ŚWIĘTO WIOSNY. Dwie perspektywy

red. Marta Szoka, Tomasz Majewski
Łódź 2014
wydanie I
ISBN: 978-83-60929-42-1
objętość: 252 strony
 cena: 40 zł
Sfinansowano z pomocą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
 
ZAWARTOŚĆ
WSTĘP
ZEITPUNKT 1913
- ALICJA JARZĘBSKA – Rola i znaczenie Święta wiosny Igora Strawińskiego w kulturze XX i XXI wieku
 - MARCIN TRZĘSIOK – Zapiski na marginesach Święta wiosny – Trzy liryki japońskie Igora Strawińskiego
 - EWA KOWALSKA-ZAJĄC – Fünf Stücke für Orchester op. 10 Antona Weberna – rewolucyjny wymiar twórczej ewolucji
 - RYSZARD DANIEL GOLIANEK – Biblia, Veronese, la belle époque: Josephslegende Richarda Straussa I estetyka dzieła spóźnionego
 - MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ – W poetyce ekspresjonizmu: Hagith Karola Szymanowskiego
 - JOLANTA SZULAKOWSKA-KULAWIK – Zeitpunkt 1913 w alegorycznej restytucji Alberta Roussela – Le Festin d’araignée
 - KAMILA STĘPIEŃ-KUTERA – Muzyka w ruchu. Jeux Claude’a Debussy’ego
 - MARTA SZOKA – Paryż 1913 – rok tangomanii
 
WIOSNA MODERNIZMU EUROPEJSKIEGO
- ANNA KULIGOWSKA-KORZENIEWSKA – Niech wiecznie trwa święta wiosna!
 - JOANNA SZYMAJDA – Wokół mitologii Święta wiosny – Niżyński, Béjart, Gat
 - MAŁGORZATA LEYKO – Frühlingsopfer Piny Bausch – święto ziemi
 - JACEK SZERSZENOWICZ – Święto wiosny jako fenomen twórczości wizjonerskiej
 - TOMASZ MAJEWSKI – Niebezpieczne związki. Strawiński i przemysł filmowy w Hollywood
 - DARIUSZ LEŚNIKOWSKI – Święto wiosny Katarzyny Kozyry (wideo-instalacja 1999-2002)
 - BOGDAN BANASIAK – Georges Bataille – człowiek jako nadmiar energii
 
SPIS PRZYKŁADÓW NUTOWYCH
SPIS ILUSTRACJI
SUMMARY
INDEKS NAZWISK
FRAGMENT WSTĘPU
 
Nigdy dość dyskusji i refleksji odnoszących się do znaczących dzieł i szczególnie ważnych postaw estetycznych, stanowiących jakiś zasadniczy przełom czy powodujących gruntowną przemianę w myśleniu o sztuce i świadomości społecznej. W stulecie premiery Święta wiosny – baletu z muzyką Igora Strawińskiego i choreografią Wacława Niżyńskiego – w maju 2013 roku pracownicy naukowi Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, we współpracy z warszawskim Instytutem Muzyki i Tańca i zaproszonymi przedstawicielami innych uczelni, podjęli wspólny namysł nad oddziaływaniem tego dzieła na sztukę i kulturę minionego wieku. Uczestnicy projektu reprezentowali różne dyscypliny i metodologie badawcze, co umożliwiło spojrzenie na ikoniczne już dziś Święto wiosny z odmiennych perspektyw naukowych i czasowych, a także dostrzeżenie wielowymiarowego sensu utworu i możliwości jego odczytywania w zmiennych kontekstach kulturowo-estetycznych.
Na niniejszą książkę złożyły się teksty, których podstawą były refleksje zaprezentowane podczas wspólnego spotkania i dyskusji. Ich układ podporządkowany został dwóm zasadniczym perspektywom.
W części pierwszej – ZEITPUNKT 1913 – zamieszczone zostały artykuły o tematyce muzykologicznej, których autorzy – wychodząc od omówienia aspektu muzycznego Święta wiosny Strawińskiego – podejmują studia nad kompozycjami muzycznymi powstałymi w tym samym czasie,  szkicują więc swoisty pejzaż muzyczny roku 1913 i proponują „punktową”  rekonstrukcję owego ciekawego momentu w historii muzyki.
Na drugą część książki – WIOSNA MODERNIZMU EUROPEJSKIEGO – złożyły się teksty o charakterze kulturoznawczym – z zakresu teatrologii, historii sztuki, filmoznawstwa, estetyki i filozofii – w których balet Strawińskiego / Niżyńskiego jest potraktowany jako źródło inspiracji dla twórców szeroko rozumianego modernizmu, sięgającego w nasze stulecie.
                                                            
                                                            