Image
Image

ABU HASSAN – Opera komiczna w 1 akcie

ABU HASSAN – Opera komiczna w 1 akcie

Carl Maria von Weber – muzyka
Franz Karl Heimer – libretto
Łódź 2017, AM 0052
cena: 20 zł

Wydawnictwo współfinansowane ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Płyta CD z nagraniem spektaklu w wykonaniu solistów, Chóru i Orkiestry Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego. Nagrania zrealizowane w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej podczas spektakli w dniach 5-9 marca 2016 roku.
Płyta połączona z obszernym omówieniem opery i tłumaczeniem libretta autorstwa Piotra Micińskiego oraz artykułami Ryszarda Daniela Golianka (Wątki orientalne w operze niemieckiej) i Beaty Stróżyńskiej (Czas nadziei, czas klęski, czyli wybrane opery o tematyce orientalnej z krajów romańskich na tle sytuacji politycznej Europy w XIX wieku).

Fragment publikacji

Abu Hassan C. M. von Webera – opera komiczna w jednym akcie, oznaczona w katalogu dzieł kompozytora numerem J.106 – jest szóstym dziełem scenicznym kompozytora. Dwudziestoczteroletni wówczas twórca napisał muzykę do libretta stworzonego przez Franza Carla Hiemera na podstawie opowiadania ze zbioru Baśni z tysiąca i jednej nocy pt. Abu Hassan lub Historia przebudzonego. Librecista należał do ścisłego grona przyjaciół kompozytora i było to już ich drugie wspólne dzieło. (…)
W Polsce prapremiera Abu Hassana prapremierę miała dopiero w 2016 r. w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Spektakl poprowadzony muzycznie przez Marcina Wolniewskiego, wyreżyserowała Hanna Chojnacka. Przedstawienie zostało zaprezentowane w polskiej wersji językowej. Spektakl ma skromną obsadę śpiewaków, troje protagonistów to Abu Hassan – tenor, Fatime – sopran i Omar – bas. Towarzyszą im w rolach aktorskich Kalif, Zobeide – żona Kalifa, Mesrur i Zemrud – służący Kalifa i Zobeide oraz chór. (…)
Wyjątkowa wartość tej jednoaktowej opery leży w świetnie skomponowanej muzyce z elementami orientalnymi, dobrze napisanym libretcie, dowcipnej intrydze. Nie brak w dziele także poważniejszych fragmentów o litycznym charakterze – należy do nich aria, w której Fatime śpiewa o swej miłości do Abu Hassana. Wspaniała, ciekawa instrumentacja kompozycji dopełnia pełnego obrazu kameralnego dzieła. (…)

Zawartość publikacji
  1. Uwertura
  2. Introdukcja
  3. Aria Abu Hassana
  4. Chór
  5. Aria Fatimy
  6. Duet: Fatima, Abu Hassan
  7. Duet: Fatima, Omar
  8. Tercet: Fatima, Abu Hassan, Omar
  9. Aria Fatimy
  10. Tercet: Fatima, Abu Hassan, Omar i Chór
  11. Chór końcowy

wykonawcy:

  • Soliści, Orkiestra Symfoniczna i Chór Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
  • dyrygent – Marcin Wolniewski