mgr Barosz ALEKSANDROWICZ
Magister psychologii (specjalność psychologia zdrowia i kliniczna), filologii polskiej (specjalizacja nauczanie języka polskiego jako obcego oraz komunikacja kreatywna) oraz pedagogiki (specjalność terapia pedagogiczna). Absolwentka studiów podyplomowych w zakresie psychologii śledczej w praktyce ukończonych w Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Brała udział w licznych kursach i szkoleniach, m.in. w kursie terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach – I stopień, kursie Trust-Based Relational Interventions – TBRI, Karyn Purvis Institute of Child Development USA, uzyskując uprawnienia praktyka programu, szkoleniu w udzielaniu pomocy terapeutycznej dla osób z doświadczeniem zaniedbania, przemocy oraz strat prokreacyjnych organizowanym przez Międzynarodowe Stowarzyszenie The New Experience for Survivors of Trauma, szkoleniu Assessment and phase 1 of Complex PTSD and dissociative disorders organizowanym przez Uniwersytet SWPS oraz European Society for Trauma and Dissociation, kursie z zakresu biblioterapii Uniwersytetu KEN w Krakowie i Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego, licznych szkoleniach poświęconych przede wszystkim zaburzeniom przywiązania, traumie wczesnodziecięcej, alkoholowemu zespołowi płodowemu.
Z Akademią Muzyczną w Łodzi związana jako wykładowca od 2013 roku. Prowadzi zajęcia m.in. psychologii, pedagogiki, metodologii pracy naukowej, lektorat języka polskiego jako obcego, fakultety poświęcone psychologii kreatywności oraz wspieraniu rozwoju osobistego. Od 2023 roku pełni również funkcję Kierownika Studium Pedagogicznego. Ponadto jest członkiem komitetu organizacyjno-programowego konferencji Konteksty kształcenia muzycznego. Przez 10 lat była psychologiem w ośrodku adopcyjnym, pracowała także w szkole ponadpodstawowej i świetlicy środowiskowej.
Swoje zainteresowania badawcze koncentruje przede wszystkim wokół reprezentacji płci oraz psychopatologii człowieka dorosłego. Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską z literaturoznawstwa poświęconą sposobom obrazowania zaburzeń psychicznych w prozie polskiej. Autorka publikacji naukowych z zakresu psychologii, pedagogiki i literaturoznawstwa.
fot. Michał Ignar
Wykładowca, menedżer teatralny. Absolwent teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studiów podyplomowych w Polskiej Akademii Nauk (Zarządzanie kulturą w nowych strukturach europejskich) i na Uniwersytecie Warszawskim (metodyka nauczania j. angielskiego).
Od 2017 roku prowadzi zajęcia z historii musicalu i muzyki rozrywkowej na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Koordynator Katedry Musicalu. Członek Rady Wydziału.
Pracował jako dramaturg i asystent reżysera przy spektaklach m.in. Krystiana Lupy (Teatr Dramatyczny Miasta Stołecznego Warszawy) i Yany Ross (TR Warszawa, Łaźnia Nowa w Krakowie oraz Uppsala Stadsteater w Szwecji). Jest współautorem libretta musicalu „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” wystawionego w Teatrze Syrena w 2021 roku.
Selekcjoner i dyrektor artystyczny festiwali teatralnych: warszawskiego Hajdparku (2006-2008), olsztyńskich Demoludów (2008-2016), a od 2016 roku Kieleckiego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Teatrze im. Żeromskiego w Kielcach. Pracował także jako juror w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie i Ministerstwo Kultury) oraz w projekcie Teatr Polska. W latach 2017-2020 był zastępcą dyrektora w Teatrze Syrena. Członek ZASP. W latach 2013-2024 był autorem audycji „Ten cały musical” w Programie 2 Polskiego Radia, a w latach 2021-2023 roku prowadził audycję "Mówisz i grasz" w Radiu Lutnia przy Teatrze Muzycznym w Łodzi. Od 2023 roku zasiada w Kapitule Nagrody im. M. Miklaszewskiej (Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego).
Jest współautorem książki „Ten cały musical" (PWM, 2023), autorem recenzji teatralnych i publikacji oraz wykładów dotyczących teatru i musicalu. Przetłumaczył książkę „Będę twoim lustrem. Wywiady z Warholem” (Wydawnictwo Twój Styl, 2008). Członek Rady Wydziału. Koordynator ds. Katedry Musicalu
fot. Dariusz Kulesza
Teoretyk muzyki. Od 1998 r. jest związana z Akademią Muzyczną w Łodzi jako wykładowca. W latach 2008-2019 pracowała w Biurze Promocji (od roku 2017 jako kierownik). Od 2012 r. jest rzecznikiem prasowym Uczelni. Od października 2019 r. pełni funkcję kierownika Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej.
Ukończyła studia w zakresie teorii muzyki w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem, 1997). Za pracę magisterską o „Grupie 49”, napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Marty Szoki, otrzymała wyróżnienie w XI Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich Absolwentów Akademii Muzycznych w Polsce (1998).
Aktywnie działa jako prelegent muzyczny, prowadząc koncerty w Akademii Muzycznej w Łodzi i w ramach cyklu „Niedziela z muzyką u św. Mateusza” w Kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza w Łodzi, wcześniej również podczas Festiwalu „Muzyka Świata” w Pabianicach, Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” i „Muzyki w starym klasztorze” w Łagiewnikach. W latach 2016-2020 współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi jako prelegent kameralnych koncertów z cyklu „Nie tylko opera”. Pisze komentarze do płyt (wyd. Akademia Muzyczna, Ars Sonora, Dux). Jest autorką artykułów poświęconych kulturze muzycznej Łodzi i współautorką leksykonu Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000 wydanego przez Akademię Muzyczną w Łodzi (2001). Prowadzi badania nad życiem i twórczością kompozytora i pianisty Romana Ryterbanda.
Cztery lata (1998-2002) była recenzentem muzycznym łódzkiej „Gazety Wyborczej”, dla której napisała blisko 200 recenzji, wiele wywiadów i zapowiedzi wydarzeń kulturalnych. Publikowała również w „Ruchu Muzycznym”, „Operomanii”, Kronice Miasta Łodzi” i innych czasopismach. Współpracowała z działem programowym Filharmonii Łódzkiej jako redaktor i autorka komentarzy do programów koncertowych. W sezonie 2004/2005 była konsultantem muzycznym cyklu „Salon muzyczny w Pałacu Herbsta”, organizowanego przez Muzeum Sztuki – Rezydencję Księży Młyn w Łodzi. W latach 2008-2022 koordynowała cykl „Wieczorów muzycznych” w łódzkiej Akademii Muzycznej. Od stycznia 2025 roku odpowiada za cykl „Muzyka na Politechnice” w zakresie organizacji i prowadzenia koncertów (Politechnika Łódzka).
W 2000 r. zdobyła dwie nagrody: „Złote Pióro” – Nagrodę im. Jerzego Katarasińskiego dla najlepszego krytyka w sezonie artystycznym 1999/2000 (obecnie jest członkiem kapituły tej nagrody) oraz II nagrodę w konkursie na recenzję teatralną, zorganizowanym przez Fundację im. M. Bechczyc-Rudnickiej i Klub Krytyki Teatralnej Stowarzyszenia Dziennikarzy RP. Sześciokrotnie otrzymała nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi (2003, 2007, 2010, 2012, 2015, 2024).
Przewodnicząca Zarządu Stowarzyszenia Promocji Inicjatyw Artystycznych Operativa, członkini Rady Fundacji im. Stanisława Liszewskiego i łódzkiego oddziału Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.