminacje - Anna Wesołowska-Firlej
Sonaty fortepianowe Fryderyka Chopina - Cezary Sanecki
Wokół nokturnów Fryderyka Chopina - Tadeusz Chmielewski
Problematyka rubato chopinowskiego - Beata Cywińska
Chopin w salonach polskich emigrantów w Paryżu - Program konferencji
- Summar
FRAGMENT PUBLIKACJI
Oddajemy do rąk Czytelników publikację pt. W kręgu muzyki Chopina, zawierającą materiały z Postjubileuszowej Konferencji Chopinowskiej, która odbyła się w łódzkiej Akademii Muzycznej w dniach 21-28 lutego 2011 roku. Publikacja obejmuje osiem artykułów, których autorami się polscy muzykolodzy, teoretycy muzyki i pianiści – pracownicy Katedry Fortepianu. Część artykułów omawia związki i wpływy Chopina na twórczość kompozytorów jemu współczesnych lub żyjących i komponujących po Chopinie, inne artykuły ukazują zagadnienia ekspresji i wyrazu muzycznego w wybranych gatunkach twórczości Chopina.
red. Piotr Grajter
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-14-8
objętość: 104 strony
cena: 30 zł
ZAWARTOŚĆ
- Od redakcji | From the editors
- Ewa Mrowca
Realizacja basso continuo na klawesynie w Sonate per il Violino, e Violone o Cimbalo op. 5 A. Corellego w oparciu o L’armonico practico al cimbalo F. Gaspariniego i realizacje A. Tonellego - Joanna Huszcza
Narodziny idiomu skrzypcowego – synteza stylu wokalnego i instrumentalnego - Mark Caudle
Alfonso Ferrabosco II (1575-1628) and viola bastarda, division viol and lyra viol in England - Magdalena Pilch
Kadencje fletowe w muzyce XVIII wieku w świetle traktatu J. J. Quantza - Krzysztof Urbaniak
Przeprowadzanie cantus firmus w basie, tenorze i sopranie według zasad generałbasu I poł. XVII w. Podstawy sztuki dyminucji
OD REDAKCJI
Katedra Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oddaje do rąk Czytelników trzecią już z kolei publikację poświęconą tematyce muzyki baroku. Zamieszczone teksty referatów odnoszą się tym razem do zagadnień teorii i praktyki wykonawczej muzyki XVII-XVIII wieku w zakresie sztuki improwizacji i realizacji basso continuo. Autorami artykułów są znakomici muzycy – instrumentaliści i zarazem uznani specjaliści z zakresu problematyki muzyki dawnej, pracujący w naszej Uczelni. Reprezentują różne dyscypliny artystyczne związane z grą na dawnych instrumentach, takich jak skrzypce, flet poprzeczny, viola da gamba, klawesyn czy organy.
red.: Ewa Kumik, Grażyna Poraj
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-15-5
objętość: 268 stron
cena: 30 zł
red. Elżbieta Aleksandrowicz, Ewa Wojtyga
Łódź 2011
objętość: 178 stron
cena: 20 zł
Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi
ZAWARTOŚĆ
- Grażyna Poraj (Łódź)
Optymizm jako podmiotowy wyznacznik sukcesów w życiu i pracy pedagoga - Małgorzata Pietrzak (Warszawa)
Miejsce rytmiki w pracy bibliotekarza i nauczyciela. Problemy – zagrożenia – perspektywy - Barbara Dominiak (Łódź)
Karmieni miłością – refleksje nad książką Shinichi Suzuki w kontekście Rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a - Ewa Wojtyga (Łódź)
Jak ją słyszą, tak ją piszą. Nagłos w muzyce i jego znaczenie w analizie słuchowej utworu na potrzeby rytmiki - Aneta Skrzypczak (Łódź)
Rytmika i poezja – działania ruchowe inspirowane wierszem - Małgorzata Kupsik (Poznań)
Kryteria wartościowania interpretacji ruchowych utworów muzycznych w edukacji wczesnoszkolnej - Beata Muraszko (Poznań)
Technika przetworzeń granularnych w interpretacji ruchowej Words Are Rafała Zapały - Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź)
Muzyka bez granic. Poszukiwanie zdarzeń dźwiękowych w kontekście improwizacji fortepianowej - Anna Szymik (Wrocław)
Improwizacja fortepianowa w surdomuzykoterapii - Kinga Ceynowa (Poznań)
Rozwijanie pamięci poprzez ćwiczenia muzyczno-ruchowe w pracy z seniorami - Grażyna Durlow (Cieszyn)
Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a w rehabilitacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną - Małgorzata Kupsik, Magdalena Magierka-Krzysztoń (Poznań)
Możliwości wykorzystywana logorytmiki w rehabilitacji dzieci zaimplantowanych wszczepem ślimakowym - Iryna Dracz (Charków, Ukraina)
Ogród muzyczny Tamary Nowiczkowej. Z doświadczeń muzykoterapeutycznej praktyki w Charkowie - Anna Galikowska-Gajewska (Gdańsk)
Przestrzeń brzmieniowa utworu Johna Cage’a na fortepian preparowany Our spring will come w interpretacji ruchowej - Marzena Kamińska (Gdańsk)
Ćwiczenia głosowo-ruchowe jako jedna z form kształtowania ekspresji ruchu
FRAGMENT WSTĘPU
Cieszy nas fakt niesłabnącego zainteresowania Ogólnopolskimi Sesjami Naukowymi, organizowanymi przez katedrę Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Z podejmowanej podczas obrad tematyki wynika, że rytmika wciąż wkracza w nowe obszary. Przykładem jest artykuł wskazujący na konieczność wprowadzenia rytmiki na studiach kształcących bibliotekarzy, którzy zauważają potrzebę stosowania jej w swojej pracy. W publikacji zamieszczono teksty dotyczące tematyki określonej w tytule, a także mogące stanowić inspiracje w pracy pedagogicznej, artystycznej i terapeutycznej. Jest to wybór referatów wygłoszonych podczas IX Ogólnopolskiej Sesji Naukowej, która odbyła się w dniach 1-3 grudnia 2010 roku. […]
Ewa Kumik
Łódź 2011
objętość: 174 strony
cena: 10 zł