Te Deum jako gatunek muzyki religijnej na przykładzie dzieł Karola Kurpińskiego i Antonina Dvořáka

Jerzy Rachubiński
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-17-9
objętość: 268 stron
cena: 25 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
 
1. Ambrozjański hymn Te Deum
- Geneza hymnu
 - Tekst łaciński
 - Melodia chorałowa
 - Zapis nutowy
 - Zasady wykonawstwa
 - Te Deum jako pieśń towarzysząca wydarzeniom historycznym
 
2. Z historii gatunku Te Deum
- Kompozytorzy Te Deum na przestrzeni dziejów
– Średniowiecze i renesans
– Barok
– Epoka klasycyzmu
– Doba romantyzmu
– XX i XXI wiek - Te Deum w twórczości kompozytorów polskich
 - Rodzaje opracowań hymnu
 - Tekst hymnu w językach narodowych
 
3. Karol Kurpiński, Te Deum
- Geneza dzieła
 - Przebieg muzyczny dzieła - analiza formalna
 - Aparat wykonawczy i elementy dzieła muzycznego
– Aparat wykonawczy
– Melodyka
– Metrorytmika
– Harmonika
– Faktura
– Agogika, dynamika, artykulacja - Rękopis partytury (1841), a jego opracowanie (1985) - analiza porównawcza
 
4. Antonin Dvořák, Te Deum
- Geneza dzieła
 - Przebieg muzyczny dzieła - analiza formalna
 - Aparat wykonawczy i elementy dzieła muzycznego
– Aparat wykonawczy
– Melodyka
– Metrorytmika
– Harmonika
– Faktura
– Agogika, dynamika, artykulacja 
5. Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Karola Kurpińskiego i Te Deum Antonina Dvořáka
- Ogólne uwagi dotyczące wykonania dzieła wokalno-instrumentalnego
 - Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Karola Kurpińskiego
 - Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Antonina Dvořáka
 - Wpływ akustyki kościoła na wykonanie hymnów Te Deum Kurpińskiego i Dvořáka
 - Zakończenie
 - Bibliografia
 - Spis przykładów nutowych
 - Spis tabeli
 - Spis ilustracji
 - Aneksy
 - Indeks nazwisk
 - Summary
 - Zussammenfassung
 
Z RECENZJI WYDAWNICZEJ PROF. KRYSTYNY JUSZYŃSKIEJ
[...] Głównym założeniem pracy jest ukazanie opracowań muzycznych hymnu ambrozjańskiego Te Deum w kontekście historycznym gatunku oraz analiza muzyczna dwóch nagranych dzieł. W literaturze polskiej temat Te Deum jako gatunek muzyki religijnej w takim ujęciu nie był do tej pory podejmowany. Należy podkreślić, że szczegółowa analiza muzyczna Te Deum Kurpińskiego i Dvořáka posłużyła autorowi publikacji – jednocześnie dyrygentowi koncertu – dogłębnemu poznaniu utworów w celu przygotowania jak najlepszego wykonania i właściwej interpretacji artystycznej dzieł.
[...] Na uwagę zasługuje dokonana przez autora analiza porównawcza partytury Te Deum Kurpińskiego (rękopis z 1841), z opracowaniem Jerzego Dobrzańskiego (1985), w wyniku której Autor wykazał wszystkie podobieństwa i różnice. 
[...] Autor z wielkim znawstwem omawia problemy wykonawcze dotyczące dzieł wokalno- instrumentalnych, dzieląc się swoim długoletnim doświadczeniem, nie tylko z pracy nad przygotowaniem tych dzieł do koncertu, lecz także z pracy dyrygenta chórów. Bardzo interesujące jest również przedstawienie skomplikowanych zagadnień dotyczących akustyki kościoła, która ma ogromne znaczenie w ostatecznym podejściu do wykonania [...]. Wydaje się, że właśnie ta część pracy może być najbardziej frapująca dla dyrygentów i muzyków.
                                                            
                                                            