Image
Image

Sztuka wykonawcza we współczesnej muzyce saksofonowej

Analiza i interpretacja wybranych utworów polskich i amerykańskich z przełomu XX i XXI wieku

Sztuka wykonawcza we współczesnej muzyce saksofonowej

Jacek Delong
wydawca: Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Łódź 2011
objętość: 80 stron
cena książki: 25 zł
cena książki + 2 CD: 40 zł

ZAWARTOŚĆ

Wstęp

  • Rozdział I – Historyczne i kulturowe korzenie współczesnej muzyki saksofonowej
    1.1. Instrument i jego twórca
    1.2. Początki literatury saksofonowej
    1.3. Europejska „klasyczność” i amerykańska „plebejskość”
  • Rozdział II – Kryteria doboru utworów
  • Rozdział III – Analiza formalna utworów
    3.1 Analiza utworu Sonata na saksofon altowy i fortepian (Kendor Music INC. New York 1980) Phila Woodsa
    3.2 Analiza utworu Concertino na saksofon altowy i fortepian cz. II Lento Boba Mitznera (Advance Music 40002/3)
    3.3 Analiza utworów Grzegorza Duchnowskiego:
    3.3.1. 8 dzień tygodnia na saksofon altowy i sopranowy i taśmę 4 kanałową (2004)
    3.3.2. Akwarydy na saksofon i orkiestrę symfoniczną (2006)
    3.4 Analiza utworu Reminiscence na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy (2003) Marka Kussa
    3.5 Analiza utworu Canzonetta per sassofono soprano et archi Krzesimira Dębskiego (PWN 2003)
    3.6 Analiza utworów Bronisława Kazimierza Przybylskiego
    3.6.1 Verwandlung 70. na saksofon (tenorowy i sopranowy) i dwa kwartety akordeonowe (Accent Edition 07.16.)
    3.6.2 South for alto saxophone in Es and strings
    3.6.3 Desert Flowers for alto saxophone and strings
  • Rozdział IV – Interpretacja
    4.1 Współczesne techniki saksofonowe jako nośnik wyrazu artystycznego
    4.1.1. Wielodźwięki
    4.1.2. Glissando
    4.1.3. Subtone, ghost notes i chwyty alternatywne
    4.2. Analiza funkcji improwizacji u Woodsa i Duchnowskiego
    4.3. Melika i rytmika. Skale
    4.3.1. Śpiewność w synkopowanych strukturach
    4.3.2. Pentatonika, skala persko-arabska i bluesowa
    4.3.3. Fundament rytmiczny
    4.4. Idiomy
    4.5. Dociekanie pozamuzycznych znaczeń jako punkt wyjścia do rozstrzygnięć wykonawczych
    4.5.1. Przyjemność grania według Phila Woodsa
    4.5.2. Ciekawość poznawcza Boba Mintzera
    4.5.3. Elementy narracji u Marka Kussa
    4.5.4. Pieśń jako esencja liryki u Krzesimira Dębskiego
    4.5.5. Fizyka, matematyka i metafizyka w muzyce Grzegorza Duchnowskiego
    4.5.6. Bronisław Kazimierz Przybylski i jego musica moderna

Sztuka i rzemiosło
Sumary
Bibliografia
Indeks nazwisk
Opis płyt
Spis zdjęć i ilustracji

 

Fragment wstępu

[…] Dzieło, którego opisem jest niniejsza praca, stawia sobie zadanie zmierzenia wrażliwości interpretacyjnej oraz zasobów warsztatowych saksofonisty z wieloletnią praktyką uprawiania muzyki różnej gatunkowo i estetycznie. Polem tego doświadczenia jest najnowsza, powstała na przełomie wieków XX i XXI, muzyka saksofonowa – ta nie dająca się jednoznacznie zaklasyfikować, czerpiąca z różnych źródeł i technik. […]

Jacek Delong

 

Zawartość płyt CD

CD 1
  • Phil Woods – Sonata na saksofon altowy i fortepian, cz. I
  • Bob Mitzner – Concertino na saksofon altowy i fortepian, cz. II Lento
  • Grzegorz Duchnowski – 8 dzień tygodnia na saksofon altowy i sopranowy i taśmę 4 kanałową
  • Grzegorz Duchnowski – Akwarydy na saksofon altowy (barytonowy i sopranowy) i orkiestrę
  • Bronisław Kazimierz Przybylski – Verwandlung 70. na saksofon (tenorowy i sopranowy) i dwa kwartety akordeonowe
CD 2
  • Bronisław Kazimierz Przybylski – South na saksofon altowy i sekstet smyczkowy
  • Krzesimir Dębski – Canzonetta per sassofono soprano et archi
  • Mark Kuss – Reminiscence na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy
  • Bronisław Kazimierz Przybylski – Desert Flowers na saksofon altowy i kwintet smyczkowy