Image
Image

Grażyna Bacewicz. Konteksty życia i twórczości

Grażyna Bacewicz. Konteksty życia i twórczości

red. Marta Szoka
Łódź 2016
ISBN: 978-83-60929-51-3
objętość: 232 strony
cena: 40 zł

ZAWARTOŚĆ

Wstęp
Małgorzata Gąsiorowska Dwoje na huśtawce (neoklasycyzmu): Bacewicz - Kisielewski
Beata Bolesławska-Lewandowska Muzyka czasów terroru? Okupacyjne uwertury orkiestrowe Grażyny Bacewicz i Andrzeja Panufnika
Krzysztof Droba Vytautas Bacevičius, którego nie było...
Miłosz Bazelak Profesor, mentor, przyjaciel - o roli Kazimierza Sikorskiego w zyciu i działalności Grażyny Bacewicz
Magdalena Grajter Antoni Dobkiewicz. Przyczynek do portretu pianisty - pedagoga
Anna Nowak Estetyczne antynomie w muzyce Grażyny Bacewicz z perspektywy badaczy i świadków życia artystycznego kompozytorki
Iwona Lindstedt Sonorystyczny neoklasycyzm Grażyny Bacewicz
Agata Stojewska W nurcie witalistycznego koloryzmu: Karol Szymanowski - Grażyna Bacewicz. Podobieństwa i różnice
Tomasz Tarnawczyk Symfonie Grażyny Bacewicz na tle sytuacji społeczno-politycznej w powojennej Polsce
Ewa Kowalska-Zając Modyfikacje tradycji gatunkowej w kwartetach smyczkowych Grażyny Bacewicz
Tomasz Król Grażyna Bacewicz: sonaty na skrzypce i fortepian - aspekty wykonawcze w kontekście specyfiki techniki instrumentalnej
Piotr Kędzierski Twórczość fortepianowa Grażyny Bacewicz a idiom pianistyczny w muzyce Witolda Lutosławskiego
Jan Rogacki Eksperyment warsztatowy. Technika dodekafoniczna w VI Kwartecie smyczkowym Grażyny Bacewicz
Marta Włodarczyk "Pożądanie". O ostatnim dziele Grażyny Bacewicz
Postscriptum
Maciej Janik Co wiemy o okolicznościach urodzin Kiejstuta, Witolda, Grażyny i Wandy Bacewiczów?
Wykaz przykładów nutowych
Wykaz ilustracji
Indeks osób
Summary 

FRAGMENT WSTĘPU

Zaliczana do najwazniejszych postaci polskiej muzyki II połowy XX wieku, znakomita kompozytorka i skrzypaczka, Grażyna Bacewicz, swego czasu była obiektem fascynacji świata muzycznego oraz zainteresowania melomanów nie tylko w Polsce. Jej twórczość odznaczająca się wyjątkową indywidualnością i spójnością stylistyczną obecnie jest chyba jednak znana w stopniu niewystarczającym, zwłaszcza przez młodsze pokolenia. za trzy lata minie pół wieku od śmierci kompozytorki i rocznica ta z pewnością stanie się okazją do odczytania na nowo jej muzyki i jej pozycji w polskiej i europejskiej twórczości XX-wiecznej. Już teraz mozna stwierdzić, ze kompozycje Grażyny Bacewicz zwycięsko przeszły próbę czasu, nie zniknęły z życia koncertowego, pozostając w repertuarze nie tylko skrzypków. Powstające nagrania, poczawszy od wydanej w 2011 r. przez Deutsche Grammophon płyty z II Sonatą fortepianową i dowma kwintetami fortepianowymi, wykonanymi przez Krystiana Zimermana, Kaję Danczowską i grupę muzyków młodszej generacji, dokumentują swoistą zmianę paradygmatu w postrzeganiu Bacewiczówny - juz nie tylko jako przedstawicielki nurtu neoklasycznego i folklorystycznego, ale twórcy o inklinacjach do poszukiwań brzmieniowych i ekspresyjnych.