Praca mgr Marka Nahajowskiego „Syndrom melancholii w pieśniach Johna Dowlanda” napisana pod kierunkiem dra hab. Ryszarda D. Golianka otrzymała I nagrodę na XIV Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich w Gdańsku w 2004 roku.

 

ZAWARTOŚĆ
       
    • Wstęp
Rozdział 1. Melancholia – aspekty zjawiska
    • 1.1. Poglądy na melancholię i stany depresyjne – ujęcie historyczne
    • 1.2. Melancholia i zaburzenia depresyjne w ujęciu współczesnej psychologii i psychiatrii
    • 1.3. Symbolika melancholii w okresie renesansu i baroku – ujęcie kulturowo-artystyczne
Rozdział 2. John Dowland – życie i twórczość
    • 2.1. Informacje biograficzne
    • 2.2. Charakterystyka twórczości Dowlanda
Rozdział 3. Analiza i interpretacja syndromu melancholii w pieśniach Johna Dowlanda
  • 3.1. Założenia metodologiczne
  • 3.2. Selekcja materiału tekstowego
  • 3.3. Analiza i interpretacja objawów melancholii w tekstach pieśni
  • 3.4. Środki muzyczne służące w przedstawieniu melancholii
  • 3.5. Kategoria „pseudomelancholii” w pieśniach Johna Dowlanda – próba interpretacji problemu
  •  
  • Zakończenie
  • Bibliografia
  • Summary

 

FRAGMENT WSTĘPU

[...] W przeciwieństwie do innych uczuć i nastrojów, melancholia jest kategorią bardzo złożoną. Analiza melancholii występującej w ramach danego dzieła jest możliwa tylko wtedy, gdy wyodrębni się i podda analizie wszystkie jej cechy konstytutywne. Z tego względu za kluczowe w niniejszej pracy uznano pojecie syndromu, adekwatnie opisujące ów złożony charakter naczelnej kategorii melancholii. W tym rozumieniu syndrom melancholii oznacza szereg objawów, które występując razem, wyznaczają ową kategorię. [...]
Uczynienie z melancholii głównej perspektywy badawczej powoduje konieczność znalezienia metody, pozwalającej w wiarygodny sposób zbadać i opisać tę problematykę. Nieodzowne staje się tu sięgnięcie po interpretację hermeneutyczną, która umożliwia rozumienie dzieła muzycznego w kategoriach przekazu kulturowego i pozwala na odczytanie jego głębszych sensów symbolicznych. Należy dodać, iż analiza samej struktury muzycznej jest działaniem niewystarczającym i nieprowadzącym do wysnucia odpowiednich wniosków. Za konieczną należy uznać interpretację poszczególnych elementów dzieła muzycznego w perspektywie melancholii, a konkretnie – jej symptomów. [...]

Marek Nahajowski