Image
Image

Dzieła kameralne Maxa Regera. Inspiracja twórczością wielkich kompozytorów (książka z płytą CD)

Dzieła kameralne Maxa Regera. Inspiracja twórczością wielkich kompozytorów

Michał Rot
wydawca: Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Łódź 2017
ISBN: 978-83-60655-89-4
objętość: 144 strony
cena: 30 zł

Publikację sfinansowała Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

Spis treści

Wstęp

  1. Biografia kompozytora
    1.1. Dzieciństwo w Weiden
    1.2. Młodość
    1.3. Wiesbaden
    1.4. Weiden
    1.5. Monachium
    1.6. Lipsk
    1.7. Meiningen
    1.8. Jena
  2. Definicje pojęć kluczowych
    2.1. Inspiracja muzyką innych kompozytorów w twórczości Maxa Regera
    2.2. Ewolucja języka muzycznego na przestrzeni 25 lat twórczych Maxa Regera
  3. Poszukiwanie źródeł inspiracji w dziełach kameralnych utrwalonych na płycie CD
    3.1. Analiza i poszukiwanie źródeł inspiracji kompozytora w Sonacie d-moll op. 1 na skrzypce i fortepian przez pryzmat sonat na fortepian i skrzypce Johannesa Brahmsa
    3.2. Analiza i poszukiwanie źródeł inspiracji kompozytora w Sonacie g-moll op. 28 na wiolonczelę i fortepian
    3.3. Analiza i poszukiwanie źródeł inspiracji kompozytora w Suicie a-moll op. 103a na skrzypce i fortepian w kontekście suity barokowej

Zakończenie
Spis przykładów
Spis ilustracji
Suplement. Wykaz dzieł Maxa Regera
Bibliografia
Wykaz utworów zawartych na płycie CD
Summary

 

Fragment wstępu

W niniejszej publikacji bardziej szczegółowo omówię jeden z najobszerniejszych działów, jaki stanowi w dorobku kompozytora twórczość kameralna. Max Reger darzył szczególną atencją tę gałąź swojej działalności, tworząc m.in.: sonaty skrzypcowe, tria smyczkowe, tria fortepianowe, sonaty wiolonczelowe, kwartety fortepianowe, sonaty klarnetowe, kwintety fortepianowe, kwintet klarnetowy, sekstet smyczkowy oraz ponad 200 pieśni. Jednak istotą moich rozważań jest przede wszystkim udowodnienie, że na rozwój indywidualnego stylu kompozytora miały wpływ liczne fascynacje, które przeżywał. Reger uważał siebie za spadkobiercę wielkich kompozytorów niemieckich. Gruntowne wykształcenie, które odebrał z rąk Adalberta Lindnera oraz Hugo Riemanna, sprawiło, że już w młodości zaznajomił się z dziełami J. S. Bacha, klasyków wiedeńskich czy J. Brahmsa. Oprócz wyżej wymienionych w kręgu zainteresowań kompozytora znalazła się m.in.: muzyka R. Wagnera, F. Liszta, H. Wolfa. Styl wybitnych twórców odcisnął głęboki ślad na estetyce samego Regera.

Michał Rot

Dzieła kameralne Maxa Regera. Inspiracja twórczością wielkich kompozytorów

Zawartość płyty CD

  • Max Reger – Sonata d-moll op. 1 na skrzypce i fortepian
  • Max Reger – Sonata g-moll op. 28 na wiolonczelę i fortepian
  • Max Reger – Suita a-moll op. 103a na skrzypce i fortepian
wykonawcy
  • Patrycja Słomczyńska – skrzypce
  • Krzysztof Karpeta – wiolonczela
  • Michał Rot – fortepian