Image
Image

MUZYKA – MEDIA – PRAWO – MARKETING, tom II

MUZYKA – MEDIA – PRAWO – MARKETING, tom II

red. Beata Stróżyńska
Łódź 2022
ISBN 978-83-60929-85-8
objętość: 328 strony
 
cena: 40 zł

 

ZAWARTOŚĆ

  • Wstęp
  • Introduction
  • Arleta Nawrocka-Wysocka
    Muzyka i migracje jako przedmiot badań etnomuzykologii w XX i XXI wieku
  • Hanna Jocek
    Repertuar muzyczny uchodźców w Europie w XXI wieku
  • Beata Stróżyńska
    Wątek beduińskiej legendy z VII w. o szalonym poecie Madżnunie i jego ukochanej Lajli w wybranych muzycznych projektach międzykulturowych XX i XXI w.
  • Anita Grzegorzewska, Krzysztof Grzegorzewski
    Ramiona matki. Intencja komunikacyjna ludowych kołysanek z Ciechanowskiego
  • Aleksandra Bęben
    Polskie rozdziały w życiu i twórczości Romana Ryterbanda (1914-1979)
  • Małgorzata Sułek
    Radiowe brzmienie Olimpu – Opowieść o kulawym bogu Hefajstosie Anny Świrszczyńskiej i Witolda Lutosławskiego
  • Piotr Mika
    „Redaktor Wielki”. O stylu pisania i spojrzeniu na krytykę muzyczną Ludwika Erhardta
  • Agnieszka Szynk
    Twórczość filmowa Aleksandra Tansmana
  • Małgorzata Kaczmarek
    Cicho znaczy dyskretnie – rola zarządzania w pracy dyrygenta z orkiestrą
  • Klaudia Stępień
    Charakterystyka i działalność wybranych platform audiowizualnych promujących muzykę
  • Ewa Staszewska
    Odrębności w zatrudnieniu pracowników instytucji kultury ze szczególnym uwzględnieniem statusu prawnego pracowników artystycznych
  • Maria Karcz-Kaczmarek
    Muzyka jako przedmiot regulacji publicznoprawnych – przegląd problematyki
  • Anna Franik, Regina Mynarska
    Wydarzenie muzyczne dostępne dla osób z niepełnosprawnościami
  • Biogramy autorów

 

ZE WSTĘPU

Niniejsza publikacja, podobnie jak poprzednia, otwierająca serię książek Muzyka – Media – Prawo – Marketing, obejmuje zarówno rozważania teoretyczne, jak i porady praktyczne; wszystkie one są zaprezentowane w formie opracowań naukowych. Szerokie spektrum zagadnień, jakimi się zajmujemy, nieograniczanie się do jednego zakresu tematycznego, stanowi odzwierciedlenie wyjątkowo interdyscyplinarnego charakteru Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej.
W pierwszym tomie naszym głównym założeniem było stworzenie pewnego rodzaju przewodnika po niezwykle różnorodnych zagadnieniach, które wiążą się z życiem muzycznym, dziennikarstwem oraz produkcją muzyczną. Jednak od momentu, kiedy prowadziliśmy badania i pisaliśmy artykuły do poprzedniej książki z tej serii, świat bardzo się zmienił. Trudne doświadczenia ostatnich lat, wciąż trwająca pandemia, wojna za nasza wschodnią granicą, sprawiły, iż tym razem staramy się, aby niniejsza książka była nie tylko użyteczna dla środowiska muzycznego oraz melomanów, ale nade wszystko – by skłaniała do refleksji w sprawach związanych z najpoważniejszymi wyzwaniami współczesności. Uważny Czytelnik dostrzeże, iż obok problematyki związanej z migracjami, multikulturalizmem, powszechną dostępnością do dóbr kultury czy zmianą relacji między dyrygentem a muzykami orkiestry na bardziej partnerskie, oparte na wzajemnym poszanowaniu swoich wysokich kompetencji zawodowych, poruszyliśmy też inne wątki związane z uwarunkowaniami polityczno-społecznymi i ich wpływem na losy osób związanych z muzyką.

Beata Stróżyńska