Image
Image

Aleksander Tansman (1897-1986)

Aleksander Tansman (1897-1986)

Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej w Łodzi nr XXV. Materiały z ogólnopolskiej sesji naukowej
(Łódź, kwiecień 1997 r.)

 
red. Marta Szoka
Łódź 1997
objętość: 138 stron
cena: 5 zł
 
NAKŁAD WYCZERPANY

ZAWARTOŚĆ
  • Wstęp
  • Program Ogólnopolskiej Sesji Naukowej „Aleksander Tansman. Życie i twórczość 1897-1986”
  • Andrzej Wendland – Data urodzin Aleksandra Tansmana
  • Małgorzata Gąsiorowska – Aleksander Tansman - problem tożsamości kulturowej
  • Anna Granat-Janki – Neoklasycyzm w twórczości Aleksandra Tansmana
  • Irena Poniatowska – Aleksander Tansman na temat twórczości w listach do Edouarda Ganche’a
  • Małgorzata Komorowska – Utwory sceniczne Aleksandra Tansmana
  • Elżbieta Tyszecka-Grygorowicz – Muzyka filmowa Aleksandra Tansmana
  • Marta Szoka – Aleksandra Tansmana monografia Igora Strawińskiego
  • Ewa Kowalska-Zając – Kwartety smyczkowe Aleksandra Tansmana
  • Violetta Kostka – Aleksander Tansman: Huit Mélodies Japonaises (1918)
  • Andrzej Wendland – Gitara w twórczości Aleksandra Tansmana – charakterystyka języka muzycznego
 
FRAGMENT WSTĘPU

[...] Aleksander Tansman uchodził w świecie za kompozytora polskiego, tak pisali o nim krytycy muzyczni i tak był anonsowany na afiszach koncertów. Irving Schwerke napisał w 1931 r. monografię o 34-letnim kompozytorze, zatytułowaną Alexandre Tansman, composuteur polonais. Tymczasem w Polsce okresu międzywojennego dla tzw. „prawdziwych Polaków” - Tansman był tylko Żydem, a jego twórczość tylko z rzadka była zauważana przez polską międzywojenną krytykę muzyczną. Dla władz PRL z kolei, Tansman był Francuzem, bo przed wybuchem II wojny światowej, zmuszony okolicznościami politycznymi i losowymi, przyjął obywatelstwo francuskie. Jego utwory wydawane wyłącznie w wydawnictwach zachodnich stały się dla polskich estrad trudno dostępnym rarytasem z powodu niewymienialności złotego i chronicznego braku zachodnich walut w państwowej kasie.
[...] Wydaje się również, że podejmując próbę bliższego określenia miejsca i twórczości Aleksandra Tansmana na historycznej i estetycznej mapie muzycznej Europy i Polski, sesja, a także jej pokłosie - niniejsza książka – będzie stanowić ważny przyczynek w dziele przywracania Polsce i Łodzi tego kompozytora, znanego w Europie i w świecie, a tak w Polsce i Łodzi – „źle obecnego”.

Jerzy Bauer