Potwór kontra nowa muzyka. O współczesnej twórczości organowej nieco subiektywnie (książka + CD)

Marta Szoka
Łódź 2021
ISBN 978-83-60929-76-6
objętość: 216 stron
cena: 40 zł
ZAWARTOŚĆ KSIĄŻKI
- Wstęp
 - Introduction
 - Rozdział I. O potworze w nowej muzyce
 - Rozdział II. „Wielkie utopie” w muzyce organowej XX wieku
 - Rozdział III. „Klaster w muzyce organowej – brzmienie, typologia, funkcje
 - Rozdział IV. Muzyka organowa Oliviera Messiaena jako przejaw „l’art. pour Dieu”?
 - Rozdział V. Siła tradycji gatunkowych – „Sonata organowa” Aleksandra Glinkowskiego
 - Rozdział VI. Konwersatorium Organowe w Legnicy – dzieje pewnego eksperymentu
 - Rozdział VII. Współczesna twórczość organowa w Polsce – w oczekiwaniu na nowego Kuźnika?
 - Rozdział VIII. Muzyka organowa Wiesława Rentowskiego jako postmodernistyczne „oswajanie stylów”
 - Rozdział IX. Między eklektyzmem, etnicznością i estetycznym eksperymentem. Amerykańska muzyka organowa – szkic do portretu
 - Literatura przedmiotu
 - Wykaz przykładów nutowych
 - Indeks nazwisk
 - Płyta CD – spis treści
 
ZAWARTOŚĆ PŁYTY CD
- Aleksander Glinkowski – Sonata organowa
 - Jerzy Bauer – Pentatonium
 - Stanisław Moryto – Cantio Polonica
 - Andrzej Krzanowski – Relief III
 - Wiesław Rentowski – Ab ovo na saksofon i organy na cztery ręce
 - Wiesław Rentowski – Albebragen
 
ZE WSTĘPU
„Idea napisania książki „podsumowującej” nie jest bynajmniej czymś oryginalnym. Chęć pozostawienia jakiejś syntezy własnej działalności przychodzi w określonym momencie życia; w moim przypadku praca nad książką, której koncepcja powstała w 2019 roku, zbiegła się z pandemią koronawirusa, przymusowym zamknięciem, ale również z dodatkowa motywacją. Okazało się bowiem, że szereg dokumentalnych nagrań z moich organowych recitali z lat 1980. i 1990. zachowało się na kasetach magnetofonowych w całkiem dobrym stanie. Co więcej, część z tych utworów nie została nigdy nagrana na płyty, ani przeze mnie, ani przez innych organistów. Stąd decyzja o udostępnieniu kilku wybranych nagrań. O niektórych kompozytorach i ich dorobku organowym pisałam przy różnych okazjach w artykułach, wygłaszanych wystąpieniach konferencyjnych czy recenzjach, ale z uwagi na publikowane nagrania zdecydowałam się sięgnąć po niektóre z tych tekstów i je przypomnieć – w całości lub częściowo. Teksty nigdy nie opublikowane oraz napisane w bieżącym roku, podejmujące nowe tematy dopełniające tę książkę, której koncepcja – jak widać – wynika z bardzo subiektywnej perspektywy własnych doświadczeń artystycznych i naukowych. Mimo, że we wspomnianym okresie stosunkowo często występowałam jako koncertująca organistka, to jednak pozostawałam i nadal pozostaję przede wszystkim teoretykiem muzyki, dla którego najważniejsza jest refleksja naukowa, tj. dociekanie sensów i formalno-technicznych właściwości muzyki, czyli źródeł jej wartości.”
Marta Szoka
                                                            
                                                            