Reżyserski teatr operowy w XXI wieku. Nurty i twórcy

Ryszard Daniel Golianek 
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-75-9
objętość: 398 stron
cena: 50 zł
SPIS TREŚCI
Wstęp
Cześć pierwsza: Nurty
- Klasyka, elegancja, tautologia
 - Pogłębienie ideowo-symboliczne
 - W uścisku psychoanalizy
 - W kręgu ideologii i polityki
 - Totalitaryzm i przemoc
 - Obraz, taniec, film
 - Teatr w teatrze i koncepcja lustra
 - Totalna farsa
 - Brzydota, groteska, wulgarność
 - Operowy teatr offowy
 
Część druga: Twórcy
- Götz Friedrich: ojciec-założyciel teatr reżyserskiego
 - Harry Kupfer: operowy neorealizm
 - Andreas Homoki: teatr par excellence
 - David Pountney: opera w wielowymiarowej współczesności
 - Robert Carsen: teatr inteligentny i głęboki
 - Achim Freyer: plastyczny teatr operowy z muzyką w tle
 - Mariusz Treliński: w poszukiwaniu polskiej drogi
 - Hans Neuenfels: obsesje genitalne i łamanie tabu
 - Barrie Kosky: wszystko jest teatrem
 - Calixto Bieito: kompleksy i wstrząsy
 - Claus Guth: wieczne poszukiwania
 - Peter Konwitschny: drugie dno ludzkiej duszy
 
Zakończenie
Literatura
Spis fotografii
Wykaz omówionych spektakli
Summary
ZE WSTĘPU
„Umowność i konwencja opery mogłyby świadczyć o nie najlepszej reputacji i małej wadze tej dziedziny sztuki we współczesnej kulturze. Jednak w ostatnich dziesięcioleciach dokonała się prawdziwa rewolucja w tym zakresie, gdyż pojawiły się próby i eksperymenty wiążące się z wydobyciem z treści dzieła operowego jakości uniwersalnych i aktualnych. Osiągnięcia reżyserskiego teatru operowego, w którym reżyser w swobodny sposób dopisuje własne konteksty i sposoby widzenia problematyki utworu, spowodowały wielką reformę opery, a scena operowa stała się prawdziwym miejscem dyskursu z rzeczywistością społeczną, polityczną i religijną.
Ta zasadnicza zmiana podejścia nastąpiła za sprawą grona postępowych reżyserów, głównie niemieckich, którzy zaproponowali stworzenie całkowicie nowego wymiaru w historii spektakli teatru muzycznego. Niniejsza książka poświęcona jest temu właśnie aspektowi opery, sposobom, w jakie reżyserzy rozumieją i przedstawiają dzieła operowe. Podtytuł książki Nurty i twórcy sugeruje jej dwuczęściowy układ: w pierwszej części omawiane są wyróżnione nurty współczesnego operowego teatru reżyserskiego, w drugiej – wybrani znaczący jego twórcy, będący wyrazistymi osobowościami artystycznymi. W całości, dzięki opisowi niemalże dwustu spektakli prezentowanych na różnych scenach europejskich, Czytelnik otrzymuje syntetyczny, zarazem bardzo autorski obraz współczesnego życia operowego.”
                                                            
                                                            