Image
Image

Olivier Messiaen we wspomnieniach i w refleksji badawczej

Olivier Messiaen we wspomnieniach i w refleksji badawczej

red. Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2009
ISBN: 978-83-60929-10-0
objętość: 198 stron
cena: 35 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Wstęp
  • Introduction
  • Wspomnienia
    • Grażyna Pstrokońska-Nawratil – Spotkać Mistrza…
    • Jerzy Bauer – Nadia Boulanger o Olivierze Messiaenie - wspomnienie “incydentalne”
    • Krzysztof Baculewski – Oliviera Messiaena wizerunek nieoczywisty
  • Idee
    • Mieczysław Tomaszewski – Muzyka wobec sacrum. Próba rozeznania
    • ks. Jan Kanty Pytel – Apokaliptyczne szofary w kompozycyjnej inspiracji muzyka
    • Dyskusja
  • Dzieła
    • Jerzy Stankiewicz – O pierwszym wykonaniu “Kwartetu na koniec czasu” Oliviera Messiaena w Stalagu VIII A w Görlitz. Casus dzieła szczególnego
    • Ewa Kowalska-Zając – “Quatuor pour la fin du Temps” - Messiaenowska wizja “Apokalipsy” czy artystyczna kreacja mitu?
    • Ryszard Daniel Golianek – “Turangalîla-Symphonie” Oliviera Messiaena w kontekście tradycji muzycznej
    • Tomasz Baranowski – Teologia “Dwudziestu spojrzeń na dzieciątko Jezus”
    • Michael Heinemann – Summa organistica. O “Livre du Saint Sacrement” Oliviera Messiaena
    • Dyskusja
  • Konteksty
    • Marta Szoka – Messiaen – Dupré – Alain. Filiacje i kontradykcje
    • Alicja Jarzębska – Magia brzmienia i racjonalne aspekty jej notacji w poetyce twórczej Messiaena i Strawińskiego
    • Aleksandra Bęben – Olivier Messiaen w polskim piśmiennictwie krytyczno-muzycznym
    • Tomasz Kłys – Ptaki z katalogu Oliviera Messiaena
    • Dyskusja
  • Program konferencji
  • Autorzy
  • Koncerty

 

FRAGMENT WSTĘPU

Muzykę Oliviera Messiaena otacza aura tajemniczości, niezwykłości, mistyki, a jednocześnie twórca ten uchodzi za jednego z najbardziej oryginalnych kompozytorów XX wieku. Jego fascynacja filozofią i teologią katolicką oraz muzyką natury identyfikowaną ze śpiewem ptaków, a z drugiej strony przejawiane przezeń dążenie do racjonalnego skatalogowania rozmaitych elementów dzieła muzycznego – skal, rytmów itd. – wskazują na wielość i bogactwo inspiracji w jego twórczości i na niezwykle szerokie horyzonty jego osobowości artystycznej.
Katedra Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zorganizowała w listopadzie 2008 roku sympozjum naukowe Olivier Messiaen w kręgu idei artystycznych i filozoficznych. Stało się ono okazją do spotkania badaczy zainteresowanych tą problematyką, a jednocześnie przyczyniło się do zaprezentowania aktualnego spojrzenia na dokonania twórcze i postawę artystyczną autora Ptaków egzotycznych. Niniejszy zbiór tekstów Olivier Messiaen we wspomnieniach i refleksji badawczej stanowi pokłosie tego spotkania.