Image
Image

Nauczyciel rozpoczynający pracę w szkole muzycznej

Wybrane przepisy prawa oświatowego w świetle struktury i organizacji współczesnej szkoły

Nauczyciel rozpoczynający pracę w szkole muzycznej

Ewa Kumik
Łódź 2015
ISBN: 978-83-60929-48-3
objętość: 205 stron
cena: 30 zł

Sfinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

Zawartość:

Wstęp
Rozdział I. Podstawy prawa oświatowego
  1. Przepisy prawne – wiadomości ogólne
  2. Ustawa o systemie oświaty
  3. Ustawa – Karta Nauczyciela
Rozdział II. Prawo obowiązujące w szkole muzycznej
  1. Polskie szkolnictwo muzyczne
    1.1. Etapy kształcenia muzycznego
    1.2. Typy i zadania szkół muzycznych
    1.3. Plany nauczania w szkołach muzycznych I stopnia
    1.4. Plany nauczania w szkołach muzycznych II stopnia
    1.5. Organ prowadzący i nadzorujący pracę szkoły
  2. Statut i regulaminy szkolne
    2.1. Statut szkoły
    2.2. Regulamin pracy
    2.3. Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
    2.4. Regulamin wynagradzania
    2.5. Regulamin przyznawania nagród dla nauczycieli
  3. Dokumentacja w szkole
    3.1. Dokumentacja organizacyjna szkoły
    3.2. Dokumentacja kadrowa
    3.3. Dokumentacja finansowa szkoły
    3.4. Dokumentacja dotycząca bazy i warunków BHP
    3.5. Dokumentacja przebiegu procesu kształcenia, wychowania i opieki
Rozdział III. Statutowe organy szkoły muzycznej
  1. Dyrektor szkoły
  2. Rada pedagogiczna
  3. Społeczne organy szkoły
    3.1. Rada szkoły
    3.2. Rada rodziców
    3.3. Samorząd uczniowski
Rozdział IV. Nauczyciel w szkole muzycznej
  1. Wymagania kwalifikacyjne a wynagrodzenie nauczycieli
    1.1. Kwalifi kacje zawodowe nauczyciela
    1.2. Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem
    1.3. Składniki wynagrodzenia za pracę nauczyciela
  2. Prawa i obowiązki nauczyciela
    2.1. Obowiązki nauczyciela
    2.2. Zasiłek na zagospodarowanie
    2.3. Urlopy: wypoczynkowe, płatne, bezpłatne
    2.4. Nagrody dla nauczyciela
    2.5. Czas pracy nauczyciela
  3. Relacja: nauczyciel – uczeń – rodzic
Rozdział V. Rozwój zawodowy nauczyciela
  1. Doskonalenie zawodowe nauczyciela
    1.1. Przepisy prawa regulujące doskonalenie zawodowe nauczycieli
    1.2. Zadania dyrektora szkoły w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli
    1.3. Finansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
  2. Awans zawodowy nauczyciela
    2.1. System awansu zawodowego
    2.2. Realizacja stażu zawodowego nauczyciela
    2.3. Uzyskanie wyższego stopnia awansu zawodowego
  3. Ocena pracy nauczyciela
    3.1. Ocena pracy nauczyciela w trybie art. 6a KN
    3.2. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela
    3.3. Procedury odwoławcze w ocenianiu nauczycieli
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz tabel
Aneksy
Summary

 

Fragment wstępu:

W  celu ułatwienia młodemu nauczycielowi startu w  szkolną rzeczywistość, podjęłam się opracowania zagadnień niezbędnych i  najbardziej pomocnych na początku zawodowej pracy nauczyciela. Przedmiotem moich badań była analiza wybranych przepisów prawa oświatowego oraz związane z  nimi prawa i  obowiązki nauczycieli szkół muzycznych. W  szkole nowo zatrudniony nauczyciel od pierwszych dni musi sobie radzić z  wieloma obowiązkami – samodzielnie prowadzić zajęcia, wypełniać dokumentację szkolną, prowadzić zebrania z rodzicami. Z przedmiotu badań wynikają dwa cele uszczegóławiające to, co zamierzałam osiągnąć w odniesieniu do przeprowadzonych badań eksploracyjnych, a mianowicie: cel poznawczy – zapoznanie się z ustawami oświatowymi i aktami wykonawczymi do tych ustaw, a  także z  opracowaniami metodyczno-naukowymi dotyczącymi edukacji w szkołach muzycznych I i II stopnia oraz cel praktyczny – przedstawienie stanu faktycznego, obowiązującego na dzień 31 lipca 2015 roku, przepisów prawnych, struktury organizacji badanych szkół, a także zadań, praw i obowiązków nauczycieli tych szkół.