Image
Image

PAKIET 1 – Quantz

  • Marek Nahajowski

    Sonaty fletowe Johanna Joachima Quantza. Między teorią a praktyką

  • Johann Joachim Quantz

    O zasadach gry na flecie poprzecznym

cena pakietu: 85 zł


 

Sonaty fletowe Johanna Joachima Quantza. Między teorią a praktyką

Sonaty fletowe Johanna Joachima Quantza

Marek Nahajowski
 
Łódź 2013
ISBN 978-83-60929-29-2
objętość: 282 strony
 
cena: 35 zł

ZAWARTOŚĆ

 
Wprowadzenie

1. Zagadnienia wstępne

1.1 Stan badań
       1.1.1. Literatura i źródła literackie
       1.1.2. Źródła muzyczne

2. Teoria muzyki w czasach Quantza a jego traktat o grze fletowej

2.1. Pojęcie stylu w teorii muzyki XVIII wieku
       2.1.1. Style narodowe muzyce baroku
       2.1.2. Koncepcja vermischter Geschmack
2.2. Problematyka traktatu Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen
       2.2.1. Konstrukcja i układ traktatu
       2.2.2. Zawartość problemowa poszczególnych traktatów
       2.2.3. Poglądy Quantza w kontekście estetyki XVIII-wiecznej

3. Flet i muzyka fletowa w czasach Quantza a jego twórczość muzyczna

3.1. Europejska muzyka fletowa późnego baroku i wczesnego klasycyzmu
       3.1.1. Flet podłużny i poprzeczny w XVII i XVIII wieku
       3.1.2. Sonata fletowa w latach 1680-1770 (Włochy, Francja, Anglia, Niemcy)
       3.1.3 Podsumowanie
3.2. Technika gry na flecie i jej konsekwencje estetyczne
       3.2.1. Technika zadęcia
       3.2.2. Technika artykulacji

4. Typy ornamentacji

4.1. Terminologia
4.2. Ornamentacja ścisła (Manieren)
4.3. Ornamentacja swobodna (willküchrliche Verändungen)

5. Afekt i ekspresja sonat

5.1. Affektenlehre w teorii muzyki XVIII wieku
5.2. Systematyka afektów w traktacie Quantza
5.3. Ekspresja sonat        5.3.1. Afekty w częściach szybkich
       5.3.2. Afekty w częściach wolnych
       5.3.3. Oznaczenia tempa
       5.3.4. Pozamuzyczna charakterystyka tonacji

6. Forma sonaty fletowej Quantza – model i warianty

6.1. Quantzowska koncepcja sonaty wobec teorii form muzycznych
       6.1.1. Gatunek sonaty w teorii muzyki XVIII wieku
       6.1.2. Charakterystyka sonaty w traktacie Quantza
       6.1.3. Modele konstrukcji formalnej
6.2. Konstrukcja formalna w snatach fletowych jako realizacja założeń Quantza
       6.2.1. Adagio – pierwsza część sonaty
       6.2.2. Pierwsze Allegro – druga część sonaty
       6.2.3. Drugie Allegro – trzecia część sonaty
6.3. Odmienne od modelowego układy formalne
       6.3.1. Sonaten auf Concertenart
       6.3.2. Rondo jako alternatywna forma drugiego Allegro
       6.3.3. Konstrukcja sonat Quantza wobec idei formy sonatowej

Zakończenie
Wykaz sonat fletowych Quantza
Bibliografia
Wykaz materiałów nutowych
Spis przykładów muzycznych
Indeks osób
Summary

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

Myślą przewodnią autora niniejszej pracy była chęć sprawdzenia, w jaki sposób poglądy berlińskiego flecisty przedstawione na kartach Versuch znalazły odzwierciedlenie w materiale muzycznym jego utworów, a także próba zanalizowania sonat w kontekście przemian stylu ówczesnego repertuaru fletowego oraz w odniesieniu do myśli innych XVIII-wiecznych teoretyków muzyki. […] Niniejsza rozprawa z całą pewnością nie wyczerpuje tematu. Nie stanowi również kompletnej monografii rozległej twórczości berlińskiego flecisty. Zaproponowana przez autora perspektywa badawcza miała przede wszystkim na celi ukazanie zależności między postawami Quantza jako instrumentalisty, kompozytora i teoretyka muzyki oraz miejsca twórcy w pejzażu XVII-wiecznej kultury muzycznej.

O zasadach gry na flecie poprzecznym

Nauka harmonii

Johann Joachim Quantz
 
Łódź 2012
wyd. I
tłumaczenie: Marek Nahajowski
redakcja: Marta Szoka 

ZAWARTOŚĆ

  • Wstęp
  • Zasady przekładu
  • Uwagi terminologiczne
  • Podziękowania
  • Dedykacja
  • Przedmowa
  • Wprowadzenie. O cechach, jakie powinny posiadać osoby, które pragną poświęcić się muzyce
  • Rozdział I. Krótka historia i opis fletu poprzecznego
  • Rozdział II. O trzymaniu fletu i rozmieszczeniu palców
  • Rozdział III. O aplikaturze i skali fletu
  • Rozdział IV. O zadęciu
  • Rozdział V. O nutach, ich wartościach, metrum, pauzach i innych muzycznych oznaczeniach
  • Rozdział VI. O użyciu języka w grze na flecie
    Część I. O użyciu języka na sylabach ti lub di
    Część II. O użyciu języka na słowie tiri
    Część. III. O użyciu języka na słowie did’ll lub tak zwanym „podwójnym języku”
    Dodatek. Kilka uwag ku pożytkowi oboistów i fagocistów
  • Rozdział VII. O braniu oddechu w grze na flecie
  • Rozdział VIII. O przednutkach i innych niewielkich ozdobnikach
  • Rozdział IX. O trylach
  • Rozdział X. O tym, czego powinien przestrzegać muzyk początkujący podczas samodzielnego ćwiczenia
  • Rozdział XI. Ogólne uwagi o dobrym wykonaniu muzyki głosem i na instrumencie
  • Rozdział XII. O sposobach wykonywania Allegro
  • Rozdział XIII. O ornamentacji w stylu swobodnym
  • Rozdział XIV. O sposobach wykonywania Adagio
  • Rozdział XV. O kadencjach
  • Rozdział XVI. O czym flecista powinien pamiętać podczas publicznych występów
  • Rozdział XVII. O powinnościach tych, którzy akompaniują albo wykonują partie towarzyszące lub ripieno związane z partią koncertującą
    Część I. O cechach, którymi powinna wyróżniać się osoba prowadząca zespół muzycznych
    Część II. O skrzypkach orkiestrowych
    Część III. O altowiolistach
    Część IV. O wiolonczelistach
    Część V. O kontrabasistach
    Cześć VI. O klawesyniście
    Część VII. O powinnościach wszystkich instrumentalistów wykonujących partie akompaniujące
  • Rozdział XVIII. O tym, jak oceniać muzyków i kompozycje muzyczne
  • Bibliografia

 

FRAGMENT WSTĘPU

Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen autorstwa Johanna Joachima Quantza, niemieckiego flecisty, kompozytora i teoretyka muzyki, należy do najważniejszych źródel dokumentujących praktykę wykonawczą muzyki XVIII wieku. Traktat ten ukazał się po raz pierwszy w 1752 roku w Berlinie i niemal natychmiast uzyskał znaczną popularność. Aż do końca XVIII wieku rozprawa Quantza była wielokrotnie wznawiana i tłumaczona, w całości bądź we fragmentach, na większość języków Zachodniej Europy, miedzy innymi: angielski, francuski, włoski i niderlandzki. […] Uniwersalny charakter dzieła Quantza sprawia, że stanowi ono znakomity punkt wyjścia dla wszystkich osób zainteresowanych zgłębianiem wiedzy na temat stylu i estetyki muzyki późnego baroku oraz stylu galant.