The Grazyna and Kiejstut Bacewicz Academy of Music in Lodz
  • START
  • Academy
    • About us
    • Authorities
    • Senate
    • Structure
    • Staff
      • Full Professors
      • Associate Professors
      • Habilitated Doctors
      • Doctors
      • Assistants
      • Senior Lecturers
      • Lecturers
      • Other Teachers
    • Our successes
  • Studies
    • Academic calendar
  • For students
    • Webmail
    • Virtual University
    • FAQ
  • For candidates
    • Additional recruitment 2025/2026
    • Study in English - programs
      • Bachelor’s & Master’s studies
      • Postgraduate Studies
      • Doctoral traineeship
      • Preparatory courses
      • Artistic training program
    • Facilities for students with disabilities
    • Required documents
    • British Council EnglishScore
    • Tuition Fees
  • Erasmus+
  • News and Events
    • Academy news
    • Upcoming concerts and events
    • Cyclical concerts
    • Other recurring events
    • Music competitions
    • Previous concerts and events – archive
    • The 3rd Eugeniusz Towarnicki Flute Competition For Students
    • Translating Music #1
  • Contact

Rezonans muzyki Chopina

Rezonans muzyki Chopina

Materiały z sesji artystyczno-naukowej Rezonans muzyki Fryderyka Chopina i interakcje w muzyce następnych pokoleń
(22 lutego – 1 marca 2010 roku)

 
Łódź 2010
ISBN: 978-83-60929-09-4
objętość: 113 stron
 
cena: 15 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Maria Korecka-Soszkowska – Wprowadzenie
  • Jerzy Bauer – Dwa wiersze dla Fryderyka
  • Stanisław Dybowski – Chopin a muzyka polska
  • Sławomir Zamuszko – Chopin – Skriabin – Szymanowski: drogi inspiracji. Studium porównawcze formy mazurka
  • Krystyna Juszyńska – Śladami polonezów Michała Kleofasa Ogińskiego
  • Krystyna Juszyńska – Wokół polonezów Fryderyka Chopina
  • Anna Wesołowska-Firlej – Kameralistyka Fryderyka Chopina
  • Julia Laskowska – Pieśń w dobie romantyzmu
  • Beata Cywińska – Wpływ Fryderyka Chopina na twórczość Claude’a Debussy’ego
  • Summary
  • Program sesji

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

Sesja artystyczno naukowa Rezonans muzyki Fryderyka Chopina i interakcje w muzyce następnych pokoleń została zorganizowana przez Katedrę Fortepianu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w związku z 200-leciem urodzin kompozytora oraz ogłoszonym i celebrowanym Rokiem Chopinowskim.
[...] Tytuł sesji wynikł z idei przedstawienia nie tylko muzyki naszego genialnego kompozytora, ale również z potrzeby ukazania ponadczasowości, uniwersalności i wpływu Jego sztuki na wielu twórców, począwszy od współczesnych Chopinowi jak Maria Szymanowska, Ignacy Feliks Dobrzyński czy Ferenc Liszt, aż po wiek XX z nazwiskami Claude’a Debussy’ego, Aleksandra Skriabina, Sergiusza Rachmaninowa, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Federico Mompou. Obecnie, pomimo zasadniczych różnic w traktowaniu fortepianu, ukochanym instrumencie Chopina, poprzez który w pełni i proroczo wypowiadał się, przewidując jego aktualne brzmienie, nie ma chyba kompozytora, który nie znałby chopinowskich rozwiązań lub nie nawiązał chociaż do chopinowskich nowatorskich pomysłów kształtowania i różnicowania kolorystyki, fragmentów formy a piacere czy faktury.

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

Materiały z Ogólnopolskiej Sesji Naukowej
 
Łódź 2010
ISBN: 978-83-60929-13-1
objętość: 372 strony
 
cena: 20 zł

ZAWARTOŚĆ

  1. Magdalena Stępień | Warszawa
    Prekursorskie idee Emila Jacques-Dalcroze’a w świetle osiągnięć współczesnej pedagogiki
  2. Ewa Wojtyga | Łódź
    Koncert, płyta czy partytura? Refleksje nad interpretacją ruchową utworu muzycznego
  3. Marta Rzepczyńska | Poznań
    Od analizy i interpretacji dzieła muzycznego do sztuki intermedialnej. „Idea arbor”
  4. Beata Muraszko | Poznań
    Wizualizacja muzyki elektroakustycznej z wykorzystaniem rekwizytu
  5. Ewa Wojtyga | Łódź
    Rekwizyt źródłem ekspresji w improwizacji ruchowej
  6. Małgorzata Malgeri | Gdańsk
    Rytmika i wczesna edukacja dziecka – ogólne spojrzenie przez pryzmat publikacji w języku angielskim
  7. Barbara Dominiak | Łódź
    Elementy tańca jazzowego w kształceniu koordynacji ruchowej na zajęciach rytmiki
  8. Marcelina Paniuta, Aneta Skrzypczak | Łódź
    Wieloplanowość w muzyce jazzowej inspiracją do tworzenia zadań muzyczno-ruchowych
  9. Halina Dulikowska | Łódź
    Czy wszyscy możemy mieć słuch absolutny?
  10. Barbara Dominiak | Łódź
    Zmierzyć to, co niemierzalne. Próba odpowiedzi na pytanie, czy warto stosować testy psychologiczne w szkolnictwie muzycznym
  11. Aleksandra Wieloch | Kielce
    Piosenka jako pomoc w kształceniu słuchu do wprowadzenia interwalów, na podstawie twórczości kompozytorskiej Magdaleny Wieloch
  12. Magdalena Wieloch | Kielce
    Improwizacja fortepianowa do piosenki, jako głównego elementu zajęć rytmiki w oparciu o twórczość własną
  13. Elżbieta Aleksandrowicz | Łódź
    Nauka piosenki – uwagi do dydaktyki
  14. Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk | Wrocław
    Improwizacja fortepianowa w kształceniu muzykoterapeutów
  15. Helena Cesarz | Wrocław
    Muzyka i śpiew w oddziale wczesnej rehabilitacji kardiologicznej
  16. Teresa Siudyło | Szczecin
    Znaczenie ruchu w życiu kobiety
  17. Zofia L. Pelc, Magdalena Wacławek, Zofia bubka, Aleksandra Słomka-Wawreczko | Kraków
    Ocena wpływu tańca ludowego na sprawność psychofizyczną i zdrowie tancerzy

 

OD REDAKCJI

Oddajemy w Państwa ręce kolejny tom, zawierający artykuły obejmujące problematykę poruszaną podczas Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i rehabilitacji, zorganizowanej przez Katedrę Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Duża liczba uczestników Sesji świadczy o niesłabnącym zainteresowaniu jej tematyką. Poszerzające się grono specjalistów z różnych dziedzin, którzy uczestniczą w obradach inspiruje i wytycza nowe obszary działań i poszukiwać. Wybrane artykuły wydane drukiem są odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska. Liczne teksty wzbogacone przykładami zadań do realizacji, mogą stanowić pomoc w dydaktyce.

George Crumb. Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł

George Crumb. Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł

Marta Szoka
Łódź 2011
objętość: 380 stron
cena: 30 zł

ZAWARTOŚĆ

Wprowadzenie
    • Założenia metodologiczne
    • Intertekstualność jako klucz interpretacyjny
Twórczość George’a Crumba – generalia
    • Główne nurty i etapy
    • Genealogia procesu twórczego
    • Idiom stylistyczny
Poetyka
    • O wspólnocie wyobraźni – związki z poezją Federica Garcii Lorki
    • Poemat Walta Whitmana i jego umuzycznienie
    • Metafory czasu, śmierci, dobra i zła
    • Kontemplacja Natury
    • Pejzaż w muzyce jako kategoria interpretacyjna
    • Teatralizacja działań wykonawczych
    • Cytaty, aluzje, stylizacje
    • Symbolika notacji muzycznej
    • Numerologia, kosmologia, „magiczne formuły”
Technika
    • Rodzaje kształtowania formalnego
    • Symetryczność na poziomie makro i mikroformalnym
    • Mozaikowość dźwiękowego designu
    • Organizacja materiału dźwiękowego
    • Rola techniki aleatorycznej
    • Koncepcje w zakresie technologii brzmienia
    • Nowy typ pianistyki
    • Rozwój środków techniki wokalnej
    • Nowe środki techniki wykonawczej. Nowe instrumentarium
Posłowie
Aneksy
    • Kalendarium życia George’a Crumba
    • Wykaz utworów George’a Crumba
    • Bibliografia
    • Wykaz przykładów nutowych
    • Indeks nazwisk
Summary

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

Książka George Crumb. Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł stanowi próbę wielowymiarowej syntezy twórczości amerykańskiego kompozytora. Nie jest to jednak monografia utrzymana w konwencji „życie i twórczość” czy „kompozytor i jego epoka”. Jej formę, a zarazem autorską „metodę”, metaforycznie określa tytuł. Dychotomia przekładającego się na dominujące wrażenie oniryzmu muzyki Crumba, owych nieuchwytnych, wyrafinowanych, niezwykle subtelnych wizji brzmieniowych oraz dyscypliny i logiki wewnętrznej struktury, technicznych formuł, jakże często przypominających magiczne gry liczbowe, znajduje odzwierciedlenie w dwóch zasadniczych częściach książki.

Te Deum jako gatunek muzyki religijnej na przykładzie dzieł Karola Kurpińskiego i Antonina Dvořáka

Te Deum jako gatunek muzyki religijnej na przykładzie dzieł Karola Kurpińskiego i Antonina Dvořáka

Jerzy Rachubiński
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-17-9
objętość: 268 stron
cena: 25 zł

ZAWARTOŚĆ

    • Wstęp
1. Ambrozjański hymn Te Deum
    • Geneza hymnu
    • Tekst łaciński
    • Melodia chorałowa
    • Zapis nutowy
    • Zasady wykonawstwa
    • Te Deum jako pieśń towarzysząca wydarzeniom historycznym
2. Z historii gatunku Te Deum
    • Kompozytorzy Te Deum na przestrzeni dziejów
      – Średniowiecze i renesans
      – Barok
      – Epoka klasycyzmu
      – Doba romantyzmu
      – XX i XXI wiek
    • Te Deum w twórczości kompozytorów polskich
    • Rodzaje opracowań hymnu
    • Tekst hymnu w językach narodowych
3. Karol Kurpiński, Te Deum
    • Geneza dzieła
    • Przebieg muzyczny dzieła - analiza formalna
    • Aparat wykonawczy i elementy dzieła muzycznego
      – Aparat wykonawczy
      – Melodyka
      – Metrorytmika
      – Harmonika
      – Faktura
      – Agogika, dynamika, artykulacja
    • Rękopis partytury (1841), a jego opracowanie (1985) - analiza porównawcza
4. Antonin Dvořák, Te Deum
    • Geneza dzieła
    • Przebieg muzyczny dzieła - analiza formalna
    • Aparat wykonawczy i elementy dzieła muzycznego
      – Aparat wykonawczy
      – Melodyka
      – Metrorytmika
      – Harmonika
      – Faktura
      – Agogika, dynamika, artykulacja
5. Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Karola Kurpińskiego i Te Deum Antonina Dvořáka
  • Ogólne uwagi dotyczące wykonania dzieła wokalno-instrumentalnego
  • Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Karola Kurpińskiego
  • Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Antonina Dvořáka
  • Wpływ akustyki kościoła na wykonanie hymnów Te Deum Kurpińskiego i Dvořáka
  •  
  • Zakończenie
  • Bibliografia
  • Spis przykładów nutowych
  • Spis tabeli
  • Spis ilustracji
  • Aneksy
  • Indeks nazwisk
  • Summary
  • Zussammenfassung

 

Z RECENZJI WYDAWNICZEJ PROF. KRYSTYNY JUSZYŃSKIEJ

[...] Głównym założeniem pracy jest ukazanie opracowań muzycznych hymnu ambrozjańskiego Te Deum w kontekście historycznym gatunku oraz analiza muzyczna dwóch nagranych dzieł. W literaturze polskiej temat Te Deum jako gatunek muzyki religijnej w takim ujęciu nie był do tej pory podejmowany. Należy podkreślić, że szczegółowa analiza muzyczna Te Deum Kurpińskiego i Dvořáka posłużyła autorowi publikacji – jednocześnie dyrygentowi koncertu – dogłębnemu poznaniu utworów w celu przygotowania jak najlepszego wykonania i właściwej interpretacji artystycznej dzieł.
[...] Na uwagę zasługuje dokonana przez autora analiza porównawcza partytury Te Deum Kurpińskiego (rękopis z 1841), z opracowaniem Jerzego Dobrzańskiego (1985), w wyniku której Autor wykazał wszystkie podobieństwa i różnice.
[...] Autor z wielkim znawstwem omawia problemy wykonawcze dotyczące dzieł wokalno- instrumentalnych, dzieląc się swoim długoletnim doświadczeniem, nie tylko z pracy nad przygotowaniem tych dzieł do koncertu, lecz także z pracy dyrygenta chórów. Bardzo interesujące jest również przedstawienie skomplikowanych zagadnień dotyczących akustyki kościoła, która ma ogromne znaczenie w ostatecznym podejściu do wykonania [...]. Wydaje się, że właśnie ta część pracy może być najbardziej frapująca dla dyrygentów i muzyków.

W kręgu muzyki Chopina

W kręgu muzyki Chopina

Materiały z sesji naukowej
21–28 lutego 2011 roku

 
red. Krystyna Juszyńska
 
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-20-9
objętość: 118 strony
 
cena: 15 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Krystyna Juszyńska
    Od Redakcji
  • Maria Korecka-Soszkowska
    Słowo wstępne
  • Irena Poniatowska
    Dobrzyński – Chopin. Podobieństwa i różnice stylu
  • Agata Górska-Kołodziejska
    Echa chopinowskiej kameralistyki w twórczości I. F. Dobrzyńskiego
  • Krystyna Juszyńska
    Pochopinowska ballada fortepianowa w muzyce europejskiej XIX wieku
  • Maria Korecka-Soszkowska
    Cztery autonomiczne scherza Fryderyka Chopina – struktura, kontrasty, kulminacje
  • Anna Wesołowska-Firlej
    Sonaty fortepianowe Fryderyka Chopina
  • Cezary Sanecki
    Wokół nokturnów Fryderyka Chopina
  • Tadeusz Chmielewski
    Problematyka rubato chopinowskiego
  • Beata Cywińska
    Chopin w salonach polskich emigrantów w Paryżu
  • Program konferencji
  • Summar

 

FRAGMENT PUBLIKACJI

Oddajemy do rąk Czytelników publikację pt. W kręgu muzyki Chopina, zawierającą materiały z Postjubileuszowej Konferencji Chopinowskiej, która odbyła się w łódzkiej Akademii Muzycznej w dniach 21-28 lutego 2011 roku. Publikacja obejmuje osiem artykułów, których autorami się polscy muzykolodzy, teoretycy muzyki i pianiści – pracownicy Katedry Fortepianu. Część artykułów omawia związki i wpływy Chopina na twórczość kompozytorów jemu współczesnych lub żyjących i komponujących po Chopinie, inne artykuły ukazują zagadnienia ekspresji i wyrazu muzycznego w wybranych gatunkach twórczości Chopina.

Sztuka improwizacji i realizacji basso continuo w muzyce XVII-XVIII wieku (książka z płytą CD)

Sztuka improwizacji i realizacji basso continuo w muzyce XVII-XVIII wieku

red. Piotr Grajter
 
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-14-8
objętość: 104 strony
 
cena: 30 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Od redakcji | From the editors
  • Ewa Mrowca
    Realizacja basso continuo na klawesynie w Sonate per il Violino, e Violone o Cimbalo op. 5 A. Corellego w oparciu o L’armonico practico al cimbalo F. Gaspariniego i realizacje A. Tonellego
  • Joanna Huszcza
    Narodziny idiomu skrzypcowego – synteza stylu wokalnego i instrumentalnego
  • Mark Caudle
    Alfonso Ferrabosco II (1575-1628) and viola bastarda, division viol and lyra viol in England
  • Magdalena Pilch
    Kadencje fletowe w muzyce XVIII wieku w świetle traktatu J. J. Quantza
  • Krzysztof Urbaniak
    Przeprowadzanie cantus firmus w basie, tenorze i sopranie według zasad generałbasu I poł. XVII w. Podstawy sztuki dyminucji

 

OD REDAKCJI

Katedra Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oddaje do rąk Czytelników trzecią już z kolei publikację poświęconą tematyce muzyki baroku. Zamieszczone teksty referatów odnoszą się tym razem do zagadnień teorii i praktyki wykonawczej muzyki XVII-XVIII wieku w zakresie sztuki improwizacji i realizacji basso continuo. Autorami artykułów są znakomici muzycy – instrumentaliści i zarazem uznani specjaliści z zakresu problematyki muzyki dawnej, pracujący w naszej Uczelni. Reprezentują różne dyscypliny artystyczne związane z grą na dawnych instrumentach, takich jak skrzypce, flet poprzeczny, viola da gamba, klawesyn czy organy.

Konteksty kształcenia muzycznego. Zagadnienia ogólne, tom I

Konteksty kształcenia muzycznego. Zagadnienia ogólne, tom I

red.: Ewa Kumik, Grażyna Poraj
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-15-5
objętość: 268 stron
cena: 30 zł

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

red. Elżbieta Aleksandrowicz, Ewa Wojtyga
Łódź 2011
objętość: 178 stron
cena: 20 zł

Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi

Urząd Miasta Łodzi

ZAWARTOŚĆ
  • Grażyna Poraj (Łódź)
    Optymizm jako podmiotowy wyznacznik sukcesów w życiu i pracy pedagoga
  • Małgorzata Pietrzak (Warszawa)
    Miejsce rytmiki w pracy bibliotekarza i nauczyciela. Problemy – zagrożenia – perspektywy
  • Barbara Dominiak (Łódź)
    Karmieni miłością – refleksje nad książką Shinichi Suzuki w kontekście Rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a
  • Ewa Wojtyga (Łódź)
    Jak ją słyszą, tak ją piszą. Nagłos w muzyce i jego znaczenie w analizie słuchowej utworu na potrzeby rytmiki
  • Aneta Skrzypczak (Łódź)
    Rytmika i poezja – działania ruchowe inspirowane wierszem
  • Małgorzata Kupsik (Poznań)
    Kryteria wartościowania interpretacji ruchowych utworów muzycznych w edukacji wczesnoszkolnej
  • Beata Muraszko (Poznań)
    Technika przetworzeń granularnych w interpretacji ruchowej Words Are Rafała Zapały
  • Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź)
    Muzyka bez granic. Poszukiwanie zdarzeń dźwiękowych w kontekście improwizacji fortepianowej
  • Anna Szymik (Wrocław)
    Improwizacja fortepianowa w surdomuzykoterapii
  • Kinga Ceynowa (Poznań)
    Rozwijanie pamięci poprzez ćwiczenia muzyczno-ruchowe w pracy z seniorami
  • Grażyna Durlow (Cieszyn)
    Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a w rehabilitacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
  • Małgorzata Kupsik, Magdalena Magierka-Krzysztoń (Poznań)
    Możliwości wykorzystywana logorytmiki w rehabilitacji dzieci zaimplantowanych wszczepem ślimakowym
  • Iryna Dracz (Charków, Ukraina)
    Ogród muzyczny Tamary Nowiczkowej. Z doświadczeń muzykoterapeutycznej praktyki w Charkowie
  • Anna Galikowska-Gajewska (Gdańsk)
    Przestrzeń brzmieniowa utworu Johna Cage’a na fortepian preparowany Our spring will come w interpretacji ruchowej
  • Marzena Kamińska (Gdańsk)
    Ćwiczenia głosowo-ruchowe jako jedna z form kształtowania ekspresji ruchu

 

FRAGMENT WSTĘPU

Cieszy nas fakt niesłabnącego zainteresowania Ogólnopolskimi Sesjami Naukowymi, organizowanymi przez katedrę Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Z podejmowanej podczas obrad tematyki wynika, że rytmika wciąż wkracza w nowe obszary. Przykładem jest artykuł wskazujący na konieczność wprowadzenia rytmiki na studiach kształcących bibliotekarzy, którzy zauważają potrzebę stosowania jej w swojej pracy. W publikacji zamieszczono teksty dotyczące tematyki określonej w tytule, a także mogące stanowić inspiracje w pracy pedagogicznej, artystycznej i terapeutycznej. Jest to wybór referatów wygłoszonych podczas IX Ogólnopolskiej Sesji Naukowej, która odbyła się w dniach 1-3 grudnia 2010 roku. […]

Nauczyciel rozpoczynający pracę w szkole muzycznej. Wybrane przepisy prawa oświatowego, struktura i organizacja szkoły, tom 1

Nauczyciel rozpoczynający pracę w szkole muzycznej. Wybrane przepisy prawa oświatowego, struktura i organizacja szkoły, tom 1

Ewa Kumik
Łódź 2011
objętość: 174 strony
cena: 10 zł

  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25