Taniec współczesny w Polsce red. Anna Banach, Juliusz Grzybowski, Sonia Nieśpiałowska-Owczarek
Łódź 2017
ISBN: 978-83-60929-60-5
objętość: 220 stron
cena: 30 zł

Wydawnictwo współfinansowane ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Publikacja Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi została zrealizowana we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca

 

SPIS TREŚCI

  • Juliusz Grzybowski – Słowo wstępne
  • Witold Jurewicz – Teatr Tańca „Alter” i Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu w latach 1993-2000
  • Iwona Olszowska – Jacek Tomasik i Studencki Teatr Tańca „Kontrast”
  • Iwona Olszowska – Odkrywanie własnego języka ruchu. Inspiracje
  • Anna Maciejak – Magia i siła tańca. Działalność Teatru Tańca „Saga” z Zielonej Góry w latach 1975-2000
  • Hanna Strzemiecka – Zawód czy pasja?
  • Melissa Monteros – Gdy runęły mury: powstanie Gdańskiego Teatru Tańca
  • Piotr Galiński – Rozwój tańca jazzowego w Polsce w oparciu o amatorski ruch taneczny w latach 1970-2015
  • Zbigniew Bujakowski – Wpływ tańca współczesnego na rozwój amatorskiego ruchu tanecznego
  • Jacek Łumiński – Śląski Teatr Tańca
  • Janusz Skubaczkowski – Śląski Teatr Tańca po 2013 roku
  • Ewa Wycichowska – Taniec współczesny w Polskim Teatrze Tańca
  • Jerzy Maria Birczyński – Jerzy Maria Birczyński i jego Balet Form Nowoczesnych
  • Edyta Kozak – MOC-NIEMOC – moje własne interview
  • Wojciech Misiuro – Autorski Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro
  • Leszek Bzdyl – Teatr Dada von Bzdülöw
  • Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak – Kielecki Teatr Tańca – powstanie, idea, działania, liderzy, kontekst społeczny
  • Katarzyna Skawińska – „Od scenicznego żartu po nastrojowe nawiązanie do mitu…” – Teatr Tańca DF na polskiej scenie tanecznej końca XX wieku
  • Kalendarium do 2000 roku
  • Skróty tekstów w języku angielskim/Summaries

 

Fragmenty publikacji

„Książka, która oddajemy do Państwa rąk, jest książką specyficzną. Staraliśmy się rzecz jasna o to, aby jej specyficzność nie skutkowała odmową dostępu, ale natura przedmiotu ku pewnej hermetyczności nieubłaganie prowadzi. Niektórzy po prostu odnajdą w tej książce więcej niż inni. Bo jest to, co tu dużo mówić, trochę książka sentymentalna, a pamiątki są zawsze wsobne i hermetyczne. Dla kogoś będzie to po prostu spisanych kilkanaście na poły autobiograficznych wystąpień, dla innych to będzie pół świata, który w tych kilkunastu ledwie zarysowanych historiach będzie o sobie przypominać. Mamy nadzieję jednak, że, na prawach jakiegoś do nas zaufania, również i tych, dla których to są opowieści nowe, staną się one przynajmniej początkiem zdziwienia. Jak, być może, pamiętnik znaleziony na strychu albo inicjały wydrapane na drzewie. Słowem, mamy nadzieję, że stanie się ta książka początkiem dla dalszych poszukiwań. Kto to? Skąd? I jak to wszystko było możliwe?”

Juliusz Grzybowski

 

Taniec współczesny w Polsce