SZTUKA PERKUSYJNA – HISTORIA I KIERUNKI ROZWOJU
II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna
11-12 grudnia 2024
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
wstęp wolny
W ramach II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej Sztuka perkusyjna – historia i kierunki rozwoju, integrującej wszystkie polskie akademickie ośrodki perkusyjne, zaprezentowane zostaną referaty poruszające najistotniejsze aspekty szeroko pojętej sztuki perkusyjnej w kontekstach: nauki, sonorystyki, techniki i praktyki wykonawczej oraz kierunki rozwoju współczesnej dydaktyki. Konferencja adresowana jest zarówno do kadry naukowej, nauczycieli wszystkich stopni edukacji artystycznej, jak i studentów, uczniów oraz miłośników świata perkusji. Zamykające każdy dzień Konferencji koncerty, ukażą rzeczywistą korelację wiedzy, teorii, artyzmu i żywej sztuki dzięki prezentacji kluczowych dzieł i bogatego instrumentarium perkusyjnego. W trakcie Konferencji czynne będą także stoiska z instrumentami i akcesoriami perkusyjnymi.
Zapraszamy!
ORGANIZATORZY:
- Zakład Perkusji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
- prof. dr hab. Piotr Sutt – kierownictwo artystyczno-naukowe
HARMONOGRAM
ŚRODA, 11 GRUDNIA
- 13.30 | inauguracja konferencji
- 14.00-16.30 | referaty
-
Metafora a dosłowność w kontekście interpretacji na wybranych przykładach literatury perkusyjnej
mgr Ewelina Hajda (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi) -
Barwa dźwięku, rytmiczna złożoność, ekspresja i czas jako czynniki kształtujące narrację w utworach solowych, kameralnych i orkiestrowych Krystyny Moszumańskiej
dr Paweł Nowicki (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku) -
Suita francuska na zestaw perkusyjny Marcina Lemiszewskiego jako nowa koncepcja wykorzystania współczesnego zestawu perkusyjnego
dr Mariusz Mocarski (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Filia w Białymstoku, Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki) -
Dźwięk, obraz, interakcja: wibrafon jako siła napędowa live electronics i wizualizacji audio-reaktywnych
mgr Tomasz Herisz (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
-
Metafora a dosłowność w kontekście interpretacji na wybranych przykładach literatury perkusyjnej
- 18:00 | koncert inauguracyjny
Kameralnie i monumentalnie. Bogactwo instrumentarium perkusyjnego
wykonawcy:- Zespół Perkusyjny Akademii Muzycznej w Poznaniu
- The Bacewicz Percussion Ensemble Akademii Muzycznej w Łodzi
- Gdańska Grupa Perkusyjna Jeunesses Musicales OSM I i II st. w Gdańsku
PROGRAM KONCERTU
CZWARTEK, 12 GRUDNIA
- 12.00-13.55 | referaty
-
Indywidualne spojrzenie na instrumenty perkusyjne
dr Bartek Miler (Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu) -
Klasyka, jazz, współczesność. Świadomość perkusisty w obecnych czasach
dr hab. Maciej Hałoń (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie) -
Wybrane instrumenty perkusyjne w kontekście muzyki etnicznej i rozrywkowej
dr hab. Miłosz Pękala (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) -
Synergia i sonorystyka – inspiracje
prof. dr hab. Piotr Sutt (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi)
-
Indywidualne spojrzenie na instrumenty perkusyjne
- 15.20-17.00 | referaty
-
Teatr Instrumentalny – nieodzownie wpisujący się nurt muzyczny we współczesne techniki wykonawcze perkusisty
mgr Bartłomiej Dudek (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu) -
Relacja obrazu i dźwięku w literaturze perkusyjnej XX wieku – znaczenie syntezy sztuk w interpretacji dzieł muzyki perkusyjnej
dr Antonina Kadur (Akademia Sztuki w Szczecinie) -
Wykorzystanie perkusji w utworach elektroakustycznych – perspektywa twórcza
mgr Bartłomiej Sutt, Przemysław Pacek (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie)
-
Teatr Instrumentalny – nieodzownie wpisujący się nurt muzyczny we współczesne techniki wykonawcze perkusisty
- 18:00 | koncert finałowy
Wirtuozeria Młodości
wykonawcy:- studenci klas perkusji uczelni muzycznych w Polsce
PROGRAM KONCERTU