w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

9 grudnia 2022 roku, piątek, godz. 18.00
Sala 12, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp wolny

wykonawcy:

  • Patrycja Krzeszowska-Kubit – sopran
  • Małgorzata Miszkiewicz – sopran
  • Sylwia Strugińska-Wochowska – sopran
  • Anna Terlecka – sopran
  • Beata Zawadzka-Kłos – sopran
  • Antoni Wierzbiński – flet
  • Mateusz Wojtkiw – flet
  • Ewelina Zawiślak – flet, flet altowy
  • Maja Tomaszewska-Klimek – skrzypce
  • Ewa Rzetecka-Niewiadomska – klawesyn
  • Michał Drewnowski – fortepian
  • Hanna Holeksa – fortepian
  • Marcin Kawczyński – fortepian
  • Anna Liszewska – fortepian
  • Aleksandra Łysiak – fortepian
  • Agnieszka Przybylska – fortepian
  • Paulina Urbankowska – fortepian
  • Małgorzata Zajączkowska-Warsza – fortepian

program:

  • Carl Philipp Emanuel BachTrio Sonate d-moll na dwa flety i obligato, cz. I Allegretto
    Antoni Wierzbiński – flet, Ewelina Zawiślak – flet, Ewa Rzetecka-Niewiadomska – klawesyn
  • Krzysztof GrzeszczakAria na flet altowy i klawesyn (2022)
    Ewelina Zawiślak – flet altowy, Ewa Rzetecka-Niewiadomska – klawesyn
  • Ian ClarkeMaya na dwa flety i fortepian
    Ewelina Zawiślak – flet, Mateusz Wojtkiw – flet, Paulina Urbankowska – fortepian
  • Clara Schumann
    Liebst du um Schönheit op. 12 nr 4 (sł. Friedrich Rückert)
    Warum willst du and’re fragen op. 12 nr 11 (sł. Friedrich Rückert)
    Was weinst du, Blümen op. 23 nr 1 (sł. Hermann Rollett)
    Waltzer (sł. Johann Peter Lyser)
    Anna Terlecka – sopran, Małgorzata Zajączkowska-Warsza – fortepian
  • Franciszek Maklakiewicz – pieśni z cyklu Liryka miłosna
    Zawód (sł. Kazimierz Przerwa-Tetmajer)
    Panieneczka (sł. Adam Asnyk)
    Jakże możecie kwiaty (sł. Leopold Staff)
    Beata Zawadzka-Kłos – sopran, Anna Liszewska – fortepian
  • George Gershwin/Jasha Heifetz – fragmenty z opery Porgy and Bess na skrzypce i fortepian
    I My man’s gone now (Appasionato)
    II Moderato con moto
    III Bess you is my woman now (Andante)
    Maja Tomaszewska-Klimek – skrzypce, Aleksandra Łysiak – fortepian
  • Edward Grieg
    Die verschwiegene Nachtigall op. 48 nr 4
    Zur Rosenzeit op. 48 nr 5
    Ein Traum op. 48 nr 6
    Patrycja Krzeszowska-Kubit – sopran, Marcin Kawczyński – fortepian
  • Samuel BarberThe Daisies op. 2 nr 1 (sł. James Stephen)
  • Nikołaj Rimski-KorsakowDziewczyna i słońce op. 50 nr 1 (sł. Apollo Majkow)
  • Nikołaj Rimski-KorsakowNimfa op. 56 nr 1 (sł. Apollo Majkow)
    Małgorzata Miszkiewicz – sopran, Agnieszka Przybylska – fortepian
  • Frank MartinBallada na flet i fortepian
    Mateusz Wojtkiw – flet, Paulina Urbankowska – fortepian
  • Piotr Czajkowski – suita Dziadek do orzechów op. 71a w opracowaniu na fortepian na 4 ręce
    Uwertura | Taniec cukrowej wróżki | Trepak
    Hanna Holeksa – fortepian, Anna Liszewska – fortepian
  • Ned Rorem
    O You Whom I Often And Silently Come (sł. Walt Whitman)
    Sally’s Smile (sł. Paul Goodman)
    See How They Love Me (sł. Howard Moss)
    The Tulip Tree (sł. Paul Goodman)
  • Samuel BarberSure on this shining night (sł. James Agee)
    Sylwia Strugińska-Wochowska – sopran, Agnieszka Przybylska – fortepian
  • George Gershwin/Percy GraingerFantazja na tematy z opery Porgy and Bess na dwa fortepiany (fragmenty)
    Hanna Holeksa – fortepian, Marcin Kawczyński – fortepian
  • Fryderyk ChopinIntrodukcja i Rondo Es-dur op. 16
    Michał Drewnowski – fortepian

prowadzenie koncertu – Aleksandra Bęben

 

prof. dr hab. Bogusław Pikała

Bogusław Pikała Pianista, kameralista, pedagog, urodzony w 1946 roku w Łodzi. W 1972 roku ukończył studia w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w klasie fortepianu prof. Alfredy Działoszyńskiej oraz kameralistykę w klasie prof. Rajmunda Ambroziaka. W czasie studiów i po ich ukończeniu doskonalił swój rozwój uczestnicząc w Mistrzowskich Kurasach Pianistycznych u profesora Guido Agostiego w Weimarze, w Ogólnopolskim Kursie Interpretacji u profesor Tatiany Nikołajewej w Warszawie, a także w Kursie Interpretacji Muzyki Kameralnej u profesora Jeana Fournier’a, również w Warszawie.
Swoją drogę artystyczną rozpoczął jeszcze na studiach, występując jako solista i kameralista w koncertach organizowanych przez Stowarzyszenie Polskiej Młodzieży Muzycznej „Pro Musica”, w ramach festiwali: Łowicka Wiosna Muzyczna, Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Piotrkowie Trybunalskim, Dni Muzyki Kameralnej i Organowej w Jeleniej Górze, Legnickie Babie Lato, Kaliskie Dni Muzyki, a także w koncertach w ośrodkach uniwersyteckich i Instytucie Kultury w Anglii. Współpracował wówczas z wieloma znakomitymi artystami, m.in.: Teresą May-Czyżowską, Delfiną Ambroziak, Teresą Wojtaszek-Kubiak, Izabelą Kobus, Tadeuszem Kopackim, Zdzisławem Krzywickim, Antonim Majakiem, Marianem Woźniczko, Władysławem Malczewskim, Romanem Lasockim, Antonim Wierzbińskim. Owocem tej współpracy były koncerty podczas takich wydarzeń jak: Łódzka Wiosna Artystyczna, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, Poznańska Wiosna Muzyczna, Polski Festiwal Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz. W roku 1974 nawiązał stałą współpracę ze znakomitą polską skrzypaczką Barbarą Górzyńską – laureatką trzeciej nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 1972 roku, a od roku 1976 współpracował również z basem Kazimierzem Kowalskim – laureatem III nagrody Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Tuluzie we Francji. Efektem tej współpracy były liczne koncerty w Polsce i za granicą, m.in. we wszystkich Ośrodkach Kultury i Informacji: w Berlinie, Lipsku, Pradze, Bratysławie, Budapeszcie, Paryżu, Sztokholmie, Londynie, a także w innych ważnych centrach muzycznych Czechosłowacji, NRD, RFN, Francji, Włoszech, Węgrzech, Bułgarii, Szwecji, Finlandii, Anglii, byłym ZSRR, Kubie, Meksyku, Kanadzie, Peru, Boliwii, Mongolii. Brał także udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych: Muzycznym Festiwalu w Darham w Anglii i Muzycznym Festiwalu w Bordeaux we Francji. Jako pianista kameralista – akompaniator, uczestniczył w dziewięciu ważnych i znaczących w świecie konkursach muzycznych, współtworząc niejednokrotnie sukcesy laureatów. Konkursy te to: Carl Flesh International Competition w Londynie; „Vaclav Huml” First International Violin Competition w Zagrzebiu (Jugosławia); VI Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie (ZSRR), powtórnie Carl Flesh International Competition; International Competition „Voci Verdiani” w Busetto (Włochy); „Francesco Vin̈as” International Singing Comeptition w Barcelonie (Hiszpania); IX Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im Henryka Wieniawskiego w Poznaniu; First International Competition Leopold Mozart w Augsburgu (Niemcy); Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy im. Zdzisława Jankhego w Poznaniu. Po roku 1990 podjął współpracę koncertową z całą plejadą artystów młodszego pokolenia, m.in.: Dariuszem Stachurą, Dorotą Wójcik, Beatą Zawadzką-Kłos, Joanną Woś, Katarzyną Nowak, Andrzejem Niemierowiczem, Maciejem Łabeckim. Jako kameralista dokonał nagrań dla WDR Westdeutscher Rundfuk w Kolonii (Niemcy), studia BBC w Manchesterze (Anglia), jak również dla Polskiego Radia i TV. Wspólnie z Barbarą Górzyńską wystąpił w telewizyjnym programie „Stereo i w kolorze”, transmitowanym na żywo do sieci Interwizji w Europie. W latach 1994-1998 współpracował z Teatrem Wielkim w Łodzi, pełniąc funkcję konsultanta muzycznego, a w latach 1996-1998 – dyrektora artystycznego tej sceny.
Bogusław Pikała był wielokrotnie nagradzany, m.in.: Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nagrodą Rektora, Nagrodą Jubileuszową, a także odznaczony Brązowym i Złotym Krzyżem Zasługi.
Jest związany z łódzką uczelnią od czasu ukończenia studiów w 1972 roku. Prowadzi klasę kameralną; był dwukrotnie jurorem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. Prowadził mistrzowskie kursy pianistyczne dla studentów uczelni chińskich w Pekinie, Wuhan i Chendou. W latach 2005-2012 pełnił funkcję prorektora ds. studenckich i artystycznych, w latach 2006-2014 był Kierownikiem Katedry Kameralistyki.

 

Bogusław Pikała