Image
Image

Reżyserski teatr operowy w XXI wieku. Nurty i twórcy

Reżyserski teatr operowy w XXI wieku. Nurty i twórcy

Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-75-9
objętość: 398 stron
cena: 50 zł

SPIS TREŚCI

Wstęp

Cześć pierwsza: Nurty
  1. Klasyka, elegancja, tautologia
  2. Pogłębienie ideowo-symboliczne
  3. W uścisku psychoanalizy
  4. W kręgu ideologii i polityki
  5. Totalitaryzm i przemoc
  6. Obraz, taniec, film
  7. Teatr w teatrze i koncepcja lustra
  8. Totalna farsa
  9. Brzydota, groteska, wulgarność
  10. Operowy teatr offowy
Część druga: Twórcy
  1. Götz Friedrich: ojciec-założyciel teatr reżyserskiego
  2. Harry Kupfer: operowy neorealizm
  3. Andreas Homoki: teatr par excellence
  4. David Pountney: opera w wielowymiarowej współczesności
  5. Robert Carsen: teatr inteligentny i głęboki
  6. Achim Freyer: plastyczny teatr operowy z muzyką w tle
  7. Mariusz Treliński: w poszukiwaniu polskiej drogi
  8. Hans Neuenfels: obsesje genitalne i łamanie tabu
  9. Barrie Kosky: wszystko jest teatrem
  10. Calixto Bieito: kompleksy i wstrząsy
  11. Claus Guth: wieczne poszukiwania
  12. Peter Konwitschny: drugie dno ludzkiej duszy

Zakończenie
Literatura
Spis fotografii
Wykaz omówionych spektakli
Summary

 

ZE WSTĘPU

„Umowność i konwencja opery mogłyby świadczyć o nie najlepszej reputacji i małej wadze tej dziedziny sztuki we współczesnej kulturze. Jednak w ostatnich dziesięcioleciach dokonała się prawdziwa rewolucja w tym zakresie, gdyż pojawiły się próby i eksperymenty wiążące się z wydobyciem z treści dzieła operowego jakości uniwersalnych i aktualnych. Osiągnięcia reżyserskiego teatru operowego, w którym reżyser w swobodny sposób dopisuje własne konteksty i sposoby widzenia problematyki utworu, spowodowały wielką reformę opery, a scena operowa stała się prawdziwym miejscem dyskursu z rzeczywistością społeczną, polityczną i religijną.
Ta zasadnicza zmiana podejścia nastąpiła za sprawą grona postępowych reżyserów, głównie niemieckich, którzy zaproponowali stworzenie całkowicie nowego wymiaru w historii spektakli teatru muzycznego. Niniejsza książka poświęcona jest temu właśnie aspektowi opery, sposobom, w jakie reżyserzy rozumieją i przedstawiają dzieła operowe. Podtytuł książki Nurty i twórcy sugeruje jej dwuczęściowy układ: w pierwszej części omawiane są wyróżnione nurty współczesnego operowego teatru reżyserskiego, w drugiej – wybrani znaczący jego twórcy, będący wyrazistymi osobowościami artystycznymi. W całości, dzięki opisowi niemalże dwustu spektakli prezentowanych na różnych scenach europejskich, Czytelnik otrzymuje syntetyczny, zarazem bardzo autorski obraz współczesnego życia operowego.”