Image
Image

O zasadach gry na flecie poprzecznym

O zasadach gry na flecie poprzecznym

Johann Joachim Quantz
 
Łódź 2014
wydanie II
ISBN: 978-83-60929-44-5
tłumaczenie: Marek Nahajowski
redakcja: Marta Szoka
 
cena: 60 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Wstęp
  • Zasady przekładu
  • Uwagi terminologiczne
  • Podziękowania
  • Dedykacja
  • Przedmowa
  • Wprowadzenie. O cechach, jakie powinny posiadać osoby, które pragną poświęcić się muzyce
  • Rozdział I. Krótka historia i opis fletu poprzecznego
  • Rozdział II. O trzymaniu fletu i rozmieszczeniu palców
  • Rozdział III. O aplikaturze i skali fletu
  • Rozdział IV. O zadęciu
  • Rozdział V. O nutach, ich wartościach, metrum, pauzach i innych muzycznych oznaczeniach
  • Rozdział VI. O użyciu języka w grze na flecie
    Część I. O użyciu języka na sylabach ti lub di
    Część II. O użyciu języka na słowie tiri
    Część. III. O użyciu języka na słowie did’ll lub tak zwanym „podwójnym języku”
    Dodatek. Kilka uwag ku pożytkowi oboistów i fagocistów
  • Rozdział VII. O braniu oddechu w grze na flecie
  • Rozdział VIII. O przednutkach i innych niewielkich ozdobnikach
  • Rozdział IX. O trylach
  • Rozdział X. O tym, czego powinien przestrzegać muzyk początkujący podczas samodzielnego ćwiczenia
  • Rozdział XI. Ogólne uwagi o dobrym wykonaniu muzyki głosem i na instrumencie
  • Rozdział XII. O sposobach wykonywania Allegro
  • Rozdział XIII. O ornamentacji w stylu swobodnym
  • Rozdział XIV. O sposobach wykonywania Adagio
  • Rozdział XV. O kadencjach
  • Rozdział XVI. O czym flecista powinien pamiętać podczas publicznych występów
  • Rozdział XVII. O powinnościach tych, którzy akompaniują albo wykonują partie towarzyszące lub ripieno związane z partią koncertującą
    Część I. O cechach, którymi powinna wyróżniać się osoba prowadząca zespół muzycznych
    Część II. O skrzypkach orkiestrowych
    Część III. O altowiolistach
    Część IV. O wiolonczelistach
    Część V. O kontrabasistach
    Cześć VI. O klawesyniście
    Część VII. O powinnościach wszystkich instrumentalistów wykonujących partie akompaniujące
  • Rozdział XVIII. O tym, jak oceniać muzyków i kompozycje muzyczne
  • Bibliografia

 

FRAGMENT WSTĘPU

Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen autorstwa Johanna Joachima Quantza, niemieckiego flecisty, kompozytora i teoretyka muzyki, należy do najważniejszych źródel dokumentujących praktykę wykonawczą muzyki XVIII wieku. Traktat ten ukazał się po raz pierwszy w 1752 roku w Berlinie i niemal natychmiast uzyskał znaczną popularność. Aż do końca XVIII wieku rozprawa Quantza była wielokrotnie wznawiana i tłumaczona, w całości bądź we fragmentach, na większość języków Zachodniej Europy, miedzy innymi: angielski, francuski, włoski i niderlandzki. […] Uniwersalny charakter dzieła Quantza sprawia, że stanowi ono znakomity punkt wyjścia dla wszystkich osób zainteresowanych zgłębianiem wiedzy na temat stylu i estetyki muzyki późnego baroku oraz stylu galant.