Image
Image

Sztuka registracji w kręgu północnoniemieckim od XVI do XVIII wieku

Sztuka registracji w kręgu północnoniemieckim od XVI do XVIII wieku

Krzysztof Urbaniak
Kraków 2013
ISBN: 978-83-7643-109-
objętość: 122 strony
materiał promocyjny

Publikacja finansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

 

ZAWARTOŚĆ

Wstęp
I. Północnoniemiecki kontekst organologiczny
  1. Linia niderlandzka
  2. Linia pochodzenia środkowoniemieckiego
  3. Pruskie odgałęzienie linii północnoniemieckiej
  4. Arp Schnitger w kontekście wcześniejszych organmistrzów północnoniemieckich
  5. Wiek XVIII
  6. Strój średniotonowy
  7. Techniki kompozytorskie – registracja – konstrukcja i brzmienie organów
II. Registacja
  1. Registracje proweniencji niderlandzkiej
  2. Registracje prawdopodobnie rdzennie północnoniemieckie oraz wskazówki Michaela Praetoriusa
  3. Registracje opisywane przez Johanna Matthesona oraz inne związane z organami z kręgu Fritzsche/Stellwagen
  4. Registracje zachowane w źródłach pruskich
  5. Analogie i różnice między wybranymi registracjami północno- i środkowoniemieckimi
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
Indeks nazw geograficznych
Indeks nazw rejestrów

 

Fragment wstępu:

„(…) W pracy niniejszej zebrałem moim zdaniem najważniejsze informacje dotyczące północnoniemieckich organów, ich klasyfikacji, konstrukcji i aspektów brzmieniowych, które powiązałem z historycznymi przekazami traktującymi o sztuce registracji na tych instrumentach. Z perspektywy wykonawczej szczególnie istotne są wskazówki rejestracyjne, z naszego współczesnego, postromantycznego punktu widzenia często niekonwencjonalne.”