Image
Image

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, tom VII

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, tom VII

red. Ewa Wojtyga
Łódź 2018
ISBN: ISBN 978-83-60929-63-6
objętość: 122 strony
cena: 30 zł

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Urzędu Miasta Łodzi

 

ZAWARTOŚĆ

  • Od Redakcji
  • Note from the Editor
  • Anetta Pasternak
    INSPIRACJE ANTYKIEM W DALCOZE’OWSKIEJ KONCEPCJI RYTMIKI
  • Barbara Ostrowska
    UTWÓR MUZYCZNY „PARTYTURĄ” DZIAŁAŃ SCENICZNYCH. ETIUDY AKTORSKIE EWOKOWANE MUZYKĄ SKOMPONOWANĄ.
  • Anetta Pasternak, Agata Trzepierczyńska
    ZAGINIONE OGNIWO? ROZWAŻANIA O SOLFEŻU DALCROZE’OWSKIM
  • Barbara Ostrowska
    SPECYFIKA KSZTAŁCENIA SŁUCHU MUZYCZNEGO NA POTRZEBY IMPROWIZACJI FORTEPIANOWEJ
  • Barbara Ostrowska
    PRZYKŁADY Z KSIĄŻKI PROF. FRANCISZKA WESOŁOWSKIEGO MATERIAŁY DO NAUKI O SKALACH MUZYCZNYCH INSPIRACJĄ DO TWORZENIA WYPOWIEDZI MUZYCZNYCH ZDETERMINOWANYCH MATERIAŁEM DŹWIĘKOWYM
  • Agnieszka Widlarz
    WYBRANE ĆWICZENIA SOLFEŻU DALCROZOWSKIEGO W NAUCZANIU IMPROWIZACJI FORTEPIANU
  • Ewa Wojtyga
    HUMOR W INTERPRETACJI MUZYKI RUCHEM (NA PRZYKŁADZIE FOTOGRAFII Z PRZYJĘCIA URODZINOWEGO PAWŁA SZYMAŃSKIEGO)
  • Magdalena Owczarek
    TWORZENIE POLIMETRII POPRZEZ DODANIE GRUPY LUB WARTOŚCI RYTMICZNEJ W PRZEBIEGACH JEDNORODNYCH METRYCZNIE
  • Piotr Winczewski
    WYBRANE UWARUNKOWANIA AKTYWIZOWANIA OSÓB Z RÓŻNYM RODZAJEM NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Z WYKORZYSTANIEM ĆWICZEŃ MUZYCZNO-RUCHOWYCH
  • Grażyna Durlow
    DROGA KU „BYCIU W SZTUCE” – RYTMIKA W OLIGOFRENOPEDAGOGICE
  • Grażyna Enzinger, Bożena Raszke
    MODEL NOWOSĄDECKI EDUKACJI MUZYCZNEJ W KONTEKŚCIE NAUKI CZYTANIA NUT GŁOSEM

 

Niniejsza publikacja jest siódmą z serii zatytułowanej Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Podobnie jak poprzednie, tak i ta jest wyborem tekstów wygłoszonych podczas Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Katedrę Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Wcześniej łódzkie spotkania naukowców, artystów, pedagogów, studentów i miłośników metody Emila Jaques-Dalcroze’a miały zasięg ogólnopolski. Poszerzające się z roku na rok grono uczestników zagranicznych uprawniło organizatorów do zmiany nazwy obrad z ogólnopolskich na międzynarodowe. I tak po X Jubileuszowej Sesji Naukowej, jedenaste spotkanie otrzymało nazwę I Międzynarodowa Konferencja. Wśród gości zagranicznych byli profesorowie i studenci z uczelni muzycznych w Austrii, Niemczech, na Litwie i w Singapurze. Szeroki zakres tematyczny określony w tytule znalazł swoje odzwierciedlenie w treści poszczególnych wystąpień. Tym razem jednak konferencja miała temat przewodni, którym był SOLFEŻ DALCROZOWSKI i to wokół niego koncentrowało się w wielu referatach i warsztatach towarzyszących konferencji.
Artykuły wybrane do tego tomu poruszają kwestie dotyczące wszystkich członów metody Dalcroze’a – rytmiki, solfeżu, improwizacji; dwa z nich odnoszą się do zastosowania różnorodnych zajęć muzycznych i rytmiki w terapii.

Ewa Wojtyga