Image
Image

Wokół ciszy. W stulecie urodzin Johna Cage’a

Wokół ciszy. W stulecie urodzin Johna Cage’a

red. Magdalena Grajter
 
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-36-0
objętość: 216 stron
 
cena: 30 zł

ZAWARTOŚĆ

       
    • Przedmowa
Cisza i Cage
    • Jerzy Kutnik
      (W) co grają słowa Cage’a
    • Justyna Humięcka-Jakubowska
      The Future of Music: Credo Johna Cage’a a tendencje modernistyczne w muzyce europejskiej II połowy XX wieku
    • Piotr Podlipniak
      Poglądy Johna Cage’a na muzykę a kwestia instynktu muzycznego człowieka
Cisza – filozofia – muzyka
    • Jacek Szerszenowicz
      Cisza – środowisko czy tworzywo muzyki?
    • Piotr Orlik
      Formy obecności pitagorejskich praktyk milczenia w muzyce
    • Renata Skupin
      Muzyka ciszy i cisza w muzyce kultur Orientu
Cisza i człowiek
  • Wioletta Pietruszewska
    Niedosłuch wrodzony a nabyty: dwa różne oblicza ciszy
  • Grażyna Poraj
    Cisza jako przestrzeń kontaktu z samym sobą
  • Magdalena Grajter
    Muzyka w ciszy – muzyka w głowie. Rzecz o muzycznych wyobrażeniach słuchowych
  • Summary
  • O autorach

 

FRAGMENT PRZEDMOWY

Silence. Lectures and Writings. Pod takim tytułem John Cage, jeden z najważniejszych przedstawicieli artystycznej awangardy XX wieku, publikuje w roku 1961 zbiór swoich pism. Od tej pory, a może nawet od czasu premiery utworu 4’33’’ w roku 1952, cisza jest kojarzona z jego nazwiskiem. Setna rocznica urodzin autora Silence, przypadająca w roku 2012, stała się pretekstem do przypomnienia zarówno kompozycji muzycznych Cage’a, jak i ponownego przemyślenia jego poglądów wyrażonych w opublikowanych pismach. W organizacji rocznicowych wydarzeń przodował w Polsce Lublin: tam zaprojektowano szereg rozłożonych w czasie działań, z międzynarodowym sympozjum włącznie, które złożyły się na obchody Roku Cage’a. W Akademiach Muzycznych (w Krakowie, Bydgoszczy, Łodzi) także pamiętano o rocznicy – poświęcono osobie Cage’a oraz jego twórczości sesje naukowe i koncerty.
Publikacja, którą oddajemy w ręce czytelników, choć także inspirowana rocznicą urodzin Cage’a, wykracza poza tematykę ściśle związaną z osobą kompozytora, a rozważania tu zawarte skupiają się wokół ciszy. Czy włączenie do programu koncertu 4’33’’ Cage’a upoważnia do stwierdzenia, że można ciszę nazwać muzyką? Czy cisza jest muzyką? Co sam Cage sądził na ten temat? Czym dla nas dziś jest cisza? Tego rodzaju pytania stawiali sobie autorzy poszczególnych rozdziałów. Reprezentują oni, oprócz muzykologii i teorii muzyki, także inne dyscypliny naukowe, a sposób potraktowania tematu wynika z ich indywidualnych zainteresowań.