Image
Image

Głos ludzki i instrumenty dęte – wspólne aspekty techniczne i wykonawcze

Głos ludzki i instrumenty dęte – wspólne aspekty techniczne i wykonawcze

red. Ziemowit Wojtczak
Łódź 2007
objętość: 220 stron
cena: 15 zł
 
NAKŁAD WYCZERPANY

ZAWARTOŚĆ
  • Przedmowa
  • Beata Stróżyńska – Muzyka wokalna jako ideał i wzorzec dla twórców oraz odtwórców XVIII-wiecznych utworów instrumentalnych
  • Krystyna Rorbach – Włoska opera romantyczna pierwszej połowy XIX wieku. „Wielka Trójka”
  • Marek Głowacki – Figury retoryczno-muzyczne w kantacie i oratorium barokowym na podstawie Pasji wg św. Jana J. S. Bacha oraz ich znaczenie w wokalnym i instrumentalnym wykonawstwie
  • Olga Ksenicz – Mozartowskie arie sopranowe z koncertującymi instrumentami dętymi – analiza i zagadnienia techniczne w świetle wybranych przykładów
  • Agnieszka Drożdżewska – Sposoby zestawiania partii trąbki i głosu w sopranowych ariach barokowych
  • Paweł Sobierajski – Kiedy wokalistom puszczają nerwy… czyli o naturze, przyczynach i objawach stresu oraz o radzeniu sobie z nim w praktyce pedagogicznej i koncertowej
  • Krzysztof Kamiński – Metodyka prowadzenia dętych zespołów kameralnych w początkowym okresie ich istnienia
  • Ryszard Cieśla – Technika oddechowa podczas śpiewu i gry na instrumentach dętych
  • Georgij Kurkov – Wybrane aspekty pracy akompaniatora z wokalistą i wykonawcami grającymi na instrumentach dętych
  • Piotr Miciński – Praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej i doświadczenia scenicznego w prawidłowym budowaniu dramaturgii recytatywu operowego
  • Autorzy tekstów
  • Indeks osób
  • Dodatek A – programy sesji i koncertów towarzyszących
  • Dodatek B – sesja w obiektywie

 

FRAGMENT PRZEDMOWY

[…] W roku 2005 z inicjatywy grupy studentów, członków Koła Naukowego Wokalistów, działającego przy Katedrze Wokalistyki w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, narodziła się koncepcja cyklu sesji naukowo-artystycznych, których wspólnym mianownikiem miałyby być poszukiwania podobieństwa różnych grup instrumentów dętych do głosu ludzkiego. Wspólne dla głosu i instrumentów cechy poszukiwane miały być zarówno na niwie teoretycznej – w postaci referatów naukowych dotyczących różnych aspektów odpowiednich dla danych instrumentów technik wykonawczych – oraz na niwie praktyki wykonawczej artystycznego współdziałania danych instrumentów i głosu ludzkiego w różnorodnych kompozycjach. Jednocześnie, oprócz wymienionych wyżej założeń ogólnych, dodatkowym celem, jaki przyświecał twórcom tego cyklu, było zwrócenie uwagi na pewne aspekty pedagogiczne, charakterystyczne dla określonych metod nauczania gry na różnych instrumentach (w tym nauki śpiewu) i ich wzajemne przenikanie, w celu wypracowywania coraz to doskonalszych sposobów kształcenia. Pierwsza Ogólnopolska Sesja Naukowo-Artystyczna z tego cyklu, odbyła się w dniach 18 i 19 maja 2006 roku pod hasłem „Głos ludzki i flet jako pokrewne instrumenty muzyczne”. Doświadczenia tej sesji ujęte zostały w postaci książki […]. Obecnie oddawana jest do rąk czytelników publikacja zatytułowana Głos ludzki i instrumenty dęte – wspólne aspekty techniczne i wykonawcze. Wydawnictwo to stanowi efekt obrad II Ogólnopolskiej Sesji Naukowo-Artystycznej, jaka odbyła się w dniach 10 i 11 maja 2007 roku, pod tym samym hasłem. Książka ta stanowi zarazem swoistą kontynuację, a także rozszerzenie wielu aspektów poruszonych w poprzednim woluminie. […]

Ziemowit Wojtczak