George Crumb. Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł

Marta Szoka
Łódź 2011
objętość: 380 stron
cena: 30 zł
ZAWARTOŚĆ
Wprowadzenie
- Założenia metodologiczne
 - Intertekstualność jako klucz interpretacyjny
 
Twórczość George’a Crumba – generalia
- Główne nurty i etapy
 - Genealogia procesu twórczego
 - Idiom stylistyczny
 
Poetyka
- O wspólnocie wyobraźni – związki z poezją Federica Garcii Lorki
 - Poemat Walta Whitmana i jego umuzycznienie
 - Metafory czasu, śmierci, dobra i zła
 - Kontemplacja Natury
 - Pejzaż w muzyce jako kategoria interpretacyjna
 - Teatralizacja działań wykonawczych
 - Cytaty, aluzje, stylizacje
 - Symbolika notacji muzycznej
 - Numerologia, kosmologia, „magiczne formuły”
 
Technika
- Rodzaje kształtowania formalnego
 - Symetryczność na poziomie makro i mikroformalnym
 - Mozaikowość dźwiękowego designu
 - Organizacja materiału dźwiękowego
 - Rola techniki aleatorycznej
 - Koncepcje w zakresie technologii brzmienia
 - Nowy typ pianistyki
 - Rozwój środków techniki wokalnej
 - Nowe środki techniki wykonawczej. Nowe instrumentarium
 
Posłowie
Aneksy
- Kalendarium życia George’a Crumba
 - Wykaz utworów George’a Crumba
 - Bibliografia
 - Wykaz przykładów nutowych
 - Indeks nazwisk
 
Summary
FRAGMENT WPROWADZENIA
Książka George Crumb. Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł stanowi próbę wielowymiarowej syntezy twórczości amerykańskiego kompozytora. Nie jest to jednak monografia utrzymana w konwencji „życie i twórczość” czy „kompozytor i jego epoka”. Jej formę, a zarazem autorską „metodę”, metaforycznie określa tytuł. Dychotomia przekładającego się na dominujące wrażenie oniryzmu muzyki Crumba, owych nieuchwytnych, wyrafinowanych, niezwykle subtelnych wizji brzmieniowych oraz dyscypliny i logiki wewnętrznej struktury, technicznych formuł, jakże często przypominających magiczne gry liczbowe, znajduje odzwierciedlenie w dwóch zasadniczych częściach książki.
                                                            
                                                            