Image
Image

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

Materiały z V i VI ogólnopolskiej sesji naukowej (Łódź, 12-14 grudnia 2000 r., 21-23 listopada 2002 r.)
 
red. Barbara Ostrowska
Łódź 2002
objętość: 328 stron
cena: 5 zł
 
NAKŁAD WYCZERPANY

ZAWARTOŚĆ
  • Wstęp
  • Zofia Konaszkiewicz (Warszawa(
    Zawód i powołanie pedagoga w tradycji polskiej
  • Barbara Ostrowska (Łódź(
    Interpretacja ruchowa dzieła muzycznego w metodzie Emila Jaques-Dalcroze’a
  • Magdalena Stępień (Warszawa(
    Analiza utworów muzycznych dla potrzeb interpretacji ruchowej wg zasad Dalcroze’a
  • Katarzyna Krasoń (Katowice(
    Rytmika – interpretacja ruchowa jako wizualizacja
  • Aneta Skrzypczak (Łódź(
    Ćwiczenia z techniki ruchu Rosalii Chladek jako inspiracja do tworzenia interpretacji ruchowych utworów muzycznych
  • Barbara Ostrowska, Aldona Merta (Łódź, Zduńska Wola(
    Zastosowanie symetrii punktowej w tworzeniu interpretacji ruchowych kanonów
  • Barbara Ostrowska, Aldona Merta (Łódź, Zduńska Wola(
    Zastosowanie symetrii liniowej w tworzeniu interpretacji ruchowych kanonów
  • Ewa Wojtyga (Łódź(
    Kompozycje przestrzenno-ruchowe utworów muzycznych jako istotne zadania w procesie poznawania problemów metrorytmiki XX w.
  • Anna Grajpel (Częstochowa(
    Działanie i przeżycie muzyczne w systemie Dalcroze’a
  • Ewa Szatan (Gdańsk(
    Stymulowanie muzyką komunikacji pozawerbalnej dziecka jako przygotowanie do kształcenia muzycznego
  • Barbara Ostrowska, Marcelina Paniuta (Łódź(
    Zadania interpretacji ruchowych miniatur muzycznych – drogą do zrozumienia muzyki przez dzieci
  • Barbara Ostrowska, Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź(
    Interpretacje ruchowe piosenek dla dzieci
  • Barbara Ostrowska, Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź(
    Improwizacje ruchowe ewokowane muzyką improwizowaną na fortepianie
  • Ewa Wojtyga, Magdalena Owczarek (Łódź(
    „Przechodź spokojnie przez hałas i pośpiech” – relaks i koncentracja na zajęciach rytmiki
  • Barbara Ostrowska, Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź(
    Improwizacje rytmiczno-aktorskie
  • Ewa Wycichowska (Poznań(
    Teatr tańca – przestrzeń dialogu
  • Alicja Tupieka-Buszmak (Olsztyn(
    Dydaktyczno-wychowawcze funkcje zajęć muzyczno-ruchowych w metodzie dramy
  • Barbara Bernacka (Warszawa(
    Trening twórczości – omówienie zasad prowadzenia treningu i przedstawienie wybranych technik jako materiałów do wykorzystania w improwizacji muzyczno-ruchowej
  • Barbara Ostrowska, Magdalena Owczarek (Łódź(
    „Przyszłość należy do ludzi twórczych” – wspólne działania twórcze drogą do kształtowania kreatywnej osobowości
  • Alicja Tupieka-Buszmak (Olsztyn(
    Znaczenie ruchu dla rozwoju wyobraźni muzyczno-literackiej dziecka
  • Renata Polony, Teresa Arendt (Kraków(
    Poezja jako inspiracja dziecięcych zadań twórczych
  • Anna Metera (Leszno(
    Rytm i muzyka podstawowym elementem w nauce języków obcych
  • Barbara Ostrowska, Marcelina Paniuta (Łódź(
    W poszukiwaniu nowych środków nauczania języka obcego opartych na korelacji słowa, rytmu, muzyki
  • Barbara Ostrowska, Aneta Skrzypczak (Łódź(
    Tworzenie struktur melodyczno-rytmicznych w procesie zdobywania umiejętności posługiwania się słuchem muzycznym
  • Barbara Ostrowska (Łódź(
    Wybrane problemy aleatoryzmu i ich realizacja na zajęciach rytmiki
  • Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź(
    Improwizowanie fortepianowych miniatur ilustracyjnych w oparciu o materiał skal czterodźwiękowych
  • Jolanta Stępień (Łódź(
    Z zagadnień kształtowania melodii w improwizacji
  • Barbara Ostrowska, Magdalena Owczarek (Łódź(
    Improwizacja fortepianowa według stałego wzoru metrorytmicznego ewokująca działania ruchowe
  • Aneta Skrzypczak (Łódź(
    „Melodie ludowe” Witolda Lutosławskiego jako źródło inspiracji dla improwizacji fortepianowej
  • Barbara Ostrowska, Elżbieta Aleksandrowicz, Aneta Skrzypczak, Marcelina Paniuta (Łódź(
    Inspiracje plastyczne w nauczaniu improwizacji fortepianowej
  • Bogusława Opolska-Targosz (Kraków(
    Specyfika improwizacji fortepianowej na rytmice dalcroze’owskiej oraz związane z tym problemy nauczania w szkole
  • Anna Metera (Leszno(
    Wpływ muzyki na zmienność wybranych wskaźników psychofizjologicznych u studentów
  • Wiesława A. Sacher (Katowice(
    Elementy rytmiki w szkolnej i przedszkolnej edukacji muzycznej jako forma wspomagania procesów terapeutycznych
  • Daniela Colonna-Kasjan (Wrocław(
    Elementy rytmiki w muzykoterapii w szkole integracyjnej
  • Małgorzata Sierszeńska-Leraczyk (Poznań(
    Specyfika zaburzeń dyslektycznych uczniów szkół muzycznych – rehabilitacja poprzez rytmikę
  • Paweł Cylulko (Wrocław(
    Muzykoterapia jako metoda wspomagająca rehabilitację niepełnosprawnego dziecka
  • Joanna Gładyszewska-Cylulko (Wrocław(
    Znaczenie wizualizacji przy muzyce w rehabilitacji dzieci
  • Maciej Kierył (Warszawa(
    Standardy muzykoterapii aktywnej w szpitalu pediatrycznym
  • Beata Skawina, Adam Kamiński (Wrocław(
    Terapia poprzez ruch twórczy i rytmikę w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi umysłowo
  • Helena Cesarz (Wrocław(
    Rola rytmu muzycznego w aktywizacji osób przewlekle chorych na schizofrenię, długotrwale hospitalizowanych
  • Anna Jędryczka-Hamera (Warszawa(
    Budowanie spektaklu w oparciu o choreoterapię psychologiczną
  • Monika Mazurkiewicz (Jelenia Góra(
    Rytm i improwizacja w rehabilitacji psychicznej osób dorosłych

 

FRAGMENT WSTĘPU

Myśl organizowania Sesji Naukowych poświęconych metodzie Emila Jacques-Dalcroze’a zrodziła się w gmachu Akademii Muzycznej w Łodzi w 1983 roku. [...] Efektem tych przedsięwzięć jest wymiana myśli naukowej w zakresie trzech członów metody E. Jaques-Dalcroze’a – rytmiki, solfeżu, improwizacji oraz w zakresie rytmikoterapii. Istotne uzupelnienie stanowią konfrontacje działalności artystycznej na polu improwizacji fortepianowej, głosowej i ruchowej dzieła muzycznego.
Tom, który oddajemy do rąk czytelników jest pokłosiem V i VI Sesji Naukowych na temat Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, które [...] zorganizowała Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.[...]