ZAWARTOŚĆ
  • Ewa Piasecka
    Wprowadzenie
  • Franciszek Wesołowski
    Barokowe tańce francuskie – charakterystyka
  • Szymon Paczkowski
    O funkcjach poloneza i stylu polskiego na przykładzie arii „Glück und Segen sind bereit” z Kantaty „Erwünschtes Freudenlicht” BWV 184 Johanna Sebastiana Bacha

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

Taniec w epoce baroku – to temat sesji naukowej, która odbyła się 3-4 marca 2005 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi. Artykuły zamieszczone w publikacji traktują taniec jako ważny składnik życia XVII- i XVIII-wiecznego społeczeństwa.
Forma taneczna należy do najstarszych przejawów sztuki i towarzyszy człowiekowi w różnych okresach rozwoju jego kultury. Posiada cechy narodowe, które wyraźnie się zaznaczają. Cechy te wyrażają się między innymi w specyficznej rytmice pozwalającej odróżnić tańce różnych narodów.
W repertuarze muzycznym związanym bezpośrednio z tańcami rozróżniamy dwa rodzaje utworów – tańce użytkowe, służące do zabawy towarzyskiej i tańce artystyczne związane z widowiskiem tanecznym takim jak balet. Brak bezpośredniego związku z tańcem pozwalał na pewną swobodę w traktowaniu czynnika rytmicznego. Wzbogacanie środków fakturalnych, melodycznych, harmonicznych, prowadziło do powstania tzw. tańców stylizowanych. Krzyżowały się w nich różne rodzaje tańców użytkowych. […]

Ewa Piasecka