Image
Image

Dyktando muzyczne w badaniach i metodyce

Dyktando muzyczne w badaniach i metodyce

Materiały z ogólnopolskiej sesji naukowej (Łódź, 16 stycznia 2004 r.)
 
red. Magdalena Grajter
Łódź 2004
objętość: 142 strony
cena: 15 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Jerzy Bauer – Słowo na otwarcie sesji
  • Kacper Miklaszewski – Zapisywanie muzyki z pamięci jako sprawdzian nauczenia się utworu fortepianowego w pracach Grace Rubin-Rabson
  • Ewa Stachurska – Percepcja rytmu a jego odwzorowanie w zapisie nutowym
  • Magdalena Grajter – Barwa w dyktandzie wielogłosowym – o stopniowaniu trudności z perspektywy psychoakustycznej
  • Ewa Stachurska – Rytm muzyczny w badaniach psychologii muzyki
  • Danuta Dobrowolska-Marucha – Założenia metodyczne podręcznika Dyktanda muzyczne a ich realizacja w pracy szkolnej
  • Ewa Wilczyńska – Twórczość wybranego kompozytora jako źródło inspiracji dla pedagoga kształcenia słuchu w doborze dyktand muzycznych o zróżnicowanej problematyce na przykładzie dwóch podręczników monograficznych: „Ćwiczenia do kształcenia słuchu - wybór z utworów F. Chopina” D. Dobrowolskiej-Maruchy oraz „Ćwiczenia do kształcenia słuchu - wybór z utworów K. Szymanowskiego” E. Wilczyńskiej
  • Wiesława Anczykowska-Wysocka – Dyktando muzyczne w edukacji słuchowej studentów wydziału wokalno-aktorskiego
  • Alina Kowalska-Pińczak – Praca ze studentami nad dwugłosowym dyktandem atonalnym
  • Barbara Stencel – Dyktando muzyczne w solfeżu kodaly’owskim
  • Izabela Targońska – Dyktando muzyczne jako źródło inspiracji
  • Małgorzata Dowlasz – Próba rozpoznania strategii stosowanej przy zapisywaniu dyktanda muzycznego – komunikat z badań

 

FRAGMENT WSTĘPU „OD REDAKCJI”

[...] Sesja, [...] której plonem jest niniejsza publikacja, stanowi kontynuację działań zainicjowanych w 2001 r. przez Katedrę Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Odbyła się wówczas sesja Narząd słuchu, jego funkcjonowanie i możliwości percepcji elementów muzycznych [...]. Ponowne podjęcie tematyki związanej z nauczaniem kształcenia słuchu, tym razem zdecydowanie bliższe praktyce nauczycielskiej, możliwe było dzięki współpracy z Międzyuczelnianą Katedrą Kształcenia Słuchu z siedzibą w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Sesję połączono z obchodami dziewięćdziesiątych urodzin nestora łódzkiej i polskiej teorii muzyki - profesora Franciszka Wesołowskiego [...].
Wspólne dla poprzedniej i obecnej sesji było założenie, że poszerzanie wiedzy na temat słuchu muzycznego możliwe jest dzięki odwołaniu się do osiągnięć innych - obok teorii muzyki - dyscyplin naukowych [...]. sesja ujawniła fakt, że sposób pojmowania dyktanda muzycznego ulega istotnym zmianom, a granice stosowania samego terminu „dyktando” są nieostre [...]. Tradycyjne dyktando, rozumiane jako zadanie skomponowane specjalnie dla zrealizowania wyznaczonego celu dydaktycznego, nadal znajduje swoje miejsce w niektórych propozycjach dydaktycznych. Jednak we wszystkich wypowiedziach pojawił się – jako dziś już naturalny i oczywisty – postulat opierania materiału dyktand na cytatach z literatury [...]. Zasygnalizowano także potrzebę szerszego podjęcia badań naukowych związanych z kształceniem słuchu - referowane badania nad strategią zapisu dyktanda stanowią zaledwie pierwszy krok na tej drodze i należy sobie życzyć, by znalazły swoich kontynuatorów.[...]