Image
Image

The Talented Kątski Brothers. Works for Violin and Piano

The Talented Kątski Brothers. Works for Violin and Piano

Sławomira Wilga – skrzypce
Izabela Wilga – fortepian
 
Warszawa 2021
DUX 1745

materiał promocyjny

Nagrania zrealizowano w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi.

 

Z książeczki płytowej

O ile życie i twórczość Apolinarego od kilku lat stanowi przedmiot badań muzykologicznych, to postać Karola wciąż czeka na odkrycie. Wiadomo, że po 1836 roku osiadł on na stałe w Paryżu i nie kontynuował kariery koncertującego wirtuoza. Poświęcił się natomiast pracy kompozytorskiej, był skrzypkiem w orkiestrze Opéra-Comique oraz - jeśli wierzyć niektórym źródłom z epoki - grał na wiolonczeli. Twórczość Karola obejmuje kilkadziesiąt opusów, w dużej mierze pisanych z myślą o obsadzie kameralnej. Można przypuszczać, że znakomita większość jego dzieł powstała z myślą o muzykowaniu salonowym, charakterystycznym zresztą dla kultury XIX-wiecznej Europy. We wszystkich znanych nam kompozycjach jawi się on jako zdolny kompozytor, pełen ciekawych pomysłów melodycznych i fakturalnych. Choć nie traktuje on skrzypiec tak wirtuozowsko jak Apolinary, to nie oznacza, że nie stawia przed wykonawcą wyzwań technicznych. Przeciwnie, szczególnie widoczne jest to w Grande Fantaisie op. 27, wydanej w paryskiej oficynie Richaulta w 1857 roku, w której traktuje on na równi partię skrzypiec i fortepianu, tworząc dialog bogaty w środki wirtuozowskie. Niniejsze nagranie przywraca zatem do życia kompozycje braci Apolinarego i Karola Kątskich, pokazując że są to twórcy zasługujący na uwagę, zarówno ze strony badaczy, jak i wykonawców.

Ewa Chamczyk

 

Zawartość wydawnictwa
  1. Karol Kątski
    Mazurek na fortepian i skrzypce op. 29
  2. Karol Kątski
    Grande Fantaisie na fortepian i skrzypce op. 27
  3. Apolinary Kątski
    Morceau de Salon en style de Mazurek op. 4
  4. Apolinary Kątski
    Grande fantaisie sur l’Opéra de Donizetti Lucia di Lammermoor na skrzypce i fortepian op. 2
  5. Apolinary Kątski
    Le Rossignol Paraphrase sur une Mélodie d’Alabiew na skrzypce i fortepian op. 22