Sztuka registracji w kręgu północnoniemieckim od XVI do XVIII wieku

Krzysztof Urbaniak
Kraków 2013
ISBN: 978-83-7643-109-
objętość: 122 strony
materiał promocyjny
Publikacja finansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
ZAWARTOŚĆ
Wstęp
I. Północnoniemiecki kontekst organologiczny
- Linia niderlandzka
 - Linia pochodzenia środkowoniemieckiego
 - Pruskie odgałęzienie linii północnoniemieckiej
 - Arp Schnitger w kontekście wcześniejszych organmistrzów północnoniemieckich
 - Wiek XVIII
 - Strój średniotonowy
 - Techniki kompozytorskie – registracja – konstrukcja i brzmienie organów
 
II. Registacja
- Registracje proweniencji niderlandzkiej
 - Registracje prawdopodobnie rdzennie północnoniemieckie oraz wskazówki Michaela Praetoriusa
 - Registracje opisywane przez Johanna Matthesona oraz inne związane z organami z kręgu Fritzsche/Stellwagen
 - Registracje zachowane w źródłach pruskich
 - Analogie i różnice między wybranymi registracjami północno- i środkowoniemieckimi
 
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
Indeks nazw geograficznych
Indeks nazw rejestrów
Fragment wstępu:
„(…) W pracy niniejszej zebrałem moim zdaniem najważniejsze informacje dotyczące północnoniemieckich organów, ich klasyfikacji, konstrukcji i aspektów brzmieniowych, które powiązałem z historycznymi przekazami traktującymi o sztuce registracji na tych instrumentach. Z perspektywy wykonawczej szczególnie istotne są wskazówki rejestracyjne, z naszego współczesnego, postromantycznego punktu widzenia często niekonwencjonalne.”
                                                            
                                                            