Image
Image

Znaczenie transkrypcji i aranżacji muzycznej dla artystyczno-instrumentalnego rozwoju flecisty na przykładzie wybranych utworów

Znaczenie transkrypcji i aranżacji muzycznej dla artystyczno-instrumentalnego rozwoju flecisty na przykładzie wybranych utworów

Ewelina Agata Zawiślak
Wydawnictwo Muzyczne POLIHYMNIA Sp. z o.o.
Lublin 2020
ISBN: 978-83-7847-702-0
objętość: 216 stron
materiał promocyjny

ZAWARTOŚĆ

 
Wstęp

Rozdział I Podstawy teorii transkrypcji i aranżacji muzycznej

  1. Geneza i pojęcie transkrypcji muzycznej
  2. Rodzaje transkrypcji muzycznej
  3. Pojęcie aranżacji muzycznej

Rozdział II Teoriopoznawcze zasady analizy dzieła muzycznego

  1. Pojęcie estetyki muzycznej
  2. Pojęcie inspiracji muzycznej oraz koncepcja twórczości muzycznej
  3. Pojęcie ekspresji muzycznej

Rozdział III Transkrypcja Sarabande et Cortège Henri Dutilleux

  1. Sylwetka Henri Dutilleux
  2. Analiza miniatury Sarabande et Cortège na fagot i fortepian
  3. Walory artystyczno-instrumentalne transkrypcji miniatury Sarabande et Cortège Henri Dutilleux na flet i fortepian

Rozdział IV Transkrypcja Sonaty a-moll „Arpeggione” D 821 Franciszka Schuberta

  1. Geneza powstawania Sonaty „Arpeggione” oraz charakterystyka instrumentu
  2. Analiza urtekstu Sonaty a-moll „Arpeggione”
  3. Walory artystyczno-instrumentalne transkrypcji Sonaty a-moll „Arpeggione” na flet i fortepian Franciszka Schuberta

Rozdział V Transkrypcja Sonaty na skrzypce i fortepian Claude’a Debussy’ego

  1. Claude Debussy – impresjonista czy symbolista
  2. Analiza Sonaty g-moll na skrzypce i fortepian Claude’a Debussy’ego
  3. Walory artystyczno-instrumentalne transkrypcji sonaty g-moll na flet i fortepian Claude’a Debussy’ego

Rozdział VI Aranżacja Sonatiny fortepianowej Maurice’a Ravela

  1. Język muzyczny Maurice’a Ravela
  2. Analiza Sonatiny fortepianowej Maurice’a Ravela
  3. Walory artystyczno-instrumentalne aranżacji Sonatiny na flet i kwartet smyczkowy Maurice’a Ravela

Zakończenie
Bibliografia
Spis ilustracji
Spis przykładów nutowych
Streszczenie w języku angielskim (Abstract)

 

ZE WSTĘPU

Całość podjętych w tytule rozważań, zostanie wyrażona w sześciu rozdziałach. Wartym podkreślenia wydaje się jednak, że pozycja zasadniczo składa się z dwóch części, z których pierwsza obejmuje dwa początkowe rozdziały, a druga cztery pozostałe. W pierwszej części podjęte zostaną zagadnienia terminologiczne i teoriopoznawcze, których znajomość wydaje się konieczna dla przejrzystości spostrzeżeń i wniosków zawartych dalej. Część druga natomiast, zawierać będzie próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie o istotę ważniejszych walorów artystyczno-instrumentalnych, zawartych w tytułach, z uwzględnieniem niektórych danych odnoszących się m.in. do: materiału źródłowego, cech kompozytora, specyfiki instrumentu itp. Biorąc pod uwagę zasadnicze różnice pomiędzy tymi dwiema częściami, zarówno co do kolejności przedstawienia, jak i istoty treści w odniesieniu do fletowej praktyki wykonawczej można stwierdzić, iż pierwsza ma charakter teoretyczny, natomiast druga praktyczny.